OpenOffice installations hjälp!

Här behandlar vi program för ordbehandling, kalkyl, presentation och även e-post.
behedwin
Inlägg: 29
Blev medlem: 09 jan 2008, 21:49

OpenOffice installations hjälp!

Inlägg av behedwin »

Hej

Jag kör open office på alla mina datorer (windows)
använder det även på jobbet.

Nyligen börjat lära mig linux och ubuntu.
Inte kommit så långt.

Jag behöver lite hjälp med installationen av open office på ubuntu.

Jag gick till
http://www.openoffice.org/sv/get/
3.3.0 för Linux Intel Debian (64bit)

När jag packar upp filen
så får jag massor med deb filer.
http://prntscr.com/hayah
Ska jag öppna varje fil i software center och installera varje var för sig?

Eller går det att installera hela open office paketet på en gång?

Tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: OpenOffice installations hjälp!

Inlägg av JoWa »

OpenOffice.org finns i Programcentralen (använd sökrutan).

Men varför vill du installera OpenOffice.org när LibreOffice redan ingår i Ubuntu (11.04 och senare)? LibreOffice är en mer uppdaterad version av OpenOffice.org.
https://www.libreoffice.org/
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
behedwin
Inlägg: 29
Blev medlem: 09 jan 2008, 21:49

Re: OpenOffice installations hjälp!

Inlägg av behedwin »

Kommer jag stöta på problem när jag kör oo på alla andra datorer och libra på den ena.

Men jag vill gärna lära mig, om jag skulle installera oo manuellt med det jag laddat hem. Hur gör jag?
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: OpenOffice installations hjälp!

Inlägg av JoWa »

Nej, det skall inte vara något problem. De använder ju samma dokumentformat (OpenDocument). Det kan dock finnas funktioner i LibreOffice som inte stöds i det äldre OO.o.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
behedwin
Inlägg: 29
Blev medlem: 09 jan 2008, 21:49

Re: OpenOffice installations hjälp!

Inlägg av behedwin »

Finns libra office för Windows, så jag kan köra lika på alla enheter
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: OpenOffice installations hjälp!

Inlägg av JoWa »

Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: OpenOffice installations hjälp!

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Kanske inte gäller alla, men för mig har det mest varit problem med LibreOffice. Har funderat på att byta tillbaka till OpenOffice.org (eller Apache OpenOffice heter det väl nu) efter alla problem, men har inte gjort det än, så jag vet ju inte om det skulle bli bättre av det. Enligt min erfarenhet är det mest problem med det LibreOffice som finns i förråden, det har jag alltid varit tvungen att avinstallera för att undvika allmänt vansinne.

Hur som helst, du har laddat ner ett antal komprimerade filer, tre stycken brukar det vara: En för själva programmet, en för svenska i menyer och liknande och en för svensk hjälptext.

Jag brukar lägga dem på skrivbordet, sedan extrahera dem alla där.
Högerklicka på den största (den som är själv programmet), välj Öppna i terminal, om det alternativet finns med. Öppna annars en terminal manuellt och ta dig dit:

Kod: Markera allt

cd ~/Skrivbord/<vad nu själva mappen heter>/DEBS
För att få stavningen rätt kan du använda TAB(↹)-tangenten efter att ha skrivit in de första bokstäverna, så skriver den resten av filnamnet automatiskt.
För att se vilka filer och mappar som finns där du just hamnat, skriver du bara Då ser du att det bland annat finns en mapp för skrivbordsintegration, men vänta lite med den…
Först vill du installera alla de deb-filer som ligger i DEBS. Enklast är att bara skriva:

Kod: Markera allt

sudo dpkg -i *deb
Man behöver inte skriva ”*.deb”; punkt behandlas inte på annat sätt än alla andra tecken i filnamn – sådant kan man hålla på med i de mer pajasbetonade operativsystemen.
Alla deb-filer installeras nu. När det är klart installerar vi skrivbordsintegrationen (ikoner och sådant käckt):

Kod: Markera allt

cd desktop-integration
eller vad mappen nu heter. För att slippa bry sig om det exakta namnet räcker det att trycka TAB (↹) efter ”cd ” och sedan Enter (↵):

Kod: Markera allt

 cd ↹↵
Eftersom det bara finns en mapp blir det ju den som väljs.
Där finns en enda deb-fil. Installeras som förut, men eftersom inga andra filer eller mappar finns där räcker det med:

Kod: Markera allt

sudo dpkg -i *
Återigen, det finns ingen som helst anledning att fåna sig med ”*.*”.
Det skadar dock inte att skriva som innan:

Kod: Markera allt

sudo dpkg -i *deb
Samma sak gör du med de två övriga mapparna du nyss extraherade. DEBS-mapparna i dessa innehåller dock inget annat än deb-filer, så där räcker det med:

Kod: Markera allt

sudo dpkg -i *
Eftersom du redan kört detta kommando räcker det dock att trycka ↑ (”backa ett kommando i historiken”) tills kommandot visas (↓ tar dig framåt i historiken, om du skulle råka ”gå förbi” kommandot) .
Eller ”Ctrl+r dp↵”borde räcka – Ctrl+r söker baklänges i historiken efter rader som innehåller de tecken (i följd) du därefter trycker.

Så, där har vi lite tips om lite allt möjligt på en gång, hoppas det inte bara var förvirrande… ;D

Vill du veta lite mer om de olika kommandona, kan du använda ”man” eller ”info”, exempelvis:

Kod: Markera allt

man ls
eller

Kod: Markera allt

man dpkg
Det kan bli mycket text att skrolla. Man kan gå framåt och bakåt i texten på olika sätt, tror man kan få mer information om det med

Kod: Markera allt

man man
om inte annat…
Mellanslag skrollar en sida och q tar dig ut (quit). Mer än så behöver man inte veta för att klara sig hjälpligt.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: OpenOffice installations hjälp!

Inlägg av Christian Johansson »

Johnny Rosenberg skrev:
...sådant kan man hålla på med i de mer pajasbetonade operativsystemen...
Lite off-topic men efter att ha sett följande så kan jag hålla med om pajasbetonat operativsystem ;) : http://www.youtube.com/watch?v=e8M6S8EKbnU
Skriv svar

Återgå till "Kontor"