Trådlös skrivare, installations hjälp.

Här behandlar vi program för ordbehandling, kalkyl, presentation och även e-post.
Gubben i Kalmar
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 jan 2014, 15:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Trådlös skrivare, installations hjälp.

Inlägg av Gubben i Kalmar »

:)

Jahaja..........nu är jag här och härjar med Er igen. ;)

Skulle behöva lite hjälp med en installation av en HP Deskjet 3630, scanner o skrivare mm, (all-in-one device).

Har varit runt lite på webben och funnit föjlande förslag:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install hplip hpijs hplip-gui
sudo hp-setup
sudo apt-get insall asane 
Men sen kommer jag inte längre.
Kör jag "HPLIP Toolbox ", får jag ett fönster med ett meddelande: "No Installed HP Devises Found".
Skrivaren är påslagen....... och datorn kopplad med sladd till något som kallas "Netgear".


Det ska sägas att jag kör Ubuntu 12.04.
Jag har sedan en lapptopp med 14.04 och är ansluten till nätverket trådlöst. den har jag också tänkt ansluta till skrivaren.

Hur kommer jag vidare? ???
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Trådlös skrivare, installations hjälp.

Inlägg av johanre »

Dum fråga kanske, men du skriver det inte uttryckligen så jag frågar ändå: har du kopplat skrivaren till datorn mha kabel?
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Trådlös skrivare, installations hjälp.

Inlägg av Nemo »

Gubben i Kalmar skrev:Skulle behöva lite hjälp med en installation av en HP Deskjet 3630, scanner o skrivare mm, (all-in-one device).

...

Men sen kommer jag inte längre.
Kör jag "HPLIP Toolbox ", får jag ett fönster med ett meddelande: "No Installed HP Devises Found".
Skrivaren är påslagen....... och datorn kopplad med sladd till något som kallas "Netgear".

Det ska sägas att jag kör Ubuntu 12.04.
Jag har sedan en lapptopp med 14.04 och är ansluten till nätverket trådlöst. den har jag också tänkt ansluta till skrivaren.

Hur kommer jag vidare? ???
Steg 1 är att din skrivare blir ansluten till ditt nätverk. Jag antar utifrån din rubrik att skrivaren skall anslutas till ditt trådlösa nätverk.

Börja med att logga in i din router och kontrollera vilka nätverksenheter som är anslutna till den. Din skrivare bör synas i listan. Jag vet inte exakt hur det ser ut i din router, men det borde stå i manualen för den hur du loggar in och i vilken meny du ska kolla i.
Gubben i Kalmar
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 jan 2014, 15:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Trådlös skrivare, installations hjälp.

Inlägg av Gubben i Kalmar »

;D

Jag har slitit hund under eftermiddagen. Dels har jag försökt logga in på min router. Den verkar vara totalt utan support. Det är en Netgear, N300 Wireless ADSL2+Modem Router.
Har följt instruktionsboken till punkt o pricka. Fast utan framgång att få tillgång till "modem router", som sidan heter.

Men jag kan ändå säga med säkerhet att skrivaren har kontakt med routern. Jag kan skriva ut från min telefon.
Dum fråga kanske, men du skriver det inte uttryckligen så jag frågar ändå: har du kopplat skrivaren till datorn mha kabel?
Svaret är att jag testat en mängd varianter efter som jag inte vet hur detta funkar.
Med telefonen funkar det med något som kallas "Wi-Fi Direct". En app bara i min Android-lur bara.

Jag har "HPLIP Toolbox" installerad, men när jag startar den får jag ett felmeddelande:
No Installed HP Divice Found.

Sen finns det en anvisning i tre steg...OK.
Steg ett ska jag köra "hp-setup" i terminalfönstret. Och sedan klicka på "Setup Device". När det väl görs står det i terminalfönstret:
"Searching on USB bus......
error: No devices found on bus: usb"

HPLIP Toolbox och HP Divice Manager - Setup är inga problem att köra.



Så här ser terminalfönstret ut:

Kod: Markera allt

HP Linux Imaging and Printing System (ver. 3.12.2)
Printer/Fax Setup Utility ver. 9.0

Copyright (c) 2001-9 Hewlett-Packard Development Company, LP
This software comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY.
This is free software, and you are welcome to distribute it
under certain conditions. See COPYING file for more details.

Searching... (bus=usb, search=(None), desc=0)
error: No devices found on bus: usb
Finns det några förslag att testa för, att få denna stationära dator som är med sladd kopplad till routern, att nå den trådlösa skrivaren?


PS. Ska tillägga att skrivarmanualen är skriven för installation på Windows och Mac. DS.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Trådlös skrivare, installations hjälp.

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Tillsammans, du och vi här på forumet, skall nog få ditt problem fixat.

Nu har du två problem, skrivaren och routern.
Grejerna var för sig, är vettiga och bra. Återstår att få dem att fungera.

1.
Skrivaren,
jag har kollat dina prylar på nätet. Router och skrivare.
Skrivaren har usb-uttag. Med skrivaren har följt en usbkabel, enl spec..
I det här fallet är ena änden avsedd för just skrivaren. Ett lite rundat uttag som passar i skrivaren.
På modemets baksida finns ett vanligt usbuttag.

Koppla usbsladden mellan skrivare och router.
Börja gärna med skrivaren avstängd.

2.
Routern,
ha router och datorn påslagna.
Starta din webbläsare. I adressfönstret för nästa webadress, skriv in 192.168.0.1
Alternativet kan vara 192.168.0.0
Testa dig fram.

Kommer du då åt din router, håll användarnamn och lösenord från leverantören, tillgängliga. Logga in.

Leta fram var någonstans du kan hitta vad som redan är anslutet till routern. Du bör åtminstone se din egen dator och andra enheter som för tillfället är uppkopplade.
Network settings, eller något liknande kan det heta. Se bilden nedan.

Skriv ned t.ex. hostname för vardera anslutna enheter. Min bilds nedre ruta men med mina data i mittenkolumnen (kolumnrubrik hostname). Du skall skriva av DINA data, inte mina.

Nu kan du starta skrivaren och då kommer ytterligare en rad att synas på din dator. Eventuellt att du får söka upp routern igen. Avsluta, logga in igen. Så att den tar in det senaste.

Detta, är data för din skrivare. IP-numret den anger kommer att ändras vid respektive omstart. Men Macnumret, det är din skrivares 'personnummer' och ändras aldrig. Notera det. (exempel från min router är F0:25:B7:99:7C:26)

Med en stor lyckospark från mig, lycka till.
/tukken
Bilagor
Routern och uppkopplingar.png
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Trådlös skrivare, installations hjälp.

Inlägg av Tjadden »

Några reflektioner, hur svårt det var att få en Router att fungera utan att man har sett till att datorn är medveten om skrivaren!

Min skrivare hade en installationsskiva, därför undrar jag, utan den får du inte ihop det?
Routern har en egen inställning med förklaring punkt för punkt som var en bra hjälp.
Apropå Cups, bör ju ha en finger med i spelet?
Gubben i Kalmar
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 jan 2014, 15:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Trådlös skrivare, installations hjälp.

Inlägg av Gubben i Kalmar »

Min skrivare hade en installationsskiva, därför undrar jag, utan den får du inte ihop det?
Det gick utmärkt vill jag minnas. Problemet är att filerna är skrivna för Windows.
Det finns en körbar fil som Ubuntu kan köra, med den leder till en instruktion som inte supporteras av Netgear. Så när jag jag ska logga in står det att inloggningen inte hittas.

---------------------------------------------------

Mitt primära problem är att jag inte kan logga in mot routern.
Har följt Broder Tucks fina beskrivning utan framgång.
Har följt instruktions bokens 3 steg men även de utan framgång.
Inloggningen "köper" inte User name och Password.
Ja men kära nån........då har jag väl fel pasword och user name.
Men jag har alltid använt samma. Både installerat surfplattor o telefoner. Och nu senast telefonen mot ovan nämnda skrivare.

Jag ska testa att köra med en gammal hederlig "XP-burk". Installationsskivan har en exe-fil som heter autostart. Ja ja.........prov och försök är det som gäller inte trail and error.

Återkommer med resultat senare. :)
Gubben i Kalmar
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 jan 2014, 15:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Trådlös skrivare, installations hjälp.

Inlägg av Gubben i Kalmar »

:)
Glöm detta med XP!

Men jag googlade lite med luren och kom till en sida med följande rubrik:

NETGEAR Support.
Det går inte att logga in på routern med 192.168.0.1 eller 192.168.1.1
Möjliga orsaker

Ingen fysisk anslutning
Felaktig IP-adress för datorn eller brandväggen
Brandvägg eller popup-blockering
Felaktigt angivna proxyinställningar
Routern behöver återställas
Fysisk anslutning => jag har dubbelkollat att det ska vara rätt.
Felaktig IP-adress.....eller brandväg => ??? vet inte hur jag kollar de.
Brandvägg eller popup-blockering => popup blockeringen har jag "avbockat" i min Firefox som är min standard.
Felaktigt angivna proxyinställningar => ??? inte en susning vad det kan vara.
Routern behöver återställas => Jo den lilla knappen har jag varit på. Och routern ska vara ha fabriks inställningarna.

Jag har en del att göra enligt ovan. men hur kollar jag av det?
IP adress och proxyinställningar är inget jag "rotar i" utan guidning.


Ska tillägga att den guidningen som finns gäller för Windows. Därför redovisar jag inte den.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Trådlös skrivare, installations hjälp.

Inlägg av Broder Tuck »

. . . . . . Det går inte att logga in på routern med 192.168.0.1 eller 192.168.1.1
(?)
Jag skrev "Alternativet kan vara 192.168.0.0Testa dig fram."
Routern behöver återställas => Jo den lilla knappen har jag varit på.
Kolla i medföljande dokument om där inte finns en notering om vilket användarnamn och lösenord som gäller vid leverans. Alternativ kolla med säljaren.

Jag har googlat på det, men har inte fått någon träff.

Vissa leverantörer har ingen notering, eller krav på inloggningsdata. Deras prylar accepterar att resp fält är tomt. Man knackar bara Enterknappen i vardera fält. Andra kan ha siffran 0 i båda. Ibland kan det vara användarnamn 'admin' och en siffra 0 för lösen.
Hårdchecka manualen. Leta efter någon etikett på själva produkten.

Börja med att starta om modemet. Vänta c:a 10-15 sekunder. Starta upp modemet. Gör om till fabriksinställning. Går det att trycka på någon spara-knapp. Tryck den.

Gör ännu en omstart av modemet. Samma korta väntan som föregående. Starta sedan upp. Har du hittat ett medföljande anv-namn och lösen, så kör det. Annars blir det att testa. Gissningsvis är anv-namnet Admin. Högoddsare! :D

Men därefter . . . . . helgardering. ???

Håller tummarna /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Gubben i Kalmar
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 jan 2014, 15:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Trådlös skrivare, installations hjälp.

Inlägg av Gubben i Kalmar »

Citat:
. . . . . . Det går inte att logga in på routern med 192.168.0.1 eller 192.168.1.1
Det var felskrivet av mig. 192.168.0.0 då får jag inte en popup ruta att logga in från
bara ett felmedelande:
Anslutningen misslyckades

Firefox kan inte upprätta en anslutning till servern på 192.168.0.0.

Webbplatsen kan tillfälligt vara nere eller upptagen. Försök igen om en stund.
Om du inte kan öppna sidor, kontrollera datorns nätverksanslutning.
Om datorn eller nätverket skyddas av en brandvägg eller proxy, kontrollera att Firefox har tillstånd att ansluta till webben.
WiFi Network Name (SSID)
Network Key
MAC
SERIAL

Är tydligt märkta på routerns undersida, det borde vara svårt att missa.
På Din, Broder Tuck, anmaning ska nu göra en "Restore Facory Setting".
Går det åt skogen så är Du Broder Tuck ansvarig för att ha befriat Webben från en stålle
till. ;)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Trådlös skrivare, installations hjälp.

Inlägg av Broder Tuck »

På Din, Broder Tuck, anmaning ska nu göra en "Restore Facory Setting".
Går det åt skogen så är Du Broder Tuck ansvarig för att ha befriat Webben från en stålle
till. ;)
;D ;D ;D
Du skulle bara se, hur hårt jag nu kramar mina tummar. ;)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Trådlös skrivare, installations hjälp.

Inlägg av Tjadden »

Broder Tuck skrev: Det går inte att logga in på routern med 192.168.0.1 eller 192.168.1.1
Jo, skriv "admin" som användare och "password" som lösenord!

Nu kommer du in!
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Trådlös skrivare, installations hjälp.

Inlägg av Broder Tuck »

Gubben i Kalmar skrev: Det går inte att logga in på routern med 192.168.0.1 eller 192.168.1.1
Fortfarande två ettor för mycket, enligt mina direktiv.
192.168.0.0 är ett rätt alternativ.
Att skriva 192.168.1.1 är inte ett rätt alternativ.

Jag trodde att du hade problem med att hitta till routerns interna inloggning hos dig, i din dator. Det är när man vill finna sin router och dess inställningar, som ovanstående IP-nummer skall användas.

För att därefter kunna logga in på routern.

De siffrorna här ovan, fungerar inte som en inloggning på routern
utan de tar dig fram till din routers inställningar, där du måste kunna logga in för att komma åt all information och inställningar.

Svara mig på följande:
1. Är routern inköpt via en bredbandsleverantör?
2. Hur har du kopplat skrivaren till routern?
3. Hur har du kopplat datorn till routern?
4. Har du funnit vilka 'användarnamn' och 'lösenord' som routern levereras
med? /tukken

Tjaddens förslag till inloggning kan också vara rätt. Används av många leverantörer.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Gubben i Kalmar
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 jan 2014, 15:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Trådlös skrivare, installations hjälp.

Inlägg av Gubben i Kalmar »

;D

Jag har haft ett projektmöte med min son. Hans kompetens består i ett betydligt bättre minne än operative projektledaren.
Han var 100 på att jag aldrig bytte password som jag skulle ha gjort enligt manualen.
Summa sumarium: logga in på http://www.routerlogin.net och använd (som Ni riktigt påpekade) admin som user namn och password som password.
;D
Jag är inloggad och kan se mina anslutna enheter.

Jag ska svara på Broder Tucks frågor.
1. Nej, den är köpt på Kjell & Company den 2012-dec-27
2. Nu är den inte de. Jag har skrivit ut från min mobil och jag ser den i skrivande stund på Modem Router Wizard.
3. Bra fråga, för jag har en stationär dator kopplad med kabel mellan dator och router. Sen har jag en lapptopp som är ansluten till routern via WiFi. (båda syns på Modem Router Wizard med IP adress och Device Name samt MAC Address)
4. Nej, jag gjorde inte det instruktionsboken rekommendera att göra dvs byta användarnamn och lösenord. Det är "admin" och "password" som gäller.
Nu kan du starta skrivaren och då kommer ytterligare en rad att synas på din dator. Eventuellt att du får söka upp routern igen. Avsluta, logga in igen. Så att den tar in det senaste.

Detta, är data för din skrivare. IP-numret den anger kommer att ändras vid respektive omstart. Men Macnumret, det är din skrivares 'personnummer' och ändras aldrig. Notera det. (exempel från min router är F0:25:B7:99:7C:26)
Skrivarens MAC är: A0:8C:FD:0C:AD:A8

Nu vet vi att skrivaren syns. båda datorerna syns.
Hur får jag datorerna att fatta att när jag trycker på "skriva ut" så ska den skicka objektet till den trådlösa skrivaren?
Jag tycke jag borde kunna se skrivaren under system inställningar.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Trådlös skrivare, installations hjälp.

Inlägg av johanre »

Se denna sida https://help.ubuntu.com/community/Netwo ... 28Samba.29
(Avsnittet med rubriken "Printing with Ubuntu")

Sent from my Redmi 3 using Tapatalk
Gubben i Kalmar
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 jan 2014, 15:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Trådlös skrivare, installations hjälp.

Inlägg av Gubben i Kalmar »

:)

Vi går från klarhet till klarhet.

Systeminställningar - Utskrifter - Ny skrivare.

Javist, jag knappar 192.164.0.8 efter som det är där den ligger nu.
Klicka av Sök.
Och nu kommer min skrivare upp under rubriken Nätverksskrivare.

Jag markerar den och får tre anslutning förslag:
AppSocket/JetDirect - nätverksskrivare via DNS-SD
IPP - nätverksskrivare via DNS-SD
AppSocket/HP JetDirect

Till den stationära datorn valde jag; AppSocket/JetDirect - nätverksskrivare via DNS-SD.
Och till lapptoppen; AppSocket/HP JetDirect

När jag sedan tryckt "Framåt" börja datorn leta drivrutiner. Och jag valde det som datorn rekommenderade.

När det väl var klart fick jag möjligheten att göra en testutskrift. Och jag gjorde det.
Resultatet blev att den trådlösa skrivaren indikera med blinkande lampa att den var kontaktad/anropad (eller vad det heter på data språk) men inget papper skrevs ut.
Detta ovan sagda gäller både den stationära och lapptoppen.

I mina ögon verkare det som datorerna hittat den trådlösa skrivaren. Men någon "parameter" är fel och gör så att skrivaren inte levererar någon utskrift.
Eller har Er proffs-blick sett något annat?

Kuriosa
Om jag från datorn laddar upp en PDF till Google Drive, kan jag från mobilen skriva ut PDF:n.
Lite work around om man säger så.

Vad kan ha hängt upp sig?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Trådlös skrivare, installations hjälp.

Inlägg av Tjadden »

Gubben i Kalmar skrev:I mina ögon verkare det som datorerna hittat den trådlösa skrivaren. Men någon "parameter" är fel och gör så att skrivaren inte levererar någon utskrift.
Hej, jag hade samma problem och lösningen finner du om du installerar Cups. http://localhost:631/admin
Detta hjälpprogram för skrivare, hade baserat min skrivare med ex antal filer som jag inte skulle ha.
Med hjälp av johanre så fick jag en kod, som tog bort dessa filer och därmed fungerade skrivaren korrekt!

KOD
sudo service cups stop
sudo apt-get remove printer-driver-gutenprint
sudo service cups start
Senast redigerad av 1 Tjadden, redigerad totalt 12 gånger.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Trådlös skrivare, installations hjälp.

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Tack för svaren på mina tidigare frågor.

Jag bjuder på ett alternativ/komplement till installation.

Har du fler windowsdatorer som du vill knyta till skrivaren?
Om ja, då får du använda Samba mellan windows och Ubuntu.

Är svaret nej, så blir det enklare.

Johan utgår från att du också vill ha din windowsdator knuten till skrivaren.

Kan du däremot klara dig utan att skriva direkt från den och istället lyfta över utskrifter från XP-datorn, med en sticka kanske, så kan du göra det enklare för dig.
Mellan Ubuntudatorer kör man med 'cups' istället.

Samma sida som Johan länkar till, men de allra första styckena på sidan.

Första bilden (Background) först på sidan.
Översta raden (av tre), att skriva ut mellan ubuntudator och installerad skrivare använder sig av IPP/CUPS.

Då kan du plocka fram en tillämplig driver via denna sida. Den ger förmodligen svaret 'hplip'. Men kanske fler, kör den. Många drivisar finns redan med i Linuxkärnan, men de behöver aktiveras för aktuella, nya, enheter.

Börja med att ansluta usb-kontakten mellan router och skrivare. När och om allt fungerar, kan du försöka utan kabel senare.

Därefter börjar du med att öppna systeminställningar.

Tryck på ikonen skrivare.
En dialogruta öppnas. Välj alternativet 'Lägg till'. Då börjar systemet att leta efter tillgängliga skrivare.
Går det inte att hitta en skrivare i första läget, får du göra om samma sak, men fortfarande med usb-kontakten inkopplad mellan skrivaren och modemet/routern.
Det här med att ta bort och lägga till skrivare, kan man behöva göra ett antal gånger, till dess man får det att lira. Det är helt OK att man behöver göra ett försök, innan man går till nästa dator, för att se om även den kan skaka hand med skrivaren.

Hittad skrivare kommer fram i bild. Se bild 1, nedan.
Nu har du bara delvis tagit dig fram. Syns en skrivare hos dig, så kan du fortsätta på den. För att se, om det håller hela vägen ut mot andra ubuntudatorer. Om inte, ta bort den skrivaren. Stäng av datorn och starta om. Denna gång bör du ha en tom ikon för skivare. Markera 'Lägg till'.

Den hittar förhoppningsvis samma skrivare, men som i ett "nyskick". ;)

Nu måste denna skrivare anslutas samt delas ut. En ansluten skrivare markeras med den gröna bocken i ikonen för skrivaren.
bild 1.

Bild 2.
Här ser du pilen för skrivaren, enligt föregående.
Pil 2 pekar mot server. Du behöver markera skrivaren som ansluten. I den kommandoruta som öppnas, kan du skriva in 'localhost'. Systemet lägger förmodligen till 'cups.sock' sedan. Annart får du kolla i Synaptic efter den. När du ändå är i Synaptic, så kan du även söka på och se, om hplip är installerat. Om inte, installera den.

Under 'inställningar' i servern bör du kryssa för enligt bild 3.

Nu öppnar du dator efter dator som skall ha tillgång till skrivaren. Öppna upp Systeminställningarna på dem, kolla att skrivaren har sin gröna bock i sin ikon. Kolla att serverinställningarna syns även från denna dator. Under fliken Skrivare skall rad 5 och 6 vara förbockade. Då kan det inte vara några fler problem.

Lycka till . . . ge järnet. ;D
Bilagor
Skrivare bild 1.png
Skrivare bild 2.jpg
Skrivare bild 3.png
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Gubben i Kalmar
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 jan 2014, 15:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Trådlös skrivare, installations hjälp.

Inlägg av Gubben i Kalmar »

:)

Broder Tuck, Xp-datorn har jag kvar för jag har en del beräkningsprogram (matematik och hållfasthet) på den. Räknar inte med den och skrivaren

Steg 1.
Då kan du plocka fram en tillämplig driver via denna sida. Den ger förmodligen svaret 'hplip'. Men kanske fler, kör den. Många drivisar finns redan med i Linuxkärnan, men de behöver aktiveras för aktuella, nya, enheter.
Installation Wizard
You have selected Ubuntu 12.04 using the HP Deskjet 3630 All-in-one Printer.

Ubuntu 12.04 supplies HPLIP 3.12.2 by default, which does not support your printer.

You must ensure latest HPLIP version (recommemded), or at least HPLIP 3.15.6 in order to use your printer with Ubuntu 12.04.
Jag vet inte om detta är rätt.
Men jag hämtade; hplip 3.16.7.run och den ligger i "Hämta-mappen".
Har nu denna file packats upp och lagt sig där den ska, är ju frågan?
Hur kollar jag de?
Jag avvaktar svar innan jag fortsätter.

(Ska säga de också att det är den stationära datorn med 12.04 på. När bankId:t inte supporteras längre ska jag uppgradera till 14.04.)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Trådlös skrivare, installations hjälp.

Inlägg av Broder Tuck »

8) Där sitter jag på pottan, när du skriver:

Kod: Markera allt

Jag vet inte om detta är rätt.
Men jag hämtade; hplip 3.16.7.run och den ligger i "Hämta-mappen".
Har nu denna file packats upp och lagt sig där den ska, är ju frågan?
Hur kollar jag de?
Jag avvaktar svar innan jag fortsätter. Jag vet inte om detta är rätt.
Men jag hämtade; hplip 3.16.7.run och den ligger i "Hämta-mappen".
Har nu denna file packats upp och lagt sig där den ska, är ju frågan?
Hur kollar jag de?
Jag avvaktar svar innan jag fortsätter.
Den installerar sig inte av sig självt. Men jag tycker du gör rätt, som avvaktar ett tag. Vi, du och jag, behöver någon mer erfaren till att kunna avgöra om det går att installera den version som behövs. Installera den är lätt. Men kommer det att funka med ver 12.04?

Det vet jag inte. ???

Avvakta, är både svångrem och hängslen.

Däremot bör du kunna installera drivrutinen direkt på datorn om det blir ditt val. Funkar inte det, så kan du senare ta bort den via Synaptic eller kommando i terminalen.

Vill du installera, så blir kommandot med apt-get gissar jag, med tanke på att du har 12.04.

Kod: Markera allt

sudo apt-get install HPLIP 3.12.2
bäst blir det nog om du väljer den sista (som rekommenderas av HP) och ändrar i versionsnumret.

Känner du att du kan avvakta en tid, så gör gärna det. Vi har medlemmar som är mer kunniga än jag. De kan sätta sigill på mitt förslag, eller förkasta det. ;D
/tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Kontor"