Hjälp med fönster!!

Generella frågor om Gnome-skrivbordet.
Aborted
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 sep 2009, 14:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Hjälp med fönster!!

Inlägg av Aborted »

Hej är ny på forumet och på att använda Ubuntu och skulle behöva lite hjälp. Har netbook remix 9.04. När jag öppnar ett fönster så visas bara ungefär halva och alltså har ingen stängningsknapp eller minimering. Jag kan åtgärda problemet för stunden om jag väljer "ändra skrivbordsläge" men det blir likadant varje gång jag startar om datorn. Även mina snabbknappar fungerar inte. Kan någon hjälpa mig?

Tack på förhand
Aborted
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 sep 2009, 14:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Hjälp med fönster!!

Inlägg av Aborted »

Ingen som kan hjälpa mig?? ???
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hjälp med fönster!!

Inlägg av Rune.K »

Hej och välkommen Aborted!

Tyvärr kan jag bara hälsa dej välkommen...dvs inte hjälpa dej direkt...
Själv kan jag inte så mycket Ubuntu, för min egen del använder jag Kubuntu.

Du kan prova att posta din fråga på ubuntu.se , det är också ett aktivt Ubuntuforum.
mvh Rune.K
Alleinsora
Inlägg: 378
Blev medlem: 24 maj 2007, 01:53
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalmar/Luleå
Kontakt:

Re: Hjälp med fönster!!

Inlägg av Alleinsora »

Hade liknande problem när jag körde netboox remix på min eee. Dock kan man flytta fönstrena genom att hålla inne [alt] och dra dem med musen. Du kan även ändra storlek på samma sätt men håll ner mittenknappen (scroll) istället för vänsterknappen. Detta var en av anledningarna till att jag gick från netbook.

Vad gäller snabbknapparna så är det olika för olika datorer. Till min eee fanns det ett paket som hette någonting i stil med "asus-acpi-extra". Ja något åt det hållet i alla fall.
Hur jag än gör så slutar det alltid med E17 på netbooken....
Aborted
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 sep 2009, 14:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Hjälp med fönster!!

Inlägg av Aborted »

Okej tack men det var inte riktigt lösningen på mitt problem då jag vill åtgärda det. Snabbknapparna fungerar när jag växlar emellan skrivbordslägen och även fönstrena fungerar som dom ska, men när jag startar om datorn så blir det samma visa igen. Går det spara på nått sätt när det väl funkar som det ska?
Alleinsora
Inlägg: 378
Blev medlem: 24 maj 2007, 01:53
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalmar/Luleå
Kontakt:

Re: Hjälp med fönster!!

Inlägg av Alleinsora »

Har för mig att man ska kunna spara fönstergeometrier med compiz. Inte säker dock.
Hur jag än gör så slutar det alltid med E17 på netbooken....
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Hjälp med fönster!!

Inlägg av Broder Tuck »

Välkommen hit, Aborted.
Jag googlade lite ang ovanstående. Här har jag en länksida som förmodligen kan hjälpa dig. Windowsstorlek berörs både i början på sidan (Note: The default font size used by Xubuntu is in many cases unsuitable for the small screen ) och sedan i stycket: Enabling 1366x768 Resolution on AspireOne 751h (11.6"). Genera dig inte över att man talar om en specifik modell. Har man problem och ser en lösning för en annan modell, kan det ändå finnas skäl till att testa.

Gärna så, att man dokumenterar för sig själv vad man har gjort. Kopiera in koder och förslagstexter, skriv in dina egna tankar, kopiera in webbadresser etc, allt, i en ordbehandlare eller textredigerare. För ubuntu gäller: högerklicka på tom plats på skrivbordet. I dialogrutan som dyker upp, välj tredje alternativet uppifrån "skapa dokument". Använd en sådan lösning (detta är textredigeraren Gedit och den är mycket praktisk att ta till. Openoffice likaså.

Behöver du hjälp senare, kan det vara gott att ha något att gå tillbaks till, när frågorna börjar hagla. ;D

Jag hoppas att du inte har problem med att följa med i texten. Är man ny inom Linux, kan det dyka upp frågetecken. Då får du återkomma hit.
Förhoppningsvis kan det lösa sig både med sidan och med din dator.
Lycka till!

Tukken

* edit * En trevlig installationsguide, om nu någon läsare skulle vara intresserad. Du, Aborted, kanske också kan få några tips. Den berör däremot inget om för stora fönster. Men tar upp en del bra grejor att lägga till, efter installation,
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Aborted
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 sep 2009, 14:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Hjälp med fönster!!

Inlägg av Aborted »

Tittade på länken du skickade och får det fortfarande inte att fungera. Har installerat Kompiz, är det någon som vet om hur man kan ändra mitt problem via det? Och vad menas med detta - "add the following line at the end of /etc/apt/sources.list"? Har inte riktigt förstått vart man ska lägga till de? Inte i terminalen iaf?
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Hjälp med fönster!!

Inlägg av Broder Tuck »

Aborted skrev:Tittade på länken du skickade och får det fortfarande inte att fungera. Har installerat Kompiz, är det någon som vet om hur man kan ändra mitt problem via det? Och vad menas med detta - "add the following line at the end of /etc/apt/sources.list"? Har inte riktigt förstått vart man ska lägga till de? Inte i terminalen iaf?
Det som avses är (ser att du kör ubuntu): i en terminal (finns under menyn program -> tillbehör) skall du skriva (kopiera detta och klistra in i terminalen) gksudo gedit /etc/apt/sources.list
Då förs du över till ett textdokument som heter sources.list. Börja med att skapa en kopia på befintligt dokument. "Spara som". Lägg till en text i namnet, så att du ser att detta var ditt original innan du gjorde din förändring. (Exempelvis: sources.list.org). Spara.

Notera: automatiskt har du nu hamnat i den "nya" kopian. Du ser det i den övre delen av ditt dokument. Skulle du göra ditt tillägg i denna sida, har inget ändrats i ditt "skarpa" sources.list. Du skall via "arkiv" i textdokumentet, återgå till originalet, sources.list

Den rad du skall lägga till, kopierar du också, samt klistrar in längst ned i sources.list.
Ett tips för hur man enklast arbetar med dylikt är, att använda sig av flera skrivbordsytor. (Nedre panelen, längst till höger, på din vanliga skärmbild).

I skrivbord nr 1. Ta dig till den plats (webbsida?) där uppmaningen du har fått ovan, finns. Väl där och med den raden framme, klicka på nästa lediga skrivbord. Där startar du upp en terminal och gör som jag har visat tidigare. När du väl har fått fram textdokumentet sources.list, går du till första skrivbordet. Kopierar den text som skall skrivas in. Åter till skrivbord två. Där textdokumentet finns. Ställ dig längst ner i det, ny rad, klistra in den nämnda och kopierade texten.

Spara dokumentet. Avsluta textprogrammet. Stäng av terminalen. Klart.

Blev något fel, så har du din sparade kopia på ursprunget. Återställ genom att öppna den och spara den till det ursprungliga namnet.

Lycka till!

Tukken

* edit * Testa med att avinstallera Compiz. Se om det gör någon förändring. Om inte, är det ju bara att återinstallera.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Gnome (Ubuntu)"