Bank-ID på Linux

Här behandlar vi program för ordbehandling, kalkyl, presentation och även e-post.
jonblund
Inlägg: 35
Blev medlem: 03 okt 2006, 00:03

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av jonblund »

För mig förefaller många medlemmar här patologiskt uppslukade av möjligheten att finna vägar att använda, vad som med nyktra ögon måste beskrivas som, proprietärt "junkware".
Det som gäller är väl att få fram en fungerande nationell elektronisk legitimation.
Fungerande betyder då: Fri och öppen mjukvara som är OS oberoende och kan användas av alla på alla plattformar.
Jag hade för över 10 år sen ett bra meningsutbyte med en representant för skatteverket, där vi var överens om den bristfälliga situationen. Numera tycks skatteverket låta sig representeras av telefonsvarande bollträ och jag har för länge sedan tröttnat på all "lobbying"
Min situation var då och är nu och kommer att vara sen: Använder bara programvara baserad på linux kärnan. Har inga relationer med någon av de banker som är anslutna till bankid.
När skall jag och andra som inte vill bli offer för lurendrejare kunna använda oss av e-leg?
Frågan är inte helt retorisk, kanske någon vet något, vore glädjande.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

jonblund skrev:För mig förefaller många medlemmar här patologiskt uppslukade av möjligheten att finna vägar att använda, vad som med nyktra ögon måste beskrivas som, proprietärt "junkware".
Det som gäller är väl att få fram en fungerande nationell elektronisk legitimation.
Fungerande betyder då: Fri och öppen mjukvara som är OS oberoende och kan användas av alla på alla plattformar.
Det ena utesluter väl inte det andra? Du må ha en 'stallmansk' syn på vilken slags mjukvara som bör användas, och det respekterar jag. Men så länge det inte finns en FOSS-lösning, är vi några mindre renläriga Linux-användare som försöker göra det bästa av situationen.

Det är fritt fram för den som så önskar att lobba mot departement, E-legitimationsnämnden m.fl. för att påverka utvecklingen i rätt riktning. En del försök i den vägen har gjorts; mycket av det finns dokumenterat i tråden BankID för Linux slopas. (Det finns några andra relaterade trådar också.)
jonblund skrev:... jag har för länge sedan tröttnat på all "lobbying"
Jasså.
jonblund
Inlägg: 35
Blev medlem: 03 okt 2006, 00:03

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av jonblund »

Först vill jag ge dig och en handfull andra en eloge för allt arbete ni lägger ner på Ubuntu/Linux, till skillnad mot mig som bara gnäller :)
Jag anser det helt förkastligt att lägga över ansvaret för samhällsfunktioner på börsbolag. På den grunden anser jag att man skall bojkotta bankid.
Tror inte att min ståndpunkt gör mig till en Stallman (tror inte han ens accepterar Ubuntu).
Min egen metod hitills har varit tyst motstånd felet med den är "tyst", alla protester och klagomål är av godo. Men inte mot att bankid inte fungerer under Linux, men att det inte finns en av samhället garanterad metod att använda e-leg.
De som lägger ner sina krafter på ett fungerande samarbete med människorna bakom bankid är ute i ogjort väder.
Gick igenom tråden du angav (en del av den) och fann något jag inte kände till. Men för mig är nu den stora frågan: Hur går arbetet med en ny nationell e-legitimation? Väntetiden har nu överskridit alla rimlighet.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

jonblund skrev:Men för mig är nu den stora frågan: Hur går arbetet med en ny nationell e-legitimation?
Tog en snabb titt på http://www.elegnamnden.se/, men blev inte så mycket klokare. Får intrycket att de väntar på att andra skall bygga system och sedan ansöka om att ingå i "svensk e-legitimation". Oklart för mig om någon är på gång att faktiskt göra något.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av eson57 »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Oklart för mig om någon är på gång att faktiskt göra något.
Något nationellt e-leg får vi sannolikt aldrig se. Det skulle kräva politiker med ryggrad, och såna lär vi troligen inte heller få se. Storbankerna sitter naturligtvis nöjda med sitt monopol, så det bästa vi "storbanksvägrare" kan hoppas på, är att någon annan kommersiell aktör skapar ett e-leg öppet för alla.
Alltid på kanelen!
jonblund
Inlägg: 35
Blev medlem: 03 okt 2006, 00:03

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av jonblund »

När man läser nämdens publikationer får man den absurda tanken att slutanvändarna - Skattebetalarna, de som betalar deras löner. - inte ingår i deras updrag!
Som kontantbetalande storbanksvägrare har jag försökt att få reda på vad min bank (Forex) eller min Aktiehandlare (Avanza) har för planer. Resultatet är: vänta och se kanske kommer något att hända.
I samma ögonblick som myndigheterna kräver av medborgarna att de skall kunna komunikera elektronisk så måste de rimligen erbjuda en lösning som alla kan använda.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av eson57 »

En eventuell ljusglimt i mörkret...
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.6 ... it-afferer

Kanske läge för en officiell kontakt med Tieto, så dom inte "glömmer" Linux.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

eson57 skrev:Kanske läge för en officiell kontakt med Tieto, så dom inte "glömmer" Linux.
God tanke. Låt oss inte tappa bort den.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av Nemo »

eson57 skrev:Kanske läge för en officiell kontakt med Tieto, så dom inte "glömmer" Linux.
Det verkar som att de vill utveckla något som fungerar på motsvarande sätt som Mobilt BankID utifrån detta textstycke
Målet är att skapa en mobil, säker och användarvänlig e-legitimation som ska underlätta vardagen för såväl offentliganställda som medborgare.
Det är naturligtvis möjligt att de även vill utveckla en klient för datorer, men min egen tolkning är att det blir något som man kör via en Smartphone eller Surfplatta och om så är fallet kommer även Linux användarna kunna nyttja det.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av eson57 »

Nemo skrev: Det är naturligtvis möjligt att de även vill utveckla en klient för datorer, men min egen tolkning är att det blir något som man kör via en Smartphone eller Surfplatta och om så är fallet kommer även Linux användarna kunna nyttja det.
Dom måste naturligtvis tillhandahålla klienter för samtliga plattformar. Skapar dom ytterligare en lösning som tvingar folk att använda en amerikansk spårsändare, kan dom ju lika gärna låta bli, och helt enkelt bara ackreditera BankID. Idealet hade naturligtvis varit öppen källkod, men det kan vi nog inte vänta oss, så en API är ta mig tusan ett anständighetskrav, såvida dom inte själva tänker skapa nya klienter för varje ny plattform som dyker upp (t.ex Sailfish). Jag är dock ytterst pessimistisk.
Alltid på kanelen!
jonblund
Inlägg: 35
Blev medlem: 03 okt 2006, 00:03

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av jonblund »

Från Linux sida måste vi naturligtvis hävda öppen källkod som den enda framtidssäkra vägen. Vad vi sen får är en annan sak, om det inte är acceptabelt (som BankID) så skall vi inte använda det!
Då Sverige mer än de flesta hittills fungerat som en underavdelning till MS är det viktigare än någonsin att vi som kan står upp för alternativ.
Möjligtvis håller det på att hända något, men utifrån den förskräckande historien måste jag sälla mig till de skeptiska
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av Nemo »

eson57 skrev:Dom måste naturligtvis tillhandahålla klienter för samtliga plattformar.
Jag tycker inte att det är prio 1 att få en klient som finns för Windows, Mac och Linux. Prio 1 är för mig att kunna nyttja E-tjänster från en dator som kör Linux. Om sedan lösningen är en klient som körs i Linux eller en Smartphone används för inloggning och signering är av underordnad betydelse. Det viktiga är att lösningen fungerar.
eson57 skrev:Skapar dom ytterligare en lösning som tvingar folk att använda en amerikansk spårsändare, kan dom ju lika gärna låta bli, och helt enkelt bara ackreditera BankID.
Om du stänger av GPS:en, installerar inga appar förutom den som krävs för E-legitimation och undviker att använda telefonen för något annat än E-legitimation, vad kommer då att finnas kvar för intressant att spåra och kartlägga kring dina Internetvanor, Kontaktlistor, E-post mm?
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av Nemo »

jonblund skrev:Från Linux sida måste vi naturligtvis hävda öppen källkod som den enda framtidssäkra vägen. Vad vi sen får är en annan sak, om det inte är acceptabelt (som BankID) så skall vi inte använda det!
Varför skulle BankID inte vara acceptabelt?
jonblund skrev:Då Sverige mer än de flesta hittills fungerat som en underavdelning till MS är det viktigare än någonsin att vi som kan står upp för alternativ.
Jag uppfattar det som att du tycker Linuxanvändare hamnat utanför E-tjänster. På vilka ställen fungerar det inte att nyttja E-tjänster med en dator som kör Linux?
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av eson57 »

Nemo skrev:Om du stänger av GPS:en, installerar inga appar förutom den som krävs för E-legitimation och undviker att använda telefonen för något annat än E-legitimation, vad kommer då att finnas kvar för intressant att spåra och kartlägga kring dina Internetvanor, Kontaktlistor, E-post mm?
Det där är ju mer än lovligt naivt. Vem köper för det första en telefon enbart för Bank-ID?
För det andra så infinner sig genast frågan om det över huvud taget finns något mer integritetskänsligt än sjukdomshistorik (vårdguiden, försäkringskassan), läkemedelshistorik (apoteket), myndighetskorrespondens, bankaffärer och så vidare.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Nemo skrev:
eson57 skrev:Dom måste naturligtvis tillhandahålla klienter för samtliga plattformar.
Jag tycker inte att det är prio 1 att få en klient som finns för Windows, Mac och Linux.
Ibland tror jag du får betalt av Finansiell ID-Teknik för att skriva provocerande inlägg här. ;)

Oavsett prioriteringar är det naturligtvis av betydelse för såväl Linux-användarna som möjligheterna till utveckling av Linux i Sverige att klienterna för en svensk e-legitimation blir plattformsoberoende eller åtminstone att ett API publiceras.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av Nemo »

eson57 skrev:Det där är ju mer än lovligt naivt. Vem köper för det första en telefon enbart för Bank-ID?
Kanske en person som kör Linux och vill nyttja E-tjänster från Linux men så långt det är möjligt vill göra det svårt att bli loggad över vem man E-postar med, vilka sajter man besöker, vilka platser man befinner sig på mm. Det lär dock inte vara speciellt många, då jag antar att de flesta är lyckligt ovetande om vilken sorts digital information de lämnar ut om sig själva, då de nyttjar nätet via telefonen.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av Nemo »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Ibland tror jag du får betalt av Finansiell ID-Teknik för att skriva provocerande inlägg här. ;)
Jag är medveten om att det kan uppfattas provocerande, men jag upplever att det ofta är mer fokus på verktygen än på resultaten.

Om jag lämnar in bilen för att skifta till sommardäck, är det då mest viktigt att de som ska göra jobbet har verktyg från Bacho framför de som använder sig av Kamasa eller är det resultatet, att däcken blev bytta som är det viktiga. Jag är medveten om att denna liknelse inte går att jämföra rakt av med BankID vs Mobilt BankID, men ni fattar säkert poängen.

Vi har olika åsikter och synpunkter på detta, men för mig är resultatet viktigare än verktyget. Jag kan nyttja E-tjänster från en dator som kör Linux och det är för mig mer viktigt än om själva inloggningen eller signeringen sker via en klient i datorn eller via en app i telefonen.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Fortsätt provocera och utmana! Diskussionerna skulle bli ganska tråkiga om ingen gjorde det.

Själv är jag också mer pragmatiker än ideolog; annars hade jag nog aldrig lagt så mycket energi på olika workarounds. Låt oss hålla i minnet att vi - mot alla odds - fortfarande kan köra såväl Mobilt BankID som Telia e-legitimation från en Linux-dator.

En detalj som bidrar till min syn på detta är att jag inte har någon smart telefon av "rätt" märke, och avskyr tanken på att bli tvingad att skaffa en på grund av detta.
jonblund
Inlägg: 35
Blev medlem: 03 okt 2006, 00:03

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av jonblund »

Nemo skrev: Varför skulle BankID inte vara acceptabelt?
För mig är det inte lönt att besvara en sådan häpnadsväckande fråga.
Nemo skrev: Jag uppfattar det som att du tycker Linuxanvändare hamnat utanför E-tjänster. På vilka ställen fungerar det inte att nyttja E-tjänster med en dator som kör Linux?
Listan på var det fungerar skulle bli mycket kortare.
Ett sådant ställe är hos mig där det inte varit möjligt att använda e-leg på mer än 10 år, och då har jag pga. stort behov verkligen ansträngt mig att finna en lösning.
krav för e-leg:
1) En dator eller telefon av godkänd typ. Godkända är fn. mycket få av de som finns.
2) Ekonomiskt bindande avtal med några få utvalda företag bestående av ett mindre antal banker plus en telefonoperatör.
Dessa krav finner jag så hutlösa att jag hellre avstått e-leg och kommer så att göra framöver om det inte sker en verklig förbättring.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av eson57 »

Nemo skrev:...jag upplever att det ofta är mer fokus på verktygen än på resultaten.
Valet av verktyg ÄR oerhört viktigt, om resultatet innebär att jag frivilligt lämnar ifrån mig kontrollen över min personliga data.
Jag är medveten om att jag inte heller med nuvarande utrustning kan hålla övervakarna borta helt, men jag undviker i alla fall det mesta av den slentrianmässiga och automatiska överföringen av integritetskänslig information.
Alltid på kanelen!
Skriv svar

Återgå till "Kontor"