Linjer i OpenOffice Calc

Här behandlar vi program för ordbehandling, kalkyl, presentation och även e-post.
Användarvisningsbild
bloste
Inlägg: 113
Blev medlem: 18 sep 2009, 20:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Kalmar
Kontakt:

Linjer i OpenOffice Calc

Inlägg av bloste »

Jag har ett suspekt problem.

Har ett ods-dokument med fyra flikar. På var och en av dessa flikar har jag justerat radhöjd- och bredd för att passa ändamålet (tid på längden och avstånd på höjden).
Sedan ska jag lägga in snedställda streck ovanpå dessa rutor, och använder mig av ritfunktionen.

Nu till det suspekta:
I alla flikar kan jag rita in linjerna när dokumentet är nytt. Inget konstigt med det.
MEN: När jag har sparat dokumentet och öppnar det igen för att fortsätta med mitt arbete kan jag inte rita in mer på flik 1 o ch 2, men på 3 och 4 går det hur bra som helst!
På flik 1 och två lägger sig det ritade strecket som ett ankare längst upp, och syns inte någonstans i dokumentet.

Någon som vet vad det är för fel?


En sak till: När jag sparar som xls-fil gör programmet om de snedställda strecken från att ha en tvärställd axel i ändarna till att ha bollar i ändarna. Någon som vet lösningen på det problemet också?

//Stefan
//Stefan

Jag är rätt så ny på Ubuntu/Linux men har hållit på en hel del med PC i Windows- och DOS-miljö.

Återgå till "Kontor"