Ikoner i stället för text i menyerna

Generella frågor om Gnome-skrivbordet.
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Ikoner i stället för text i menyerna

Inlägg av Svento »

Det är en sak som jag har funderat på rörande programmenyerna - Arkiv, Redigera, Verktyg, etc. Går det att gå in nånstans och byta ut dom respektive rubrikerna mot ikoner?
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Ikoner i stället för text i menyerna

Inlägg av eson57 »

Svento skrev:Det är en sak som jag har funderat på rörande programmenyerna - Arkiv, Redigera, Verktyg, etc. Går det att gå in nånstans och byta ut dom respektive rubrikerna mot ikoner?
Det beror på programmet ifråga. I vissa program kan man ta bort menyraden och köra bara med ikoner eller tvärtom. Om inställningen finns, så finns den i respektive program.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Re: Ikoner i stället för text i menyerna

Inlägg av Svento »

Men ritas inte det mesta upp av GTK? Sånt borde väl kunna modifieras centralt?
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Ikoner i stället för text i menyerna

Inlägg av eson57 »

Är inte tillräckligt insatt för att svara på det, har dock aldrig sett några sådana inställningar/instruktioner. Det skulle i så fall kräva någon form av överordnat kommando som åsidosätter programutvecklarens egen kod, om jag har förstått saken rätt.
Alltid på kanelen!
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Ikoner i stället för text i menyerna

Inlägg av Ratatosk »

Jag känner inte heller till någon övergripande inställning för att åstadkomma det du vill göra.

Däremot vill jag gärna rekommendera att man i dconf-editor (dconf-redigerare) går till org.gnome.desktop.interface och där bockar för inställningen menus-have-icons.

Då kan i menyerna också visas ikoner (utöver texten). Men då handlar det om ikoner som programskaparna från början designade sina program att visa där – men som utvecklarna av Gnome, i sin outsägliga vishet, kommit fram till bara är onödiga och störande.
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Re: Ikoner i stället för text i menyerna

Inlägg av Svento »

Men vad skulle idén vara med det? Alltså att det dels ska stå Arkiv och så ska det vara en bild på nåt skåp, Redigera och bild på en penna, etc. Då sparar man ju inget utrymme alls, snarare tvärtom.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Ikoner i stället för text i menyerna

Inlägg av eson57 »

Är det utrymme du vill spara, är ju textmenyer oslagbara. Åtminstone på höjden. Själv föredrar jag textmenyer av just den orsaken. Skärmbredden brukar räcka ändå.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Re: Ikoner i stället för text i menyerna

Inlägg av Svento »

Ikonerna behöver inte vara högre än texten. Poängen hur som helst är, att i och med att dom skulle ta mindre plats horisontellt skulle dom teoretiskt kunna rymmas i samma rad som fönsterknapparna. Sen skulle jag vilja ha allt annat - verktyg och adressfält - i en enda rad.

Alltså... Om det verkligen inte går så är det ju naturligtvis inget att diskutera. Jag försöker utröna om det ändå finns nåt sätt. Men min idé med den här diskussionen var inte att ta reda på om jag vill ha ikoner i stället för text, utan om huruvida det alls är möjligt.
Skriv svar

Återgå till "Gnome (Ubuntu)"