Trådlös skrivare, installations hjälp.

Här behandlar vi program för ordbehandling, kalkyl, presentation och även e-post.
Gubben i Kalmar
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 jan 2014, 15:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Trådlös skrivare, installations hjälp.

Inlägg av Gubben i Kalmar »

;D

På pottan har man suttit många gånger i olika sammanhang. Men jag kan skriva ut med hjälp av min mobil. Så en total loser är man inte.

Jag avvaktar som sagt.

Drivrutinen; hplip 3.16.7.run, den ligger i "Hämta-mappen" och är som jag fattat det "ett måste" för att komma vidare. Nu gäller det bara att få den på rätt ställe.

Om det är så att Ubuntu 12.04 är ett problem i dessa sammanhang, kan jag jobba vidare med lapptoppen och Ubuntu 14.04. Det är bara frågan vilket som är lättast.


Tack så länge o trevlig helg.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Trådlös skrivare, installations hjälp.

Inlägg av johanre »

Jo, det är helt rätt. http://hplipopensource.com/hplip-web/mo ... eries.html visar klart och tydligt att du behöver en högre version av hplip. Så, ja, att du har ladddat ner installationspaketet för hplip 3.16.7 är helt rätt - fortsätt så! :)
Gubben i Kalmar
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 jan 2014, 15:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Trådlös skrivare, installations hjälp.

Inlägg av Gubben i Kalmar »

:D

Hej alla

Jag ska vara borta från datorn idag lördag. Men är tillbaka bakom tangentbordet på söndag igen.
Har lite frågor kring hplip som vi kan ta då.

:)
Gubben i Kalmar
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 jan 2014, 15:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Trådlös skrivare, installations hjälp.

Inlägg av Gubben i Kalmar »

;D

Jag säger till Er som jag brukar säga till min son.
"Gör som pappa säger OCH följ manualen".

Tack för alla tips. Man går från klarhet till klarhet.

Broder Tucks instruktioner rörande modemet/routern är fundamental. Ursäkta mitt strul med passwod och user name. Skrivaren ska bäst, vara synlig där innan man går vidare med johanre:s länk.
http://hplipopensource.com/hplip-web/mo ... eries.html
visar klart och tydligt att du behöver en högre version av hplip. Så, ja, att du har ladddat ner installationspaketet för hplip 3.16.7 är helt rätt - fortsätt så! :)
Det är en ganska gedigen instruktion, och man ska undvika den "manuella" installationen.
Gå direkt på den "automatiska" installationen. Den börjar med att man nedladdar"hplip-3.16.7.run". Kolla upp var den filen hamna och ställ dig där och kör den.
Det är så fiffigt att någon förutsett vedermödorna med den trådlösa skrivaren och knåpat ihop en fil som gör jobbet komplett. Ett särskilt tack dill denne ädle riddare.
När man sedan ska öppna Systeminställningar - Utskrifter - Lägg till, hittar burken både skrivare och drivrutin på egen hand.

Som Ni alla förstår så funkar urskrifterna nu. Det är bara trycka på "print" både på den stationära 12.04 datorn och lapptoppen 1404.

Glad och tacksam för Er support på detta fina forum. :kram:
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Trådlös skrivare, installations hjälp.

Inlägg av johanre »

Härligt!!
Men jag tror att HP får ta åt sig lite av äran. De har alltid varit duktiga med att ta fram bra drivrutiner till Linux. Hur som helst, skönt att det nu fungerar för dig.

Sent from my Redmi 3 using Tapatalk
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Trådlös skrivare, installations hjälp.

Inlägg av Broder Tuck »

:kram:
Härligt att det löste sig för dig.
Så skönt.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Kontor"