Bank-ID på Linux

Här behandlar vi program för ordbehandling, kalkyl, presentation och även e-post.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av vulfgar »

För att återgå lite till TS problem. Det kan finnas möjlighet att uppgradera mjukvaran i telefonen till en androidversion där mobilt bankid funkar. Inte alltid från telefonens tillverkare, men från entusiastiska "romkokare". Vad är det för mobil?

Skickat från min LG-H850 via Tapatalk
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av Christian Johansson »

Verkar skrämmande att de bara kan sluta stödja bankid för en viss Android-version utan förvarning, då kan ju folk inte legitimera sig på nätet längre. Folk kan inte logga in på sin Internetbank, Mina vårdkontakter etc. Om de t.ex. har Swedbank som bank får de då ta sig ner fysiskt till banken, legitimera sig, få en bankdosa att logga in med till Internetbanken istället för mobilt bankid, sedan kan de beställa bankid för dator under Windows så att de kan logga in på t.ex. Mina vårdkontakter. Tycker att de borde varna ordentligt långt i förväg, t.ex. genom en varning i bankid-appen typ "Varning: Mobilt bankid kommer inte att stödjas för din Android-version fr.o.m. ..., var vänlig och införskaffa en enhet med en nyare version av Android, eller iOS, innan dess för att undvika att du blir utan mobilt bankid!".
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av johanre »

Christian Johansson skrev:Verkar skrämmande att de bara kan sluta stödja bankid för en viss Android-version utan förvarning, då kan ju folk inte legitimera sig på nätet längre. Folk kan inte logga in på sin Internetbank, Mina vårdkontakter etc.
Och det är där vi återigen hamnar på statens roll i den här frågan. Med ett politisk (eller ännu hellre: lagligt krav) krav på sig skulle det vara tydligare vad alla hade att förhålla sig till. Bankerna skulle inte kunna komma undan med att bara leverera enligt deras egna prioriteringar och vi som medborgare skulle förhoppningsvis kunna ha tydligare information men även en möjlighet att påverka kravställningen (vilket vi uppenbarligen inte har idag).
andsve14
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av andsve14 »

Kolla om din mobiltelefon finns med på http://download.cyanogenmod.org/ det är androids " kusin "
lars.modig
Inlägg: 80
Blev medlem: 15 okt 2007, 08:22
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av lars.modig »

Hej,

Har kört varianten med cyanogenmod som en virtuell maskin under Ubuntu. Men nu när jag försökte anmäla VAB så fick jag infon att Bank id appen var för gammal. Efter uppdaterat denna så krachar den bara så jag har ingen möjlighet att längre logga in på bank id?!

Har nån annan sätt detta eller än hellre hittat en annan möjlig lösning till att komma in på e-legs sidor...


/Lars
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av Ratatosk »

Vad gäller nu fungerande BankID-lösningar genom virtuella maskiner, se som sagt sidan
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av Henrik Jansson »

vulfgar skrev:För att återgå lite till TS problem. Det kan finnas möjlighet att uppgradera mjukvaran i telefonen till en androidversion där mobilt bankid funkar. Inte alltid från telefonens tillverkare, men från entusiastiska "romkokare". Vad är det för mobil?

Skickat från min LG-H850 via Tapatalk
Det är en Sony Ericsson Xperia Mini pro.
Den går inte att uppdatera till den version som krävs.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av Nemo »

Ratatosk, jag vill börja med att tacka dig för ännu ett utmärkt inlägg. Du både skriver och argumenterar väldigt bra samt har också förmåga att skilja sak från person. Detta gör det roligt att utbyta åsikter med dig, även fast vi inte är överens med varandra. Att det dröjt med svaret beror på att jag har haft fullt upp med annat, men här kommer mina egna kommentarer på det du tog upp.
Ratatosk skrev:Nemo, i mitt föregående inlägg ställde jag alltså frågan: Jämfört med vad gör Finansiell ID-Teknik ett "väldigt bra" jobb?

Jag erkänner att frågan var retorisk och förvånas inte egentligen över att jag i ditt senaste inlägg inte hittar något svar. Men min undran är uppriktig: Var får du denna idé ifrån att Finansiell ID-Teknik skulle göra ett "väldigt bra" – eller t.o.m. "utmärkt" – jobb?
Du hittar mitt svar i mitt föregående inlägg, där jag skriver följande:
Ur ett affärsperspektiv sköter de detta alldeles förträffligt.
Min egen fetmarkering ovan. Vad jag menar med detta är att de tillgodoser ägarnas intresse i första hand och det gör detta väldigt bra. Tror du själv de skulle ha en närmast total kontroll över marknaden för E-legitimation om de gjorde ett dåligt jobb?

Sedan kan vi titta på hur FID sköter sitt jobb ur ett antal olika perspektiv. T.ex. Affärsperpektiv, Medborgarperspektiv, Moraliskt perspektiv, Linuxperspektiv etc.
Ratatosk skrev:Om ett företag har närapå eller fullständigt marknadsmonopol så visar denna omständighet i sig att företaget gör ett alldeles förträffligt jobb, oavsett hur många tecken det finns på motsatsen.
Det finns ur ett Affärsperspektiv inga tecken alls på motsatsen. Ett företag når inte upp till ett närapå eller fullständigt marknadsmonopol genom att agera inkompetent eller göra ett dåligt jobb. Det du syftar på med dåligt jobb handlar om att de inte ger oss som kör Linux en BankID klient motsvarande den som finns för Windows och för MacOS. Du får inte en i det närmaste total kontroll över en marknad om du gör ett dåligt jobb.

Jag kan ge dig fler exempel på detta. De svenska storbankerna gör ofattbara stora vinster. Anledningen är att de sköter sitt jobb alldeles förträffligt ur ett Affärsperspektiv. T.ex. är det fullkomligt lysande av dem att sluta med kontanthanteringen och lägga över den kostnaden på andra och därigenom öka sin egen vinst. De har även lyckats få kunderna att betala för att nyttja sina egna pengar samt även få kunderna att betala för att nyttja Internetbank och dessutom göra det arbete som banken själv gjorde innan. Detta är ett exempel på ett alldeles utmärkt arbete ur ett Affärs- och Ägarperspektiv. Däremot för mig som kund gör de ett synnerligen dåligt arbete. De ger ingen ränta på de pengar jag har hos dem samt de tar betalt av mig, för att jag ska kunna ha mina pengar hos dem. Ur ett kundperspektiv gör de ett dåligt arbete.

Ett annat exempel är Microsofts försök att kapa åt sig marknadsandelar med sitt mobila OS Windows Phone, där de istället för att öka istället har minskad i marknadsandelar. Beror detta på att MS gjort ett bra eller dåligt jobb avseende detta? Jag skulle säga att de ur ett Affärsperspektiv gjort ett katastrofalt dåligt jobb.
Ratatosk skrev:Att t.ex. Microsoft har uppnått och befäst närapå marknadsmonopol på operativsystem för datorer i kontors- och hemmabruk i världen beror således bara på att Microsoft gör ett bättre jobb som utvecklare av operativsystem än utvecklarna av alternativen gör och har gjort.
Detta har i första hand inte med hur utvecklingen som sådan sker. Utvecklingen av Linux handlar inte om att uppnå X % marknadsandelar, utan handlar primärt om att utveckla det bästa operativsystemet. Ur en Teknisk perspektiv tycker jag Linux ligger före Microsoft och jag använder hellre Linux än Windows på mina datorer hemma.

MS har som det primära målet att få så många datorer som möjligt att köra Windows och utifrån det målet gör det ett utmärkt arbete. Det går inte att jämföra detta med utvecklingen av Linux då målen är olika med Windows respektive Linux.
Ratatosk skrev:På samma sätt visar Finansiell ID-Tekniks själva monopolställning på den svenska marknaden – i sig och bortom varje tvivel – att de gör ett utmärkt jobb med att tillhandahålla väl fungerande e-legitimation åt svenska medborgare.
De gör inte ett utmärkt jobb ur ett Medborgarperspektiv eftersom de inte tillhandahåller en BankID klient för Linux, däremot gör det ett utmärkt jobb ur ett Affärs och Ägarperspektiv.
 
Ratatosk skrev:I all vinstdrivande verksamhet ingår med automatik, som integrerad del, att man agerar utan minsta spår av moral, samvete eller skrupler.
Troligen är det inte i all vinstdrivande verksamhet, men i de flesta vinsdrivande verksamheter gör man det. Tror du t.ex. att MAXs klimatkompensering som de säger sig syssla med skulle ha något med moral, samvete eller att de bryr sig om miljön att göra? De gör det främst av ekonomiska skäl, då de vill ge en positiv bild av sin verksamhet för att få fler att vilja äta där. Att det sedan i slutändan gynnar miljön är av sekundär betydelse och inte den primära anledningen.

En vinstdrivande verksamhet kan ha som mål att maximera sin marknadsandel, minimera sina egna kostnader, ge maximal vinst mm. De beslut som fattas syftar till att uppnå de målen man har för verksamheten. I detta fall har FID gjort bedömningen att de vinner mer på att få Linuxanvändare att börja nyttja Mobilt BankID framför att fortsätta tillhandahålla en BankID klient för Linux. Detta är i sig inget konstigt utan det fungerar så i de flesta vinstdrivande verksamheter.
Ratatosk skrev:Därmed kan alla invändningar jag gör i mitt föregående inlägg viftas bort som ovidkommande:
Det beror på vilket perspektiv vi väljer att betrakta detta från. Dina invändningar har mer med ett Linux eller Medborgarperspektiv att göra. Ur ett Affärsperspektiv är det ovidkommande.
Ratatosk skrev:Självklart svarade Finansiell ID-Tekniks tekniske chef, Carl Hössner, på Gunnars försök till konstruktiv dialog, med dryghet, översittarfasoner och utan minsta spår av samarbetsvilja. Allt annat hade varit att begå tjänstefel.
Jag läste igenom det svar Carl Hössner gav till Gunnar och där står det bl.a. följande:
Vår erfarenhet är också att många användare, inte bara Linuxanvändare, utan även de övriga desktop OS:en, går över till Mobilt BankID.
FID lägger ned utvecklingen av en BankID klient för Linux och hänvisar till Mobilt BankID som en alternativ lösning. Visst hade FID och Carl Hössner kunnat samarbeta med Ubuntu Sverige om de ville det, men nu har de gjort ett val att satsa på Mobilt BankID och hänvisa Linuxanvändare till denna lösning istället. Om detta är ett problem bör du ta upp det med våra folkvalda som är ansvariga för den uppkomna situationen.
Ratatosk skrev:Jag accepterar själv ingendera av dessa båda antaganden. (Och låt mig i förbigående säga att jag personligen har större förtroende för Microsoft än för Finansiell ID-Teknik, beträffande både kompetens och heder.)
Jag har själv inget större förtroende för någon av dem. FID är dock ärliga och säger rakt ut att de slopar stödet för BankID i Linux och hänvisar oss till Mobilt BankID. MS säger sig älska Linux samtidigt som de gör allt för att sabotera för de som vill ha t.ex. både Windows och Linux på samma hårddisk.

Att jag ändå väljer att försvara FID i denna tråd beror främst på att detta behöver belysas från olika perspektiv. Om alla sitter tillsammans och tycker likadant blir det inte mycket gjort. Jag kan ha åsikten att FID gör ett utmärkt arbete ur ett affärsperspektiv och samtidigt ha åsikten att de gör inte ett lika bra arbete ur ett Linuxperspektiv.
Ratatosk skrev:Jag måste också särskilt kommentera följande:
Nemo skrev:De har ur ett affärsperspektiv fattat ett helt korrekt beslut att sluta tillhandahålla en BankID klient för Linuxdatorer för att istället fokusera på Mobilt BankID som kan köras i en Smartphone.

Det finns förmodligen fler Smartphone användare i Sverige än det finns Linuxanvändare. Därför vore det rent ut sagt tjänstefel av dem att fortsätta lägga resurserna på en Linuxklient.
Om vi bortser från att kostnaden för att stödja ett operativsystem mer eller mindre med all säkerhet är i sammanhanget fullständigt irrelevant (se t.ex. förklaringar av Osprey i tidigare nämnd tråd), och antar att vad du säger här är sant:
  • Det skulle innebära att Finansiell ID-Teknik har begått tjänstefel då de inte också har slutat stödja exempelvis Mac OS – för att inte tala om Windows Phone – eller hur?
Det finns säkert något motiv till varför de valt att stödja MacOS framför Linux. Det kanske är fler som använder MacOS eller så är det någon annan orsak. Vad gäller Windows Phone vet jag inte anledningen, men troligen ligger det något affärsmässigt bakom beslutet. Jag gissar att Microsoft är mer beroende av en BankID app till Windows Phone än vad FID är. Det skulle kunna vara så att Microsoft betalat FID för att utveckla en BankID app till Windows Phone, då MS vet att det kommer bli mycket svårt att få någon att välja Windows Phone framför iPhone och Android om en sådan nyckelapp som Mobilt BankID saknas.
Ratatosk skrev:Om de verkligen är så oförmögna till multitasking som du säger, då borde de, med det strupgrepp de nu har fått på e-legitimationssituationen i Sverige, kunna lägga ned allt stöd utom till ett enda godtyckligt valt operativsystem – säg Android, eller varför inte Windows Phone? – och beordra alla svenska medborgare som vill kunna legitimera sig elektroniskt att skaffa hårdvaran som krävs för att köra just det operativsystem de valt åt oss. Vad skulle folk ha för annat val än att höra och lyda?
Om de skulle komma fram till att de tjänade mer på att endast stödja t.ex. Android och slopa stödet för iPhone och Windows Phone skulle det också göra det. Att de inte gjort det beror sannolikt på att de bedömer att de skulle förlora på detta ur ett Affärsperspektiv. Jag uppfattar det som att målet är nu att få så många som möjligt att gå över till Mobilt BankID och då har man valt att stödja iPhone, Android och Windows Phone.

På sikt kommer de troligen lägga ned utvecklingen av en BankID klient för datorer oavsett OS och helt hänvisa till Mobilt BankID. Att de inte gjort det ännu beror sannolikt på att det är fortfarande för många som kör Windows och/eller MacOS och som saknar en Smartphone. Jag gissar att inom 5 år kommer all elektronisk legitimation ske med Mobilt BankID, där de kommer att krävas en Smartphone som antingen kör Android eller iOS. Windows Phone finns inte kvar då, eftersom då har Microsoft gett upp sina försök med ett eget Mobilt OS.
Ratatosk skrev:Så hur kommer det sig att de alltså har begått tjänstefel vad gäller Mac OS, Windows Phone m.fl. men hanterat GNU/Linux, inklusive Ubuntu Touch, helt korrekt?
De har fattat ett Affärsmässigt beslut att stödja Windows, MacOS avseende BankID klient samt att tillhandahålla en Mobilt BankID App för iPhone, Android och Windows Phone. Exakt vad som deras beslut grundar sig på vet jag inte, det får du fråga dem. Att de beslutat sig för att slopa stödet för Linux har de själva redan svarat på. Vad gäller Ubuntu Touch (Antar du syftar på telefoner och surfplattor som kör Ubuntu) har de ingen om helst framtid. Det finns absolut ingen utom en liten mängd entusiaster som kommer att köra dessa, vilket i sin tur gör att apparna lyser med sin frånvaro och då menar jag inte bara Mobilt BankID utan alla nyckelappar som idag finns för iOS och Android.
Ratatosk skrev:Men lika gärna kan det handla bara om att det helt enkelt finns maskiner med Mac OS – och även med Windows Phone – bland de personliga leksaker hos Finansiell ID-Tekniks styrelsemedlemmar som får dem att flina lyckligt (eller åtminstone hos någon nära släkting till dem), medan ingen av dem skulle komma på tanken att någonsin köra GNU/Linux.
Jag betvivlar starkt att de skulle välja att utveckla en App för Windows Phone för att några bland FID styrelsemedlemmar äger en sådan. Vad gäller MacOS är det kanske så att det finns fler som kör MacOS än det finns de som kör Linux
Ratatosk skrev:Det är väl ingen vågad gissning att ingen av representanterna för Finansiell ID-Teknik eller bankerna bakom dem – aningslösa som de uppenbarligen är om vare sig vad GNU/Linux är, hur det fungerar eller hur många som använder det – fanns bland dem som räckte upp handen. Den fantasisiffra de själva har försökt trycka i folk är att vi med intresse av e-legitimation för GNU/Linux begränsar oss till en halv promille av Sveriges befolkning.
Om vi antar att antalet aktiva Linuxanvändare i Sverige är 100 000 st. Hur många av dessa har en Smartphone? Jag skulle gissa på 90%, men jag har inga belägg för denna siffra. Den är mitt eget antagande baserat på att jag uppfattar Linuxanvändare som teknisk intresserade, annars skulle de inte ta sig tid att söka efter alternativ till Windows.

På detta forum har aktiviteten minskat betydligt jämfört med hur det såg ut för 8 - 9 år sedan. Det finns säkert flera orsaker till detta, men en bidragande orsak tror jag är den att många har gått över till Smartphones, där de använder dem antingen som en ersättare eller som ett komplement till Linux.

Om nu det skulle vara 90% av Sveriges Linuxanvändare som har en Smartphone, skulle detta göra att 90 000 Linuxanvändare har en teknisk lösning som möjliggör att nyttja E-tjänster från Linux.

De som då återstår är c:a 10 000 Linuxanvändare som enbart kör Linux, men som inte har någon Smartphone. För dessa finns det idag några få alternativ. De kan köra Telia E-legitimation som efter vad jag har läst fungerar i Linux. De kan köpa sig en Smartphone och skaffa Mobilt BankID till denna. De kan köra Windows virtuellt för att köra BankID klienten i Windows. De kan än så länge köra Mobilt BankID i RemixOS. Det är dessa 10 000 som har ett verkligt behov av en BankID klient för Linux. 10 000 personer av Sveriges befolkning på 9,6 miljoner (2013) ger en andel på 1 promille, vilket inte ligger så långt ifrån de siffror FID har angett.

Nu kanske det är betydligt fler Linuxanvändare som saknar en Smartphone, men det går inte att argumentera för att det är 100 000 Linuxanvändare som är uteslutna från E-tjänster för att det inte finns någon BankID klient för Linux.

Det hade varit lättare att argumentera med våra folkvalda om vi kunnat påvisa att vi som kör Linux är uteslutna från tjänster som kräver E-legitimation. Nu kommer FID att säga att den lösning de hänvisat till även fungerar för oss som kör Linux, vilket faktiskt är sant så länge tjänsten som ska nyttjas stödjer inloggning med Mobilt BankID. Senast jag kollade fanns alternativet Mobilt BankID med som inloggningmetod för följande platser

Apoteket
Mina Vårdkontakter
Skatteverket
Försäkringskassan

Vad ligger den praktiska skillnaden att legitimera sig via en BankID klient på datorn eller att du gör det via Mobilt BankID i en Smartphone? På vilket sätt har FID hindrat dig och andra Linuxanvändare att nyttja E-tjänster från Linux? Det går att säga att man gjort ett aktivt val att inte äga en Smartphone, men det innebär också att man aktivt sagt nej till den föreslagna lösningen från FID.

Från början när det blev känt att FID skulle slopa stödet för BankID i Linux var ett av argumenten mot detta att det skulle krävas inköp av en ny dator, då Windows kräver mer av hårdvaran än vad Linux gör. Detta argument är inte giltigt längre, då det går att nyttja befintlig dator med Linux och ett Mobilt BankID tillsammans med en Smartphone.

Alla val vi gör får konsekvenser. Att jag valt att köra Linux hemma får som konsevens att vissa program som enbart finns till Windows får jag klara mig utan. Jag kör Linux ändå då fördelarna för mig överväger nackdelarna. När det gäller BankID går det utmärkt att nyttja E-tjänster från Linux under förutsättning att tjänsten tillåter inloggning med Mobilt BankID samt att man har en Smartphone. Den som sedan aktivt väljer att köra Linux och samtidigt avstå från att skaffa en Smartphone får ta konsekvenserna av detta och hitta andra vägar att nyttja E-tjänster.
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av Henrik Jansson »

Grejen är ju den att de har slutat göra bank-id till äldre telefoner. ( Och med äldre menar jag bara några år, telefoner som är helt felfria och fungerar bra)
Nu ska man alltså byta ut fullt fungerande telefoner.
Den här planeten behöver inte mer elektronikskrot och brytning av ovanliga metaller. Man ska använda saker och ting så länge det går.

Skillnaden att använda bank-id i linux mot att använda det i en telefon är förutom extra krångel också det att man måste ha antingen trådlös uppkoppling hemma eller ett internetabonnemang till för telefonen.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av JoWa »

Henrik Jansson skrev:Grejen är ju den att de har slutat göra bank-id till äldre telefoner. ( Och med äldre menar jag bara några år, telefoner som är helt felfria och fungerar bra)
Det handlar inte om äldre telefoner, utan äldre operativsystem. För Androids del är BankID:s krav Android 4.0, som lanserades i oktober 2011.

Ett relaterat problem är att tillverkarna slutar att uppdatera Android efter alldeles för kort tid. Industrin är dock mer intresserad av att sälja nya prylar, än att i flera år slösa (som de ser det) pengar på att uppdatera redan sålda prylar.

Min Galaxy Note är jämngammal med Android 4.0, men lanserades med 2.3. Mitt exemplar såldes dock något senare med 4.0.4 förinstallerat, och har uppdaterats till 4.1.2, så den hänger väl med ett tag till. 4.1 är nu den äldsta version som stöds av Chrome, så stupet närmar sig.

Uppdatering: Den senaste versionen av BankID (jag har 7.3.0) kräver Android 4.1 (juli 2012) eller nyare.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av Henrik Jansson »

Äldre operativsystem och äldre telefoner blir ju i praktiken samma sak.
Min telefon, en xperia mini pro, började säljas i augusti 2011. Det är inget fel på den. Den såldes med 2.3, och skulle gå att uppdatera till 4.0. Efter att ha gjort det slutade tangentbordet att fungera. Jag hade köpt den begagnad, men med garanti och kvitto så skickade jag in den på lagning och fick tillbaka den med 2.3 och de skrev att jag inte skulle uppdatera den till 4.0 igen. 4.1 går inte att uppdatera till.

Eftersom bank-id fungerade förut tycker jag att de kunde ha låtit bank-id fortsätta fungera, och inte stänga av det.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av JoWa »

Henrik Jansson skrev:Äldre operativsystem och äldre telefoner blir ju i praktiken samma sak.
Bara om operativsystemet inte kan uppdateras i den gamla telefonen. Det är där vi behöver en förändring. Jag är inte naiv nog att kräva att en telefon skall få uppdateringar tills hårdvaran faller i bitar (det skulle kraftigt hämma utvecklingen av operativsystemet), men nog kan man kräva att telefoner skall hållas uppdaterade längre än som nu är fallet, i flesta fall.

Android 2.3 lanserades i december 2010, och fick sin sista uppdatering, 2.3.7, i september 2011. Nu används 2.3.3–2.3.7 av 1,5 % av Android-användarna. Det känns inte rimligt att kräva att det skall stödjas av nya programversioner. Allt har ett slut.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av Henrik Jansson »

Nej, kanske inte det, men man kunde låta det gamla få fortsätta fungera och inte stänga av det.
Som med min äldsta dator jag har här, den har windows XP och tuffar fortfarande på. Funkar betydligt bättre än Vista... Men ingen kan stänga av den för mig.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av JoWa »

Allt fler program kommer inte att stödja Windows XP. Chrome t.ex. stöder varken XP eller Vista. Därmed blir webben med tiden alltmer otillgänglig. (IE i XP är antik.) Nya standarder, protokoll och format kommer att stänga dig alltmer ute från webben.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av Henrik Jansson »

Jag använder inte internet på den datorn, så det kvittar. Men det jag menade var att microsoft stänger inte av XP på min dator bara för att det är gammalt. Jag får kanske inga nya uppdateringar till det heller, men det har jag inte begärt. Men jag kan fortfarande använda den som jag alltid har gjort. På samma sätt borde det vara med bank-id. De får gärna göra nytt om de vill det, men stäng inte av det gamla för det.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av JoWa »

BankID-programmet som är installerat i telefonen eller surfplattan är bara ena sidan av BankID. Serversidan är den andra. Förändringar på serversidan kan kräva förändringar på klientsidan, d.v.s. en ny programversion.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
fhede
Inlägg: 3
Blev medlem: 31 okt 2016, 06:44
OS: Gentoo
Utgåva: 6.06 Dapper LTS

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av fhede »

Detta är väl inget som hjälper till med bank-id idag med linux, men förhoppningsvis kommer det support till det ganska snart med detta.

fas2 testning Klart: Q42016

http://www.kommits.se/nyhetsarkiv/nyhet ... 77fbe.html

https://www.sunet.se/samarbeten/projekt ... tifiering/
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av Ratatosk »

Nemo, tack för de vänliga orden. Men, även om ditt anslag i denna tråd har förbryllat och förbluffat mig, vet jag ju att du är en hängiven Linuxvän som dessutom är oerhört duktig på support och gjort stora insatser här i detta forum. Så illa vore det ju av mig om jag misslyckas bibehålla en civiliserad ton i denna diskussion.


Må ingen skugga falla över Finansiell ID-Teknik

Nemo, du började med att förmana trådstartaren för hans kritik mot Finansiell ID-Teknik för att de först dragit in stödet för GNU/Linux, och sedan, utan förvarning, godtyckligt och plötsligt, hade valt att upphöra stödja den (bara 4½ år gamla) Androidversion 4.0.4 han hade i sin telefon. Du tyckte att han borde rätta in sig i ledet och lyda Finansiell ID-Tekniks befallning att skaffa en nyare och f.n. av dem stödd telefon som han annars inte alls har behov av eller lust att köpa. Sedan skrev du
Nemo skrev:Det finns ingen anledning att rikta ilskan mot FID, de gör bara sitt jobb och det gör det väldigt bra.
Jag kände då hakan ramla i golvet och har fortfarande inte riktigt hämtat mig från chocken.

Nu säger du att du menade "väldigt bra" bara ur ett rent "affärsperspektiv", d.v.s. att de skulle vara väldigt bra på att gagna sina ägares intressen – samtidigt som de behandlar dig, mig, trådstartaren, och våra intressen, som gödsel.

Men samtidigt fortsätter du att försvara Finansiell ID-Teknik till en grad som jag tycker uppenbart går långt utöver hävdandet av denna föregivna kompetens vad gäller rena affärsbeslut. Några exempel:
Nemo skrev:Det går att säga att man gjort ett aktivt val att inte äga en Smartphone, men det innebär också att man aktivt sagt nej till den föreslagna lösningen från FID.
För det första handlar det ju inte bara om "Smartphone" som sådan, eller hur? Det handlar specifikt om en apparat med ett proprietärt och slutet system kontrollerat av något av bara tre stora bolag, som dessutom måste vara "tillräckligt" ny.

Men sedan: Blir det inte direkt fånigt att dra till med en eufemism som ordet "föreslagna" här? Sanningen är väl ändå att de inte har "föreslagit" oss svenska medborgare ett dugg. De har, i kraft av sitt marknadsmonopol, utfärdat påbud eller befallningar vad gäller en central funktion som knappast någon svensk medborgare kan klara sig utan. Då borde man väl kunna använda de orden i stället för vilseledande eufemismer?

Om det inte handlar om komisk effekt? Som i Gudfadern: "I'll make him an offer he can't refuse".
Nemo skrev:Alla val vi gör får konsekvenser.
...
Den som sedan aktivt väljer att köra Linux och samtidigt avstå från att skaffa en Smartphone får ta konsekvenserna av detta och hitta andra vägar att nyttja E-tjänster.
??? Jaha? Den som i Ryssland inte ansluter sig till den Putindyrkande majoriteten utan är dum nog att kritisera honom får också ta konsekvenserna av sina val, antar jag. Men vad är detta för sätt att alls över huvud taget resonera? (Och vilka "andra vägar"?)


Men du säger också:
Nemo skrev:Att jag ändå väljer att försvara FID i denna tråd beror främst på att detta behöver belysas från olika perspektiv. Om alla sitter tillsammans och tycker likadant blir det inte mycket gjort.
Ska detta tolkas så att du egentligen bara agerar djävulens advokat här? Försvarar det oförsvarbara bara för att väcka diskussion, för dess egen skull? Diskussion blev det ju onekligen. Och, för all del, att jag nu tvingats tänka igenom och formulera mina argument på ett sätt jag inte gjort på länge, om någonsin, är kanske ingen dålig sak.


"Affärsperspektiv"? För ett företag med absolut marknadsmonopol?

Jag försökte redan i mitt föregående inlägg föra fram min syn på detta, men då jag inte riktigt vet om det gick fram ska jag bli tydligare nu.
Nemo skrev:Tror du själv de skulle ha en närmast total kontroll över marknaden för E-legitimation om de gjorde ett dåligt jobb?
Mitt svar: Ett rungande, tveklöst och emfatiskt ja!

Enligt Finansiell ID-Tekniks egen statistik för september 2016 utgör offentliga tjänster endast 7,6% av den totala BankID-användningen. Där finns det fortfarande ett alternativ, från Telia, men att kalla det "konkurrens" blir ju bara absurt och fånigt. Det är dyrare för köparna av eID-tjänster (myndigheter, kommuner och landsting) och kostar dessutom oss slutanvändare ett antal hundralappar, samt kräver att man kan ta sig till vissa skattekontor, medan BankID på den sidan är gratis. Så det är knappast någon vågad gissning att användningen av Telias e-leg bara är en liten bråkdel av BankID-användningen där, som alltså i sin tur är en ytterst liten del totalt. Anledningen till att det alls fortsätter att existera är naturligtvis bara att ge de andra rangens medborgare som bankkartellen vänt ryggen (inte bara Linuxanvändare) en öppning. Inom den privata sektorns 92,4% finns inga alternativ alls.

Jag vill alltså påstå att Finansiell ID-Tekniks marknadsmonopol är absolut, utan ens spår av egentlig konkurrens – en situation som vore helt omöjlig på en marknad med ens potential att alls fungera. De vinster som totalt går att kamma in är för små i förhållande till den apparat en aktör behöver sätta upp för att ge sig in i spelet. (Telias fortsatta mikroskopiska engagemang på den offentliga sidan upprätthålls som sagt nu bara genom konstgjord andning.)

Vad som naturligtvis borde ha gjorts, och som SKL (Sveriges kommuner och landsting) tydligen kom fram till redan 2010, var att låta staten bli utfärdare av e-legitimation. Men så blev det inte. Storbankerna fick i stället leka Herreman på täppan.

Så, efter de inledande årens konkurrens, kollapsade helt enkelt den svenska e-legitimationsmarknaden, som det korthus den hela tiden var. Att Finansiell ID-Teknik i den kollapsen hamnade överst säger inte mycket om deras kompetens vare sig tekniskt eller affärsmässigt ens vid tiden för kollapsen. Att monopolet sedan är bevarat säger ingenting alls. De skulle behöva vara bokstavligen imbecilla idioter för att nu förlora det.

Så, ja, visst kan Finansiell ID-Teknik göra ett dåligt jobb – i varje avseende, även ur det krassa, egoistiska affärsperspektiv du talar om – och ändå behålla sitt monopol. Alldeles självklart kan de det.

Man kan hoppas på att någonting inträffar som förändrar detta. (De försök av SUNET och SKL, som fhede länkar till är spännande, även om bankmaffian nog kommer göra vad de kan för att motarbeta dem.) Men så ser det ju faktiskt ut just nu.

Därför blir ditt tal om "affärsperspektiv" så obegripligt för mig. (Inte för att jag egentligen hade förstått varför det skulle ogiltigförklara Finansiell ID-Tekniks plats vid skampålen annars heller.)
  • Du upprepar trosvisst att det "finns säkert något motiv" till deras agerande beträffande olika operativsystem. Det kan vara "för många" eller "för få" som kör det ena eller andra. Men för många eller för få för vadå? Och vad spelar det alls för roll?
     
  • Du utgår från att de, liksom Sickan Jönsson, har en plan, och den planen är att få folk att bära omkring med sina elektroniska legitimationer i lättappade och lättstulna telefoner hellre än att ha dem hemma i datorn. (Visst finns det en hel del tecken som tyder på att du nog kan ha rätt om det, men särskilt tydliga om hur de egentligen tänker här har de väl inte varit.)
     
  • Du framför t.o.m. teorier om att de eventuellt kan ha betalats av Microsoft, men då jag föreslår att det kan vara så enkelt som att någon av dem själv har Windows Phone i sina personliga leksaker så viftar du undan det. Varför då? För att stora företags beslut aldrig har irrationella grunder? (Vad är en irrationell grund då det handlar om just ett företag med absolut monopol?)
     
  • Du säger också:
    Nemo skrev:Exakt vad som deras beslut grundar sig på vet jag inte, det får du fråga dem.
    Men varför envisas du med att, t.o.m. i samma stycke, försäkra att de har fattat "affärsmässiga" beslut? Det vet du ju inte då. Blir det inte bara ett påstående av tomt nonsens, grundat på noll och ingenting alls? Något slags religiös tro bara?
Hela min poäng är att tal om "väldigt bra" eller "utmärkta" beslut också ur ett rent "affärsperspektiv" i stort sett saknar all mening för ett företag med så fullständigt marknadsmonopol som Finansiell ID-Teknik har. Hur skulle man mäta det? För ett företag med konkurrens finns en massa faktorer att ta hänsyn till: goodwill/badwill, konkurrensmässiga priser, konkurrensmässig service etc. Men ingenting av det betyder ju egentligen ett ruttet lingon för Finansiell ID-Teknik.

Att driva storbank i Sverige har väl alltid varit något av skyddad verkstad som inte kräver någon större kompetens, eftersom man kan räkna med att staten, för samhällets och kundernas skull, går in och räddar skinnet om de klantar till det alltför rejält. Men den lekstuga de nu bedriver med Sveriges medborgares elektroniska legitimationer kräver absolut ingenting alls.


Jämförelsen med Microsoft

Eftersom jag gjorde jämförelsen med Microsofts monopol får jag väl säga någonting ytterligare också om det.
Nemo skrev:
Ratatosk skrev:Att t.ex. Microsoft har uppnått och befäst närapå marknadsmonopol på operativsystem för datorer i kontors- och hemmabruk i världen beror således bara på att Microsoft gör ett bättre jobb som utvecklare av operativsystem än utvecklarna av alternativen gör och har gjort.
Detta har i första hand inte med hur utvecklingen som sådan sker. Utvecklingen av Linux handlar inte om att uppnå X % marknadsandelar, utan handlar primärt om att utveckla det bästa operativsystemet. Ur en Teknisk perspektiv tycker jag Linux ligger före Microsoft och jag använder hellre Linux än Windows på mina datorer hemma.

MS har som det primära målet att få så många datorer som möjligt att köra Windows och utifrån det målet gör det ett utmärkt arbete. Det går inte att jämföra detta med utvecklingen av Linux då målen är olika med Windows respektive Linux.
Inte för att jag alls köper idén att Linuxutvecklare skulle vara så ointresserade av om någon annan än de själva använder vad de utvecklar, men det kan vi lämna därhän. Den intressanta frågan är ju denna: Om Linux ändå är det bästa operativsystemet – ur tekniskt perspektiv ligger före Microsoft Windows – som du själv säger, hur kommer det sig då att, oavsett målen med utvecklingen, Windows dominerar så fullständigt bland kontors- och hemdatorer?

Microsoft, till skillnad från Finansiell ID-Teknik, har faktiskt viss konkurrens. Så, visst, hos Microsoft, återigen till skillnad från hos Finansiell ID-Teknik, krävs viss kompetens, både tekniskt och affärsmässigt. Inte minst det senare visade de väl prov på då de slog och klöste sig upp till toppen. Deras legendariska metod "Embrace, extend, and extinguish" för att slå ut tekniskt bättre och mer kompetent konkurrens är, förmodar jag, typexempel på vad du syftar på med ett väldigt bra jobb ur affärsperspektiv.

Men... nog borde väl ändå huvudanledningen till Windows bevarade dominans bland hem- och kontorsdatorer vara så uppenbar att den inte ska behöva sägas? Den har ingenting alls att göra med vare sig teknisk eller affärsmässig kompetens utan utgörs bara av det enkla faktum att Windows sitter där det sitter:
  • Datorleverantörer förinstallerar Windows i första hand, eftersom det är vad användare är vana vid, och vad det finns mest och bäst känd hård- och mjukvara till. Användare kör Windows, därför att det är vad datorer brukar vara förinstallerade med, till vilket man kan räkna med att all hårdvara fungerar, och där också den mest kända mjukvaran för hem och kontor finns. Hårdvarutillverkare har naturligtvis fått se till att deras grejer funkar med Windows i första hand, eftersom det är där användarna finns. Och utvecklare av mjukvara... tja, mer behöver väl inte sägas.
Microsoft behöver egentligen inte göra mycket för att hålla denna självgående cirkel vid liv.

Den situation som etablerats på den nyare mobilmarknaden är väl för övrigt inte alldeles helt annorlunda, såvitt jag förstår, även om det där inte handlar om ett monopol utan om ett duopol, med Apple och Google i de bekväma ledarpositionerna. (Jovisst kan man säga att Microsoft gjort ett mycket uselt jobb där – men misslyckandet var väl just bara det att de missade att vara med då marknaden etablerades; om de nu gör bra ifrån sig spelar knappt någon roll längre.)

Jag brukar tänka på operativsystem som strategiska pass i forna dagar, där en välplacerad rövarbaron kunde leva gott bara på att ta tull, utan att egentligen lyfta ett finger.
Nemo skrev:FID är dock ärliga och säger rakt ut att de slopar stödet för BankID i Linux och hänvisar oss till Mobilt BankID. MS säger sig älska Linux samtidigt som de gör allt för att sabotera för de som vill ha t.ex. både Windows och Linux på samma hårddisk.
Jag håller inte med om någonting alls av vad du säger här. Vad gäller Microsoft finns det förvisso massor att säga, men jag jag ser faktiskt inga direkta tecken på att de (numera) skulle aktivt sabotera för oss som vill ha Linux på samma hårddisk som deras Windows. Jag har det själv (båda systemen UEFI-installerade), och då jag nyligen gjorde en fullständig ominstallation av Windows 10 så skötte sig deras installationsprogram hur snyggt som helst, utan att ställa till några problem alls för det Ubuntu som redan låg på disken. Det placerade visserligen Windows 10 först i EFI:ts bootmeny, men att ändra tillbaka i den är ju trivialt.

Viktigare dock: Att använda ordet "ärlig" i samma mening som namnet Finansiell ID-Teknik blir för mig bara absurt och dumt.

Kanske var det "ärligt" av dem att tala om att de skulle slopa stödet för Linux – och att vi då skulle tvingas över till proprietära och slutna system för BankID, mobilt eller ej – några månader innan de faktiskt gjorde det, ärligare än deras hantering av Android 4.0.4 nu. Men är inte det att sätta kriteriet på "ärlighet" väl lågt?

Verkligt ärligt hade väl varit om de hade presenterat en trovärdig förklaring till varför "communityn" av Linuxanvändare plötsligt blev för liten för att bry sig ett dugg om då Finansiell ID-Teknik uppnådde marknadsmonopol? Men det vi har sett har ju uppenbart varit raka motsatsen. (Mera om det nedan.)


Hell Apple! Hell Google! Dags att lägga ned GNU/Linux nu?

Å ena sidan säger du:
Nemo skrev:På detta forum har aktiviteten minskat betydligt jämfört med hur det såg ut för 8 - 9 år sedan. Det finns säkert flera orsaker till detta, men en bidragande orsak tror jag är den att många har gått över till Smartphones, där de använder dem antingen som en ersättare eller som ett komplement till Linux.
Nemo skrev:Vad gäller Ubuntu Touch (Antar du syftar på telefoner och surfplattor som kör Ubuntu) har de ingen om helst framtid. Det finns absolut ingen utom en liten mängd entusiaster som kommer att köra dessa, vilket i sin tur gör att apparna lyser med sin frånvaro och då menar jag inte bara Mobilt BankID utan alla nyckelappar som idag finns för iOS och Android.
Det du säger här är alltså att folk har – helt, eller delvis – övergivit det fria och öppna GNU/Linux till förmån för Apple- eller Google-kontrollerade proprietära och slutna system!

Men å andra sidan säger du också:
Nemo skrev:På vilket sätt har FID hindrat dig och andra Linuxanvändare att nyttja E-tjänster från Linux?
Öh? Är inte svaret på den frågan uppenbart? Vi talar alltså om oss som – trots din ovan nämnda beskrivning – ändå fortfarande håller fast vid det fria och öppna GNU/Linux, eller hur? Ska vi fnittra lyckligt över att Finansiell ID-Teknik, förutom att stoppa BankID i vårt system, inte också har hittat något sätt att stoppa även webbläsare där att användas mot e-tjänster?

Nej, visst, i det torftiga avseendet har Finansiell ID-Teknik inte "hindrat" någon Linuxanvändare, inte heller den som har GNU/Linux i sin smarta telefon. Webbläsaren funkar fortfarande, även där. Jippi!

Men problemet har ju hela tiden – åtminstone för mig – handlat om den elektroniska legitimeringen! Det har handlat om ett artificiellt och aldrig förklarat krav på ytterligare ett operativsystem just för den, vilket måste vara proprietärt, slutet och kontrollerat av endera Apple, Google eller Microsoft. I fallet med GNU/Linux i telefon tycker ju jag att det borde bli väldigt uppenbart absurt, men även för mig som kör GNU/Linux på dator känns det bara vidrigt och motbjudande.

Jag fattar faktiskt inte riktigt hur en (fortfarande) Linuxanvändare kan ta så lättvindigt på detta. Och att jag ska behöva förklara det. Men kanske har du rätt. Kanske är GNU/Linux nu på väg ut – utmanövrerat inte av Microsoft utan av Apple & Google.


Fast, kanske ändå inte?

Då Finansiell ID-Tekniks VD Johan Eriksson släppte bomben för 2½ år sedan slängde han ur sig siffran 5000 som "förklaring". Inte fler än 5000 människor i Sverige skulle alltså ha något intresse av elektronisk legitimation för GNU/Linux.

Nu försöker du med räkneexempel visa att den siffran ändå inte skulle ha varit så väldigt fel. Men för att göra det tvingas du dra till med antagandet att så fort en användare av det fria och öppna GNU/Linux har skaffat sig en mobiltelefon kontrollerad av Apple eller Google så tappar han eller hon allt intresse för e-legitimation för Linux.

Även om Finansiell ID-Tekniks egna siffror inte är helt enkla att tyda så var det dock (och är fortfarande) enligt dem flera miljoner svenskar totalt som hade/har ickemobilt BankID (på kort eller fil) – många gånger fler än dem som rimligen kan antas sakna smarta telefoner stödda av Finansiell ID-Teknik. Med andra ord: Användare av Windows och macOS har mycket stort intresse av e-legitimation i sina datorer, även då de också har möjlighet att köra mobilt BankID! Varför skulle intresset för e-legitimation i datorn vara så mycket mindre bland Linuxanvändare?

Och, återigen, det var alltså 10% av deltagarna på den senaste E-legitimationsdagen, 2016, som räckte upp handen! (Som alltså i detta sammanhang visade att de var aktiva Linuxanvändare.) Har svårt att tänka mig att bara en minoritet av dem, alldeles oavsett mobila alternativ, skulle ha något intresse av e-legitimation för GNU/Linux.

Nog borde vi väl ändå kunna vara överens om att ingenting vi hört från Finansiell ID-Teknik i denna fråga – och i synnerhet inte siffran 5000 – är mer än nonsens och rökridåer?
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av Henrik Jansson »

Jag känner inte alls till hur Finansiell ID-teknik kom till och vem som ligger bakom och på vems uppdrag, så därför frågar jag:

Är det ett helt privat initiativ?
Eller är staten på något sätt inblandad? Eftersom statliga myndigheter använder sig av Bank-ID, exempelvis skatteverket och lantmäteriet, så kan man ju tänka sig det?

Har isåfall finansmarknadsministern ( eller nån annan) något att säga till om hur Finansiell ID-teknik sköter sitt jobb?
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av JoWa »

Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Skriv svar

Återgå till "Kontor"