Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 15 jul 2020, 11:23

Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
 Hittar inte Mplayer i menyn 
Författare Meddelande

Svara med citat
Inlägg Hittar inte Mplayer i menyn
Jag installerade Mplayer via Ubuntu Software Center men den hamnade inte i ljud och video kategorin. Finns inte alls i program hur startar man det?

15 jul 2010, 14:46
Användarvisningsbild

Svara med citat
Inlägg Re: Installation Ubuntu 10.04
Later konstigt, den borde vara dar.

Sjalv kor jag mplayer fran terminalen, och det ar det jag gillar att gora, inga "skins" eller annat som kommer ivagen. Spola med pil v/h/upp/ner och page up/down, (olika hastighet), justera volym med 9 och 0 fullskarm med "f", stang av med "q", paus med "p" mm.
Kod:
mplayer fil.avi

Men, nar jag befinner mig i liknande situationer som din brukar jag ta fram synaptic, och klicka i paketet och trycka pa "info" om paketet eller liknande, och dar kan du se alla filer som installerades. korbara binara filer hamnar i /usr/bin eller /usr/share/bin, eller /bin, och du kan aven se om det lades in nagon desktop-genvag, och i sa fall hitta den filen och oppna den och kolla hur del lankat till den binara filen. kommer inte ihag om den informationen ligger i en fil.desktop-fil, eller om den heter fil.mime eller nagot liknande.

15 jul 2010, 14:59
Användarvisningsbild

Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Svara med citat
Inlägg Re: Hittar inte Mplayer i menyn
Jag tror att mplayer kommer utan desktopfil, dvs den hamnar inte i menyerna alls.

Installera gnome-mplayer så får du ett program som du kan starta därifrån du vill.

Kde varianten heter kmplayer.

15 jul 2010, 15:55
Användarvisningsbild

Svara med citat
Nar jag installerar mplayer tar den automatiskt med ett skin (blue...-nagot) och den lagger in sig i menyn, och jag kan inte bli av med skiten utan att den plockar bort mplayer ocksa. Men det kanske ar en liten skillnad mellan 10.04 och Debian i detta avseendet?

EDIT: kan man inte kora mplayer genom totem?

15 jul 2010, 16:06
Användarvisningsbild

Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Svara med citat
Mplayer är väl ett CLI-program? Sedan finns det en räcka olika GUI-fronter att välja på. I Software Center finns SMplayer som funkar fint för att styra basic-funktioner i Mplayer.

När jag testade detta nu så verkar det som så att om man installerar SMplayer utan att först ha Mplayer installerat så drar SMPlayer ner en äldre version av Mplayer än den som finns som separat nedladdning. Installera alltså först Mplayer, och sedan SMplayer.

15 jul 2010, 16:38
Användarvisningsbild

Utgåva: 20.10 Groovy Gorilla
Svara med citat
mcNisse skrev:
Jag tror att mplayer kommer utan desktopfil, dvs den hamnar inte i menyerna alls.

Installera gnome-mplayer så får du ett program som du kan starta därifrån du vill.

Kde varianten heter kmplayer.

Där har du lösningen! :)

15 jul 2010, 16:40
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 6 inlägg ]