Förslagen har diskuterats i den här tråden http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=40602
Om inget av förslagen får 50% eller mer av rösterna så kommer de två förslag som fått flest röster att ställas emot varandra i en ny omröstning. Om deltagandet skulle bli väldigt lågt kan röstperioden förlängas eftersom det nu är semestertider.
Alt 1:
Två kontaktpersoner som har samma funktion som idag. Alltså i praktiken ganska lite personlig makt. Genom att de är framröstade har de dock en extra auktoritet som gör att de, i vissa fall t.ex. kan välja att gå in och försöka bryta "dödlägen" i diskussioner.
De två kontakpersonsposterna tillsätts på ett års mandat. Ett val per halvår.
Alt 2:
Två st Team Leaders (som också agerar Team Contact) som mellan sig fördelar uppgiften att leda LoCot med färre omröstningar och fler beslut från förtroendevalda.
Dessa väljs genom val i forumet med mandattiden 6 månader.
Alt 3:
En styrelse med 5 ordinarie samt 2 suppleanter.
Styrelsen väljer internt vem som blir dess ordförande. Ordföranden ansvarar för att saker och ting tas tag i, bromsar när någonting överdebatteras eller vad som nu kan bli aktuellt.
Ordföranden är ytterst ansvarig för gemenskapen.
Styrelsen väljer en talesman. Talesmannen är ansvarig för kontakterna utåt, intern kommunikation, PR, presskontakter m.m.
Val till styrelsen sker var 6:e månad och invalda sitter i 12 månader. Styrelsen ansvarar även för förtroenderådets nuvarande uppgifter
Alt 4:
En ledning vald av medlemmarna med
- TL
- TC
i grunden.
TL tillsätter sen de befattningar i en ledningsgrupp som behövs kompetensmässigt för att driva ett LoCo, kan tänka mig ansvariga för vår kärnverksamhet:
- support
- marknadföring
Vid oenighet i ledningsgruppen har TL utslagsröst och är ytterst ansvarig.