Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Vilket förslag föredrar du?

Omröstningen slutade 20 jul 2009, 21:22

Alt 2
30
44%
Alt 3
30
44%
inget av alternativen
8
12%
 
Antal röster: 68

Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av vulfgar »

Eftersom inget av förslagen i denna omrötning fick 50% eller mer av rösterna så ställs här de två förslag som fått flest röster emot varandra i en ny omröstning.

Om deltagandet skulle bli väldigt lågt kan röstperioden förlängas eftersom det nu är semestertider.

Förslagen är utplockade från befintliga motioner i den här tråden- läs den så kan ni se förslagen i sin helhet. Jag skriver inte namn på motionerna eftersom det är lite sammaställt från olika förslag, men det framgår av ovanstående tråd vilka som lagt förslagen.

Förslagen har diskuterats i den här tråden http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=40602
Alt 2:

Två st Team Leaders (som också agerar Team Contact) som mellan sig fördelar uppgiften att leda LoCot med färre omröstningar och fler beslut från förtroendevalda.
Dessa väljs genom val i forumet med mandattiden 6 månader.
Alt 3:

En styrelse med 5 ordinarie samt 2 suppleanter.
Styrelsen väljer internt vem som blir dess ordförande. Ordföranden ansvarar för att saker och ting tas tag i, bromsar när någonting överdebatteras eller vad som nu kan bli aktuellt.
Ordföranden är ytterst ansvarig för gemenskapen.
Styrelsen väljer en talesman. Talesmannen är ansvarig för kontakterna utåt, intern kommunikation, PR, presskontakter m.m.
Val till styrelsen sker var 6:e månad och invalda sitter i 12 månader. Styrelsen ansvarar även för förtroenderådets nuvarande uppgifter


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vid samma resutltat för båda alternativen gör vi så här:

En ledning vald av medlemmarna med en TL och en TC som väljs varje halvår.

TL tillsätter sen de befattningar i en ledningsgrupp som behövs kompetensmässigt för att driva ett LoCo, dvs ansvariga för vår kärnverksamhet, tex:
- support
- marknadföring
- administration av webbplats

Vid oenighet i ledningsgruppen har TL utslagsröst och är ytterst ansvarig.
Detta är en modifierad variant av Bowmores förslag och orsaken till att jag plockar fram den är
- den ger bra möjligheter för den som blir vald till TL att styra upp organisationen under tiden som vi letar en ny organisationsform
- det är den organisation som innebär minst byråkrati och därför kan komma igång snabbt.

Visserligen är detta tänkt som en interimslösning, men jag tog med valperioder ifall en mer förankrad ledningsorganisation skulle dröja.[/quote]

Edit1: Förlängt omröstningen en vecka
Edit2: Har lagt till vad som händer vid lika röstetal
Senast redigerad av 2 vulfgar, redigerad totalt 16 gång.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av Rune.K »

En synpunkt jag har, är att du vulfgar bör dubbla din normala tid för omröstningar, i och med att det är semestertider.
Så att alla medlemmar har en rimlig chans att rösta.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av vulfgar »

Rune.K skrev:En synpunkt jag har, är att du vulfgar bör dubbla din normala tid för omröstningar, i och med att det är semestertider.
Så att alla medlemmar har en rimlig chans att rösta.
Hmm, ligger något i detta. Frågan är dock om jag våfgar ändra nu när det redan är flera som har röstat. vi får väl se hur många som har röstat när tiden gått ut. Ska tänka på det när det gäller den andra omrsötningen.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Inlägg: 1824
Blev medlem: 10 aug 2007, 00:25
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av Kattskrället »

De försvinner så fort man gör en ändring. Gjorde det sist vem det nu va som ändrade vilken omröstning det nu var... ???

Edit: Kom på att det var med upnorths misstroendevotum.
Användarvisningsbild
Rasmus
Inlägg: 2291
Blev medlem: 07 sep 2006, 18:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Svalsta

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av Rasmus »

Denna hade lite mer humanitär längd...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av vulfgar »

Kattskrället skrev:De försvinner så fort man gör en ändring. Gjorde det sist vem det nu va som ändrade vilken omröstning det nu var... ???

Edit: Kom på att det var med upnorths misstroendevotum.
Japp, det var ganska många som redan hunnit rösta så jag "vågar" inte ändra.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av Harlekin33 »

KOm igen!!!

Rösta nu!!!

8)
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av farmfield »

Skulle den person som står bakom förslaget om två teamleaders berätta hur förtroenderådets nuvarande funktion skall lösas om detta förslag vinner?
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Inlägg: 1824
Blev medlem: 10 aug 2007, 00:25
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av Kattskrället »

farmfield skrev:Skulle den person som står bakom förslaget om två teamleaders berätta hur förtroenderådets nuvarande funktion skall lösas om detta förslag vinner?
Eftersom det inte behandlas alls i den motionen så måste det väl hamna på deras bord (de nya TL/TC) för beslut om FR:s framtid och eventuella andra lösningar, vilket kanske inte är den "drömstart" man skulle önska de nytillträdda direkt.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av farmfield »

Kattskrället skrev:
farmfield skrev:Skulle den person som står bakom förslaget om två teamleaders berätta hur förtroenderådets nuvarande funktion skall lösas om detta förslag vinner?
Eftersom det inte behandlas alls i den motionen så måste det väl hamna på deras bord (de nya TL/TC) för beslut om FR:s framtid och eventuella andra lösningar, vilket kanske inte är den "drömstart" man skulle önska de nytillträdda direkt.
Mmm, eller om det nuvarande rådet står kvar fast med nya medlemmar - för det finns ju inget beslut att rådet skall läggas ner...

Är lite orolig för hur den biten skall lösas framöver, bara det att det i dagsläget finns minst 5-6 obehandlade anmälningar (som jag känner till - alltså säkert fler, kanske 10?)...
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Inlägg: 1824
Blev medlem: 10 aug 2007, 00:25
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av Kattskrället »

Är inte direkt orolig, bara man kan komma tillrätta med en konsekvent och bra modereringsmodell där samtidigt medlemmarna faktiskt måste lära sig att respektera de beslut som de med förtroendeuppdrag tar.

Det ena löser det andra, bara man vågar sätta ned foten och faktiskt arbeta efter de premisser som är fastlagda av medlemmarna själva.
Men det kräver ju samtidigt att det börjar modereras på ett lite annorlunda sätt gentemot idag.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av farmfield »

Jag motsäger mig inte att en enskild person tar detta ansvar, men det måste finnas en funktion för överklaganden. Att Micke & co. på Ubuntu.se inte har den funktionen är en sak, men jag har från början sagt att, då detta inte är en privatägd 'gemenskap' (som ubuntu.se) så kan det inte skötas på samma sätt.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av Rune.K »

Kattskrället skrev:Är inte direkt orolig, bara man kan komma tillrätta med en konsekvent och bra modereringsmodell där samtidigt medlemmarna faktiskt måste lära sig att respektera de beslut som de med förtroendeuppdrag tar.

Det ena löser det andra, bara man vågar sätta ned foten och faktiskt arbeta efter de premisser som är fastlagda av medlemmarna själva.
Men det kräver ju samtidigt att det börjar modereras på ett lite annorlunda sätt gentemot idag.
@ Kattskrället
Jag förstår inte riktigt vad du menar?
Jag har själv haft mycket synpunkter på hur modereringen sköts under nuvarande "ledning"...
Om du Kattskrället vill svara på min undran så var vänlig och skapa en ny tråd, eftersom diskussioner om just moderering normalt sett inte bör förekomma i en tråd om ledarstruktur.(Ovanstående skriver jag som vanlig medlem, dvs inte som moderator)
farmfield skrev:Jag motsäger mig inte att en enskild person tar detta ansvar, men det måste finnas en funktion för överklaganden. Att Micke & co. på Ubuntu.se inte har den funktionen är en sak, men jag har från början sagt att, då detta inte är en privatägd 'gemenskap' (som ubuntu.se) så kan det inte skötas på samma sätt.
Jag har riktat mycket kritik mot nuvarande ledning och det beror väldigt mycket att en av Kontaktpersonerna "beordrade" punktmarkering av en en icke önskvärd medlem enligt ledningens synsätt...
Och några av våra admins/mods dansade helt och hållet efter hans pipa.
Jag har lagt fram ett förslag, se tråden > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=90&t=41179 .
Även om vi får en TeamLeader/Ordförande som är rätt man på rätt plats!
Så är jag övertygad att det är lämpligt att vi medlemmar har en oberoende instans där vi kan klaga på t.ex felaktiga modereringar.
Och det ska ske så öppet och snabbt som möjligt.
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Inlägg: 1824
Blev medlem: 10 aug 2007, 00:25
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av Kattskrället »

Ser inte FR som en lösning, mer som en nödlösning som riskerar bli en "stat i staten".

Men, jag är väl egentligen emot att få en för komplicerad och stor organistation med alltför många "styrorgan". Jag vill ha den så liten och överblickbar organisation som möjligt med minimalt med "regler" för dem att följa likaväl som minimala men enkla forumsregler.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av Rune.K »

Kattskrället skrev:Ser inte FR som en lösning, mer som en nödlösning som riskerar bli en "stat i staten".

Men, jag är väl egentligen emot att få en för komplicerad och stor organistation med alltför många "styrorgan". Jag vill ha den så liten och överblickbar organisation som möjligt med minimalt med "regler" för dem att följa likaväl som minimala men enkla forumsregler.
Jag håller med dej, tror jag, men det får absolut inte vara så att "ledningen" ska styra moderatorkåren.
Har vi inte haft tillräckligt med exempel på hur "ledningen" använder några av moderatorerna för att punktmarkera och varna/bannlysa medlemmar som kommer med kritik ???
"ledningen" borde väl lägga ner sin energi på att utveckla det här LoCot, eller hur?
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Inlägg: 1824
Blev medlem: 10 aug 2007, 00:25
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av Kattskrället »

Moderation ska aldrig vara ledningens sak att styra över imo, oavsett om vi kommer ha en styrelse eller TL/TC.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av Rune.K »

Kattskrället skrev:Moderation ska aldrig vara ledningens sak att styra över imo, oavsett om vi kommer ha en styrelse eller TL/TC.
Då är du och jag helt överens i en väldigt viktig fråga!
Varken du eller jag vill väl ha ett LoCo där "ledningen" kan gå in och "beordra" punktmarkering av medlemmar som framför kritik mot befintlig ledning...
För att sedan någon moderator kan varna/bannlysa den medlem som kritiserat ledningen...
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Inlägg: 1824
Blev medlem: 10 aug 2007, 00:25
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av Kattskrället »

Tittar man på ställningen idag, så är det med en viss bestörtning jag ser ställningen idag.

Det här är inte bra. För någon.

Det är 2 helt olika inriktningar som står emot varandra, och ändå så är det kanske så att ingen av dem är vad gemenskapen helst av allt skulle vilja ha idag.
Det kan faktiskt vara så illa, att det vinnande förslaget är det "minst" onda av 2 ting, när det kanske finns ett ännu bättre förslag runt hörnet, som aldrig blev lagt för att det var ingen som "såg" det då vid den tidpunkten när motionerna skulle läggas.

Ett tredje alternativ saknas helt och har gjort så från första början, men tror att upnorths låg egentligen närmast till hands ursprungligen. Men det blev ratat.

Det här är kan inte vara bra...

Edit: Går jag till mig själv så skulle jag lägga min röst annorlunda idag, men gör jag det så finns det inget alternativ mer än att rösta blankt. Vilket då gynnar "fel" förslag ur min synvinkel för det är ändå inte rätt ur gemenskapens synvinkel. Moment 22.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av vulfgar »

Det finns möjlighet att ändra sin röst om man vill, ända tills omröstningen är avslutad.

Visst kan det finnas bättre förslag "runt hörnet", men om vi ska vänta på den perfekta lösningen kommer vi nog aldrig till skott.

Det finns nu två förslag att välja på och om det som till slut vinner inte fungerar så får vi väl komma med nya tills vi hittar en form som funkar bättre, men först måste det förslag som nu vinner få en chans.

Jag tror dom flesta av oss har dåliga erfarenheter från arbetsplatser med ständiga omorganisationer, det ger ingen chans att jobba effektivt. Bättre att försöka åstadkomma något i en organisation som funkar även om den inte är optimal, än att ständigt omorganisera IMO.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av Ulsak »

Visst kan det finnas bättre förslag "runt hörnet", men om vi ska vänta på den perfekta lösningen kommer vi nog aldrig till skott.
Perfection is the enemy of the good...
Skriv svar

Återgå till "Omröstningar"