Infrusna fönster/bilder etc på skrivbordet. (Ubuntu)

Generella frågor om Gnome-skrivbordet.
cakfan
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 nov 2013, 19:20
OS: Ubuntu

Infrusna fönster/bilder etc på skrivbordet. (Ubuntu)

Inlägg av cakfan »

Hej, efter update till 13.04 från 12.10 så (genom internetuppkoppling, ej usb/skiva) så resulterade detta i att alla fönster jag har haft upp syns efter nedstängning. Och då är min fråga med andra ord ganska enkel, hur fixar jag så att ubuntu/unity glider som normalt?
Bifogar bild.
Tack på förhand.
Bilagor
Problemet
Problemet
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Infrusna fönster/bilder etc på skrivbordet. (Ubuntu)

Inlägg av Osprey »

Problemet här är ju alltså att det som ligger längst bak inte ritar om skärmen när de andra fönstren har försvunnit. Istället ligger allt det som de andra ritat under stängning eller flyttning kvar på skärmen. Jag kan inte se helt säkert här om det är Unity som ligger längst bak eller om det finns något annat som ligger ovanpå Unity.

Anledningen till att det blir så är att någonting (kanske Unity) har hängt sig så att det inte kan eller vill rita om skärmen. Om du tar en utskrift med "ps -ejH --forest al -u $USER" nästa gång det händer så kan vi se om det är Unity som hänger eller vad det är...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
cakfan
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 nov 2013, 19:20
OS: Ubuntu

Re: Infrusna fönster/bilder etc på skrivbordet. (Ubuntu)

Inlägg av cakfan »

Tusen tack för snabbt svar.
Det jag gjorde var att installera gnome via terminalen, själva kärnan och skrivbordsmiljön. När jag senare loggade ut och sedan in i Ubuntu, standard miljön så var problemet fixat. Förmodligen var det något fel i någon config av unity då jag hade tweakat om det lite på den tidigare"utgåvan".
Mvh.
\Cakfan
Skriv svar

Återgå till "Gnome (Ubuntu)"