LibreOffice 24.2.1

Här behandlar vi program för ordbehandling, kalkyl, presentation och även e-post.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7763
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

LibreOffice 24.2.1

Inlägg av JoWa »

Senast redigerad av 2 JoWa, redigerad totalt 1 gång.
Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7763
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: LibreOffice 4.1.0

Inlägg av JoWa »

Det rekommenderas att äldre LibreOffice-version avinstalleras innan 4.1.0 installeras.
if you have no menus on a Debian/Ubuntu-based system or trouble with the install, you likely didnt uninstall the distro version of LibreOffice completely. You will need to make sure all the binary packages listed here: https://launchpad.net/ubuntu/+source/libreoffice are uninstalled. On Ubuntu releases, executing sudo apt-get purge 'libreoffice*'; sudo apt-get purge openoffice.org-dtd-officedocument1.0 python-uno python3-uno uno-libs3 ure should do that.
https://wiki.documentfoundation.org/Rel ... oying_Bugs
Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7763
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: LibreOffice 4.1.1

Inlägg av JoWa »

Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7763
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: LibreOffice 4.1.1

Inlägg av JoWa »

4.1.1~rc2-1ubuntu1~precise1~ppa2 för 12.04 och 4.1.1~rc2-1ubuntu1~raring1~ppa2 för 13.04 via ovan nämnda PPA.

Att det står ”rc2” saknar helt betydelse:
This release is bit-for-bit identical to the 4.1.1 Release Candidate 2, so you don't need to download or reinstall if you have that version already.
https://www.libreoffice.org/download/release-notes/
Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7763
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: LibreOffice 4.1.1

Inlägg av JoWa »

Brittiska Collabora erbjuder nu kommersiell support för LibreOffice: Commercial support for LibreOffice

Pressmeddelande: Collabora Productivity targets a marketplace of one billion desktops

Ur pressmeddelandet:

“We believe LibreOffice has reached a level of maturity in terms of functionality, compatibility and stability that make it a viable alternative to MS Office”, says Philippe Kalaf, CEO of Collabora. “Office suites are key productivity tools for individual and enterprise users alike, and the availability of commercial support, integration and customisation is essential to enable any large deployment.”
Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7763
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: LibreOffice 4.1.1

Inlägg av JoWa »

Nytt bygge i dag: 4.1.1-0ubuntu1~raring1 och 4.1.1-0ubuntu1~precise1 för 13.04 respektive 12.04.

https://launchpad.net/~libreoffice/+archive/ppa
Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7763
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: LibreOffice 4.1.1

Inlägg av JoWa »

LibreOffice OpenGL Canvas Merged (Phoronix)

Förra veckan släpptes 4.1.2, men PPA:t har inte uppdaterats än. Ubuntu 13.10 har däremot uppdaterats till 4.1.2.
Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7763
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: LibreOffice 4.1.3

Inlägg av JoWa »

För Ubuntu 13.10 finns LibreOffice 4.1.3 via PPA: https://launchpad.net/~libreoffice/+archive/ppa

LibreOffice 4.1.3 Final (2013-11-01)

För 12.04 och 13.04 är det för närvarande 4.1.2.
Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: LibreOffice 4.1.3

Inlägg av Antec »

Hej, i så fall gäller det för PPA installation av libreoffice och för alla andra som använder libreoffice så verkar den här versionen gälla för 12.04. LibreOffice 3.5.7.2, Det finns inte någon anledning egentligen som jag ser det att ha Libreoffice som en PPA, jag tycker det är en enorm skillnad mot att ha Chrome t.ex på en PPA eftersom den är snabbare och måste vara säkrare, Ubuntu sköter det väldigt bra som det är! så tycker jag :D
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: LibreOffice 4.1.3

Inlägg av Antec »

Håll ner PPA istället använd bara det på program som är ett måste, all PPA installation segar ner uppdateringarna av systemet, jag brukar som mest ha 6 PPA installationer och jag vill inte ha mer om det inte är nödvändig såklart!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7763
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: LibreOffice 4.1.3

Inlägg av JoWa »

Det är rätt betydande skillnader mellan LibO 3.5.x och 4.1.x, så för den som använder LibO mycket (och inte minst om man ofta hanterar dokument i Microsofts format) finns det all anledning att uppdatera.

Jag använde detta PPA i Ubuntu 13.04, för att uppdatera från 4.0 till 4.1. Ubuntu 13.10 har för närvarande LibO 4.1.2, och kommer sannolikt snart att få 4.1.3, så där finns inget behov av PPA, förrän LibO 4.2 släpps. ;)
Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: LibreOffice 4.1.3

Inlägg av Antec »

Jag håller med men det är som jag sa tidigare, PPA gäller ju efter behov, Säkerhet går alltid före och ju mer PPA man har ju segare känns systemet, så för många bör man fråga sig om man behöver installera ytterligare en PPA, det är såklart upp till sina egna behov, det gäller att fundera på om den PPA är så viktig så att den inte går att vara utan! :)
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7763
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: LibreOffice 4.1.3

Inlägg av JoWa »

LibreOffice 1:4.1.3-0ubuntu1 för 13.10 (proposed).
Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7763
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: LibreOffice 4.2.0

Inlägg av JoWa »

LibreOffice 4.2.0 stabil (identisk med RC4) släpptes officiellt den 30 januari och är redan uppdaterad i Ubuntu 14.04. För Ubuntu 12.04 och 13.10 finns nu 1:4.2.0~rc4-0ubuntu1~precise4 respektive 1:4.2.0~rc4-0ubuntu1~saucy1 via PPA: https://launchpad.net/~libreoffice/+archive/ppa

LibreOffice 4.2.0 Final (2014-01-30)
Release Notes
LibreOffice 4.2 ReleaseNotes
4.2 New Features and Fixes
LibreOffice 4.2: Focusing On Performance And Interoperability, And Improving The Integration With Microsoft Windows
Feature Comparison: LibreOffice - Microsoft Office
Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7763
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: LibreOffice 4.2.1

Inlägg av JoWa »

Något överraskande uppdaterades LibreOffice till 4.2.1~rc1-0ubuntu1, baserad på 4.2.1 RC1.
Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: LibreOffice 4.2.1

Inlägg av Kurdistan »

En sak jag inte riktigt förstår. Kanske Pavel eller någon annan av våra användare kan svara. Libreoffice som kommer förinstallerad för Ubuntu har inte synonymordlistan, medan installerar man Libreoffice från deras hemsida får man synonymordlistan med på köpet. Är det jag som missat någon paket ???
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: LibreOffice 4.2.1

Inlägg av Antec »

Kurdistan skrev:En sak jag inte riktigt förstår. Kanske Pavel eller någon annan av våra användare kan svara. Libreoffice som kommer förinstallerad för Ubuntu har inte synonymordlistan, medan installerar man Libreoffice från deras hemsida får man synonymordlistan med på köpet. Är det jag som missat någon paket ???
Jag kände inte heller till det att det var en skillnad, jag har alltid hämtat synonymordlistan i efterhand tillsammans med svensk rättstavning..
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: LibreOffice 4.2.1

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Kurdistan skrev:En sak jag inte riktigt förstår. Kanske Pavel eller någon annan av våra användare kan svara. Libreoffice som kommer förinstallerad för Ubuntu har inte synonymordlistan, medan installerar man Libreoffice från deras hemsida får man synonymordlistan med på köpet. Är det jag som missat någon paket ???
Det skulle kunna bero på Ubuntus upplägg med separata språkpaket. För varje språk används ett knippe speciella paket där man samlar sådant som översättningar, ordlistor för stavningskontroll mm. Så om det är den svenska synonymordlistan du är ute efter borde den följa med om du använder språkstödet för att installera svenska. (Om inte, är det nog en bugg.)
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: LibreOffice 4.2.1

Inlägg av Antec »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
Kurdistan skrev:En sak jag inte riktigt förstår. Kanske Pavel eller någon annan av våra användare kan svara. Libreoffice som kommer förinstallerad för Ubuntu har inte synonymordlistan, medan installerar man Libreoffice från deras hemsida får man synonymordlistan med på köpet. Är det jag som missat någon paket ???
Det skulle kunna bero på Ubuntus upplägg med separata språkpaket. För varje språk används ett knippe speciella paket där man samlar sådant som översättningar, ordlistor för stavningskontroll mm. Så om det är den svenska synonymordlistan du är ute efter borde den följa med om du använder språkstödet för att installera svenska. (Om inte, är det nog en bugg.)
mm Det undrar jag, det har aldrig hänt hittills! Jag har aldrig sett svenskt input i LibreOffice inte heller i OpenOffice, man får själv installera dom tilläggen som man behöver i efterhand! :)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: LibreOffice 4.2.1

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Antec skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Så om det är den svenska synonymordlistan du är ute efter borde den följa med om du använder språkstödet för att installera svenska. (Om inte, är det nog en bugg.)
mm Det undrar jag, det har aldrig hänt hittills! Jag har aldrig sett svenskt input i LibreOffice inte heller i OpenOffice, man får själv installera dom tilläggen som man behöver i efterhand! :)
Använder du språkstödet då? (Systeminställningar -> Språkstöd) Eller väljer du svenska vid installationen och stannar där?

Varje gång man öppnar applikationen, kollar den att språkspecifika tilläggspaket för de installerade språken är på plats. Du kan också köra kommandot check-language-support från ett terminalfönster.

Det hela styrs av filen /usr/share/language-selector/data/pkg_depends
Skriv svar

Återgå till "Kontor"