Kopiera och flytta etiketter i Libreoffice writer?

Här behandlar vi program för ordbehandling, kalkyl, presentation och även e-post.
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Kopiera och flytta etiketter i Libreoffice writer?

Inlägg av Henrik Jansson »

Hej!
I Libreoffice writer finns en ganska bra funktion för att skriva ut etiketter. Man kan ange alla mått och få ett rutnät över sidan för att få utskriften där man vill ha.
Man kan sedan lägga in bild och text i varje enskild etikettruta.
Men nu vill jag kopiera en etikett jag har gjort för att klistra in på ett annat ark, i Libreoffice writer. Och det går bra att markera en etikett och kopiera och få med både bild och text samtidigt, sedan går jag till nästa ark och klistrar in, och då hamnar allt som det ska inom etiketten, både bild och text på rätt ställe, MEN, jag kan bara kopiera in i den första etikettrutan, den längst upp till vänster. Jag har 8 etiketter /A4 och vill kunna klistra in i övriga rutor, men det går inte. Ställer jag marken i en annan ruta så hamnar ändå inklistringen i den första, är det redan en där, läggs den över den gamla. Markerar jag en tom ruta först och klistar in så hamnar det ändå i den första rutan. Någon som vet hur man ska göra? Eller är det en bug i libreoffice?
Efter ytterligare lite försök så kan jag konstatera att den inklistrade rutan inte alltid hamnar i den första rutan, utan den hamnar i den position den hade i arket man klippte ut den ifrån. Det måste ju gå att komma ifrån på något sätt. Men hur?
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Kopiera och flytta etiketter i Libreoffice writer?

Inlägg av Henrik Jansson »

Jag har nu hittat en lösning. Genom att klicka på ramen runt etiketten, så att den blir markerad, sedan högerklicka, och välja "Ram", sedan "Alternativ", och sedan klicka bort bocken i rutan för "Position" under "Skydda", så kan man sedan flytta den inkopierade etiketten till den ruta man vill. Men det verkar inte gå att kopiera in den på rätt ställe från början.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Kopiera och flytta etiketter i Libreoffice writer?

Inlägg av Osprey »

Som ett tips så är gLabels också ett mycket trevligt verktyg när man håller på med etiketter... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Kontor"