Utskrift av pdf från t.ex. skatteverket.se

Här behandlar vi program för ordbehandling, kalkyl, presentation och även e-post.
Användarvisningsbild
bloste
Inlägg: 113
Blev medlem: 18 sep 2009, 20:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Kalmar
Kontakt:

Utskrift av pdf från t.ex. skatteverket.se

Inlägg av bloste »

hej!

För ett tag sedan ändrade ju utvecklarna av chrome och Firefox sina standarder så att plug-in-erna från Adobe inte längre fungerar. Jag har inte haft problem av det eftersom jag har kunnat öppna alla pdf-filer hittillsmed systemets egna dokumentvisare. Men nu när jag skulle skriva ut ett dokument (NE-blankett SKV 2161) från skatteverket.se så fick jag problem. Ett dokument öppnas med följande text:
"The document you are trying to load requires Adobe Reader 8 or higher. You may not have the Adobe Reader installed or your viewing environment may not be properly configured to use Adobe Reader.
For information on how to install Adobe Reader and configure your viewing environment please see http://www.adobe.com/go/pdf_forms_configure.
Jag har version 9.5 av Adobe Reader installerad så det borde funka, men jag kan inte få Firefox (v 45.0) eller Chrome (sista versinen för 32-bit) att öppna dokuemntet i Adobe Reader.

Snälla - hjälp om ni kan. Jag behöver verkligen öppna flera av skatteverkets filer, men får samma felmeddelande på alla!
//Stefan

Jag är rätt så ny på Ubuntu/Linux men har hållit på en hel del med PC i Windows- och DOS-miljö.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Utskrift av pdf från t.ex. skatteverket.se

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Ingen bra lösning, men kan du först ladda ner de filer du vill skriva ut, öppna dem med Dokumentvisaren (eller Adobe Reader), och sedan skriva ut?
Användarvisningsbild
bloste
Inlägg: 113
Blev medlem: 18 sep 2009, 20:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Utskrift av pdf från t.ex. skatteverket.se

Inlägg av bloste »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Ingen bra lösning, men kan du först ladda ner de filer du vill skriva ut, öppna dem med Dokumentvisaren (eller Adobe Reader), och sedan skriva ut?
Nope, de innehåler bara texten ovan om att jag inte har rätt version av Adobe Reader installerad/konfigurerad.

Kan någon annan ladda ner/skriva ut?


Jag har 14.04 LTS 32-bit om det är någon skillnad?
//Stefan

Jag är rätt så ny på Ubuntu/Linux men har hållit på en hel del med PC i Windows- och DOS-miljö.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Utskrift av pdf från t.ex. skatteverket.se

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Blanketten du nämnde gick bra att skriva ut för mig på 15.10 32-bit. (Dvs. egentligen inte, eftersom jag behöver nya färgpatroner, men det lade sig snällt i utskriftskön.)

Jag har flashplugin-installer installerad. Kanske betyder något. (Har ett svagt minne av att det paketet är på väg att ersättas, men minns inte av vad...)
Användarvisningsbild
bloste
Inlägg: 113
Blev medlem: 18 sep 2009, 20:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Utskrift av pdf från t.ex. skatteverket.se

Inlägg av bloste »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Jag har flashplugin-installer installerad. Kanske betyder något. (Har ett svagt minne av att det paketet är på väg att ersättas, men minns inte av vad...)
Jag har den installerad också.

Konstigt.

När jag väljer filen på skatteverket.se så får jag frågan om att visa eller spara. Oavsett vad jag gör får jag ett tomt dokument med den i startinlägget citerade texten.
Men - jag kan (teoretiskt) välja på vilket program jag kan öppna den med. Där har jag att välja på Dokumentvisare eller "Annat program". Hur hittar jag Adobe Reader 9.5 där?
//Stefan

Jag är rätt så ny på Ubuntu/Linux men har hållit på en hel del med PC i Windows- och DOS-miljö.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Utskrift av pdf från t.ex. skatteverket.se

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Pröva att köra det här kommandot i ett terminalfönster:

sudo apt-get install --reinstall flashplugin-installer

Lyckas du återinstallera paketet utan felmeddelanden?
Användarvisningsbild
bloste
Inlägg: 113
Blev medlem: 18 sep 2009, 20:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Utskrift av pdf från t.ex. skatteverket.se

Inlägg av bloste »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Pröva att köra det här kommandot i ett terminalfönster:

sudo apt-get install --reinstall flashplugin-installer

Lyckas du återinstallera paketet utan felmeddelanden?

Jag tror det:
stefan@stefan-SATELLITE-L830:~$ sudo apt-get install --reinstall flashplugin-installer
[sudo] password for stefan:
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd
Läser tillståndsinformation... Färdig
0 att uppgradera, 0 att nyinstallera, 1 att installera om, 0 att ta bort och 0 att inte uppgradera.
Behöver hämta 0 B/6 782 B arkiv.
Efter denna åtgärd kommer ytterligare 0 B utrymme användas på disken.
Förkonfigurerar paket ...
(Läser databasen ... 559762 filer och kataloger installerade.)
Förbereder att packa upp .../flashplugin-installer_11.2.202.577ubuntu0.14.04.1_i386.deb ...
Packar upp flashplugin-installer (11.2.202.577ubuntu0.14.04.1) över (11.2.202.577ubuntu0.14.04.1) ...
Hanterar utlösare för update-notifier-common (0.154.1ubuntu1) ...
flashplugin-installer: downloading http://archive.canonical.com/pool/partn ... rig.tar.gz
Installing from local file /tmp/tmppnpzRC.gz
Flash Plugin installed.
Ställer in flashplugin-installer (11.2.202.577ubuntu0.14.04.1) ...
stefan@stefan-SATELLITE-L830:~$
//Stefan

Jag är rätt så ny på Ubuntu/Linux men har hållit på en hel del med PC i Windows- och DOS-miljö.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Utskrift av pdf från t.ex. skatteverket.se

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Ja, det ser ju bra ut. Har inga fler idéer just nu. Hoppas att någon annan hoppar in.
Användarvisningsbild
bloste
Inlägg: 113
Blev medlem: 18 sep 2009, 20:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Utskrift av pdf från t.ex. skatteverket.se

Inlägg av bloste »

Tack ändå!

Kanske läge att testa en uppdatering till 16.04 snart och se om det hjälper...
//Stefan

Jag är rätt så ny på Ubuntu/Linux men har hållit på en hel del med PC i Windows- och DOS-miljö.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Utskrift av pdf från t.ex. skatteverket.se

Inlägg av Osprey »

Jag provade och fick samma problem med att den sade att "The document you are trying to load requires Adobe Reader 8 or higher." etc. Detta innebar ju att jag inlevelsefullt rabblade upp lite svavelosande elakheter om Windows och vilka hemsökelser som skulle drabba Adobe i en fri värld...

Jag försökte öppna dokumentet med Dokumentvisare, Evince och Okular och alla öppnade det som ett "tomt" dokument som bara visade denna text. Men där stod också en annan ledtråd:
This document has XFA forms, which are currently unsupported
Aha tänkte jag efter ett tag, problemet kanske i själva verket är så att hela dokumentet finns här, men att de program jag försökt med inte klarar av att visa det...

Och så var det... för när jag istället öppnade det med "Master PDF Editor 3", så fanns hela dokumentet där och jag kunde utan problem skriva ut det... :D


Givetvis kan det finnas någon plugin eller liknande så att även de andra programmen klarar av att hantera det, men jag hittade vid en hastig överblick inget sådant och givetvis borde det även kunna funka om man installerar Acrobat Reader i Wine. Men som det är nu så funkar det helt perfekt med Master PDF Editor 3 och jag är fullt nöjd med det.. :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
bloste
Inlägg: 113
Blev medlem: 18 sep 2009, 20:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Utskrift av pdf från t.ex. skatteverket.se

Inlägg av bloste »

Hej igen!

Jag har en fråga till.

Nu har jag installerat Master PDF Editor 3, och det funkar att öppna fiklen som ligger i mappen hämtningar. Men hur hittar jag programmet när jag får upp nedleaddningsrutan där jag kan välja vad Firefox ska göra med filen? Jag vill ju välja "Öppna med" och sedan Master PDF Editor 3, men var hittar jag det programmet? Det enda som finns att välja på är Dokumentvisare (steandard) eller "Annat program": När jag trycker på det senare kommer jag tilll en lista över senast använda program... Var hittaR jag Master PDF Editor 3?

Tacksam för hjälp!
//Stefan

Jag är rätt så ny på Ubuntu/Linux men har hållit på en hel del med PC i Windows- och DOS-miljö.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Utskrift av pdf från t.ex. skatteverket.se

Inlägg av Osprey »

bloste skrev:Hej igen!

Jag har en fråga till.

Nu har jag installerat Master PDF Editor 3, och det funkar att öppna fiklen som ligger i mappen hämtningar. Men hur hittar jag programmet när jag får upp nedleaddningsrutan där jag kan välja vad Firefox ska göra med filen? Jag vill ju välja "Öppna med" och sedan Master PDF Editor 3, men var hittar jag det programmet? Det enda som finns att välja på är Dokumentvisare (steandard) eller "Annat program": När jag trycker på det senare kommer jag tilll en lista över senast använda program... Var hittaR jag Master PDF Editor 3?

Tacksam för hjälp!
I Firefox väljer du "[Inställningar]->[Program]->[Portable Document Format]" och där du ska välja program så väljer du "/usr/bin/masterpdfeditor3"...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
odalman
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 apr 2016, 17:47
OS: Gentoo

Re: Utskrift av pdf från t.ex. skatteverket.se

Inlägg av odalman »

När du har fyllt i Räkenskapsår och tryckt på Visa blanketter, använd länken som heter Använd denna länk om den övre inte fungerar. Då får man en blankett som går att öppna. Det verkar dock inte gå att fylla i formulär.
Skriv svar

Återgå till "Kontor"