firefox sämre än chrome?

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
lasseroth
Inlägg: 1582
Blev medlem: 14 maj 2007, 19:37
OS: Ubuntu
Ort: frankrike

firefox sämre än chrome?

Inlägg av lasseroth »

min huvudwebläsare är Firefox sedan många år. Svårt att byta nu.
Firefox har många inställningar efter så många är, bl. a. att jag helt slipper reklam på youtube,
problemet, när jag tittar på daily mail (tidningen) så flyter allt på i Chrome, medan Firefox får spel och använder så mycket minne att datorn till slut fryser.
Jag tycker överhuvud att F är en jäkla minnesslukare och hade gärna gått över till Chrome, men det är mycket som skall tweakas.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: firefox sämre än chrome?

Inlägg av johanre »

Daily Mail är ju fullständigt nerlusad av reklam, jag tror dit problem egentligen har sin källa där.
Användarvisningsbild
lasseroth
Inlägg: 1582
Blev medlem: 14 maj 2007, 19:37
OS: Ubuntu
Ort: frankrike

Re: firefox sämre än chrome?

Inlägg av lasseroth »

visst men det förklarar ju inte varför Chrome fixar det och hela datorn fryser och måste knappstartas om med Firefox
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: firefox sämre än chrome?

Inlägg av johanre »

Visst, så är det. Har du oftast många flikar öppna samtidigt?
Användarvisningsbild
lasseroth
Inlägg: 1582
Blev medlem: 14 maj 2007, 19:37
OS: Ubuntu
Ort: frankrike

Re: firefox sämre än chrome?

Inlägg av lasseroth »

2 daily mail
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 511
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: firefox sämre än chrome?

Inlägg av anth »

Hur mycket RAM-minne har du?
Ska jag surfa på en dator (oavsett OS eller browser) så vill jag helst ha minst 16 GB RAM för att inte få problem - å andra sidan är det inte ovanligt att jag har uppåt 40 flikar öppna samtidigt.

Jag tänkte du kunde testa någon wennläsare som bygger på Firefox, men har högre säkerhet - kanske täpper de igen minnesläkaget som du har.
- Librewolf som är Firefox med med alla säkerhetsinställningar på.
- Mullvad, en helt ny webbläsare från svenska VPN-tjänsten Mullvad, som fungerar ungefär som Librewolf (den är så ny att jag inte hunnit testa allt ännu).
- Arkenfox, som är ett skript till Firefox som gör den lika säker som Librewolf (kallas för "hardening firefox").

OBS!
Librewolf och Mullwad är egna program och kommer inte att ha något att göra med din Firefoxinstallation.
Arkenfox däremot kommer att ändra din Firefoxinstallation från grunden.
Därför kan det vara bra att veta hur man återställer Firefox om man inte tycker om vad Arkenfox gör.
Öppna firefox.
Surfa till about:support
Klicka på "Refresh Firefox" uppe till höger.
Firefox blir "fabriksåterställd", d.v.s. som om den är nyintsallerad/ominstallerad.

Ska du använda Chrome rekommenderar jag webbläsaren Brave istället, gärna ihop med uBlock Origin, då jag inte litar på Braves inbyggda adblocker.
(med uBlock Origin slipper jag reklam i YT, oavsett vilken webbläsare jag använder)
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: firefox sämre än chrome?

Inlägg av Osprey »

Äh, det växlar över tiden tycker jag, Chrome och Firefox är ungefär likvärdiga. När den ene kommer med en ny release (inte bara uppgradering), så är den bäst ett tag, tills den andre kommer med en ny release.

Jag har båda två installerade, men kör just nu Firefox. Orkar inte hålla på att byta fram och tillbaka hela tiden... ::)

Tor har jag också, men den kör jag inte så ofta...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Internet"