Problem med fönsterhanteringen eller nåt

Generella frågor om Gnome-skrivbordet.
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Re: Problem med fönsterhanteringen eller nåt

Inlägg av Svento »

Jag tror ändå att mitt problem var nåt annat. Min panel är automatiskt dold och Ff låg ända upp vid skärmkanten - det fanns helt enkelt ingen titelrad, det var inte att den låg bakom panelen. Dessutom hade programmet två andra egenheter, dels att det inte syntes i Cairo-docks aktivitetsfält, vilket är det samma som att det inte skulle synas som fönster i panelen, dels att Ff-fönstret la sig ovanpå dockan och dolde den. Jag har justerat dockan att reservera plats i skärmkanten och alla fönster anpassas efter det, men det gjorde inte Ff. I stället gick det ända ner till nedre skärmkanten och dockan låg i själva fönstret, tills man rörde vid nåt inne i Ff, då la sig alltså Ff ovanpå dockan.
Användarvisningsbild
gruble
Inlägg: 704
Blev medlem: 24 maj 2007, 11:30
OS: Foresight
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Problem med fönsterhanteringen eller nåt

Inlägg av gruble »

Dra panelen till en annan kant, ställ in ff och tillbaks med panelen till överkanten.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Re: Problem med fönsterhanteringen eller nåt

Inlägg av Svento »

Problemet var alltså att Ff överhuvud taget inte hade nån titelrad. Jag kunde alltså inte minimera eller maximera fönstret, och eftersom dockan var dold bakom Ff kunde jag inte komma åt nåt annat program utan att stänga Ff (vilket alltså bara gick att göra via arkivmenyn).
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Re: Problem med fönsterhanteringen eller nåt

Inlägg av Svento »

HELVETE! Så är jag där igen. Även denna gång gäller det enbart Firefox, men såhär går det ju inte att ha det. Så irriterande alltså, efter den här installationen kändes det som att allt gick så bra och så händer det här. Ja då vet jag i alla fall att jag har saker att göra i natt... Tur att jag är arbetslös.
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Re: Problem med fönsterhanteringen eller nåt

Inlägg av Svento »

Tack och lov... Det är en bugg i Firefox - inte ett fel i Ubuntu. Jag hittade en skapligt fräsch backup och flyttade över filerna, så nu fungerar det igen. Tack vare Foxmarks så kunde jag snabbt hämta mina bokmärken också.
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Re: Problem med fönsterhanteringen eller nåt

Inlägg av Svento »

Men nu börjar den där lite allvarligare varianten av problemet dyka upp som omfattar alla fönster... Hittills har jag kunnat reparera det genom att starta i Recovery mode, men det är andra grejer som är galna med skrivbordsmiljön, så det är nog risk för att jag måste ominstallera Ubuntu igen. För vilken gång i ordningen...?

Nu är det uppenbart nåt problem med Compiz i alla fall. När jag bytte till GTK upphörde problemen men återkom så snart jag försökte välja Compiz.
Senast redigerad av 1 Svento, redigerad totalt 23 gånger.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Problem med fönsterhanteringen eller nåt

Inlägg av Rune.K »

Gör bara en ny användare t.ex sventonummer2.
Har du samma problem där direkt från start, då kanske det är idé att installera om.
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Re: Problem med fönsterhanteringen eller nåt

Inlägg av Svento »

Jag kunde välja Compiz, men när jag valde Ladda om så återkom problemen och försvann först när jag valde GTK.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Problem med fönsterhanteringen eller nåt

Inlägg av Rune.K »

Vad använder du Compiz till?
Skriv svar

Återgå till "Gnome (Ubuntu)"