Libre office. Vill kunna se dokumentnamn i fönstermenyn

Här behandlar vi program för ordbehandling, kalkyl, presentation och även e-post.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Libre office. Vill kunna se dokumentnamn i fönstermenyn

Inlägg av Broder Tuck »

:)
Jag letar efter en inställning för att alltid ha/kunna se/ dokumentnamnet/filens namn överst i fönstermenyn.
Hitintills har jag gått bet.

Någon som kan hjälpa mig tillrätta? /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Libre office. Vill kunna se dokumentnamn i fönstermenyn

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

För mig syns dokumentnamnet utom när jag hovrar med musen, då applikationsmenyerna syns i stället. Eller missförstod jag? Utveckla gärna.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Libre office. Vill kunna se dokumentnamn i fönstermenyn

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Du har uppfattat rätt.
Det är just detta som jag saknar. Det du har. Med ett öppnat dokument vill jag kunna se dokumentnamnet i t.ex. fönstrets översta menyrad. Vill jag få fram alternativ för dokumentet, så hovrar jag med muspekaren och får fram "arkiv", "redigera" etc..

Så är det inte hos mig (ubuntu 16.04 LTS).

Jag tror att jag har haft det så, tidigare. Men inte nu längre. Blev uppmärksam på detta för någon vecka sedan och har sedan letat efter var jag skulle ta fram inställningarna för att få det tillbaks. Men jag går bet. Är inte ens längre säker på att det var så jag en gång har haft det. ::) ??? 8)

Jag sitter med en utredning där jag sammanställer text från några sidor till en huvudsida och ibland blir det "stökigt" för mig att hålla isär vilket dokument jag är inne i.

Lösningen skulle vara detta med att ha namnet framme och vid hovring av musen få fram alternativen med vad jag kan göra med dokumentet.
p.s. Du skall också ta för dig av en tårtbit. Se annan tråd. ;D
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Libre office. Vill kunna se dokumentnamn i fönstermenyn

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Gå till Systeminställningar -> Utseende -> Beteende. Där finns inställningen "Visa ett fönsters menyer" med två alternativ. Kanske är det den inställningen som har blivit fel för dig.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Libre office. Vill kunna se dokumentnamn i fönstermenyn

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Ni är en tillgång, min herre! Stort TACK!
:kram:

Jag tänkte helt fel. Systeminställningar tappade jag bort. Jag har irrat omkring i LibreOffice och letat. I efterhand och tack vare dig, inser jag att det var mer en global inställning som jag skulle söka på. /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Libre office. Vill kunna se dokumentnamn i fönstermenyn

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Bra att det löste sig. :)

Utan att (ännu) kunna utveckla hur, tror jag att beteendet på den här punkten kommer att bli ganska annorlunda i Ubuntu med GNOME.
Skriv svar

Återgå till "Kontor"