Använda Mobilt BankID i viritualiserad maskin?

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
jsmjsm
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 jun 2020, 15:17
OS: Windows
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Använda Mobilt BankID i viritualiserad maskin?

Inlägg av jsmjsm »

Som många vet så är det just Mobilt BankID som gäller för att logga in på dom flesta banker mm. Jag har läst lite i den här tråden: viewtopic.php?f=223&t=58852

Jag har prövat mig fram för att hitta en lösning för Mobilt BankID, version 7.18.0.

Android 9 Pie 64-bitar, RemixOS 32-bitar. Appen stänger ned direkt efter start och med Bluestacks startar i alla fall appen.

Är det någon som använder en fungerande lösning?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Använda Mobilt BankID i viritualiserad maskin?

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Skulle inte tro att det idag finns någon fungerande lösning utöver att använda en telefon av "rätt" fabrikat.

Det finns en ännu längre tråd där olika alternativ har prövats, men som slutat fungera. Problemet är att företaget bakom Mobilt BankID (Finansiell ID Teknik)
  1. valde att tillhandahålla plattformsberoende klienter, och därvid struntade i Linux, samt
  2. aktivt hindrar appen för Mobilt BankID från att fungera i virtuella miljöer.
Om någon till äventyrs skulle lyckas kringgå deras hinder, kommer lösningen sannolikt att stoppas i nästa version av Mobilt BankID.
jsmjsm
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 jun 2020, 15:17
OS: Windows
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Använda Mobilt BankID i viritualiserad maskin?

Inlägg av jsmjsm »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Om någon till äventyrs skulle lyckas kringgå deras hinder, kommer lösningen sannolikt att stoppas i nästa version av Mobilt BankID.
Det förklarar ju saken. Konstigt att vanligt BankID fungerar på olika virtualiserade lösningar.

Man undrar varför just Mobilt BankID:
  • Stöds av allt
  • Kräver högre "säkerhet"
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Använda Mobilt BankID i viritualiserad maskin?

Inlägg av Osprey »

jsmjsm skrev:Man undrar varför just Mobilt BankID:
  • Stöds av allt
  • Kräver högre "säkerhet"
Stöds av ett enväldigt monopol.... >:(
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
alatariel
Inlägg: 750
Blev medlem: 20 aug 2007, 13:33
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Upplands Väsby

Re: Använda Mobilt BankID i viritualiserad maskin?

Inlägg av alatariel »

Har skapat följande mailfooter som jag skickar till alla myndigheter jag bråkar med just nu för att få saker på PAPPER då jag inte kan logga in.
;D ;D ;D

Svenska myndigheter har oftast SKYLDIGHET att hjälpa mig oberoende om jag har smartfån eller rätt operativsystem. Det finns ingen lag än som tvingar dig att gå omkring med smartfån eller enbart välja mellan Microsofts Windows eller Apples MacOS ...

---
Nej, jag har inga som helst planer på att skaffa någon elektronisk fotboja (aka smartfån) som skickar data om varje steg du tar, varje sms du skickar, varje bild du tar och varje webbsida som du besöker till servrar i USA - där data handlas hej vilt.

Jag jobbade redan för många år sedan med nätverksövervakning och säkerhetsanalyser i realtid och sedan dess har jag ingen smartfån!

BankID funkar bara på det inlåsta proprietära datasnokaroperativsystemet Windows eller det ännu mer inlåsta proprietära operativsystemet MacOS - jag själv använder uteslutande fria källkodsöppna operativsystem såsom Linux - men där finns inget BankID. Men å andra sidan kan jag alltid gå och läsa själv i källkoden om något ser konstigt ut.
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Använda Mobilt BankID i viritualiserad maskin?

Inlägg av eson57 »

alatariel skrev:Nej, jag har inga som helst planer på att skaffa någon elektronisk fotboja (aka smartfån) som skickar data om varje steg du tar, varje sms du skickar, varje bild du tar och varje webbsida som du besöker till servrar i USA - där data handlas hej vilt.
Allt det där undviker du med Sailfish OS. En smartphone är trots allt väldigt användbar.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
alatariel
Inlägg: 750
Blev medlem: 20 aug 2007, 13:33
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Upplands Väsby

Re: Använda Mobilt BankID i viritualiserad maskin?

Inlägg av alatariel »

eson57 skrev:
alatariel skrev:Nej, jag har inga som helst planer på att skaffa någon elektronisk fotboja (aka smartfån) som skickar data om varje steg du tar, varje sms du skickar, varje bild du tar och varje webbsida som du besöker till servrar i USA - där data handlas hej vilt.
Allt det där undviker du med Sailfish OS. En smartphone är trots allt väldigt användbar.
Mjae. Nä. Det GÅR (om man absolut behöver) att pytsa in en del i en virtuell Androidx86 bakom en extra FET brandvägg i host-systemet (och en del block-appar inuti VMen för extra paranoid säkerhet) plus lite kreativa redirects - och köra mest opensourceprogram från F-droid. Men någon form av BankID går det ju inte att köra där ...

(ibland är det inte bra att veta för mycket) ...

INGEN pryl med GPS-tracking i realtid iaf - som skickar en JÄVLA massa data per dag till servrar i USA (vilket inte bara OSet i sig utan en massa appar också gör!) ...
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Använda Mobilt BankID i viritualiserad maskin?

Inlägg av eson57 »

Vem har sagt något om virtuell Android, eller Bank-ID? Jag pratar om att äga en smartphone utan nämnda övervakning.
Det är inte bra att veta för lite heller. ;)
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
alatariel
Inlägg: 750
Blev medlem: 20 aug 2007, 13:33
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Upplands Väsby

Re: Använda Mobilt BankID i viritualiserad maskin?

Inlägg av alatariel »

så du har antingen inte ett enda "vanligt" program på din smartfån (dvs något som skickar en herrans massa data till servrar i USA!) eller så plockar du isär den i delar och lägger i tjock metallåda varje gång/tid/etc du inte vill att någon främmande makt ska kunna positionsbestämma dig (som sagt, både OS och program kan läcka information) eller så har du exakt klurat ut hur mycket data OS+program skickar och har specialskrivna brandväggsregler i smartfånen (som dock oftast inte helt kan blockera det som går via GSM-nät e.d.). ?

En virtuell android kan man lättare tcpdumpa och utifrån det skräddarsy sina blockeringsregler ... Den har inte heller någon fallback vad gäller GSM eller liknande utan ALLT måste gå via vm:ens interface - och där kan man sätta en brandvägg framför ...

P.S. dessutom är Sailfish OS INTE helt och hållet opensource ...
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Använda Mobilt BankID i viritualiserad maskin?

Inlägg av eson57 »

Om du med "vanliga program" menar något som involverar stora amerikanska (eller andra) it-jättar, så är det helt riktigt... jag har inget sådant i min lur. Jag kör enbart inhemska Sailfish-appar.
Är du medveten om att Sailfish är Linux? Inga problem att övervaka nätverkstrafiken alltså. Därav vet jag att inget "skickar en herrans massa data till servrar i USA", eller ens till Finland, SailfishOS hemvist.
GSM-nätet använder jag naturligtvis, så gör även en "feature phone", men jag har förstås inte så stora problem med att bli positionsbestämd av främmande makt. Skulle påstå att det händer väldigt sällan. ::)

Vad Sailfish och OpenSourse anbelangar så är jag väl medveten om att det grafiska gränssnittet inte är släppt ännu, men jag är heller inte puritan. Jag inser också att Jolla behöver tjäna pengar på sin produkt.

PS.
iptables fungerar utmärkt i Sailfish.
Senast redigerad av 3 eson57, redigerad totalt 29 gång.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
alatariel
Inlägg: 750
Blev medlem: 20 aug 2007, 13:33
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Upplands Väsby

Re: Använda Mobilt BankID i viritualiserad maskin?

Inlägg av alatariel »

För dem som kan tyska: bara en av alla bra sidor som finns i det tyskspråkiga området:

https://www.kuketz-blog.de
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Användarvisningsbild
alatariel
Inlägg: 750
Blev medlem: 20 aug 2007, 13:33
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Upplands Väsby

Re: Använda Mobilt BankID i viritualiserad maskin?

Inlägg av alatariel »

Tror inte den här diskussionen kommer leda någontstans så jag föreslår att vi låter det vara "let's agree to disagree" - fortsatt du med din smartfån så fortsätter jag vara utan.
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Använda Mobilt BankID i viritualiserad maskin?

Inlägg av eson57 »

Absolut! Diskussion var inte vad jag var ute efter. Ville bara tipsa om en smartphone där du slipper den övervakning som jag tycker precis lika illa om, som du.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Använda Mobilt BankID i viritualiserad maskin?

Inlägg av Nemo »

alatariel skrev:Nej, jag har inga som helst planer på att skaffa någon elektronisk fotboja (aka smartfån) som skickar data om varje steg du tar, varje sms du skickar, varje bild du tar och varje webbsida som du besöker till servrar i USA - där data handlas hej vilt.
Jag skulle säga att det är en fråga om bekvämlighet. Mobilt BankID är väldigt smidigt för det fungerar på alla plattformar (Windows, Linux, MacOS) och säkert på ännu fler om det följer med en webbläsare som stöds. Priset för denna bekvämlighet är att man blir övervakad på ens surfvanor, mail, bilder mm.

En lösning skulle vara att ha en billig smartphone eller surfplatta där Mobilt BankID stöds och endast slå på den de gånger man behöver göra ärenden som kräver Mobilt BankID, övrig tid får den vara avstängd. De gånger den är påslagen ser man till att ha GPS:en avstängd. Visserligen blir man fortfarande övervakad, men i minimal grad

De flesta idag har ett eller flera betalkort, trots att det innebär att det kommer sparas vilka butiker jag handlar hos, vad jag handlar, hur mycket pengar jag lägger på olika saker etc. Att det ändå används är för bekvämligheten samt att det är väldigt besvärligt att enbart hantera kontanter.
alatariel skrev:BankID funkar bara på det inlåsta proprietära datasnokaroperativsystemet Windows eller det ännu mer inlåsta proprietära operativsystemet MacOS - jag själv använder uteslutande fria källkodsöppna operativsystem såsom Linux - men där finns inget BankID.
Mobilt BankID fungerar och jag kan göra ärenden hos Försäkringskassan, Skatteverket, Banken, 1177, Apoteket mm från en dator som kör Linux, så jag delar inte din åsikt att man på något sätt skulle vara låst till Windows.

BankID klienten till Linux försvann helt under 2015 och det är tråkigt att det blev så, men det kommer troligen inte komma tillbaka. Jag kan ställa mig och skrika rakt ut hur uselt det är att det inte finns någon BankID klient för Linux, men verkligheten finns likväl kvar samt behovet av att kunna nytta olika E-tjänster.

Mobilt BankID är inte den optimala lösningen, men den fungerar och den ger mig möjligheten att fortsätta nyttja Linux även då jag nyttjar olika E-tjänster. Jag vet att jag blir övervakad, men det är ett pris jag får betala. Skulle jag verkligen värdesätta den personliga integriteten fullt ut, skulle jag inte ha någon dator med Internetuppkoppling, inte någon Smartphone och inget betalkort. Dock skulle vardagen bli väldigt tung och mycket tid skulle gå åt för att lösa saker på annat sätt, tid som jag hellre lägger på annat.

Jag brukar likna diskussionen om BankID vs Mobilt BankID att jämföra med en lednyckel från Bacho eller Kamasa. Är det viktigaste vilket märke man har på lednyckeln då vinterdäcken ska läggas på bilen eller är det att jobbet blir gjort.

Jag har full respekt för ditt beslut att inte ha en Smartphone och i slutändan handlar det om vilka prioriteringar man har och vad man vill betala i form av den personliga integriteten för att nyttja en tjänst.
Skriv svar

Återgå till "Internet"