Typsnitt i Firefox

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Typsnitt i Firefox

Inlägg av JoWa »

Hej.

Nu när jag försöker att använda Firefox på allvar, stör det mig att Firefox inte alltid visar rätt typsnitt. Särskilt har jag sett att Georgia ersätts med annat serifftypsnitt. Nu har jag inte Georgia (och andra Microsoft-typsnitt) från Ubuntus förråd (där de är mycket föråldrade), utan jag har lagt nyare utgåvor i en dold undermapp i hemmappen.

Det enda jag har hittat är https://askubuntu.com/questions/976985/ ... displaying som handlar om Firefox 57, och det nämns att det vore löst i 58. Jag använder 68 beta.

Angående sandlådans nivå, har jag för närvarande 4 (förval).

Kan man få Firefox att läsa typsnitt i min mapp, eller måste de flyttas till annat ställe?
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Typsnitt i Firefox

Inlägg av JoWa »

Då flera användare fick problem med typsnitt i Firefox 57, provade jag 56.0.2, men det var samma där, ingen Georgia.

Olika sandlådenivåer (endast för felsökning), ned till 0, gör ingen skillnad.

security.sandbox.content.read_path_whitelist med värdet /home/joakim/.local/share/fonts gör heller inget.

Har också kopierat Georgia-filerna till /usr/share/fonts/truetype/msttcorefonts, förgäves.

Vad är det som pågår? :-\ >:(
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Typsnitt i Firefox

Inlägg av JoWa »

Lösningen var att avinstallera Bitstream Vera, som stod i vägen inte blott för Georgia.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Typsnitt i Firefox

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Avinstallera typsnitt man inte behöver är ett sätt.

Annars kan man med hjälp av fontconfig konfiguration styra vilket typsnitt som väljs genom att så att säga modifiera prioriteringen. Jag har postat ett antal sådana förslag på Ask Ubuntu; detta är ett exempel:

https://askubuntu.com/a/811804
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Typsnitt i Firefox

Inlägg av JoWa »

Användaren ska inte behöva göra någotdera. Om ”Tillåt sidor [att] använda egna teckensnitt, i stället för dina val ovan” är valt i inställningarna, ska Firefox inte låta ett typsnitt stå i vägen för det som ska användas enligt sidkoden. Bitstream Vera stod också i vägen för mitt ”val ovan”.

Detta behöver rättas till i Firefox. Chromium beter sig rätt.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Typsnitt i Firefox

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Värst vad kategorisk du låter idag. ;)

Om sidan du besöker som förstahandsalternativ frågar efter exakt ett typsnitt som du har installerat på datorn, så kan jag hålla med om att FF borde välja just det typsnittet. I annat fall tror jag det är svårt att komma ifrån att prioriteringsordningen spelar roll.

Skillnaden mellan FF och Chrome skulle t o m kunna vara att FF faktiskt är bättre på att respektera systemkonfigurationen för typsnitt. Vore inte helt ointressant att se mer detaljer.

Annars, om du är helt säker:

https://bugzilla.mozilla.org/buglist.cg ... ct=firefox
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Typsnitt i Firefox

Inlägg av JoWa »

Om det i sidkoden angivna snittet saknas, används webbläsarens standardsnitt, som användaren kan ändra i programmets inställningar. Firefox struntade i både sidkoden och mitt val, och tvingade på mig Bitstream Vera. Jag tror att de (Serif och Sans) användes i stället för alla lokala typsnitt. Endast då webbfont användes blev det rätt.

Jag låter bestämd, efter några dagars frustrerande felsökning med olika försök som alla varit förgäves, tills jag fick för mig att se efter vilket typsnitt som användes i stället för Georgia på en sida, och ta bort det snittet. Jag har inte stort överseende med att program inte gör som de ska, om användaren gör rätt, och övriga förutsättningar är rätt. Då ska det bli rätt på slutet. Att en viss typsnittsfamilj är installerad ska inte åsidosätta hela valmekanismen. Det är inte logiskt.

Utanför ämnet: Nu ser jag dock för närvarande inget som hindrar att jag fortsätter att använda eldräven, då en viss grävling ser ut att bli tandlös i Chrome. :)
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Typsnitt i Firefox

Inlägg av eson57 »

Det är nog inte i Firefox felet ligger. Såvitt jag förstår är det installation av bitstream-vera som ändrar systemkonfigurationen. Fast jag kan ha missuppfattat det, då jag inte installerat och kollat, utan bara laddat ner tar-paketet och skummat igenom RELEASENOTES.TXT
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Typsnitt i Firefox

Inlägg av JoWa »

Det är alltjämt en del typsnittsstrul i Firefox, eller var strulet nu ligger, särskilt med emoji-tecken. Twemoji Mozilla är förvalt som typsnitt för emoji i Firefox (font.name-list.emoji i about:config). Det händer dock att andra typsnitt tillåts att ta över. Segoe UI Symbol tog över alla emoji-tecken tills jag stängde av det i Font Manager, och nu senast tog DejaVu Sans över kaffekoppstecknet.

Och inte endast emoji. Några runtecken visades med Dialekt Uni, och några med Noto Sans Runic Regular.

Huru kan detta ske? ???
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Typsnitt i Firefox

Inlägg av eson57 »

JoWa skrev:Huru kan detta ske? ???
Morgan Johansson? Han lär ju inte vara så förtjust i runor, har jag läst. ;)
Alltid på kanelen!
Skriv svar

Återgå till "Internet"