motioner arbetsgrupper, processer mm - skiljeomröstning

Vilket förslag föredrar du?

Omröstningen slutade 20 jul 2009, 23:11

Alt 1
25
68%
Alt 3
8
22%
Inget av förslagen
4
11%
 
Antal röster: 37

Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

motioner arbetsgrupper, processer mm - skiljeomröstning

Inlägg av vulfgar »

Eftersom inget av alternativen i denna omröstningen om arbetsgrupper, processer mm fått 50% eller mer av rösterna så kommer här ett ytterligare val mellan de två alternativ som fått flest röster.

Förslagen är utplockade från befintliga motioner i den här tråden - läs den så kan ni se förslagen i sin helhet. Jag skriver inte namn på motionerna eftersom det är lite sammaställt från olika förslag, men det framgår av ovanstående tråd vilka som lagt förslagen.

Frågan har diskuterats i den här tråden http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=40604
Alt 1

Arbetet delas upp mellan arbetsgrupper med mandat att själva ta beslut inom dess kompetensområde. Grupperna jobbar fristående så långt det är möjligt.
Om en genomförd förändring allmänt uppfattas negativt löses detta genom en av följande,
1. Förändringen modifieras efter vad som önskas av gemenskapen.
2. 2. Förändringen tas bort och man återgår till tidigare version.
Om en arbetsgrupp genomför en förändring, tar ett beslut o.s.v, så utgår man ifrån att dessa tagit beslutet med gemenskapens bästa i tankarna enligt: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 51#p317351

Grupperna utser sina egen gruppledare.

Exempel på tänkbara fasta grupper är:
* Supportgrupp
* Forumadministration
* Dokumentation
osv

Det kan också skapas tillfälliga grupper kring projekt som tex någon/några av dessa viewtopic.php?f=65&t=35993&hilit=Projekt

Arbetsgrupper kan mycket väl kan bildas informellt vid behov och avsikten är inte att riva nuvarande grupper, utan att ge dom mandat.
Alt 3

Jag föreslår att Ubuntu Sverige antar ett inriktningsbeslut att så snart som möjligt införa ett processorienterat arbetssätt

Jag föreslår att processinriktningen påbörjas genom att vi inrättar en supportgrupp ansvarig för supportprocessen genom att anta följande förslag.

1.Att nominering och val av supportansvarig påbörjas
2.Att supportansvarig ansvarar för att rekrytera medlemmar till supportgruppen
3.Att supportansvarig i samverkan med sin grupp och med Ubuntu Sveriges ledning upprättar mål för supportprocessen
4.Att gruppen kartlägger hur processen fungerar och ständigt förbättrar denna.
5.Att supportansvarig får rätt att ställa krav på teknik, moderering, design och annat som krävs för att verksamheten ska fungera på ett bra sätt.
6.Att supportansvarig efter hörande av gruppens medlemmar ges befogenhet att välja antal medlemmar, neka medlemmar tillträde till gruppen eller skilja medlemmar från sitt uppdrag
7.Att supportgruppen fortsättningsvis inom sig väljer supportansvarig var sjätte månad. Supportansvarig kan väljas om.
8.Att Ubuntu Sveriges ledning har rätt och skyldighet att upplösa supportgruppen eller utlysa val av ny supportansvarig om processen inte fungerar eller har spelat ut sin roll.

Liknande ordning införs för övriga processer.
Användarvisningsbild
Rasmus
Inlägg: 2291
Blev medlem: 07 sep 2006, 18:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Svalsta

Re: motioner arbetsgrupper, processer mm - skiljeomröstning

Inlägg av Rasmus »

En månad för en skiljeomröstning? :o
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: motioner arbetsgrupper, processer mm - skiljeomröstning

Inlägg av vulfgar »

Rasmus skrev:En månad för en skiljeomröstning? :o
3 veckor är ju inte en månad. ;) Orsaken till att jag satte lite längre tid är pga att vi befinner oss mitt i sommaren under semesterperioden. Jag missade det i den andra skiljeomröstningen men där hade redan så många röstat att jag inte ville riskera att rösterna försvann om jag ändrade tiden.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Rasmus
Inlägg: 2291
Blev medlem: 07 sep 2006, 18:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Svalsta

Re: motioner arbetsgrupper, processer mm - skiljeomröstning

Inlägg av Rasmus »

vulfgar skrev:
Rasmus skrev:En månad för en skiljeomröstning? :o
3 veckor är ju inte en månad. ;) Orsaken till att jag satte lite längre tid är pga att vi befinner oss mitt i sommaren under semesterperioden. Jag missade det i den andra skiljeomröstningen men där hade redan så många röstat att jag inte ville riskera att rösterna försvann om jag ändrade tiden.
nästan ;)
Det kanske du har rätt i, men tycker fortfarande det är lång tid.
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Re: motioner arbetsgrupper, processer mm - skiljeomröstning

Inlägg av upnorth »

Jag skulle rösta på alternativ 1 om det inte vore för att förslaget faktiskt antyder att man inte bör samarbeta!?
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Inlägg: 1824
Blev medlem: 10 aug 2007, 00:25
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: motioner arbetsgrupper, processer mm - skiljeomröstning

Inlägg av Kattskrället »

upnorth skrev:Jag skulle rösta på alternativ 1 om det inte vore för att förslaget faktiskt antyder att man inte bör samarbeta!?
På vilket sätt läser du in att grupperna inte skulle kunna samarbeta? ???
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Re: motioner arbetsgrupper, processer mm - skiljeomröstning

Inlägg av upnorth »

Kattskrället skrev:
upnorth skrev:Jag skulle rösta på alternativ 1 om det inte vore för att förslaget faktiskt antyder att man inte bör samarbeta!?
På vilket sätt läser du in att grupperna inte skulle kunna samarbeta? ???
Jag sa bör:
Grupperna jobbar fristående så långt det är möjligt.
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Inlägg: 1824
Blev medlem: 10 aug 2007, 00:25
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: motioner arbetsgrupper, processer mm - skiljeomröstning

Inlägg av Kattskrället »

upnorth skrev:
Kattskrället skrev:
upnorth skrev:Jag skulle rösta på alternativ 1 om det inte vore för att förslaget faktiskt antyder att man inte bör samarbeta!?
På vilket sätt läser du in att grupperna inte skulle kunna samarbeta? ???
Jag sa bör:
Grupperna jobbar fristående så långt det är möjligt.
Hur får det där till att de inte bör samarbeta? Kan en grupp ha nytta av samarbete med en annan grupp så varför skulle de då inte kunna ha ett samarbete?
Senast redigerad av 1 Kattskrället, redigerad totalt 30 gånger.
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Re: motioner arbetsgrupper, processer mm - skiljeomröstning

Inlägg av upnorth »

Kattskrället skrev:
upnorth skrev:
Kattskrället skrev:
upnorth skrev:Jag skulle rösta på alternativ 1 om det inte vore för att förslaget faktiskt antyder att man inte bör samarbeta!?
På vilket sätt läser du in att grupperna inte skulle kunna samarbeta? ???
Jag sa bör:
Grupperna jobbar fristående så långt det är möjligt.
Hur får det där till att de inte bör samarbeta?
Hur annars kan man jobba fristående? Att man inte bör vara med i flera grupper samtidigt?
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Inlägg: 1824
Blev medlem: 10 aug 2007, 00:25
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: motioner arbetsgrupper, processer mm - skiljeomröstning

Inlägg av Kattskrället »

upnorth skrev:[Hur annars kan man jobba fristående? Att man inte bör vara med i flera grupper samtidigt?
Om du läst motionen så framgår det hur det är tänkt där.

Fristående från oket av omröstningar och annat som gör ett alla projekt tungrodda och svårgenomförda. Slippa dra allt i långbänk för att sedan rösta om minsta lilla detalj.

Fria till att själva ta ansvar och beslut för det som den enskilda gruppen är engagerad i.

Sedan finns det inget som hindrar om man vill egnagera sig i flera projekt om man har ideer eller arbetslust och vill bidra.
Skriv svar

Återgå till "Omröstningar"