Hur lösa problemet med att ändra sin personliga E-post?

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Hur lösa problemet med att ändra sin personliga E-post?

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Du kan låta Thunderbird hämta mejlen från ditt gmail-konto.

https://support.mozilla.org/sv/kb/thunderbird-and-gmail
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hur lösa problemet med att ändra sin personliga E-post?

Inlägg av Tjadden »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Du kan låta Thunderbird hämta mejlen från ditt gmail-konto.

https://support.mozilla.org/sv/kb/thunderbird-and-gmail
Det gamla Gmail jag hade, har legat i träda som ingen skickar något till och det var i ett annat namn än min ordinarie E-post adress.

Synd annars hade det varit okej.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Hur lösa problemet med att ändra sin personliga E-post?

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

???

Har du redan glömt vad som diskuterades ett par inlägg tidigare?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hur lösa problemet med att ändra sin personliga E-post?

Inlägg av Tjadden »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Har du redan glömt vad som diskuterades ett par inlägg tidigare?
Du säger att använda mitt gamla gmail och det vill sig inte och undrar jag vad jag har glömt?
Det vore bra att veta, när jag har fått det mest kvalificerade förslaget av johanre, är det detta du syftar på?

Jag skulle se det som enklast om skräpposten fick gås igenom av gmail enligt johanre och du kommer med ett annat förslag. Så johanres förslag har jag inte glömt.
Jag har letat igenom Thunderbird, där det stod om att vidarebefodra posten.
när det gäller vänner och bekanta har jag markerat att de skriver, mailadressen som sedan skickas till Thunderbird. Men att ändra min standardadress har jag inte tänkt göra, därför ska den vidarebefodras till gmal så tillvida att mejl ifrån organisationer och liknade blir kollat i gmail.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Hur lösa problemet med att ändra sin personliga E-post?

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jag skulle kunna försöka att sakligt vederlägga dina missuppfattningar, men jag avstår, då jag starkt ogillar tonen i dina inlägg. Såväl nu som många gånger tidigare.

Lycka till med din e-post.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hur lösa problemet med att ändra sin personliga E-post?

Inlägg av Tjadden »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Jag skulle kunna försöka att sakligt vederlägga dina missuppfattningar, men jag avstår, då jag starkt ogillar tonen i dina inlägg. Såväl nu som många gånger tidigare.

Lycka till med din e-post.
Du är mycket duktig inte tu tal om det, men du själv gillar att visa din förträfflighet som du visar upp mellan varven. Tyvärr så bryr jag mig inte i detta så mycket, utan är glad över att jag har fått din hjälp så många gånger.
Men tack ska du ha, jag tycks ha klarat utav vad johanre ansåg vara invecklat, visst men nu har jag fixat det jag var ute efter, med hans förklaring och även din föll in i ramen.

Så lycka till i fortsättningen med att du är faktiskt en mycket kunnig person och detta menar jag på fullt allvar, för jag ogillar att driva med andras kunskap!
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hur lösa problemet med att ändra sin personliga E-post?

Inlägg av Tjadden »

johanre skrev:Ett betydligt enklare alternativ, Tjadden, är att du skaffar en gmail adress, vidarebefordra alla dina andra mail till din gmail och låt Googles antispam och antivirus - som är bra - lösa detta åt dig.
Tack johannre för din inrådan till hjälp, jag har lyckats med uppdraget och känner mig nöjd!
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Hur lösa problemet med att ändra sin personliga E-post?

Inlägg av johanre »

Tack själv, glad att det löste sig.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hur lösa problemet med att ändra sin personliga E-post?

Inlägg av Tjadden »

johanre

Jag är mer en nöjd, Google har sannerligen utkik över skräpposten och jag har nu sluppit drivor med impopulära mejl där man försöker lura en på pengar.

Dåligt av Thunderbirds ansvariga att inte bygga in ett system som en gång för alla stoppar skräp så att man slipper få mer av samma sorts skräpmejl.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Hur lösa problemet med att ändra sin personliga E-post?

Inlägg av johanre »

Tjadden skrev:Jag är mer en nöjd, Google har sannerligen utkik över skräpposten och jag har nu sluppit drivor med impopulära mejl där man försöker lura en på pengar.
Bra! :)
Tjadden skrev: Dåligt av Thunderbirds ansvariga att inte bygga in ett system som en gång för alla stoppar skräp så att man slipper få mer av samma sorts skräpmejl.
Känner att jag måste nyansera frågan här och samtidigt även försvara Thunderbird lite (nej, jag använder inte Thunderbird själv). Grejen med spam mail; det är oändligt mycket lättare att rensa spam mail på server sidan än det är på en mail klient. Just av den anledningen misslyckades du att stoppa spam med Thunderbird.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hur lösa problemet med att ändra sin personliga E-post?

Inlägg av Tjadden »

johanre skrev:Känner att jag måste nyansera frågan här och samtidigt även försvara Thunderbird lite (nej, jag använder inte Thunderbird själv). Grejen med spam mail; det är oändligt mycket lättare att rensa spam mail på server sidan än det är på en mail klient. Just av den anledningen misslyckades du att stoppa spam med Thunderbird.
Så bra, då bör man ha en egen server?
En kompis i Småland som kör Ubuntu givetvis, har en egen server, vilket jag också skulle vilja ha!
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Hur lösa problemet med att ändra sin personliga E-post?

Inlägg av johanre »

Nej, faktiskt så rekommenderar jag inte alla att ha en egen mailserver. Det skulle vara alldeles för stor risk med hackade mailservrar till höger och vänster som skapar ännu mer spammail än vad det redan finns idag.
Nej, det jag rekommenderar är att man håller koll på om ens mailleverantör faktiskt besitter kompetens att sköta en mailserver och stoppa all skräppost som kommer dess väg.

Sent from my Redmi 3 using Tapatalk
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Hur lösa problemet med att ändra sin personliga E-post?

Inlägg av eson57 »

Ett hett tips! Skaffa en egen domän med abonnemang på något webbhotell. Tror inte jag sett ett enda skräpmejl på någon av mina egna domänadresser, de senaste 10 åren.

På t.ex. one.com, registrerar man en .se-domän inkl. obegränsat med e-postadresser och en massa andra bra tjänster för ca: 500:-, och sedan ungefär 300:-/år. E-posten ensam, är utan vidare värd denna låga summa. Sen kan man ju hitta på en massa annat roligt med det egna webbutrymmet, som en ren bonus. Inget krav, dock.
Alltid på kanelen!
gusnan
Inlägg: 343
Blev medlem: 17 jan 2007, 08:20
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Hur lösa problemet med att ändra sin personliga E-post?

Inlägg av gusnan »

eson57 skrev: På t.ex. one.com, registrerar man en .se-domän inkl. obegränsat med e-postadresser och en massa andra bra tjänster för ca: 500:-, och sedan ungefär 300:-/år. E-posten ensam, är utan vidare värd denna låga summa. Sen kan man ju hitta på en massa annat roligt med det egna webbutrymmet, som en ren bonus. Inget krav, dock.
Men dom har istället problemet att dom flaggar för mycket som skräppost - i mitt fall bland annat meddelanden från detta forum.
Hade tidigare nicket "Cowboy".
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Hur lösa problemet med att ändra sin personliga E-post?

Inlägg av eson57 »

gusnan skrev:Men dom har istället problemet att dom flaggar för mycket som skräppost - i mitt fall bland annat meddelanden från detta forum.
Hur har du lyckats med det? Har aldrig haft några problem med några mejl via ones server, ej heller från detta forum. Enda undantaget var ett mejl för några år sedan som inte gick att skicka. Utgående filter stoppade ett mejl där jag länkade till en domän som dom klassade som en spam-domän. Utöver det har jag aldrig haft något krångel.
Alltid på kanelen!
gusnan
Inlägg: 343
Blev medlem: 17 jan 2007, 08:20
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Hur lösa problemet med att ändra sin personliga E-post?

Inlägg av gusnan »

eson57 skrev: Hur har du lyckats med det? Har aldrig haft några problem med några mejl via ones server, ej heller från detta forum. Enda undantaget var ett mejl för några år sedan som inte gick att skicka. Utgående filter stoppade ett mejl där jag länkade till en domän som dom klassade som en spam-domän. Utöver det har jag aldrig haft något krångel.
Jag började smått upptäcka att jag borde fått e-post som aldrig kom fram (Jag tar emot rätt stora mängder e-post, då jag prenumererar på en mängd sändlistor och dylikt) - När jag tar upp det med One så säger dom att dom i sin tur utnyttjar någon anti-spamtjänst som all e-post går igenom och inte kan göra mycket åt vad som fastnar och inte.
Hade tidigare nicket "Cowboy".
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Hur lösa problemet med att ändra sin personliga E-post?

Inlägg av eson57 »

Jo, så sa dom till mig med, och det är inget konstigt. Så gör i stort sett alla webbhotell, prenumererar på spärrlistor från något säkerhetsföretag. Även ISP:er tenderar att göra så.
Bortsett från det, så måste det vara nåt fel om "normal" e-post som t.ex från detta forum fastnar i filtret. Du borde nog stå på dig litet, om du vet att du har rätt. Ibland har dom en tendens att avvisa felanmälningar lite väl lättvindigt.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Hur lösa problemet med att ändra sin personliga E-post?

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

eson57 skrev:Ett hett tips! Skaffa en egen domän med abonnemang på något webbhotell. Tror inte jag sett ett enda skräpmejl på någon av mina egna domänadresser, de senaste 10 åren.
Bör kanske sägas att det inte har något med domänen i sig att göra; hamnar en adress i skräppostarnas databaser så gör den. Ett webbhotell kan å andra sidan erbjuda en eposttjänst med bra filter.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Hur lösa problemet med att ändra sin personliga E-post?

Inlägg av eson57 »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Bör kanske sägas att det inte har något med domänen i sig att göra; hamnar en adress i skräppostarnas databaser så gör den. Ett webbhotell kan å andra sidan erbjuda en eposttjänst med bra filter.
Ja, så är det. Ligger man på ett webbhotell som erbjuder dylikt, kan man dessutom skapa särskilda e-postadresser eller alias, för mer vanskliga ändamål. Bara att stänga om dom blir komprometterade.
(Ett alias är en e-postadress utan egen inkorg/utkorg. Den vidaresänder e-posten till valfri riktig adress.)
Alltid på kanelen!
Skriv svar

Återgå till "Internet"