Problem med firefox efter uppdatering

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Problem med firefox efter uppdatering

Inlägg av eson57 »

Gunnar Hjalmarsson skrev:...det verkar vara ett Mint-specifikt problem.
Närmare bestämt ett Linux Mint 17-specifikt problem. I Mint 18 fungerar Firefox 49 felfritt. Jag tycker Henrik skulle ta det som en god anledning att uppgradera till Mint 18. Den är bättre än 17 i många avseenden.

https://community.linuxmint.com/tutorial/view/2316
Alltid på kanelen!
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med firefox efter uppdatering

Inlägg av Henrik Jansson »

Det kanske det är... men 17 ska ju ha stöd i 5 år eller va det är så nån borde ju kunna fixa det här felet.
Sen blir det ju en sån massa extrajobb med att uppgradera. Alla program och sånt. Skrivare och scanner som kräver en massa knappande i terminalen och en 3D-skrivare som va ganska ordentligt krånglig att installera.

Hur är det man gör för att rapportera en bug?
Kraschrapportören i firefox verkar inte funka. Man ska skriva in vad man gjorde när felet uppträdde och så kan man skriva sin mailadress för att få information men det har inte kommit nåt mail än.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Problem med firefox efter uppdatering

Inlägg av eson57 »

Henrik Jansson skrev:Det kanske det är... men 17 ska ju ha stöd i 5 år eller va det är så nån borde ju kunna fixa det här felet.
Sen blir det ju en sån massa extrajobb med att uppgradera. Alla program och sånt. Skrivare och scanner som kräver en massa knappande i terminalen och en 3D-skrivare som va ganska ordentligt krånglig att installera.
Nej, en uppgradering kräver inget extrajobb. Det är ju ingen ominstallation. Jag körde uppgraderingen på en av mina burkar (HTPC) och jag behövde inte röra ett finger efteråt. Allt fungerar perfekt sedan ett par månader. En PPA var det enda som inte var kompatibelt med 18, men den är uppgraderad nu.
Fast det KAN så klart gå åt helsike.
Alltid på kanelen!
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med firefox efter uppdatering

Inlägg av Henrik Jansson »

Ja... jag brukar råka ut för saker som inte borde hända... Slår du upp "otur" i ett uppslagsverk så är det en bild på mig där... ;)

Men ofta är ju olika drivrutiner och program specificerade efter vilken Ubuntu/Linux-version man använder? Hur går det då?

Men hur som helst. Det här felet måste ju fixas till. Konstigt att ingen mer har upptäckt det. Är jag ensam om att använda LinuxMint 17. ( på 32-bitars, för det kanske spelar roll, och med svenska inställingar.)

Jag gjorde en anmälan på https://bugzilla.mozilla.org/createaccount.cgi och där hade ingen annan gjort en anmälan om detta innan, ändå är felet några dagar gammalt nu.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Problem med firefox efter uppdatering

Inlägg av eson57 »

Drivrutiner och hårdvarukompatibilitet blir bättre för varje version av operativsystemen, både för Linux och Windows. Det är oftast bara helt ny hårdvara som kan vara problematisk... eller väldigt udda hårdvara. Men återigen... jag kan ju inte svära på att allt funkar för dig. Fast har du fått det att funka i Mint 17, är risken minimal att det inte skulle funka i 18.

Vad gäller arkitekturen så blir det mer och mer ovanligt med 32-bitars system. Finns stödet i hårdvaran så väljer man självklart 64-bit. Stödet för 32-bit är dessutom på väg ut. Många dister planerar att lägga ner det, om dom inte redan gjort det.

Firefox-felet kan säkert vara specifikt för 32-bit, men det kommer naturligtvis att fixas om Firefox-gänget bara blir medvetna om det.
Alltid på kanelen!
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med firefox efter uppdatering

Inlägg av Henrik Jansson »

Men många drivrutiner följer ju inte med Linux, utan måste laddas ner från tillverkarens hemsida, t.ex drivrutiner till en skrivare. Det kan va ganska komplicerat att få det att fungera.
Då kan det ju bli så att att man måste ladda hem nya drivrutiner, och har man otur så har tillverkaren slutat tillhandahålla drivrutiner för nyare versioner, eller inte gjort dom än.. Eller?
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Problem med firefox efter uppdatering

Inlägg av eson57 »

Jag känner inte till några Linux-drivare som är versionsspecifika, men det kanske finns ändå. Vid de uppgraderingar jag hittills gjort, har alla drivrutiner följt med över till nya versionen, så det har bara varit att tuta och köra.
Windows däremot, har nästan alltid versionsspecifika drivare.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Problem med firefox efter uppdatering

Inlägg av eson57 »

Kom förresten att tänka på Aptik. Ett utmärkt program för att säkerhetskopiera/återställa hela sin konfiguration vid uppgradering (om något blir fel).
Jag har nyligen översatt det till svenska, om du föredrar det.
Ladda ner MO-formatet, byt namn på filen till "aptik.mo" och placera den i /usr/share/locale/sv/LC_MESSAGES som root.

Kommer du inte åt filen på Launchpad, så finns den här också.
Senast redigerad av 1 eson57, redigerad totalt 7 gånger.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Problem med firefox efter uppdatering

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Henrik Jansson skrev:Jag gjorde en anmälan på https://bugzilla.mozilla.org/createaccount.cgi och där hade ingen annan gjort en anmälan om detta innan, ändå är felet några dagar gammalt nu.
Det tror jag är fel ställe. Jag använder Firefox 49.0 i Ubuntu för 32 bitar, så det är osannolikt att det är ett Firefox-problem. I stället handlar det nog om hur Firefox 49.0 har paketerats för Linux Mint 17.

Därför tror jag att felet bör rapporteras till Mint-utvecklarna genom den länk jag postade här.
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Problem med firefox efter uppdatering

Inlägg av Ratatosk »

Jag vill bara bekräfta vad Gunnar säger. Jag provade nyss själv att köra 32-bits Firefox 49.0 i 32-bits Ubuntu 14.04 (kör annars mest 64-bits själv). Och jag kunde problemfritt bläddra omkring på de sajter du har haft problem med: Inga problem varken på klart.se eller tradera.com. (Det funkar för övrigt också med 64 bitar.) Jag tycker alltså att det finns skäl att betona att...
  • Detta är ett Mint-specifikt problem!
    Det har definitivt ingenting alls med Ubuntu att göra,
    och gissningsvis inget med Mozilla Firefox heller.
Som Gunnar säger är det alltså på Mint-utvecklarnas bord detta i första hand bör läggas.

(Dessutom: Innan du rusar iväg och uppgraderar till 32-bits Mint 18 – som kanske inte heller fungerar (eller testade du 32-bits, eson57?) – kan väl ett alternativ i så fall lika gärna vara att byta till 32-bits Ubuntu. Eller?)
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Problem med firefox efter uppdatering

Inlägg av eson57 »

Ratatosk skrev:(eller testade du 32-bits, eson57?)
Jo, jag testade på 32-bitars Mint 18 i vbox. Fungerar utan problem, så jag vidhåller att det är ett Mint 17-problem.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med firefox efter uppdatering

Inlägg av Nemo »

eson57 skrev:Jo, jag testade på 32-bitars Mint 18 i vbox. Fungerar utan problem, så jag vidhåller att det är ett Mint 17-problem.
Jag har en dator som kör Linux Mint 17 32-bit. Hade Firefox 48 installerat och provade gå in på http://www.tradera.com och http://www.klart.se
Det var inga som helst problem.

Uppdaterade därefter till Firefox 49 och nu kraschar Firefox direkt som jag går in på någon av dessa 2 sidor. Detta är ett specifikt problem som har med Mint 17 att göra. I annat fall borde det vara betydligt fler som har detta problem oavsett vilken distribution de använder.
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Problem med firefox efter uppdatering

Inlägg av Ratatosk »

Men då ska ju detta ändå naturligtvis rapporteras till Mint-utvecklarna – och inga andra – eller hur? Är inte detta en självklarhet? För Mint 17 LTS är ju support utlovat för flera år ytterligare. Vilket väl innebär att Mint-utvecklarna har tagit på sig ett ansvar att lösa detta problem. I annat fall är väl LTS-beteckningen i utgåvorna av Mint – såväl 17 LTS som 18 LTS – inte mycket värd? Eller har jag fel? Och första steget till en lösning är ju att de informeras om att problemet alls finns.

Utvecklarna av Mozilla Firefox lär väl inte kunna göra så värst mycket åt hur Linux Mint 17 LTS funkar?
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Problem med firefox efter uppdatering

Inlägg av eson57 »

Det är inte möjligt för någon här, att säga var felet ligger. Just nu ser det onekligen ut som om felet ligger i 32-bitars Mint 17, men det motsatta är ingen omöjlighet. Jag tycker man kan rapportera hos bägge teamen för säkerhets skull.

Har någon testat med 64-bitars Mint 17?
Alltid på kanelen!
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med firefox efter uppdatering

Inlägg av Henrik Jansson »

Så, nu har jag rapporterat felet även till https://bugs.launchpad.net/linuxmint/+filebug

Apropå Ubuntu istället för Linux Mint så använde jag Ubuntu förr fram till 10.04 tror jag det var. Sen var jag inte nöjd när skrivbordet gjordes om så mycket till det sämre i Ubuntu. Linux Mint hade dom funktionerna jag ville ha.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Problem med firefox efter uppdatering

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Henrik Jansson skrev:Så, nu har jag rapporterat felet även till https://bugs.launchpad.net/linuxmint/+filebug
Bra felrapport. Prenumererade på den, då jag är lite nyfiken på hur den tas emot.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Problem med firefox efter uppdatering

Inlägg av eson57 »

Får jag föreslå att Nemo bekräftar felrapporten. Det brukar åtgärdas fortare om det är flera.
Alltid på kanelen!
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Problem med firefox efter uppdatering

Inlägg av Ratatosk »

Henrik Jansson skrev:Apropå Ubuntu istället för Linux Mint så använde jag Ubuntu förr fram till 10.04 tror jag det var. Sen var jag inte nöjd när skrivbordet gjordes om så mycket till det sämre i Ubuntu.
Det kan jag i och för sig sympatisera med. Jag måste erkänna att jag fortfarande inte heller själv har lärt mig att älska Unity. Jag fortsätter installera standard-Ubuntu med ambitionen att köra en del Unity, men installerar också alltid paketet gnome-session-flashback, som ger ett Gnome 2-liknande alternativ, med relativt lätt vikt, tror jag, då de underliggande gnome-bitarna (som Unity också bygger på) ändå redan är installerade. (Från inloggningsskärmen kan man sedan välja om man vill köra Unity eller Flashback.) Och sedan blir det liksom alltid ändå närmast uteslutande Gnome Flashback för mig. :glad:

En koncis och bra buggrapport var det du gjorde, som sagt.
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med firefox efter uppdatering

Inlägg av Henrik Jansson »

Jag provade på mina föräldrars dator idag, som jag själv har installerat Linux Mint 17 på en gång, och den är en 64-bitars, och på den finns inte problemet.
Så felet verkar bara finnas på 32-bitars.
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med firefox efter uppdatering

Inlägg av Henrik Jansson »

Nu har det kommit en ny uppdatering av Firefox 49, och nu är felet åtgärdat, så nu funkar det som det ska igen! :)
Senast redigerad av 1 Henrik Jansson, redigerad totalt 2 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Internet"