Hemmapp - Krypterings fråga

Generella frågor om Gnome-skrivbordet.
Användarvisningsbild
xtr3m3
Inlägg: 2108
Blev medlem: 23 feb 2009, 05:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Mora

Hemmapp - Krypterings fråga

Inlägg av xtr3m3 »

När jag installerade valde jag att kryptera min hemmapp. Har gjort så tidigare också.
Men denna gång så tror jag inte allt gick som det skulle.

Förra gången fick jag skriva in ett lösenord och fick ett annat tillbaka som jag förmodar man ska skriva upp.
Denna gången skrev jag in lösenordet och tryckte enter. Men det enda som hände var att terminal fönstret stängde ner sig.

Hur ska jag nu veta vad jag fick för lösenord tillbaka?
Bild
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Hemmapp - Krypterings fråga

Inlägg av Osprey »

Kan inte svara direkt hur du ska göra, men det går antagligen att ta sig förbi. Kör en sökning själv på nätet och jag hjälper gärna till...

För övrigt så använder jag själv LUKS och det funkar klockrent för hela home-partionen och det går att kryptera root och swap också om man vill... Den där krypteringen som finns med som standard har jag aldrig brytt mig om att titta på... :-\
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
xtr3m3
Inlägg: 2108
Blev medlem: 23 feb 2009, 05:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Mora

Re: Hemmapp - Krypterings fråga

Inlägg av xtr3m3 »

Ok. Vet bara inte hur jag söka. Hade gjort det annars :-\
Går det att få bort krypteringen annars? Eller måste man installera om för att göra det?
Bild
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Hemmapp - Krypterings fråga

Inlägg av Osprey »

xtr3m3 skrev:Ok. Vet bara inte hur jag söka. Hade gjort det annars :-\
Går det att få bort krypteringen annars? Eller måste man installera om för att göra det?
Om du använder standardkrypteringen så vet jag inte riktigt, för den har jag aldrig använt...

För övrigt så har jag aldrig varit med om något krypto där man vid varje dekryptering måste skriva upp ett password för att komma ihåg till nästa gång. Visst finns det viss interaktion som i t.ex hybrid-kryptosystem som PGP, men att man får en "passfras" som man måste komma ihåg till nästa gång har jag inte varit med om...

Antagligen är det här ganska lätt om man bara vet hur krypteringen fungerar... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
xtr3m3
Inlägg: 2108
Blev medlem: 23 feb 2009, 05:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Mora

Re: Hemmapp - Krypterings fråga

Inlägg av xtr3m3 »

Osprey skrev:
xtr3m3 skrev:Ok. Vet bara inte hur jag söka. Hade gjort det annars :-\
Går det att få bort krypteringen annars? Eller måste man installera om för att göra det?
Om du använder standardkrypteringen så vet jag inte riktigt, för den har jag aldrig använt...

För övrigt så har jag aldrig varit med om något krypto där man vid varje dekryptering måste skriva upp ett password för att komma ihåg till nästa gång. Visst finns det viss interaktion som i t.ex hybrid-kryptosystem som PGP, men att man får en "passfras" som man måste komma ihåg till nästa gång har jag inte varit med om...

Antagligen är det här ganska lätt om man bara vet hur krypteringen fungerar... :)
När jag fick till det riktigt förr en gång så fick jag en passfras tillbaka. Förmodar att den var till för att dekryptera.
Fick inget denna gång.
Bild
Skriv svar

Återgå till "Gnome (Ubuntu)"