Back in time, error på varenda fil!

Här behandlar vi program för ordbehandling, kalkyl, presentation och även e-post.
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Back in time, error på varenda fil!

Inlägg av buskerika »

Jag använder Back in time och det har varit suveränt att göra backup med tills idag.

Jag satte igång en backup för flera timmar sedan och trodde den skulle vara klar nu men den hade bara gjort 885 GB av ca 3 TB!
När jag tittade i loggen är det bara felmeddelanden, på varenda fil står det "Failed: invalid argument". Jag fattar ingenting för jag tror inte jag gjort några ändringar i programmet och vad skulle det i så fall vara som den inte accepterar helt plötsligt? Det funkade perfekt förra veckan.

Hoppas någon kan hjälpa mig.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Back in time, error på varenda fil!

Inlägg av Osprey »

Själv kör jag "luckyBackup" som liksom "Back in time", bygger på rsync.

Jag har aldrig kört Back in time, men i luckyBackup kan jag ibland få den typen av fel, som då oftast beror på att luckyBackup gör först en scanning av vilka filer som är nya. Då hittar den ofta en massa cache-filer och tillfälliga filer som t.ex Firefox använder...

Men när den gjort scanningen och hittat vilka filer som är nya, så har Firefox redan rensat bort dem och den får givetvis ett fel när den försöker göra backup på dem. Själv har jag därför undantagit ett antal directories under ~/.mozilla och lite annat, för att slippa felutskrifter som inte har någon betydelse. Dock kan det vara bra att köra backup på bokmärken och annat under ~/.mozilla, kan kolla upp hur mina backupschema ser ut... :)

Kolla t.ex med luckyBackup om det funkar bättre, den bygger också på rsync, så det borde vara helt kompatibelt (förutom kanske de backupschema du skapat).... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Re: Back in time, error på varenda fil!

Inlägg av buskerika »

Osprey skrev:Själv kör jag "luckyBackup" som liksom "Back in time", bygger på rsync.

Jag har aldrig kört Back in time, men i luckyBackup kan jag ibland få den typen av fel, som då oftast beror på att luckyBackup gör först en scanning av vilka filer som är nya. Då hittar den ofta en massa cache-filer och tillfälliga filer som t.ex Firefox använder...

Men när den gjort scanningen och hittat vilka filer som är nya, så har Firefox redan rensat bort dem och den får givetvis ett fel när den försöker göra backup på dem. Själv har jag därför undantagit ett antal directories under ~/.mozilla och lite annat, för att slippa felutskrifter som inte har någon betydelse. Dock kan det vara bra att köra backup på bokmärken och annat under ~/.mozilla, kan kolla upp hur mina backupschema ser ut... :)

Kolla t.ex med luckyBackup om det funkar bättre, den bygger också på rsync, så det borde vara helt kompatibelt (förutom kanske de backupschema du skapat).... :)
Tack för svar!
Jaag vet inte vad rsync är/gör. Om det betyder att den gör en backup som är en läsbar kopia av disken så är jag med. Jag behöver det eftersom jag många gånger av misstag raderat mappar.

Jag tar bara backup på den separata HD som innehåller alla min mappar, inte den som innehåller Ubuntu - dvs "hemmappen". De filer du nämner ligger ju där. Det var helt vanliga mappar och mediafiler: mp3, mkv osv.
Exempel;

Kod: Markera allt

[E] Error: rsync: recv_generator: mkdir "/media/er/IntensoBackUp/backintime/busk/er/1/new_snapshot/backup/media/er/Busk/BOKARKIVET/N--R/Patricia Gibney (UK) - OK/Patricia Gibney - 06- Final Betrayal .2019 " failed: Invalid argument (22)
Märkligt.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Back in time, error på varenda fil!

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Kan det vara så enkelt att programmet inte klarar filer med mellanslag i namnet?
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Re: Back in time, error på varenda fil!

Inlägg av buskerika »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Kan det vara så enkelt att programmet inte klarar filer med mellanslag i namnet?
Edit: jag glömde visst skriva något Gunnar

Det måste vara den nyare version av Backintime jag fick när jag installerade 20.04 förra månaden som har en bug. Eller någon inställning som default ogillar alla typer av icke-bokstäver? Så sjukt jobbigt att försöka hitta den inställningen....
Senast redigerad av 1 buskerika, redigerad totalt 21 gånger.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Back in time, error på varenda fil!

Inlägg av Osprey »

buskerika skrev:Jaag vet inte vad rsync är/gör. Om det betyder att den gör en backup som är en läsbar kopia av disken så är jag med. Jag behöver det eftersom jag många gånger av misstag raderat mappar.
"rsync" i det här sammanhanget, betyder helt enkelt att både "Back in time" och "luckyBackup" inte i sig själva är några fullvärdiga program/verktyg. De är båda script/program som i grund och botten använder programmet "rsync" för att åstadkomma det de kan....

Felkod 22 är bara "EINVAL 22 Ogiltigt argument", vilket egentligen inte ger så mycket info om vad det var som var fel, bara att något var fel...

Prova att köra samma backup med luckyBackup istället (som funkar jättebra för mig). Det bygger även det på rsync och bör kunna synca med dina tidigare backuper (eftersom båda bygger på rsync), men nytt schema för luckyBackup måste du nog lägga upp (inte så svårt)....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Re: Back in time, error på varenda fil!

Inlägg av buskerika »

Osprey skrev:
buskerika skrev:.....Prova att köra samma backup med luckyBackup istället (som funkar jättebra för mig). Det bygger även det på rsync och bör kunna synca med dina tidigare backuper (eftersom båda bygger på rsync), men nytt schema för luckyBackup måste du nog lägga upp (inte så svårt)....
Tack ska kolla upp detta om och när jag kommer in i min dator igen :P

Det är dock som Gunnar skrev troligt att Backintime helt plötsligt fattat egna beslut om ogiltiga tecken osv. Det har ju funkat i alla år.
Jag har just upptäckt nu när jag sitter vid en gammal PC (16.04) och tänkte använda backupens mappar att alla mappar jag lagt till ***** i mappnamnet (knep för synsvaga) inte fanns med.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Back in time, error på varenda fil!

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

buskerika skrev:Det är dock som Gunnar skrev troligt att Backintime helt plötsligt fattat egna beslut om ogiltiga tecken osv.
För att spinna vidare på det här spåret, tänker jag att du kanske har fått något problem med din locale som skulle kunna innebära att teckenkodningen ändrats från normala UTF-8 till POSIX.

För en första test för att se om din locale är ok, kör kommandot

locale

i ett terminalfönster och kopiera in hela svaret i ett inlägg här.
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Re: Back in time, error på varenda fil!

Inlägg av buskerika »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
buskerika skrev:Det är dock som Gunnar skrev troligt att Backintime helt plötsligt fattat egna beslut om ogiltiga tecken osv.
För att spinna vidare på det här spåret, tänker jag att du kanske har fått något problem med din locale som skulle kunna innebära att teckenkodningen ändrats från normala UTF-8 till POSIX.

För en första test för att se om din locale är ok, kör kommandot

locale

i ett terminalfönster och kopiera in hela svaret i ett inlägg här.
Det ska jag absolut göra så snart jag kommer in i min dator igen. Återkommer!
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Re: Back in time, error på varenda fil!

Inlägg av buskerika »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
buskerika skrev:Det är dock som Gunnar skrev troligt att Backintime helt plötsligt fattat egna beslut om ogiltiga tecken osv.
För att spinna vidare på det här spåret, tänker jag att du kanske har fått något problem med din locale som skulle kunna innebära att teckenkodningen ändrats från normala UTF-8 till POSIX.

För en första test för att se om din locale är ok, kör kommandot

locale

i ett terminalfönster och kopiera in hela svaret i ett inlägg här.
Jag har ju fortfarande inte f[tt ig[ng datorn och tangentbordet ar fel har i Ubuntu Live sa jag vet inte heller om locale ar det ratta

Kod: Markera allt

ubuntu-mate@ubuntu-mate:~$ locale
LANG=C.UTF-8
LANGUAGE=
LC_CTYPE="C.UTF-8"
LC_NUMERIC="C.UTF-8"
LC_TIME="C.UTF-8"
LC_COLLATE="C.UTF-8"
LC_MONETARY="C.UTF-8"
LC_MESSAGES="C.UTF-8"
LC_PAPER="C.UTF-8"
LC_NAME="C.UTF-8"
LC_ADDRESS="C.UTF-8"
LC_TELEPHONE="C.UTF-8"
LC_MEASUREMENT="C.UTF-8"
LC_IDENTIFICATION="C.UTF-8"
LC_ALL=
ubuntu-mate@ubuntu-mate:~$ 
Language borde val inte vara tomt.
En teckentabell vore inte fel men jag vet inte vad den heter pa engelska
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Back in time, error på varenda fil!

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

C.UTF-8 rätt igenom är i det här sammanhanget bra. Det innebär att UTF-8 teckenkodning används.

Å andra sidan: Detta är vad jag förstår en "live session", och locale ser antagligen annorlunda ut vid en vanlig inloggning. Så vi får vänta tills ditt andra problem är hanterat.

Det är visserligen sant att Ubuntu-baserade distros brukar sätta även LANGUAGE. Men alla distros gör inte det, och ett tomt LANGUAGE indikerar inte ett fel i sig.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Back in time, error på varenda fil!

Inlägg av Osprey »

buskerika skrev:Jag har ju fortfarande inte f[tt ig[ng datorn och tangentbordet ar fel har i Ubuntu Live
Prova för den delen gärna att köra en fsck på den vanliga root-partitionen när du har startat upp från en Live-CD...

Det vill säga, leta upp vad den partitionen heter, med t.ex lsblk.

Kör sedan:

Kod: Markera allt

e2fsck -f -y -v -C 0 -D namnet-på-den-partition-du-hittade
...boota sedan om och se om du kan få igång det "riktiga" systemet.....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Back in time, error på varenda fil!

Inlägg av Osprey »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Å andra sidan: Detta är vad jag förstår en "live session", och locale ser antagligen annorlunda ut vid en vanlig inloggning. Så vi får vänta tills ditt andra problem är hanterat.
Man borde kunna se den verkliga "locale" om man kör en chroot till det "riktiga" systemet. Men det är helt rätt, man får ta en sak i sänder och hantera grundproblemet först....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Re: Back in time, error på varenda fil!

Inlägg av buskerika »

Osprey skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Kan det vara så enkelt att programmet inte klarar filer med mellanslag i namnet?
Detta problem verkar var löst nu! Kollat runt på Ask Ubuntu och hittade liknande problem och det var fptmatet NTFS som orsakade det. Tydligen vlev det fel format när jag römde backupdisken i GParted, tänkte inte på att det blev NTFS. Så det var inte fel på Backintime utan den externa disken. Nu är den formatterad som ext4 och kopiernadet löper på utan avbrott!
Jag har fortfarande tedkenproblem i min livesession men det ordnar sig nog med en riktig installation eller vad det nu blir.

Tack för all hjälp!
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Back in time, error på varenda fil!

Inlägg av Osprey »

buskerika skrev:Detta problem verkar var löst nu! Kollat runt på Ask Ubuntu och hittade liknande problem och det var fptmatet NTFS som orsakade det. Tydligen vlev det fel format när jag römde backupdisken i GParted, tänkte inte på att det blev NTFS. Så det var inte fel på Backintime utan den externa disken. Nu är den formatterad som ext4 och kopiernadet löper på utan avbrott!
Varför går du in och ändrar formatet på disken? Rsync är ju en inkrementell backup som bara "backar upp" det som är förändrat. Om du ändrar formatet på disken, så blir det ju en "fulldump" varenda gång, vilket tar mycket längre tid...

Men om du kör "ext4" nu och låter rsync sköta resten, så kommer det nog att funka... ;)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Re: Back in time, error på varenda fil!

Inlägg av buskerika »

Osprey skrev: Varför går du in och ändrar formatet på disken? ... ;)
Det var ju inte meningen men jag är synskadad och klantar till det ibland. Det var ju i GParted och man får för många val. När jag ska tömma en disk går det ju så snabbt där.
Osprey skrev: Rsync är ju en inkrementell backup som bara "backar upp" det som är förändrat. Om du ändrar formatet på disken, så blir det ju en "fulldump" varenda gång, .. ;)
Varför skulle inte Backintime funka som vanligt med ext4? Vilket format ska jag välja då?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Back in time, error på varenda fil!

Inlägg av Osprey »

buskerika skrev:
Osprey skrev: Varför går du in och ändrar formatet på disken? ... ;)
Det var ju inte meningen men jag är synskadad och klantar till det ibland. Det var ju i GParted och man får för många val. När jag ska tömma en disk går det ju så snabbt där.
Du behöver inte alls gå in i GParted eller något sådant eftersom rsync, som Backintime bygger på är inkrementell. Dvs. den backar automatiskt upp allt som är förändrat och låter allt annat vara.

(och för den delen är jag delvis synskadad också, men vi hjälps åt... :))
buskerika skrev:
Osprey skrev: Rsync är ju en inkrementell backup som bara "backar upp" det som är förändrat. Om du ändrar formatet på disken, så blir det ju en "fulldump" varenda gång, .. ;)
Varför skulle inte Backintime funka som vanligt med ext4? Vilket format ska jag välja då?
Det bästa du kan välja (enligt min uppfattning) är ext4, men du behöver som sagt var inte välja något eftersom det du backar upp förmodligen är ext4 och då blir resultatet detsamma också....

Nu kan jag iofs inte Backintime, utan kör luckyBackup själv, men båda bygger på rsync, så resultatet borde bli ungefär detsamma....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Kontor"