Kan man lära sig att gilla Gnome?

Generella frågor om Gnome-skrivbordet.
TicToc
Inlägg: 2266
Blev medlem: 27 dec 2006, 17:28
OS: Kubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Kan man lära sig att gilla Gnome?

Inlägg av TicToc »

Jag började använda Gnome före Unity och var nöjd med det men efter ett tag blev Unity en favorit, men näst intill uteslutande sitter jag i KDE så det är det som sitter i ryggmärgen.

I samband med varje större förändring i Gnome blir jag sugen att testa det på nytt då jag tycker att det är något tilltalande med det avskalade och enkla.

Det slutar dock alltid med att jag återvänder till Plasma då jag aldrig kommer in i Gnomes flöde.

Är det jag som inte har tålamod nog att bli van tro?
Kan man lära sig att gilla Gnome och vänja sig vid CSD?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Kan man lära sig att gilla Gnome?

Inlägg av Osprey »

Man kan säkert lära sig att gilla Gnome... ;)

Själv kör jag just nu LXDE, efter att mest ha vandrat runt i Gnome2, MATE, Cinnamon och KDE...

Unity "fick jag spatt på" redan från början, så det var det som gjorde att jag installerade Linux Mint (dvs. nästan Ubuntu, men med Gnome2).

Gnome3 har jag inte provat så mycket, så det kan jag inte uttala mig om, men Gnome2 och alla dess varianter (t.ex MATE) har jag alltid kommit bra överens med...

Att jag kör LXDE idag beror dock mycket på att jag inte bryr mig så himla mycket om vilken Display Manager jag har, så länge den gör det den ska och gör det hyfsat fort. Där tycker jag att LXDE är ett bra alternativ, som klarar det mesta, men som samtidigt inte tar särskilt mycket resurser själv...

Så om du kan lära dig att gilla Gnome, beror nog dels på om du menar Gnome2 eller Gnome3 och dessutom vad du vill att din DM ska kunna. Därmed ungefär sagt att "ju bättre en DM är, desto mer resurser tar den från systemet"...

(Ja, jag är uppväxt med VT100 och VT220 terminaler, helt utan DM...) ;D
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
TicToc
Inlägg: 2266
Blev medlem: 27 dec 2006, 17:28
OS: Kubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Kan man lära sig att gilla Gnome?

Inlägg av TicToc »

Osprey skrev:Man kan säkert lära sig att gilla Gnome... ;)
Jag får leva på det hoppet då. :)
Osprey skrev: Unity "fick jag spatt på" redan från början, så det var det som gjorde att jag installerade Linux Mint (dvs. nästan Ubuntu, men med Gnome2).
Från början betraktade jag Unity som trasig, men sedan hände något...
Osprey skrev:Så om du kan lära dig att gilla Gnome, beror nog dels på om du menar Gnome2 eller Gnome3 och dessutom vad du vill att din DM ska kunna.
Nu är det Gnome 40 som lockar :).

Målet är att ha något som inte är i vägen, men skall kunna göra det som krävs.

Jag är lite sugen på att försöka få till en snygg och bra Knome-variant, desktop från gnome och program från kde, men det brukar sällan vara helt lyckat att mixa.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Kan man lära sig att gilla Gnome?

Inlägg av Osprey »

TicToc skrev:Jag är lite sugen på att försöka få till en snygg och bra Knome-variant, desktop från gnome och program från kde, men det brukar sällan vara helt lyckat att mixa.
Ett litet försiktigt tips om du bara vill ha något som funkar och gör det det ska, är alltså LXDE.....

Jag har varit lite inne på XFCE också, man har ännu inte funnit att det överträffar LXDE i enkelhet och och bra funktion...

Inget "flash och bling", men det funkar och när du väl kör programmen så ser det 100% fullständigt likadant ut..... ;D
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Gnome (Ubuntu)"