Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Vilket förslag föredrar du?

Omröstningen slutade 20 jul 2009, 21:22

Alt 2
30
44%
Alt 3
30
44%
inget av alternativen
8
12%
 
Antal röster: 68

Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av Bowmore »

Pink Panther skrev:
Bowmore skrev:
Pink Panther skrev:Men det förringar i omröstningens slutresultat, den dagen någon kan bevisa motsatsen kan vi diskutera dina teorier mer allvarligt.
Det är mer än bara teorier för min del.

Som ett exempel kan jag dra händelseförloppet minuterna före och efter ditt förra inlägg där en röst flyttades från alt2 till alt3 och ytterligare en röst tillkom på alt3. Detta ger signaler på att saker och ting inte står rätt till.

Förhoppningsvis finns det loggar som kan styrka detta och också vilka det är frågan om.
Är det inte lite magstarkt att anklaga mig. Det hoppas jag verkligen du inte gör. För då är ute och turnerar riktigt. Men om där är någon medlem som uppskattar vad jag skriver blir jag glad. Men inte stolt eller högfärdig. Pink Panther är Pink Panther på gott och ont.

Pink Panther
Jag anklagar inte dig PP utan såg ett manipulativt beteendemönster kring tiden för ditt inlägg kl 09:36. Jag värnar om medlemmarnas rösträtt och att allt går rätt till men alltför mycket tyder tyvärr på att så inte är fallet.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av Broder Tuck »

Bowmore skrev:
farmfield skrev:Jag garanterar bara att det är mer demokratiskt än att genomföra ett beslut utan omröstning alls... ;)
Men vi har ju haft en omröstning eller faktiskt snart två! Pekar inte det entydigt ut en ledningsform som majoriteten av våra medlemmar stöder så måste vi hitta en interimistisk kompromiss. Nu får vi se vart vi står efter denna omröstning sen måste vi komma till beslut och gå vidare med personval. En interimistisk ledning är i sig inget odemokratiskt utan en utväg i ett dödläge.
farmfield skrev:Och där säger jag inte emot, men samtidigt så kan man inte dra ut på det här mer...
Precis, vi måste komma vidare och inte låta demokratin blir en demokrati i dess absurdum.
Helt rätt. Jag lämnar mitt bifall till detta inlägg.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av Pink Panther »

Ja, låt oss hoppas att den demokratiska processen lyckas så vi kan genomföra en demokratiska förändringar som alla naturligtvis kommer att acceptera. Fattas bara. Inga sura miner vill jag se. Som vi alla kan vara stolta över. Att vi går vidare med en positiv inställning till förändringar och framtidstro.

Alla medlemmar är viktiga, ingen är mer viktig än någon annan.

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av Bowmore »

Ja, nu ser det ju lite trevligare ut. Tre stycken har bytt alternativ och en ny röst har tillkommit och ett alternativ har passerat 50%.

Kanske väckte jag några som lurade i vassen ;)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av Bowmore »

Jag citerar ur CFs avskedsord
Bygg från toppen. Låt en eller maximalt två personer välja organisation och individer att arbeta med. Folk som tycker annorlunda är nyttiga, men diametralt motsatta personer funkar inte i en arbetgrupp.
Just nu leder organisationsförslaget om att fem personer i en styrelse ska sitta och dirigera massorna på forumet. Var man ska hitta dessa är för mig en gåta. Det hade varit svårt nog att hitta två kompetenta personer som är det andra förslaget, som har kapacitet att få folk ur dödläget som råder.
CF har skrivit under styrelseförslaget men kommit till insikt att detta inte är rätt väg att gå. Han har så rätt och andra som lämnat oss och som jag hoppades på har nu lämnat oss definitivt. Nu har vi även förlorat CF och fler är på väg ut ...

Vart är Ubuntu-se på väg?
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Inlägg: 3599
Blev medlem: 21 apr 2007, 19:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: 08

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av Grön Göling »

Bowmore skrev:Jag citerar ur CFs avskedsord
Bygg från toppen. Låt en eller maximalt två personer välja organisation och individer att arbeta med. Folk som tycker annorlunda är nyttiga, men diametralt motsatta personer funkar inte i en arbetgrupp.
Just nu leder organisationsförslaget om att fem personer i en styrelse ska sitta och dirigera massorna på forumet. Var man ska hitta dessa är för mig en gåta. Det hade varit svårt nog att hitta två kompetenta personer som är det andra förslaget, som har kapacitet att få folk ur dödläget som råder.
CF har skrivit under styrelseförslaget men kommit till insikt att detta inte är rätt väg att gå. Han har så rätt och andra som lämnat oss och som jag hoppades på har nu lämnat oss definitivt. Nu har vi även förlorat CF och fler är på väg ut ...

Vart är Ubuntu-se på väg?
Samtidigt har man väl svårt att se hur två personer skall orka ta all skit som lär ramla på dem. Se bara hur det pågått den senaste tiden.
Om man är fem stycken och kan diskutera, så kanske man orkar litet bättre? Bara en tanke från min sida.
För ni inser väl att kastas skit kommer det att göras? Det kommer alltid att finnas opponenter mot "överheten" (jaja, en relativ överhet och beroende på hur man som individ ser saken), det kommer alltid att finnas de som anser sig missgynnade och ha blivit trampade på eller som anser sig kunna bättre själva. I ett forum är det så lätt att ge uttryck för allt detta, för man är ju för det mesta rätt anonym. Dessutom är det lättare att kasta ut kritik mot andra än att själv försöka jobba för saken.
Saken i detta fall är Ubuntu och inget annat!
Ta och dra åt samma håll ett tag istället för att köra era egna agendor!
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av Bowmore »

Grön Göling skrev:Samtidigt har man väl svårt att se hur två personer skall orka ta all skit som lär ramla på dem. Se bara hur det pågått den senaste tiden.
Jag tror att du har missförstått skillnaden mellan alternativen. Det är inte två mot fem, det är vad TL gör det till. TL formar ledninggruppen men hänsyn till kompetens, tydliga roller, att man fungerar ihop, etc vilket inte tas hänsyn till vid val till en styrelse. En ledningsgrupp på en 3-5 personer är ganska vanligt för TL-alternativet/alternativen och då talar jag av egen erfarenhet som teamledare.
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av Harlekin33 »

Det är olidligt spännande ända in i det sista!
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av upnorth »

Vinner förslag nummer 2 ställer jag upp för en av posterna, men räkna inte med något kramvänligt ledarskap - jag kommer att genomföra det jag tror behövs även om det innebär att folk garanterat kommer att ta illa upp.
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av Harlekin33 »

Och skulle det råka bli oavgjort så skulle Canonical bli glada.
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av upnorth »

Harlekin33 skrev:Och skulle det råka bli oavgjort så skulle Canonical bli glada.
Nu är ju det bara en utveckling av nr 2 som innebär saker som förmodligen kommer att ske ändå.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av farmfield »

Ang. snacket om att röstningen inte gått rätt till, att det kan ha varit folk som reggat dubbelt o.s.v... Men är chansen större att detta skulle gälla det ena snarare än det andra alternativet? Om det fuskats, åt vilket håll har det då fuskats? Ena hållet? Bägge hållen? Hur gör vi om det visar sig att det förlorande förslaget har fått fuskröster? ::)

Ang. CF vill jag bara säga att hans 'hej då' påminner mig om andras - som fortfarande är här... Jag tror jag är en av dom, hehe... Jag kommer inte ens ihåg om jag skrivit ett direkt avskedsbrev, men det har jag säkert... Har jag inte det så gör jag det nån gång - fast frågan är hur länge man är borta efter ett dylikt...

Blir CF en av 'dom' nu, den där obestämda massan av 'avhoppare' som med det inte har rätt att säga nåt längre?

Jag undrar hur man ser på saker här, för ena sekunden som verkar det finnas konsensus att en odemokratisk lösning är att föredra, nästa att det inte går att få en demokratisk röstning oavsett, för att det fuskas ju säkert ändå...

Hupp... Så vi är överens om att vi inte är överens. Sen vilka 'vi' är, det är en underfråga då eftersom det gärna snackas 'vi' och 'dom' här i 'gemenskapen'...

Det spelar ingen roll vad 'vi' gör', vad det röstas om, det är alltid en vågmästarsituation, för gemenskapen verkar ungefärligt splittad i 50/50 gällande vilket fråga som helst... Det kanske skall vara så, det tillhör väl hela grejen kanske... Jag personligen fattar inte vad det är som är så svårt - eller det är väl främst att vara överens som är svårt, sen om vad är väl inte alls lika intressant...

Jag läste nyligen frågan i ett mountainbike-forum; Vad är konsensus ang. att lacka cykelramar? (Vilken metod är bäst?)

Svaret är enkelt; Det finns inget sådant som konsensus i ett internetforum, det är det första som bannas efter forumets skapande... ;D
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Inlägg: 3599
Blev medlem: 21 apr 2007, 19:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: 08

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av Grön Göling »

Bowmore skrev:
Grön Göling skrev:Samtidigt har man väl svårt att se hur två personer skall orka ta all skit som lär ramla på dem. Se bara hur det pågått den senaste tiden.
Jag tror att du har missförstått skillnaden mellan alternativen. Det är inte två mot fem, det är vad TL gör det till. TL formar ledninggruppen men hänsyn till kompetens, tydliga roller, att man fungerar ihop, etc vilket inte tas hänsyn till vid val till en styrelse. En ledningsgrupp på en 3-5 personer är ganska vanligt för TL-alternativet/alternativen och då talar jag av egen erfarenhet som teamledare.
Är det så, så ber jag hundra ggr om tusen kronor ;)
Jag avvaktar och ser vad som händer istället.....och sörjer CF's avhopp, trots att jag konstaterar att det är en stor man som inser sin begränsning och agerar utifrån det.
Den mindre människan envisas vid att hålla fast vid chimären "jag kan och vet bäst".

Nänä, ta inte åt er i onödan nu. Jag sitter med bananrepublikernas ledarskap närmast i åtanke.

Utanför ämnet: Å du! Vilket namn på ett Forum! Bananrepubliken! ;D
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av upnorth »

Grön Göling skrev:
Bowmore skrev:
Grön Göling skrev:Samtidigt har man väl svårt att se hur två personer skall orka ta all skit som lär ramla på dem. Se bara hur det pågått den senaste tiden.
Jag tror att du har missförstått skillnaden mellan alternativen. Det är inte två mot fem, det är vad TL gör det till. TL formar ledninggruppen men hänsyn till kompetens, tydliga roller, att man fungerar ihop, etc vilket inte tas hänsyn till vid val till en styrelse. En ledningsgrupp på en 3-5 personer är ganska vanligt för TL-alternativet/alternativen och då talar jag av egen erfarenhet som teamledare.
Är det så, så ber jag hundra ggr om tusen kronor ;)
Jag avvaktar och ser vad som händer istället.....och sörjer CF's avhopp, trots att jag konstaterar att det är en stor man som inser sin begränsning och agerar utifrån det.
Den mindre människan envisas vid att hålla fast vid chimären "jag kan och vet bäst".

Nänä, ta inte åt er i onödan nu. Jag sitter med bananrepublikernas ledarskap närmast i åtanke.

Utanför ämnet: Å du! Vilket namn på ett Forum! Bananrepubliken! ;D
Du har minimum 2 mot precis 5 så det blir nog flexibelt för att göra en skillnad.

Jag har ju snackat om webbredaktör, webbdesigner, webbutvecklare och projektledare. Men inte som en ledningsgrupp för LoCot eftersom att LoCot är så mycket större än den här webbplatsen. En ledningsgrupp för LoCot borde innehålla aktiva representanter från alla kanaler även om de andra förmodligen klarar sig fint som det är.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av farmfield »

Förra valomgången vann det andra alternativet men nån röst eller två, men det var ju inte i majoritet, alltså 50%, vilket ledde till denna skiljeomröstning...

Men inget förslag har ju 50% nu heller, så då är det bara att göra en skiljeomröstning till, kanske med andra alternativ?
  • Skall vi omrösta huruvida vi skall ha fler omröstningar? (J/N)
;D
No1Viking
Inlägg: 871
Blev medlem: 26 okt 2008, 08:24
OS: Ubuntu

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av No1Viking »

Hej

Om nuvarande omröstning ger oavgjort, som läget är nu, måste väl ledningen förstå att folk inte gillar denna eviga omröstningstrall. Snälla vulfgar, lyssna med örat mot tågrälsen och ta till dig vad som skrivs på det här forumet. Folk är hur less som helst på det här och de lämnar stället. Det är ett klart underbetyg till den nuvarande ledningen. Det måste finnas andra lösningar än att hela tiden rösta igenom allt som ska hända här, med allt vad det innebär.

Dessutom tycker jag att ledningen avgår så att andra kan ta vid och försöka göra nåt av detta LoCo, om det nu överhuvdtaget går att göra någonting med manskapet som finns kvar här.

Snart har gnällspikarna vunnit sin kamp, att skapa kaos och elände.

Micke

PS. Vid skrivande stund står det 30 lika i omröstningen. DS
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
Rasmus
Inlägg: 2291
Blev medlem: 07 sep 2006, 18:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Svalsta

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av Rasmus »

Den slutade 30/30 med 69 röstande, innan jag gick och kollade på film var det dock 71 röstande. Jag tror det ligger en hund begraven här.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av vulfgar »

No1Viking skrev:Hej

Om nuvarande omröstning ger oavgjort, som läget är nu, måste väl ledningen förstå att folk inte gillar denna eviga omröstningstrall. Snälla vulfgar, lyssna med örat mot tågrälsen och ta till dig vad som skrivs på det här forumet. Folk är hur less som helst på det här och de lämnar stället. Det är ett klart underbetyg till den nuvarande ledningen. Det måste finnas andra lösningar än att hela tiden rösta igenom allt som ska hända här, med allt vad det innebär.

Dessutom tycker jag att ledningen avgår så att andra kan ta vid och försöka göra nåt av detta LoCo, om det nu överhuvdtaget går att göra någonting med manskapet som finns kvar här.

Snart har gnällspikarna vunnit sin kamp, att skapa kaos och elände.

Micke

PS. Vid skrivande stund står det 30 lika i omröstningen. DS
Jag har redan redogjort för vad som kommer att hända vid lika röstetal och eftersom det blev lika så blir det detta som gäller
En ledning vald av medlemmarna med en TL och en TC som väljs varje halvår.

TL tillsätter sen de befattningar i en ledningsgrupp som behövs kompetensmässigt för att driva ett LoCo, dvs ansvariga för vår kärnverksamhet, tex:
- support
- marknadföring
- administration av webbplats

Vid oenighet i ledningsgruppen har TL utslagsröst och är ytterst ansvarig.
Vi kan nämligen inte hålla på att rösta i det oändliga och eftersom resultaten hamnar lika så tolkar jag det som att medlemmarnas samlade uppfattning är att det viktiga är en fast organisation, inte exakt hur många personer som ingår i den.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av Harlekin33 »

Då gör vi så!

Pedal to the metal!

8)
Användarvisningsbild
whac
Inlägg: 465
Blev medlem: 11 dec 2006, 03:31
OS: Arch Linux
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av whac »

No1Viking skrev:Hej

Om nuvarande omröstning ger oavgjort, som läget är nu, måste väl ledningen förstå att folk inte gillar denna eviga omröstningstrall. Snälla vulfgar, lyssna med örat mot tågrälsen och ta till dig vad som skrivs på det här forumet. Folk är hur less som helst på det här och de lämnar stället. Det är ett klart underbetyg till den nuvarande ledningen. Det måste finnas andra lösningar än att hela tiden rösta igenom allt som ska hända här, med allt vad det innebär.

Dessutom tycker jag att ledningen avgår så att andra kan ta vid och försöka göra nåt av detta LoCo, om det nu överhuvdtaget går att göra någonting med manskapet som finns kvar här.

Snart har gnällspikarna vunnit sin kamp, att skapa kaos och elände.

Micke

PS. Vid skrivande stund står det 30 lika i omröstningen. DS
Jag tror nog att vulfgar är medveten om diverse problematik och gör allt hon kan för att få forumet så bra och trevligt som möjligt precis som alla andra som också engagerar sig i forumet.

Forumet må ha kört fast endel, men för det så behöver det ju inte betyda att ingen gör något? omständigheterna kan ha gjort det svårt att agera och åstadkomma något, men det är många av oss som arbetar för en lösning.
Skriv svar

Återgå till "Omröstningar"