Bokmärken försvann

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Bokmärken försvann

Inlägg av krassegrand »

Jag har tidigare haft problem med att Firefox hänger sig.

viewtopic.php?f=223&t=60875

Jag tog bort alla tillägg (bland annat X-marks och problemen försvann. Senare skrevs det att "Grabbarna och tjejerna på Mozilla verkar att ha fått till det. ;D
Nu fungerar det igen. Hoppas att det håller i sig. /tukken"

Då antog jag att det var säkert att aktivera X-marks igen men det började hänga sig direkt.
Jag har nu försökt att installera Firefox's egen tjänst, jag kommer inte ihåg hur jag gjorde men man var tvungen att starta en annan dator för att starta synkningen.

Nå till problemet!
Jag saknar en hel drös med bokmärken nu.

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Bokmärken försvann

Inlägg av krassegrand »

Jag har letat runt lite mer nu. Bokmärken har inte försvunnit de har bara flyttats runt lite random. Jag misstänker att det är X-marks som har ställt till det.
Jag kommer inte att använda X-marks mer.

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Bokmärken försvann

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Då är det fortfarande du och jag som har gemensamma problem.
När det nysläppta Firefox slutade med att "frysa" stup i ett, så kvarstår detta problem med bokmärken även hos mig.

Precis som du gör, misstänker jag att det i grunden är xmarks som inte fungerar som förväntat.

I samband med problemen med Firefox och deras frysande, så tog jag och körde med Googles webbläsare. Trots att jag gillar Firefox bättre. Men googles webbläsare började med att stuva om bland mina bokmärken. Det, gillar jag inte.

Är det något som Firefox gör bättre, så är det användarens möjlighet till administrering och organisering av bokmärken. Där känner jag att jag tidigare har haft god kontroll över mina bokmärken. Enda smolket där, är att om man sorterar efter namn, så gäller det mest för stunden.

Firefox kan inte behålla sorteringen. ILLA.

Men Google är väsentligt sämre på att ens erbjuda möjligheter av den sorten, som jag upplever det. Färre möjligheter till att ordna bokmärken så som jag vill ha dem.

Xmarks känns också som en del av att det hela inte fungerar. Det är tur att man kan återskapa bokmärken från ett tidigare datum. Det är något som jag har fått pyssla med under de senaste veckorna.

Men man förlorar de senaste bokmärkena varje gång det behöver att göras. Det verkar som om det är flera faktorer som spelar in, samtidigt.

Är det fler läsare av denna tråd som upplever problem så som jag och trådskaparen gör? Det skulle vara trevligt att få se om fler är drabbade, än bara vi två. Eventuellt att någon har funnit ett sätt att lösa sina problem på. /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Bokmärken försvann

Inlägg av krassegrand »

Det är ju lite lustigt om det bara är vi två som har drabbats!

Jag tror inte att jag har förlorat bokmärken men de har stuvats runt så att det kan vara svårt att hitta dem. Jag använde sökfunktionen för att se att de fanns för att sedan mera envist leta upp dem.
Jag hittade hela mappstrukturer långt ner i trädet.

Ok som Du säger så är det nog X-marks som strulade hela tiden. Det kanske bara är Du och jag som använde X-marks. :)

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Bokmärken försvann

Inlägg av Hund »

Jag använder en extern bokmärkeshanterare som heter Buku, den är dock för terminalen men den är inte så svår att använda. Jag tycker att det är skönt att kunna hantera alla bokmärken oberoende av webbläsare. :)

Jag skrev ett blogginlägg om det idag, det kändes smidigare än att försöka pynta ihop något halvdant säljsnack här. ;)

https://hund.github.io/2018/01/02/buku- ... nalen.html
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Internet"