inramning av text libre office

Här behandlar vi program för ordbehandling, kalkyl, presentation och även e-post.
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

inramning av text libre office

Inlägg av skalman65 »

Nu vet jag inte riktigt vad jag skall söka efter .....

jag vill skapa en inramning av en text i libre office
av en blomranka eller något liknande.

Någon som kan hjälpa mig på traven
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: inramning av text libre office

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Kanske skapa en tabell med en cell. Ramen kan du sedan göra bredare, färglägga, etc.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: inramning av text libre office

Inlägg av Osprey »

Du får leta upp en blomranka på nätet som du kan använda. Om du vill slippa att själv skapa en ram av det så kan du t.ex söka efter "flower frame" och se om du kan hitta något färdigt.

Sedan lägger du in den bilden i ett Writer-dokument, markerar den och väljer att förankra den vid sidan, så att du kan flytta den oberoende av texten. Detta gör du med högerklick->[Förankring]->[Vid sidan]

Sedan markerar du den och skalar upp den till den storlek du vill ha och flyttar den dit du vill ha den. Du kan både flytta den och skala om den senare.

Därefter så skapar du en textruta med [Infoga]->[Textruta] och skriver in text i den. Du får inte avmarkera textrutan, för då försvinner den och du får skapa en ny.

När du skrivit färdigt texten och skalat färdigt blomrankan, så flyttar du textrutan så den hamnar rätt på blomrankan. Skulle blomrankan hamna över texten, så flyttar du bak den med högerklick->[Placering]->[Längst bak]

Jag tror att fick med det mesta här nu... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Kontor"