Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Vilket förslag föredrar du?

Omröstningen slutade 20 jul 2009, 21:22

Alt 2
30
44%
Alt 3
30
44%
inget av alternativen
8
12%
 
Antal röster: 68

Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av Pink Panther »

Här skall inte ogiltigförklaras något. Se bara till att alternativet för en styrelse får majoritet. Varför? Jag tror att det krävs ett samarbete mellan ett antal personer för att rätta upp skutan. Att CF +någon annan klarar de ensamma är tveksamt. När vi seglar på lugnt vatten kan vi diskutera en annan form av ledning som Canonical förespråkar.

Att fortsätta som kapten på en skuta som håller på att förlisa, när det finns andra krafter som kan styra in på rätt kurs är inte att ta sitt ansvar för rörelsen.

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av Bowmore »

Harlekin33 skrev:Har Canonical sagt att det ska finnas 1 TL och 1 TC så finns det egentligen inget att diskutera!

Vi ska följa deras rekommendationer och därmed basta!
Det enda krav Canonical har på LoCos är att de utser en TC och upprättar ett kontaktnät typ irc, maillist mm, inget annat.
No1Viking
Inlägg: 871
Blev medlem: 26 okt 2008, 08:24
OS: Ubuntu

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av No1Viking »

Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
Skunken
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 jun 2008, 12:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av Skunken »

Konstigt att det blir så jämnt resultat ! ........ Är detta verkligen seriös röstning ? Eller ett uttryck för att vi inte ska gå denna väg ?

Det verkar isåfall bli så att den som "tjuvhåller" en röst och röstar i sista sekunden avgör röstningen.

( Jag bara undrar) (Turbo) :o
Bågskyttenörd
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av Harlekin33 »

Ehh...jaha men där står heller inget matnyttigt.

Det finns inga rinktlinjer om det ska vara 1 eller flera TL = Kontaktpersoner...

NADA!

:o
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av Bowmore »

Harlekin33 skrev:Det finns inga rinktlinjer om det ska vara 1 eller flera TL = Kontaktpersoner...
Här har du en länk till hur man sätter upp ett LoCo
https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamHowto

Här en på alla LoCos där du kan se att några LoCos har två TC
https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamList
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av vulfgar »

Nu har jag funderat och läst. Vid samma resutltat för båda alternativen gör vi så här:
En ledning vald av medlemmarna med en TL och en TC som väljs varje halvår.

TL tillsätter sen de befattningar i en ledningsgrupp som behövs kompetensmässigt för att driva ett LoCo, dvs ansvariga för vår kärnverksamhet, tex:
- support
- marknadföring
- administration av webbplats

Vid oenighet i ledningsgruppen har TL utslagsröst och är ytterst ansvarig.
Detta är en modifierad variant av Bowmores förslag och orsaken till att jag plockar fram den är
- den ger bra möjligheter för den som blir vald till TL att styra upp organisationen under tiden som vi letar en ny organisationsform
- det är den organisation som innebär minst byråkrati och därför kan komma igång snabbt.

Visserligen är detta tänkt som en interimslösning, men jag tog med valperioder ifall en mer förankrad ledningsorganisation skulle dröja.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av Hylas »

vulfgar skrev:Nu har jag funderat och läst. Vid samma resutltat för båda alternativen gör vi så här:
En ledning vald av medlemmarna med en TL och en TC som väljs varje halvår.

TL tillsätter sen de befattningar i en ledningsgrupp som behövs kompetensmässigt för att driva ett LoCo, dvs ansvariga för vår kärnverksamhet, tex:
- support
- marknadföring
- administration av webbplats

Vid oenighet i ledningsgruppen har TL utslagsröst och är ytterst ansvarig.
Detta är en modifierad variant av Bowmores förslag och orsaken till att jag plockar fram den är
- den ger bra möjligheter för den som blir vald till TL att styra upp organisationen under tiden som vi letar en ny organisationsform
- det är den organisation som innebär minst byråkrati och därför kan komma igång snabbt.

Det där köper jag direkt. I alla fall en väg ur det dödvatten som forumet har hamnat i. Förhoppningsvis blir det fler som röstar i

Visserligen är detta tänkt som en interimslösning, men jag tog med valperioder ifall en mer förankrad ledningsorganisation skulle dröja.
Det där köper jag direkt. I alla fall en väg ur det dödvatten som forumet har hamnat i. Förhoppningsvis blir det fler som engagerar sig i valet av teamleader.

Bra initiativ.

Edit: ändring av ordval.
Användarvisningsbild
janne-5011
Inlägg: 744
Blev medlem: 01 feb 2009, 22:15
OS: Xubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av janne-5011 »

bra jobbat vulfgar :) . Låta folk omintetgöra processen vilket framkommit tidigare tydligt i denna tråd, att en del strävar efter vore förödande.
Den som vill veta mer om bakgrunden till ovanstående två meningar och orkar kan läsa här och säkert lägga ihop 2+2:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=41434
vulfgar skrev:Nu har jag funderat och läst. Vid samma resutltat för båda alternativen gör vi så här:
En ledning vald av medlemmarna med en TL och en TC som väljs varje halvår.

TL tillsätter sen de befattningar i en ledningsgrupp som behövs kompetensmässigt för att driva ett LoCo, dvs ansvariga för vår kärnverksamhet, tex:
- support
- marknadföring
- administration av webbplats

Vid oenighet i ledningsgruppen har TL utslagsröst och är ytterst ansvarig.
Detta är en modifierad variant av Bowmores förslag och orsaken till att jag plockar fram den är
- den ger bra möjligheter för den som blir vald till TL att styra upp organisationen under tiden som vi letar en ny organisationsform
- det är den organisation som innebär minst byråkrati och därför kan komma igång snabbt.

Visserligen är detta tänkt som en interimslösning, men jag tog med valperioder ifall en mer förankrad ledningsorganisation skulle dröja.
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Inlägg: 1824
Blev medlem: 10 aug 2007, 00:25
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av Kattskrället »

vulfgar skrev:Nu har jag funderat och läst. Vid samma resutltat för båda alternativen gör vi så här:
En ledning vald av medlemmarna med en TL och en TC som väljs varje halvår.

TL tillsätter sen de befattningar i en ledningsgrupp som behövs kompetensmässigt för att driva ett LoCo, dvs ansvariga för vår kärnverksamhet, tex:
- support
- marknadföring
- administration av webbplats

Vid oenighet i ledningsgruppen har TL utslagsröst och är ytterst ansvarig.
Detta är en modifierad variant av Bowmores förslag och orsaken till att jag plockar fram den är
- den ger bra möjligheter för den som blir vald till TL att styra upp organisationen under tiden som vi letar en ny organisationsform
- det är den organisation som innebär minst byråkrati och därför kan komma igång snabbt.

Visserligen är detta tänkt som en interimslösning, men jag tog med valperioder ifall en mer förankrad ledningsorganisation skulle dröja.
+1

Nu kan man bara hoppas på att det blir oavgjort igen, så att inte en ynka röst ska spoliera detta...
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av farmfield »

Ja, låt oss hoppas att den demokratiska processen misslyckas så vi kan genomföra odemokratiska förändringar som alla naturligtvis kommer att acceptera... ::)

Hur tänker ni? ???
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Inlägg: 1824
Blev medlem: 10 aug 2007, 00:25
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av Kattskrället »

farmfield skrev:Ja, låt oss hoppas att den demokratiska processen misslyckas så vi kan genomföra odemokratiska förändringar som alla naturligtvis kommer att acceptera... ::)

Hur tänker ni? ???
Med huvudet. ;)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av Bowmore »

farmfield skrev:Ja, låt oss hoppas att den demokratiska processen misslyckas så vi kan genomföra odemokratiska förändringar som alla naturligtvis kommer att acceptera... ::)

Hur tänker ni? ???
Vilka garantier kan du ge för att
- den här processen är 100% demokratisk?
- medlemmar inte reggar sig med fler namn för att gynna ett visst alternativ?

Jag vill se en klar majoritet för ett av alternativen för att acceptera att det gått till på ett demokratiskt sätt i ett så viktigt beslut som detta. Jag inser att jag kunnat regga mig med ett antal namn för att gynna ett visst alternativ men jag är inte sån. Jag har också följt både denna och den tidigare röstningen och visst, det kan vara tillfälligheter men det kan också vara oegentligheter. Jag kan bara säga att jag inte gillar det jag ser och det har inte att göra med vilket alternativ som får flest röster.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av farmfield »

Bowmore skrev:Vilka garantier kan du ge för att
- den här processen är 100% demokratisk?
- medlemmar inte reggar sig med fler namn för att gynna ett visst alternativ?
Jag garanterar bara att det är mer demokratiskt än att genomföra ett beslut utan omröstning alls... ;)
Bowmore skrev:Jag vill se en klar majoritet för ett av alternativen för att acceptera att det gått till på ett demokratiskt sätt i ett så viktigt beslut som detta. Jag inser att jag kunnat regga mig med ett antal namn för att gynna ett visst alternativ men jag är inte sån. Jag har också följt både denna och den tidigare röstningen och visst, det kan vara tillfälligheter men det kan också vara oegentligheter. Jag kan bara säga att jag inte gillar det jag ser och det har inte att göra med vilket alternativ som får flest röster.
Och där säger jag inte emot, men samtidigt så kan man inte dra ut på det här mer...
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av Bowmore »

farmfield skrev:Jag garanterar bara att det är mer demokratiskt än att genomföra ett beslut utan omröstning alls... ;)
Men vi har ju haft en omröstning eller faktiskt snart två! Pekar inte det entydigt ut en ledningsform som majoriteten av våra medlemmar stöder så måste vi hitta en interimistisk kompromiss. Nu får vi se vart vi står efter denna omröstning sen måste vi komma till beslut och gå vidare med personval. En interimistisk ledning är i sig inget odemokratiskt utan en utväg i ett dödläge.
farmfield skrev:Och där säger jag inte emot, men samtidigt så kan man inte dra ut på det här mer...
Precis, vi måste komma vidare och inte låta demokratin blir en demokrati i dess absurdum.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av Pink Panther »

Ett riktigt och korrekt svar på det låga intresset för omröstningen/omröstningarna är följande. De flesta medlemmar ger blanka fan i vem som leder det här forumet. Det enda medlemmarna vill ha är svar på sina Ubuntu frågor. Nu är det dags att landa för många. Sanningen är obevekligt korrekt och på samma gång inte överraskande eller revolutionerande.

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av Bowmore »

Pink Panther skrev:Ett riktigt och korrekt svar på det låga intresset för omröstningen/omröstningarna är följande. De flesta medlemmar ger blanka fan i vem som leder det här forumet. Det enda medlemmarna vill ha är svar på sina Ubuntu frågor. Nu är det dags att landa för många. Sanningen är obevekligt korrekt och på samma gång inte överraskande eller revolutionerande.

Pink Panther
Om man nu inte får för sig att leka med sanningen, eller hur ...
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av Pink Panther »

Bowmore skrev:
Pink Panther skrev:Ett riktigt och korrekt svar på det låga intresset för omröstningen/omröstningarna är följande. De flesta medlemmar ger blanka fan i vem som leder det här forumet. Det enda medlemmarna vill ha är svar på sina Ubuntu frågor. Nu är det dags att landa för många. Sanningen är obevekligt korrekt och på samma gång inte överraskande eller revolutionerande.

Pink Panther
Om man nu inte får för sig att leka med sanningen, eller hur ...
Jag väljer att svar dig på följande vis. I inget val eller omröstning i världen inte ens i Sverige kan man utesluta något. Även om vi har en kultur och kontrollorgan som gör att man kan till 95% säga att allt har gått rätt tillväga med valet eller omröstningen. Vi har inga kontrollorgan här på forumet. Men med tanke på de låga valdeltagandet och att det är sommar. Ser jag de som högst osannolikt att här skall har förkommit något större fusk av betydelse. Men som sagt inget kan uteslutas. Men det förringar i omröstningens slutresultat, den dagen någon kan bevisa motsatsen kan vi diskutera dina teorier mer allvarligt. Idag tar jag inte ställning, inga bevis finns att hänvisa till. Så enkelt är det.

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av Bowmore »

Pink Panther skrev:Men det förringar i omröstningens slutresultat, den dagen någon kan bevisa motsatsen kan vi diskutera dina teorier mer allvarligt.
Det är mer än bara teorier för min del.

Som ett exempel kan jag dra händelseförloppet minuterna före och efter ditt förra inlägg där en röst flyttades från alt2 till alt3 och ytterligare en röst tillkom på alt3. Detta ger signaler på att saker och ting inte står rätt till.

Förhoppningsvis finns det loggar som kan styrka detta och också vilka det är frågan om.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av Pink Panther »

Bowmore skrev:
Pink Panther skrev:Men det förringar i omröstningens slutresultat, den dagen någon kan bevisa motsatsen kan vi diskutera dina teorier mer allvarligt.
Det är mer än bara teorier för min del.

Som ett exempel kan jag dra händelseförloppet minuterna före och efter ditt förra inlägg där en röst flyttades från alt2 till alt3 och ytterligare en röst tillkom på alt3. Detta ger signaler på att saker och ting inte står rätt till.

Förhoppningsvis finns det loggar som kan styrka detta och också vilka det är frågan om.
Är det inte lite magstarkt att anklaga mig. Det hoppas jag verkligen du inte gör. För då är ute och turnerar riktigt. Men om där är någon medlem som uppskattar vad jag skriver blir jag glad. Men inte stolt eller högfärdig. Pink Panther är Pink Panther på gott och ont.

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Skriv svar

Återgå till "Omröstningar"