Tillägg togs bort automatiskt. Hur då?

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Tillägg togs bort automatiskt. Hur då?

Inlägg av Städarn »

Jag hade inte tänkt att göra en tråd men det här var så underligt att jag ändå gör det.

Satt och slö surfade idag. Kör Chrome 48.0 och det fungerar bra (nej, jag har inte blivit färdig till att uppdatera mitt OS :-[ ) och helt plötsligt får jag se en liten ruta, en dialog i övre högra hörnet "Fast video downloader togs bort automatiskt" :O . OK eller Info. Info klicket tar mig till mina tillägg och längst ner i listan finner jag "Video downloader (FVD)". OK, fanns det ytterligare ett tillägg eller är det den som menas? FVD är hur som helst inaktiverat och har varit så en längre tid (vill jag minnas). Dessutom bryter det tydligen mot policyn för Chrome Web Store. OK, det bryter mot policyn men jag fattar fortfarande inte om det är detta tillägg som menas eller vad som har hänt.

Så detta mynnar ut i tre snabba frågor:
1. Hur kan tillägg "tas bort automatiskt" och vad betyder det?
2. Har någon annan varit med om liknande händelser?
3. Är detta något allvarligt fel eller ska jag låta det hela vara?

Edit: Och trots att jag avinstallerade tillägget "Video downloader (FVD)" så visas dialogen varje gång jag startar Chrome. Jag vågar inte trycka på OK om det skulle vara något suspekt. Och det kanske inte gör nytta heller... :-\
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Tillägg togs bort automatiskt. Hur då?

Inlägg av Hund »

Jag hittade den här[1] artikeln från 2014 om det tillägget, tydligen injecerade den reklam på hemsidor för användarna. Så tillägget verkar ju onekligen lite suspekt. :) Jag hade avinstallerat tillägget om jag vore dig.

[1]: https://www.ghacks.net/2014/07/14/fdv-d ... -websites/
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Internet"