Spela vidio persistent usb

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
oleg
Inlägg: 74
Blev medlem: 12 okt 2009, 13:40
OS: Annat GNU/Linux

Spela vidio persistent usb

Inlägg av oleg »

Hej! Jag tror jag lyckats göra Ubuntu persistent storage live usb drive. När jag använder den och försöker se video, blir det No video with supported format and MIME type found. En ytterligare fråga kan man ändra för att få åäö alltså svenska bokstäver. Tacksam för svar Mvh
Bilagor
Screenshot from 2020-02-14 09-54-24.png
Screenshot from 2020-02-14 09-54-24.png (93.38 KiB) Visad 6843 gånger
Senast redigerad av 1 JoWa, redigerad totalt 14 gånger.
Anledning: Skrev in å ä ö på lämpliga ställen för att göra texten lättare att läsa.
oleg
Inlägg: 74
Blev medlem: 12 okt 2009, 13:40
OS: Annat GNU/Linux

Re: Spela vidio persistent usb

Inlägg av oleg »

Hall[ JoWa! Tack f;r att du gjort texten i min fr[ga mer l'sbar! Kan du inte hj'lpa mig genom att f;rklara hur jag ska f[ r'tt p[ mina problem med videouppspelningen och svenska tecken n'r jag anv'nder mitt usb med Ubuntu p[ en Win7dator_
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Spela vidio persistent usb

Inlägg av Osprey »

oleg skrev:När jag använder den och försöker se video, blir det No video with supported format and MIME type found.
Beror förmodligen på att du inte har installerat den codec som behövs. Börja med att se vad videon har för "extension", dvs. oftast de sista tre bokstäverna i filnamnet, de efter punkten.

Finns inga sådana så kan du öppna den med vim/gvim och se vad som står där.

Gå sedan in i Synaptic och sök med de tre bokstäverna. Kanske kan det vara "libavcodec", eller "libavcodec-extra" som du behöver installera, men det ser du....
oleg skrev:En ytterligare fråga kan man ändra för att få åäö alltså svenska bokstäver. Tacksam för svar Mvh
Det är förmodligen något språkpaket som du saknar. Gå in i Synaptic och sök på "swedish" och installera ungefär allt som finns....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Spela vidio persistent usb

Inlägg av Osprey »

oleg skrev:Hall[ JoWa! Tack f;r att du gjort texten i min fr[ga mer l'sbar! Kan du inte hj'lpa mig genom att f;rklara hur jag ska f[ r'tt p[ mina problem med videouppspelningen och svenska tecken n'r jag anv'nder mitt usb med Ubuntu p[ en Win7dator_
Ser ut som om du kör 7-bitars ASCII, ställ in datorn på att använda UTF-8 istället. Vet inte exakt var den inställningen finns, men skulle gissa på [Inställningar]->[Språk och Region] eller något sådant....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
oleg
Inlägg: 74
Blev medlem: 12 okt 2009, 13:40
OS: Annat GNU/Linux

Re: Spela vidio persistent usb

Inlägg av oleg »

Hej tack för hjälpen! Å i åa ä e ö = Och i ån är en ö. OpenH264 videocodec finns i Firefox. Synaptic har jag kanske installerat men den fungerar nog inte som det ska. Det är nog så att det har blivit något fel på installationen av det persistienta Ubuntu 18.04 på mitt USB. Eller att det beror på att det står Biltema 32GB usb 3.0 på det. ;D Efter en stund hänger sig allt. Kanske det släpper igen men så kan man inte ha det. Jag får väl börja om där. Och så kan jag för lite. Med vänliga hälsningar
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Spela vidio persistent usb

Inlägg av Osprey »

oleg skrev:Eller att det beror på att det står Biltema 32GB usb 3.0 på det. ;D
Biltema funkar säkert, jag såg något test där deras usb-minnen fick toppbetyg. Så det är nog något annat med installationen som inte funkar riktigt... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
oleg
Inlägg: 74
Blev medlem: 12 okt 2009, 13:40
OS: Annat GNU/Linux

Re: Spela vidio persistent usb

Inlägg av oleg »

Hej igen! Tack för vänligt bemötande. Nu har jag gått över till Ubuntu Mate 18.04 32 bitar. Så nu fungerar allting på den här gamla tjusiga datorn. Det är kul att trixa även om man egentligen inte vet vad man håller på med men ibland fungerar det. Jag lärde mig precis att i terminalen fixa så att jag med att högerklicka på en bild kan krympa den eftersom jag ville bifoga en skärmdump som var för stor. Med vänliga hälsningar
oleg
Inlägg: 74
Blev medlem: 12 okt 2009, 13:40
OS: Annat GNU/Linux

Re: Spela vidio persistent usb

Inlägg av oleg »

Hej! Lite svajigt 'r det. Har gjort ett nytt usbminne med UbuntuMate 18/04 och anv'nt mkusb. Varf;r fungerar inte sudo apt-get install language-support-sv Har dribblat med Language support och tangentbordssymbolen i panelen men d[ kan det h'nda att allt l[ser sig. H'lsningar
oleg
Inlägg: 74
Blev medlem: 12 okt 2009, 13:40
OS: Annat GNU/Linux

Re: Spela vidio persistent usb

Inlägg av oleg »

Hej igen! HP Elitebook 6930p, 32 bits, 2,53 Ghz Intel Core2 vPro, 2 GB RAM.
Jag har med mkusb försökt göra en persistent-bootable-ubuntu-usb-flash-drive med UbuntuMate 18.04, 32 bits. Det har sett Ok ut i mkusb. När jag börjar använda stickan isf Win7, som finns på datorn fungerar video utan att lagga men jag får inte svenska tecken (kanske är det fler konstigheter) i Firefox och Writer. När jag startar Software updates tar det flera timmar att installera uppdateringarna, det är inte klart ännu när jag skriver detta, så jag blir alldeles förtvivlad och jagar iväg den här frågan till Forumet från en annan dator. Mvh
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Spela vidio persistent usb

Inlägg av Osprey »

oleg skrev:Hej! Lite svajigt 'r det. Har gjort ett nytt usbminne med UbuntuMate 18/04 och anv'nt mkusb. Varf;r fungerar inte sudo apt-get install language-support-sv Har dribblat med Language support och tangentbordssymbolen i panelen men d[ kan det h'nda att allt l[ser sig. H'lsningar
Det verkar som om "mkusb" helt enkelt lägger lägger ut en ISO på pinnen med hjälp av "dd". Detta sätt att göra kan skapa vissa problem om filsystemet (iso9660) är skrivskyddat. Skulle det inte vara skrivskyddat, så uppstår ändå problemet att eventuella förändringar tas bort vid varje omstart.
oleg skrev:... men jag får inte svenska tecken (kanske är det fler konstigheter) i Firefox och Writer. När jag startar Software updates tar det flera timmar att installera uppdateringarna...
Det fungerar förmodligen bättre om du gör en "riktig" installation på USB-pinnen, istället för att lägga ut en ISO där med mkusb.

Det är egentligen jätteenkelt att göra och det enda du behöver för att göra det är en CD med installationsmedia på, plus en dator och en USB-pinne alltså.

Sedan startar du datorn med installations-CD:n. När det är igång, så gör du:
  1. Starta Gparted
  2. Ta reda på vad USB-pinnen heter.
  3. Skapa en root-partition på minst 5GB, men gärna 15.
  4. Skapa en swap-partition på ungefär 4GB
  5. Skapa en home-partition av det som finns kvar
  6. Gå ur Gparted
  7. Starta installationsprogrammet på CD:n
  8. Installera Ubuntu på den root-partition du just skapat, säg till att den ska montera home-partitionen du också just skapat och säg till att den ska installera en starthanterare (Grub) på USB-pinnen
  9. Färdigt
Sedan kan du starta upp med USB-pinnen och börja installera språkstöd och allt annat du behöver...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Surfaren
Inlägg: 72
Blev medlem: 11 feb 2018, 22:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Spela vidio persistent usb

Inlägg av Surfaren »

Hej
Tänk på att USB minnet kan vara typ 20 gånger långsammare än en hårddisk beroende på typ vilket kommer att ge en rätt trött upplevelse.
Den processor du har klarar ju också en 64 bits installation.
Skit på dig Putin
oleg
Inlägg: 74
Blev medlem: 12 okt 2009, 13:40
OS: Annat GNU/Linux

Re: Spela vidio persistent usb

Inlägg av oleg »

Hej igen! TACK! https://www.ostechnix.com/how-to-create ... on-ubuntu/ är vad jag har använt. Jag ska jobba på det. Det kommer att ta tid att lära mig om partitioner och montering mm. Men jag ska försöka. Med vänliga hälsningar
oleg
Inlägg: 74
Blev medlem: 12 okt 2009, 13:40
OS: Annat GNU/Linux

Re: Spela vidio persistent usb

Inlägg av oleg »

Hej! Jag försöker få tid att lära mig göra en "riktig installation" på usb-pinnen så jag är tacksam för Ospreys svar. Under tiden använder jag den usbsticka jag gjorde med mkusb. Allting fungerar och sparas till att starta andra datorer. Bokmärken, Writerdokument, skrivbordsbakgrund, alla inställningar så vitt jag förstår. Uppdateringar tar lite längre tid. Så jag försöker markera frågan som löst så länge. Med vänliga hälsningar!
oleg
Inlägg: 74
Blev medlem: 12 okt 2009, 13:40
OS: Annat GNU/Linux

Re: Spela vidio persistent usb

Inlägg av oleg »

Hej! Min fråga gäller att jag sökte på en win10-dator om "persistent usb", 2022-05-26 i Firefox. Som förslag fick jag jag denna tråd. Det känns konstigt att innehåll på ubuntu-se.org där man loggat in med användarnamn och lösenord ligger tillgängligt, oskyddat för vem som helst. Försökte skapa en ny tråd för detta innehåll men förstod inte hur man gör det. Finns inte den möjligheten längre? Hälsningar oleg
Skriv svar

Återgå till "Internet"