Välja ny dator

krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Välja ny dator

Inlägg av krassegrand »

Jag har en Lenovo-Z50-75 med dual boot som numera verkar vara för gammal för Windows 11 (Windows 10 vill inte uppdatera till 11).
Jag har hittat en som verkar prisvärd men med tanke på att min nuvarande Lenovo inte verkade så kompatibel med Ubuntu så vill jag höra mig för innan jag köper en ny Dator.
Denna finns hos Elgiganten. Kan den vara bra?

https://www.elgiganten.se/product/dator ... 9#features

Jag vill ha dual boot, Windows Ubuntu, installerar själv med hjälp från forumet om det är lika lätt som för 7 år sen.

Alla tips tas tacksamt emot.

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 511
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Välja ny dator

Inlägg av anth »

1. Är man lite händig kan man köra Windows 11 på äldre datorer.
Utan att gå in på detaljer så kontrollerar Windows installationsprogram om man har viss hårdvara. Om man "stänger av" hårdvaru-kontrollen så installeras Windows 11 utan problem. Denna metod är godkänd av Microsoft, så det är inte olagligt eller "fult", men det kräver lite datorvana.
Är du intresserad så kan jag hjälpa (det är inte så svårt), men det borde postas i en separat tråd i underforumet om proprietära OS.

2. Största problemet med nya datorer är om hårdvaran stöds av linux-kärnan. Sist jag köpte en ny dator var jag tvungen att vänta i något år innan Ubuntu stödde hårdvaran.

3. Största problemet med bärbara datorer är att de ofta har proprietär hårdvara, d.v.s. härdvaran kommer aldrig att stödjas av linux-kärnan. Här är dock ubuntus styrka att det har utmärkt stöd för proprietär hårdvara.

4. Googla datormodellen + "ubuntu" eller "linux" och se om någon annan försökt installera linux och om de hade några problem.

5. Det ska inte vara något problem, men dubbelkolla med företaget du köper dator av att det är öppet köp, så du får lämna tillbaka datorn om linux inte fungerar.
(försök inte ens säga att du ska installera linux, du kommer bara att få "goddag yxskaft" som svar - eller försök, det kan vara kul att höra "goddag yxskaft")

6. Det FÖRSTA du gör när du får datorn är att boota Ubuntu live från en USB och testa att all hårdvara fungerar i linux:
- Testa att wifi fungerar (absolut vanligaste problemet)
- Testa att touchpad fungerar
- Testa att touchscreen fungerar
- Testa att du kan spela upp video, t.ex. på youtube, så grafikkortet fungerar
o.s.v.
Om det är något som inte fungerar i Ubuntu, logga in till windows och ta reda på vad den krånglande hårdvaran heter. Googla sedan hårdvaran + linux eller ubuntu och se om det finns någon lösning.
Om du inte får Ubuntu att fungera (och du inte lyckas googla någon annan som fått det att fungera) - lämna tillbaka datorn.
(om du verkligen VILL ha just den datorn och det BARA är wifi som fungerar kan du köpa en wifi-dongel, men då använder du en USB-port på datorn)

7. Här är en vettig sida som listar bärbara datorer som kan köra linux:
https://linux-laptop.net/
Och här är en sida som listar datorer som kan köra ubuntu:
https://ubuntu.com/certified
Och här är en sida där folk laddar upp hårdvaruprofiler av sina linux-datorer. Hittar man en dator här betyder det att linux fungerar (annars hade man inte kunnat ladda upp en profil).
https://linux-hardware.org/

P.S.
Om du redan har en lenovo, gå igenom allt jag skrivit i det här inlägget och se om det går att köra linux på den. Min erfarenhet är att lenovo är ett av de snällare märkena när det gäller linux. Min erfarenhet är också att även om en dator inte stödjer ubuntu är det värt att prova igen efter något år med senaste ubuntuversionen, då finns ofta drivrutinerna som saknades vid första försöket.
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Välja ny dator

Inlägg av krassegrand »

Tack för ett väldigt utförligt svar.
Nu har jag en hel del att gå på.
Jag har en Ubuntu-CD men ingen Ubuntu-USB.
Hur skapar jag en sån?

Jag startar en ny tråd om W11.

Tack!
Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Välja ny dator

Inlägg av krassegrand »

Har startat en ny tråd i Proprietära operativsystem
viewtopic.php?f=61&t=62267
Senast redigerad av 1 krassegrand, redigerad totalt 22 gånger.
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 511
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Välja ny dator

Inlägg av anth »

Om du har en fungerande Ubuntu-CD för 22.04 kan du använda den.
Jag trodde att redan installerade Ubuntu från USB.
Så här gör man:

1. Först laddar du ner installationsfilen.
Ubuntu laddas ner här:
https://ubuntu.com/#download
Klicka på den gröna knappen där det står "22.04 LTS", så laddas det ner en 3,5 GB stor iso-fil.
Alla linux-installationer, oavsett om det är ubuntu, mint, fedora, manjaro, whatever, kommer som iso-filer.
Iso-filer är från början det fil-formatet som användes för att bränna CD-skivor.
Numera är linux-installationerna på tok för stora, en CD rymmer max 800 mb och senaste ubuntu är c:a 3500 mb.
Jag antar att man fortfarande kan bränna en DVD.

2. Sedan måste man ha ett USB-minne.
Förslagsvis med storleken 8 GB, 16 GB, eller 32 GB.
4 GB känns i underkant. Ubuntu-ison är på 3,5 GB och Windows-ison (om man vill installera Windows 11) är på 6 GB.
Och mer än 32 GB för en linux-iso känns som overkill.

3. Sedan måste man ha ett program för att skapa en USB.
Jag rekommenderar Balena Etcher för det är så enkelt:
https://www.balena.io/etcher/
Det ser likadant ut i både Windows och Linux och det har bara 3 funktioner:
1. Välj iso-fil
2. Välj USB
3. Skapa bootbar USB

4. När programmet är färdigt är det bara att stoppa in USB:n i en dator och boota.
Det förutsätter att man vet hur man bootar från en USB.
Antingen ändrar man boot-order i BIOS så datorn bootar från USB:n, eller så öppnar man boot-menyn när datorn startar (det brukar vara Esc, Del, eller någon av F-tangenterna, men det varierar från dator till dator så jag kan inte hjälpa mer än så).

5. När man startar en ubuntuinstallation får man välja om man vill:
1. Testa Ubuntu
2. Installera Ubuntu
Börja att välja Testa Ubuntu, då kan man testa så Wifi, touchpad och annan hårdvara i datorn fungerar.
Om du är säker på att all hårdvara fungerar kan du välja installera direkt.
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Välja ny dator

Inlägg av krassegrand »

Jag har sparat texten i förra inlägget i en fil på datorn.
Jag minns att jag fick en mycket god anvisning om hur jag installerar Dual boot, med partitionering och sånt men jag har slarvat bort den.

Nå nu tänkte jag ändå först prova att få datorn att acceptera W11 så jag lägger nyinstallationen av Ubuntu på is.

Tack så länge
Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Välja ny dator

Inlägg av Osprey »

Kolla t.ex på GGS-Data och se vilka datorer de använder.
http://www.ggsdata.se/
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 511
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Välja ny dator

Inlägg av anth »

krassegrand skrev:Jag har sparat texten i förra inlägget i en fil på datorn.
Jag minns att jag fick en mycket god anvisning om hur jag installerar Dual boot, med partitionering och sånt men jag har slarvat bort den.

Nå nu tänkte jag ändå först prova att få datorn att acceptera W11 så jag lägger nyinstallationen av Ubuntu på is.

Tack så länge
Jörgen
Vid dualboot är grundregeln att man installerar windows först och linux sen.

Windows har fördelen att man kan krympa den partition man använder (t.ex. C:)
Öppna windows filhanterare, utforskaren /explorer.
Högerklicka på "Den här datorn", välj Manage/Hantera.
I det nya föntrset som öppnas ska man kunna välja diskhanterare / disk management.
Här kan du krympa windowspartitionerna så du har utrymme att installera Ubuntu.

Ubuntu klarar också av att krympa windows (NTFS)-partitioner, men jag tycker att jag har mer koll när jag gör det i Windows, så jag ser att det finns ledigt utrymmer windows att arbetta med.

Installerar man ubuntu på en windowsdator kommer installationsprogrammet att känna av att man har windows och fråga om man vill installera ubuntu tillsammans med windows.
Svarar man ja där behöver man inte bry sig om partitioner, utan ubuntu tar hand om allt åt en.
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Välja ny dator

Inlägg av krassegrand »

Detta känns som att det var till stor hjälp.
Jag sparar detta med!

Tack
Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Skriv svar

Återgå till "Bärbara datorer"