Bank-ID på Linux

Här behandlar vi program för ordbehandling, kalkyl, presentation och även e-post.
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Bank-ID på Linux

Inlägg av Henrik Jansson »

De som gör Bank-ID programmet bestämde sig för ett tag sedan att inte göra detta program för Linux. Man måste ha windows eller mac.
Då blev man hänvisad till mobilt bank-ID istället.
Men nu funkar inte det till android 4.04 och äldre har man bestämt sig för utan förvarning.

Finns det nåt sätt att få Bank-ID att funka i Linux? Med Virtualbox kan jag väl få det att funka i windows men det är en omväg.

Jag såg att Telia har någon slags E-legitimation som ska fungera med Linux. Dock såg jag nu när jag skulle installera att det inte har hängt med riktigt så jag kan inte installera det på Firefox 49.0 som är den senaste. Bara 48.0 eller äldre. Men det fixar dom väl snart.

Är det någon som har erfarenhet av Telias Bank-ID? Funkar det på samma sätt som "vanligt" Bank-ID?
Kostar det något? Måste man vara Teliakund?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Henrik Jansson skrev:Finns det nåt sätt att få Bank-ID att funka i Linux? Med Virtualbox kan jag väl få det att funka i windows men det är en omväg.
Se den här sidan.
Henrik Jansson skrev:Är det någon som har erfarenhet av Telias Bank-ID? Funkar det på samma sätt som "vanligt" Bank-ID?
Kostar det något? Måste man vara Teliakund?
Installationen av Net iD, dvs. klienten för att använda Telia e-legitimation, gör du enklast genom Ubuntu Sveriges PPA. Telia e-legitimation funkar för autentisering på offentliga sektorns webbplatser, däremot inte för inloggning till banker. Man behöver Skatteverkets id-kort och en kortläsare, så ja, det innebär en kostnad om ca 600-700 kr. Man behöver inte vara Telia-kund. Det finns dock ett tekniskt orosmoln: Net iD-klienten förlitar sig på en teknik (NPAPI plugin) som Firefox har aviserat att de kommer att sluta stödja om några månader. Så det behövs snart en ny klient, och jag vet i dagsläget inget om hur planerna ser ut på den punkten.

Detaljer om hur du sätter upp Telia e-legitimation finns på den här sidan.
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av Henrik Jansson »

Ok, tackar!
Det ser ut som att det får bli VirtualBox då.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av Nemo »

Henrik Jansson skrev:Då blev man hänvisad till mobilt bank-ID istället.
Men nu funkar inte det till android 4.04 och äldre har man bestämt sig för utan förvarning.
Versioner av Android från 4.3.1 och äldre har utgått. Dessa får inga säkerhetsuppdateringar och då är det bra att man stoppat möjligheten att köra Mobilt BankID på dessa utgångna versioner. Det är samma sak inom Windows, där det inte fungerar med BankID under Windows XP och äldre, då dessa utgåvor utgått och slutat få säkerhetsuppdateringar.
Henrik Jansson skrev:Finns det nåt sätt att få Bank-ID att funka i Linux?
Javisst, skaffa en Smartphone med Android 5.0 eller nyare.
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av Henrik Jansson »

4.1 och nyare ska funka säger dom.

Det är dåligt att de slutade göra Bank-ID till äldre telefoner.
Självklart kommer jag inte att köpa en ny telefon bara för att Bank-ID vill det.
Den här världen har redan för mycket elektronikskrot. Jag är inte slit-och-släng-typen.

Hur menar du att en nyare telefon med android 5.0 får Bank-ID att fungera i Linux?
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av Ratatosk »

Nemo skrev:
Henrik Jansson skrev:Finns det nåt sätt att få Bank-ID att funka i Linux?
Javisst, skaffa en Smartphone med Android 5.0 eller nyare.
Det är min plan att göra just det...
  • ...då grisar flyger och helvetet fryser igen, ungefär. ;)
(Fram tills dess föredrar jag för egen del varje annan till buds stående möjlighet.)

________________________________________

Jag blev förresten tvungen att söka en del innan jag hittade någon källa till Wikipediaartikelns uppgift om att Google slutat ge Android-versioner t.o.m. v4.3 ens säkerhetsuppdateringar. Till sist hittade jag dock en sådan i artikeln Google cuts back on Android security fixes hos BBC News för snart två år sedan. Så, ja, den biten verkar stämma.

Som Henrik Jansson påpekar så stöder Finansiell ID-Teknik, enligt egen uppgift, dock fortfarande (snart två år efteråt alltså) Android v4.1-4.3 (Jelly Bean). Så det verkar väl ganska osannolikt att dessa två omständigheter skulle vara relaterade.
________________________________________

Sedan, utanför ämnet, men...
Nemo skrev:Det är samma sak inom Windows, där det inte fungerar med BankID under Windows XP och äldre, då dessa utgåvor utgått och slutat få säkerhetsuppdateringar.
Windows XP – för vilket säkerhetsuppdateringar upphörde våren 2014 – släpptes hösten 2001, ca 12½ år tidigare.

Android 4.0 släpptes hösten 2011 (v4.0.4, den som trådstartaren har, våren 2012). Bombnedslaget med Googles utan förvarning hastigt och lustigt avslutade säkerhetsuppdateringar, som BBC News rapporterade om, kom alltså bara tre år senare. För att inte tala om Jelly Bean, som först släpptes i juli 2012, men vars sista version 4.3.1 släpptes så sent som hösten 2013. Det blev tydligen bara ett drygt års säkerhetsuppdateringar för den.

(Men, som sagt, Finansiell ID-Teknik har alldeles uppenbart sin alldeles egen "policy", som inte har ett dugg med Googles policy för säkerhetsuppdateringar att göra.)
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av Nemo »

Henrik Jansson skrev:Hur menar du att en nyare telefon med android 5.0 får Bank-ID att fungera i Linux?
Med en nyare telefon eller en version av Android som stöds av Mobilt BankID är det bara att installera det i telefonen. Sedan kan du använda telefonen för identifiering vid inloggning till Försäkringskassan, Apoteket mm. Förutsätter att den aktuella webbtjänsten stödjer inloggning via Mobilt BankID. Det kommer att fungera även då du sitter vid en Linuxdator.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av Nemo »

Ratatosk skrev:
Nemo skrev:
Henrik Jansson skrev:Finns det nåt sätt att få Bank-ID att funka i Linux?
Javisst, skaffa en Smartphone med Android 5.0 eller nyare.
Det är min plan att göra just det...
  • ...då grisar flyger och helvetet fryser igen, ungefär. ;)
(Fram tills dess föredrar jag för egen del varje annan till buds stående möjlighet.)
Vi kanske har olika syn på detta. Som jag ser det har man ett val om man vill använda Mobilt BankID eller inte. Vill man använda Mobilt BankID är den enklaste lösningen att skaffa en Smartphone eller Surfplatta. Vill man av någon anledning inte ha en någon av dessa söker man lämpligen en annan lösning för BankID.

Oavsett om man kör via Smartphone, Surfplatta eller via RemixOS måste man ha ett Google konto för att komma åt appen för Mobilt BankID. Alltså spelar det ur integritetssynpunkt ingen som helst roll om man nyttjar eller inte nyttjar en Smartphone för detta.

Fast jag ska villig erkänna att det kanske finns andra saker med en Smartphone som jag inte har tänkt på.
Ratatosk skrev:(Men, som sagt, Finansiell ID-Teknik har alldeles uppenbart sin alldeles egen "policy", som inte har ett dugg med Googles policy för säkerhetsuppdateringar att göra.)
Det var jag som inte kollade upp fakta ordentligt innan jag postade mitt inlägg. Jag antog felaktigt att FID inte stöder utgångna versioner av Android, vilket uppenbarligen inte stämmer med verkligheten.
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av Henrik Jansson »

Om jag har mobilt bank-id så har jag det i telefonen, alltså inte i min Linux-dator, vilket jag frågade om.

De som gör datorprogrammet och appen har valt bort äldre telefoner och Linux för att det blir billigare för dom. De har monopol och kan göra som de vill. Det har inte med säkerhet att göra. Hade det varit säkerhet det handlade om så borde de väl ha lagt ner windows istället...

Det är fel att skrota fungerande teknik. Världen har för mycket elektronikskrot redan och brytningen av många ovanliga metaller som krävs till telefoner och datorer smutsar ner ganska ordentligt på den här planeten.
De som skrotar fungerande teknik i förtid måste sluta med detta.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Henrik Jansson skrev:Om jag har mobilt bank-id så har jag det i telefonen, alltså inte i min Linux-dator, vilket jag frågade om.
Fast lösningen med Remix OS via VirtualBox handlar om Mobilt BankID. Eller "Mobilt" BankID. ;)
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av Nemo »

Henrik Jansson skrev:Om jag har mobilt bank-id så har jag det i telefonen, alltså inte i min Linux-dator, vilket jag frågade om.
Då missförstod jag dig. Poängen med Mobilt BankID är att man kan nyttja webbtjänster som stödjer detta oavsett om man kör Linux, Windows eller MacOS. Med den lösningen behövs inget BankID installerat i datorn.
Henrik Jansson skrev:De som gör datorprogrammet och appen har valt bort äldre telefoner och Linux för att det blir billigare för dom. De har monopol och kan göra som de vill. Det har inte med säkerhet att göra. Hade det varit säkerhet det handlade om så borde de väl ha lagt ner windows istället...
Visst har det även med säkerhet att göra. Förutsättningen för att få så många som möjligt att nyttja Mobilt BankID är att de litar på att det är säkert. Vad gäller vanliga BankID har FID hänvisat Linuxanvändare till Mobilt BankID och det är en lösning som fungerar, även om den förutsätter en Smartphone eller alternativet RemixOS i VirtualBox.
Henrik Jansson skrev:Det är fel att skrota fungerande teknik. Världen har för mycket elektronikskrot redan och brytningen av många ovanliga metaller som krävs till telefoner och datorer smutsar ner ganska ordentligt på den här planeten. De som skrotar fungerande teknik i förtid måste sluta med detta.
Det är efterfrågan som styr detta. Så länge majoriteten efterfrågar nya telefoner kommer det även fortsättningsvis upphöra med stöd för äldre telefoner. Det finns ingen anledning att rikta ilskan mot FID, de gör bara sitt jobb och det gör det väldigt bra. Det som borde stå vid skampålen är våra usla förtroendevalda som låtit en sådan samhällsviktig funktion hamna i famnen på ett privat vinstdrivande företag.

Under tiden måste vi även fortsättningsvis nyttja webbtjänster på Försäkringskassan, Apoteketm Skatteverket mm. och hamnar man då i ett läge där det krävs en ny mobil för att nyttja tjänsten från sin Linuxdator har man valet att antingen göra det eller lägga ned tid på att hitta en alternativ lösning med t.ex. RemixOS i VIrtualBox eller köra BankID i Windows.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Nemo skrev:Under tiden måste vi även fortsättningsvis nyttja webbtjänster på Försäkringskassan, Apoteketm Skatteverket mm. och hamnar man då i ett läge där det krävs en ny mobil för att nyttja tjänsten från sin Linuxdator har man valet att antingen göra det eller lägga ned tid på att hitta en alternativ lösning med t.ex. RemixOS i VIrtualBox eller köra BankID i Windows.
Saknar Telia e-legitimation i den sammanfattningen av alternativen. Funkar utmärkt för de tjänster du nämner.
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av Henrik Jansson »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
Henrik Jansson skrev:Om jag har mobilt bank-id så har jag det i telefonen, alltså inte i min Linux-dator, vilket jag frågade om.
Fast lösningen med Remix OS via VirtualBox handlar om Mobilt BankID. Eller "Mobilt" BankID. ;)
Jaha, menar du att "Remix OS" är android eller är ett system som kan köra androidprogram, så att man alltså kan köra bank-id för android i VirtualBox?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Henrik Jansson skrev:Jaha, menar du att "Remix OS" är android eller är ett system som kan köra androidprogram, så att man alltså kan köra bank-id för android i VirtualBox?
Ja.
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av Ratatosk »

Nemo skrev:Förutsättningen för att få så många som möjligt att nyttja Mobilt BankID är att de litar på att det är säkert.
Fast en annan väg till det målet är väl bara att helt enkelt beröva folk varje annat praktiskt val, eller?
Nemo skrev:Det finns ingen anledning att rikta ilskan mot FID, de gör bara sitt jobb och det gör det väldigt bra.
??? Då jag läser detta tappar jag bara hakan och vet knappt vad jag ska säga. Jag kan ju knappast här upprepa allt vad som redan har sagts i den långa tråden BankID för Linux slopas. (Har du redan glömt den?) Men läs inte minst sidorna som följer på inledningen på Gunnars försök runt nyåret 2014-2015 att resonera med just de människor på Finansiell ID-Teknik som vi talar om.

Hur i all världens namn kan någon komma fram till att Finansiell ID-Teknik gör sitt jobb "väldigt bra"?
Väldigt bra i jämförelse med vadå? Deras konkurrens?

Vi talar alltså om människor som i runt tio års tid kliade sig i skallen över det befintliga Linuxprogram de redan hade utan att lyckas lista ut hur de skulle kunna kompilera koden för 64-bits Linux!

Vi talar om människor som totat ihop ett system vars säkerhet uppenbarligen är så skör och så bräcklig att de inte – inte heller på Gunnars uttryckliga begäran – vågar öppna ens dess algoritmer eller API:er.

Vi talar om människor som under flera års tid har saboterat E-legitimationsnämndens arbete – till slut, genom att förklara sig oförmögna att fixa till standardisering ens på köparsidan (gentemot myndigheter etc.) fått E-legitimationsnämnden att lova åta sig den (som en unge som sölat ner sig och förväntar sig att mamma ska fixa saken) – men sedan såvitt jag förstår ändå fortfarande inte har anslutit sig till den parodi på lösning de har fått till. Och som därmed håller mängder av människor (inte bara Linuxanvändare) utan e-legitimation.

Jag tycker ju att det väl ändå borde vara rätt uppenbart för vem som helst att Finansiell ID-Teknik inte gör sitt jobb särskilt bra alls – men att i den ställning de nu sitter i så behöver de faktiskt heller inte göra sitt jobb bra. Visst finns det nog en undre gräns för hur inkompetenta de kan vara innan något brister, går så illa att t.o.m. våra sjusovande svenska politiker vaknar, knuffar Finansiell ID-Teknik ur sin säkra sits, och rättar till eländet de ställt till med, men den gränsen är gissningsvis låg.
Nemo skrev:Det som borde stå vid skampålen är våra usla förtroendevalda som låtit en sådan samhällsviktig funktion hamna i famnen på ett privat vinstdrivande företag.
Varför snåla med utrymmet vid skampålen? Är det inte ändå rätt uppenbart att de som borde stå vid skampålen är både våra politiker och Finansiell ID-Teknik och bankkartellen som äger dem? De förra för att de öppnat för nuvarande situation och inte gör något åt den, se senare för att de utan minsta spår av moral, samvete eller skrupler hänsynslöst har utnyttjat den?

Bevisligen är det ju så, att med åtminstone endera av konkurrens – eller också skam, moral, heder eller anständighet – så hade Finansiell ID-Teknik och deras ägare givit svenska medborgare med GNU/Linux precis samma möjligheter till e-legitimering som medborgare med proprietära och slutna operativsystem. Just exakt det gjorde de ju, då de, med konkurrens på marknaden, gav sig in i verksamheten. Och då var ändå antalet Linuxanvändare betydligt lägre än det är idag.
Henrik Jansson skrev:De har monopol och kan göra som de vill. Det har inte med säkerhet att göra.
Exakt just så är det nog, ja. De har monopol och kan göra som de vill.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av eson57 »

Ratatosk skrev:Hur i all världens namn kan någon komma fram till att Finansiell ID-Teknik gör sitt jobb "väldigt bra"?
Väldigt bra i jämförelse med vadå?
Dom gör ett väldigt bra jobb i förhållande till sitt uppdrag, må vara att agendan är delvis dold.
Uppdragsgivare är bankkartellen och uppdraget är, utöver det rena banksäkerhetsuppdraget, att skapa och befästa ett monopol. Ingen kan ju rimligtvis säga att dom har misslyckats med det.

Förövrigt, har bankkartellen en permanent plats vid skampålen. ;)
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av Broder Tuck »

@ Ratatosk
Sänder dig massor av +1.
Tack för ett underbart inlägg här före!
:kram:
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av Nemo »

Ratatosk skrev:Fast en annan väg till det målet är väl bara att helt enkelt beröva folk varje annat praktiskt val, eller?
Visst är det så och för oss som kör Linux finns det inget annat alternativ än Mobilt BankID. De som kör MacOS och Windows har iaf. mer än ett alternativ att välja bland.
Ratatosk skrev: ??? Då jag läser detta tappar jag bara hakan och vet knappt vad jag ska säga. Jag kan ju knappast här upprepa allt vad som redan har sagts i den långa tråden BankID för Linux slopas. (Har du redan glömt den?) Men läs inte minst sidorna som följer på inledningen på Gunnars försök runt nyåret 2014-2015 att resonera med just de människor på Finansiell ID-Teknik som vi talar om.
Jag har följt och läst noga de trådar du refererar till och jag minns också Gunnars försök att åstadkomma en konstruktiv dialog med FID.
Ratatosk skrev:Hur i all världens namn kan någon komma fram till att Finansiell ID-Teknik gör sitt jobb "väldigt bra"?
Väldigt bra i jämförelse med vadå? Deras konkurrens?
FID är ett vinstdrivande företag som har till uppgift att fatta beslut om gynnar den egna verksamheten. Ur ett affärsperspektiv sköter de detta alldeles förträffligt. De har i det närmaste total kontroll över marknaden med sin dominerande ställning. De har ur ett affärsperspektiv fattat ett helt korrekt beslut att sluta tillhandahålla en BankID klient för Linuxdatorer för att istället fokusera på Mobilt BankID som kan köras i en Smartphone.

Det finns förmodligen fler Smartphone användare i Sverige än det finns Linuxanvändare. Därför vore det rent ut sagt tjänstefel av dem att fortsätta lägga resurserna på en Linuxklient. Dessutom har det med detta beslut även lyckats erbjuda en teknisk lösning som fungerar i både Linux, MacOS och Windows. Jag står fast vid min åsikt att de har skött sitt jobb väldigt bra och uppenbarligen fungerar detta för dem, annats skulle de inte ha den ställning de har idag.

Att det jobb de gör sedan inte är bra för oss som kör Linux är en annan sak, men FID kommer att argumentera att den lösning de hänvisar Linuxanvändare till i form av Mobilt BankID fungerar, vilket är svårt att argumentera emot.
Ratatosk skrev:Vi talar alltså om människor som i runt tio års tid kliade sig i skallen över det befintliga Linuxprogram de redan hade utan att lyckas lista ut hur de skulle kunna kompilera koden för 64-bits Linux!
Eller så var det helt enkelt så att Linuxversionen av BankID programmet var väldigt lågt prioriterat. Jag gissar att det var en kombination av ointresse, låg prioritet samt göra minsta möjliga, vilket resulterade i endast 32-bit version av BankID för Linux.
Ratatosk skrev:Vi talar om människor som totat ihop ett system vars säkerhet uppenbarligen är så skör och så bräcklig att de inte – inte heller på Gunnars uttryckliga begäran – vågar öppna ens dess algoritmer eller API:er.
Jag tror snarare det handlar om att skydda den egna koden. FID har inget intresse av att släppa den kontroll de har, för de tjänar (antar jag) pengar på denna lösning.
Ratatosk skrev:Jag tycker ju att det väl ändå borde vara rätt uppenbart för vem som helst att Finansiell ID-Teknik inte gör sitt jobb särskilt bra alls – men att i den ställning de nu sitter i så behöver de faktiskt heller inte göra sitt jobb bra. Visst finns det nog en undre gräns för hur inkompetenta de kan vara innan något brister, går så illa att t.o.m. våra sjusovande svenska politiker vaknar, knuffar Finansiell ID-Teknik ur sin säkra sits, och rättar till eländet de ställt till med, men den gränsen är gissningsvis låg.
De gör ett utmärkt jobb, vilket också är anledningen till att de har sin dominerande ställning. Att det sedan inte gynnar oss som Linuxanvändare eller andra som drabbas negativt av detta är i första hand beroende av den inkompetens som finns hos våra folkvalda.
Ratatosk skrev:Varför snåla med utrymmet vid skampålen? Är det inte ändå rätt uppenbart att de som borde stå vid skampålen är både våra politiker och Finansiell ID-Teknik och bankkartellen som äger dem? De förra för att de öppnat för nuvarande situation och inte gör något åt den, se senare för att de utan minsta spår av moral, samvete eller skrupler hänsynslöst har utnyttjat den?
Det är så den fria marknaden fungerar, men i detta fall har det fallerat då en stor aktör i det närmaste har fått total kontroll. Hade konkurrensen fungerat, kanske vi hade haft tekniska lösningar för alla plattformar.

En bättre lösning hade nog varit om en statlig myndighet ansvarade och utfärdade E-legitimation som sedan skulle fungera i alla webbtjänster.

Att FID och bankerna har utnyttjat den uppkomna situationen är inget annat än som verkligheten ser ut. Detta tror jag gäller för alla vinstdrivande företag, där det gäller att ta för sig om man ska lyckas. Visst kan vi klaga på detta, men även här har de bara gjort sitt jobb.
Ratatosk skrev:Bevisligen är det ju så, att med åtminstone endera av konkurrens – eller också skam, moral, heder eller anständighet – så hade Finansiell ID-Teknik och deras ägare givit svenska medborgare med GNU/Linux precis samma möjligheter till e-legitimering som medborgare med proprietära och slutna operativsystem.
Om vi bortser från BankID programmet som finns till Windows och MacOS finns Mobilt BankID som uppenbarligen fungerar även i Linux. Vad är den praktiska skillnaden att nyttja Mobilt BankID framför BankID i dator? Handlar det inte om samma sak, att legitimera sig elektroniskt, fast med olika tekniska lösningar.
Ratatosk skrev:Just exakt det gjorde de ju, då de, med konkurrens på marknaden, gav sig in i verksamheten. Och då var ändå antalet Linuxanvändare betydligt lägre än det är idag.
Det har även tillkommit en mängd användare av Smartphones och troligen överstiger dessa med råge de antalet Linuxanvändare som finns idag.

Sedan kan man fråga sig hur det kommer sig att FID kan utveckla Mobilt BankID även för Windows Phone, med tanke på att dess marknadsandel är försvinnande liten. Det skulle inte förvåna mig om antalet WP användare i Sverige är färre än antalet Linuxanvändare.

Avslutningsvis är jag av den åsikten att det vore önskvärt om vi fick en BankID klient även för Linux, men tyvärr tror jag det ligger långt borta, främst för att våra folkvalda beslutsfattare verkar vara så ointresserade av detta. Under tiden får vi försöka lösa det på det minst dåliga sättet, eftersom övriga saker som VAB, Vårdkontakter, Recept för medicin mm kräver BankID för åtkomst. Jag kör själv BankID på min jobbdator som har Windows 7 eftersom jag kör enbart Linux på mina maskiner hemma. Jag kanske skaffar mig en Smartphone och ett mobilt BankID i framtiden, mest för att det verkar vara det snabbaste sättet att kunna nyttja webbtjänster även från Linux.
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av Christian Johansson »

Nemo skrev: ...
Om vi bortser från BankID programmet som finns till Windows och MacOS finns Mobilt BankID som uppenbarligen fungerar även i Linux. Vad är den praktiska skillnaden att nyttja Mobilt BankID framför BankID i dator? Handlar det inte om samma sak, att legitimera sig elektroniskt, fast med olika tekniska lösningar.
...
Nja, man kan logga in på fler ställen med mobilt bankid än med bankid i dator eftersom mobilt bankid av någon anledning anses vara säkrare. På Swedbank/Sparbankerna kan man t.ex. logga in med mobilt bankid men inte med bankid på dator.
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Bank-ID på Linux

Inlägg av Ratatosk »

Finansiell ID-Tekniks utmärkta jobb? Var då?   ???

Nemo, i mitt föregående inlägg ställde jag alltså frågan: Jämfört med vad gör Finansiell ID-Teknik ett "väldigt bra" jobb?

Jag erkänner att frågan var retorisk och förvånas inte egentligen över att jag i ditt senaste inlägg inte hittar något svar. Men min undran är uppriktig: Var får du denna idé ifrån att Finansiell ID-Teknik skulle göra ett "väldigt bra" – eller t.o.m. "utmärkt" – jobb?

Om jag läser dig rätt (reservation för missuppfattning) baserar du ditt fortsatta försvar, om inte hyllning, av Finansiell ID-Teknik på två antaganden:
  1. Om ett företag har närapå eller fullständigt marknadsmonopol så visar denna omständighet i sig att företaget gör ett alldeles förträffligt jobb, oavsett hur många tecken det finns på motsatsen.

    Att t.ex. Microsoft har uppnått och befäst närapå marknadsmonopol på operativsystem för datorer i kontors- och hemmabruk i världen beror således bara på att Microsoft gör ett bättre jobb som utvecklare av operativsystem än utvecklarna av alternativen gör och har gjort.

    På samma sätt visar Finansiell ID-Tekniks själva monopolställning på den svenska marknaden – i sig och bortom varje tvivel – att de gör ett utmärkt jobb med att tillhandahålla väl fungerande e-legitimation åt svenska medborgare.
     
  2. I all vinstdrivande verksamhet ingår med automatik, som integrerad del, att man agerar utan minsta spår av moral, samvete eller skrupler.

    Därmed kan alla invändningar jag gör i mitt föregående inlägg viftas bort som ovidkommande:
    • Självklart svarade Finansiell ID-Tekniks tekniske chef, Carl Hössner, på Gunnars försök till konstruktiv dialog, med dryghet, översittarfasoner och utan minsta spår av samarbetsvilja. Allt annat hade varit att begå tjänstefel.
       
    • Självklart saboterar Finansiell ID-Teknik E-legitimationsnämndens arbete. Eftersom nuvarande olösta situation gagnar deras monopolställning hade allt annat varit att begå tjänstefel.
       
    • Osv.
Jag accepterar själv ingendera av dessa båda antaganden. (Och låt mig i förbigående säga att jag personligen har större förtroende för Microsoft än för Finansiell ID-Teknik, beträffande både kompetens och heder.)


Tjänstefel och helt korrekta beslut av affärsdrivande företag i monopolställning

Jag måste också särskilt kommentera följande:
Nemo skrev:De har ur ett affärsperspektiv fattat ett helt korrekt beslut att sluta tillhandahålla en BankID klient för Linuxdatorer för att istället fokusera på Mobilt BankID som kan köras i en Smartphone.

Det finns förmodligen fler Smartphone användare i Sverige än det finns Linuxanvändare. Därför vore det rent ut sagt tjänstefel av dem att fortsätta lägga resurserna på en Linuxklient.
Om vi bortser från att kostnaden för att stödja ett operativsystem mer eller mindre med all säkerhet är i sammanhanget fullständigt irrelevant (se t.ex. förklaringar av Osprey i tidigare nämnd tråd), och antar att vad du säger här är sant:
  • Det skulle innebära att Finansiell ID-Teknik har begått tjänstefel då de inte också har slutat stödja exempelvis Mac OS – för att inte tala om Windows Phone – eller hur?
Om de verkligen är så oförmögna till multitasking som du säger, då borde de, med det strupgrepp de nu har fått på e-legitimationssituationen i Sverige, kunna lägga ned allt stöd utom till ett enda godtyckligt valt operativsystem – säg Android, eller varför inte Windows Phone? – och beordra alla svenska medborgare som vill kunna legitimera sig elektroniskt att skaffa hårdvaran som krävs för att köra just det operativsystem de valt åt oss. Vad skulle folk ha för annat val än att höra och lyda?

Så hur kommer det sig att de alltså har begått tjänstefel vad gäller Mac OS, Windows Phone m.fl. men hanterat GNU/Linux, inklusive Ubuntu Touch, helt korrekt? Det vet de naturligtvis bara själva. Möjligen finns det någon hos dem som räknat ut att folk med makt att ändra på läget skulle kunna reagera mot ett helt korrekt beslut också för Mac OS. Men lika gärna kan det handla bara om att det helt enkelt finns maskiner med Mac OS – och även med Windows Phone – bland de personliga leksaker hos Finansiell ID-Tekniks styrelsemedlemmar som får dem att flina lyckligt (eller åtminstone hos någon nära släkting till dem), medan ingen av dem skulle komma på tanken att någonsin köra GNU/Linux.

Serafim kunde rapportera att på E-legitimationsdagen 2016 var ca 10% av deltagarna aktiva Linuxanvändare. Det är väl ingen vågad gissning att ingen av representanterna för Finansiell ID-Teknik eller bankerna bakom dem – aningslösa som de uppenbarligen är om vare sig vad GNU/Linux är, hur det fungerar eller hur många som använder det – fanns bland dem som räckte upp handen. Den fantasisiffra de själva har försökt trycka i folk är att vi med intresse av e-legitimation för GNU/Linux begränsar oss till en halv promille av Sveriges befolkning.
Skriv svar

Återgå till "Kontor"