Programmenyerna i titelraden?

Generella frågor om Gnome-skrivbordet.
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Programmenyerna i titelraden?

Inlägg av Svento »

Är det möjligt att visa programmenyerna i fönsterdekorationen i stället för att dom ska ta upp en helt egen rad? Typ att skriva ett Metacity-tema som visar menyerna vid sidan av knapparna Close, Minimize och Maximize i stället för titeln? Man skulle spara en del utrymme på så vis. Jag behöver inte ha titeln visad, så det skulle vara ett bättre sätt att använda det utrymmet.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Programmenyerna i titelraden?

Inlägg av JoWa »

Jag har inte en egen rad för menyer. Pekar jag på namnlisten blir den ett menyfält.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Programmenyerna i titelraden?

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Är inte säker på att det är vad du frågar efter, men du kan välja om menyerna skall visas "i menyfältet" eller "i fönstrets namnlist".
systeminställningar-utseende-beteende.png
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Re: Programmenyerna i titelraden?

Inlägg av Svento »

Det där ska jag kolla upp när jag kommer hem. Men är inte det där nåt specifikt för Unity bara? Att man flyttar menyerna från panelen till titelraden i programfönstret.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Programmenyerna i titelraden?

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Svento skrev:Men är inte det där nåt specifikt för Unity bara? Att man flyttar menyerna från panelen till titelraden i programfönstret.
Du måste förstås använda Unity, men det påverkar alla (åtminstone många) program. Testade nyss med Firefox och gedit (textredigeraren).
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Re: Programmenyerna i titelraden?

Inlägg av Svento »

Men gällande min fråga då: Skulle Metacity kunna vara kapabelt att visa menyerna i programfönstrets titelrad? Är det möjligt att modifiera ett tema så att det visar nämnda menyer i stället för titeln?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Programmenyerna i titelraden?

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jag för min del blir svaret skyldig på den frågan.

Vad gäller Metacity så är väl det en fönsterhanterare för GTK2, och används alltså inte i senare versioner av Ubuntu där Metacity har ersatts av Compiz, om jag nu inte snurrar till det alldeles. Vad man själv kan göra med Compiz (utan att göra programändringar) vet jag inte.

Tror att Metacity fortfarande används i GNOME Flashback, och kan möjligen också vara användbar i Ubuntu MATE. (Ta alla dessa kommentarer med en nypa salt, då jag är ute på djupt vatten.)
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Re: Programmenyerna i titelraden?

Inlägg av Svento »

Jag tror det är ungefär korrekt. Mates fönsterdekorerare har nåt annat namn som jag förstått, men verkar vara identisk med Metacity - på samma sätt som Caja verkar vara identisk med Nautilus. Gamla Gnome 2-teman fungerar och man kan modifiera dom och exempelvis göra egna fönsterknappar. Vad jag försöker lista ut är om det går att lägga till nån rad i skriptet om att menyerna ska visas i titelraden.
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Re: Programmenyerna i titelraden?

Inlägg av Svento »

Nu råkade jag lära mig att det finns nåt som kallas GTK HeaderBar. Vad är det alltså?? Den funktionen verkar ju kunna göra precis det jag vill: visa både knappar och menyer i samma fält, så att man inte behöver få fönstrena dekorerade.
Skriv svar

Återgå till "Gnome (Ubuntu)"