e-legitimation från Svenska Pass:

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
jonblund
Inlägg: 35
Blev medlem: 03 okt 2006, 00:03

e-legitimation från Svenska Pass:

Inlägg av jonblund »

Enligt uppgift skall denna e-leg fungera på firefox/linux.

Skulle vara bra om någon som provat kan ge mer info om hur och till vad den fungerar.

Kan man hoppas att denna e-leg kommer att användas av någon av de banker som idag inte är med i bank-id maffian?

Någon tekniskt kunnig som vet hur denna applikation förhåller sig till användarsäketheten/anonymiteten?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: e-legitimation från Svenska Pass:

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Det var ju intressant.

http://www.gemalto.com/sverige/myndighe ... gitimation

Om jag fattar det rätt, kommer en variant av Skatteverkets id-kort (grönt kort) som utfärdas framöver att vara försedda med e-legitimation från Svenska Pass. (Andra varianter - gult och blått kort - är försedda med Telia e-legitimation.)

Så för att kunna testa detta, behöver man alltså (än så länge - precis som med Telia e-legitimation) skaffa Skatteverkets id-kort för 400 kr samt en kortläsare för ett par hundralappar.

Vi kan ju hoppas att fler aktörer väljer att distribuera e-legitimationen från Svenska Pass framöver.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: e-legitimation från Svenska Pass:

Inlägg av eson57 »

Det kommer att krävas lagstiftning, för att något annat än Bank-ID skall kunna få allmän spridning. Det kommer bankkartellen att se till. Allt, efter amerikansk modell och förebild.
Alltid på kanelen!
jonblund
Inlägg: 35
Blev medlem: 03 okt 2006, 00:03

Re: e-legitimation från Svenska Pass:

Inlägg av jonblund »

Efter att ha läst på ytterligare förefaller det som att skatteverket för närvarande är enda användare av gemaltos lösning. För min del betydedr det att jag åter, efter många år, kan deklarera på nätet, vilket bara det kan få mig att skaffa ett id-kort och en kortläsare (om jag inte redan har liggande i någon låda).

Några sidor jag funnit informativa:

https://idp.pki.ita.gov.om/faq/index

https://www.skatteverket.se/privat/folk ... f8169.html

https://www.sconnect.com/FAQ/#install

All ny info om denna lösning och linux är mycket välkommen, så vet ni något så posta här.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: e-legitimation från Svenska Pass:

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

jonblund skrev:Efter att ha läst på ytterligare förefaller det som att skatteverket för närvarande är enda användare av gemaltos lösning.
Så här långt är de den enda distributören av e-legitimationen. Alternativet Svenska Pass fanns inte listat bland inloggningsalternativen när jag kollade Skatteverkets sajt. Men det dyker förmodligen upp snart.
jonblund skrev:För min del betydedr det att jag åter, efter många år, kan deklarera på nätet, vilket bara det kan få mig att skaffa ett id-kort och en kortläsare (om jag inte redan har liggande i någon låda).
För oss som har varit beredda att skaffa de grejerna, har Telia e-legitimation fungerat för det ändamålet (och hos de flesta andra myndigheter) i många år.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: e-legitimation från Svenska Pass:

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Alternativet Svenska Pass fanns inte listat bland inloggningsalternativen när jag kollade Skatteverkets sajt. Men det dyker förmodligen upp snart.
Nu finns "AB Svenska Pass" med bland alternativen på Skatteverkets inloggningssida.
jonblund
Inlägg: 35
Blev medlem: 03 okt 2006, 00:03

Re: e-legitimation från Svenska Pass:

Inlägg av jonblund »

Någon som använder eller försökt använda Verisecs e-leg https://frejaeid.com/?
Skulle man kunna installera Android på datorn och på så sätt kunna använda denna lösning?
Vore i så fall ett smidigt sätt att få e-leg på sin Ubuntu dator
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: e-legitimation från Svenska Pass:

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

jonblund skrev:Någon som använder eller försökt använda Verisecs e-leg https://frejaeid.com/?
Finns det någon webbtjänst som accepterar det för autentisering? Om inte, är det svårt att prova.

Inte desto mindre är det intressant att det börjar röra på sig.
jonblund
Inlägg: 35
Blev medlem: 03 okt 2006, 00:03

Re: e-legitimation från Svenska Pass:

Inlägg av jonblund »

Tack för upplysningen. Vi får vänta och se.
Finns tecken på kommande förändringar, men hur lång tid det skall ta innan vi har en reell konkurent till Bankid kan man fråga sig.
jonblund
Inlägg: 35
Blev medlem: 03 okt 2006, 00:03

Re: e-legitimation från Svenska Pass:

Inlägg av jonblund »

Enligt uppgift har nu Bankid sökt tillstånd att ansluta sig. Någon som vet eller kn spåna på vad det kommer att innebära.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: e-legitimation från Svenska Pass:

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

jonblund skrev:Enligt uppgift har nu Bankid sökt tillstånd att ansluta sig. Någon som vet eller kn spåna på vad det kommer att innebära.
Du syftar antagligen på det här. Det innebär antagligen bara vad där står. Jag ser inget där som tyder på någon förändring i möjligheterna att använda BankID eller annan e-legitimation med Linux.
jonblund
Inlägg: 35
Blev medlem: 03 okt 2006, 00:03

Svensk e-legitimation

Inlägg av jonblund »

Skulle vara av stort intresse, om det finns någon son skaffat en fungerande version av e-legitimation från Svenska Pass eller från Freja eID,att få ta del av deras arfarenheter.
Finns det något att tänka på för Ubuntu användare innan man väljer att installera någon av dessa applikationer?
Vilka och var godkänner dessa applicationer?
I vad mån kan de ersätta BankID?

Kanske finns det rent av någon som vet något om fler kommande leverantörer av e-legitimation.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Svensk e-legitimation

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jag för min del har inget nytt att rapportera.

Tycker det vore bra om vi kunde fortsätta använda den gamla tråden för uppdateringar om det här ämnet. Någon moderator som håller med?
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Svensk e-legitimation

Inlägg av JoWa »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Tycker det vore bra om vi kunde fortsätta använda den gamla tråden för uppdateringar om det här ämnet. Någon moderator som håller med?
Ja.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Skriv svar

Återgå till "Internet"