Behövs ett förtroenderåd?

Behövs ett förtroenderåd?

Omröstningen slutade 26 aug 2009, 00:31

alt 1a: Förtroenderådet kvarstår, ledamöter sitter kvar
3
7%
alt 1b: Förtroenderådet kvarstår, samtliga ledamöter avgår
9
20%
alt 2: Förtroenderådet ersätts av annan motsvarande funktion
2
4%
alt 3: Förtroenderådet läggs ner och ersätts inte
31
69%
alt 4: Inget av förslagen
0
Inga röster
 
Antal röster: 45

Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Behövs ett förtroenderåd?

Inlägg av vulfgar »

Det förekommer förslag om att lägga ner förtroenderådet i ett par av motionerna i denna tråden http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 98&start=0
Diskussioner om förtroenderådets funktion, om det ska ersättas av någon annan instans eller om det ska läggas ner förekommer i bla den här tråden http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=90&t=40436

De förslag som denna omröstning omfattar är:
alt 1a: Förtroenderådet kvarstår på samma sätt som nu. Alla nuvarande ledamöter som har mandattid kvar avgör själva om de vill sitta kvar eller inte.

alt 1b: Förtroenderådet kvarstår på samma sätt som nu. Alla nuvarande ledamöter avgår.

alt 2: Förtroendrådet som det är nu läggs ner, men ersätts av något med motsvarande funktion. Kom gärna med förslag. Den nya ledningen får i uppdrag att bearbeta ev förslag och genomföra förändringen på lämpligt sätt.

alt3: Förtroenderådet läggs ner och ersätt inte, det är helt onödigt

alt 4: Inget av förslagen.
Om inget av förslagen kommer upp i minst 50% av rösterna så kommer det att bli en skiljeomröstning mellan det två förslag som fått flest röster. Om det inte går att urskilja två förslag som fått flest röster (tex om det blir tre förslag som får exakt lika många röster) så kommer jag att göra en skiljeomröstning på ett sådant sätt som jag finner lämpligt, beroende på vilka förslag det gäller och hur fördelningen av röster ser ut.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Behövs ett förtroenderåd?

Inlägg av Rune.K »

Jag har röstat för att Förtroenderådet läggs ner och att det inte ersätts.
/Rune
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Behövs ett förtroenderåd?

Inlägg av Pink Panther »

Jag har redan klart för mig. Jag stöttar Farmfield och Ulsak. Om de är någon som vet vad de talar om är det nämnda personer. Trots deras erfarenheter av Förtroenderådet skriver Farmfield i sin presentation att någon form av instans skall vara kvar. Det är kutym att man låter den nya ledning själv bestämma vilka verktyg de behöver använda sig av för att styra mötesplatsen.

Pink Panther
Senast redigerad av 1 Pink Panther, redigerad totalt 5 gånger.
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Behövs ett förtroenderåd?

Inlägg av CryingFreeman »

Pink Panther skrev:Jag har redan klart för mig. Jag stöttar Farmfield och Ulsak. Om de är någon som vet vad de talar om är det nämnda personer. Trots deras erfarenheter av Förtroenderådet skriver Farmfield i sin presentation att någon form av instans skall vara kvar. Det är kutym att man låter den nya ledning själv bestämma vilka verktyg de behöver använda sig av för att styra mötesplatsen.

Pink Panther
Själv stöttar jag mig själv. Är det någon som vet vad jag talar om så är det jag. ::)

Skämt åsido, det finns många ändar på ett spett. Förtroenderådet fungerade bra när det instiftades, men rådet i den version som fanns hade ingen transparens. Det som bland annat skapade konflikten var att det inte fanns någon insyn i hur rådet tänkte och agerade. Om vi förespråkar öppenhet och frihet tycker jag att vi bör leva som vi lär även på forumet.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Behövs ett förtroenderåd?

Inlägg av Pink Panther »

CryingFreeman skrev:
Pink Panther skrev:Jag har redan klart för mig. Jag stöttar Farmfield och Ulsak. Om de är någon som vet vad de talar om är det nämnda personer. Trots deras erfarenheter av Förtroenderådet skriver Farmfield i sin presentation att någon form av instans skall vara kvar. Det är kutym att man låter den nya ledning själv bestämma vilka verktyg de behöver använda sig av för att styra mötesplatsen.

Pink Panther
Själv stöttar jag mig själv. Är det någon som vet vad jag talar om så är det jag. ::)

Skämt åsido, det finns många ändar på ett spett. Förtroenderådet fungerade bra när det instiftades, men rådet i den version som fanns hade ingen transparens. Det som bland annat skapade konflikten var att det inte fanns någon insyn i hur rådet tänkte och agerade. Om vi förespråkar öppenhet och frihet tycker jag att vi bör leva som vi lär även på forumet.
_____________________________________________________________________________________

Det har jag talat om hela tiden (Om vi förespråkar öppenhet och frihet tycker jag att vi bör leva som vi lär även på forumet.) Mycket bra! Men jag ställer en fråga till ni som kan, varför blev det så att förtroenderådet är en maktfaktor? Någon måste ha indirekt givet berörda personer mer makt en brukligt.

Förtroenderåd finns många andra sammanhang i samhället. De har då bara en rådgivande funktion inte beslutande. Så skall det fungera.

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Re: Behövs ett förtroenderåd?

Inlägg av upnorth »

Jag har röstat på att integrera rådets uppgifter i andra instanser, nämligen moderatorernas ansvariga för själva medlandet och TL för slutgiltiga beslut. Nu spelar det ju ingen roll hur vi säger att det ska bli så länge det nuvarande läggs ner, förmodligen kommer det att utvecklas mot det i vilket fall som helst.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Behövs ett förtroenderåd?

Inlägg av Rune.K »

CryingFreeman skrev:Om vi förespråkar öppenhet och frihet tycker jag att vi bör leva som vi lär även på forumet.
Jag är övertygad om att vi medlemmar har behov av en klagomur.
En klagomur där vi medlemmar kan klaga om vi känner oss orättvist behandlade av t.ex en moderator.

CryingFreeman la fram ett förslag som innebar att vi borde ha en semipublik tavla, där den som klagar kan diskutera med moderatorkåren helt öppet för läsning av alla medlemmar.
Jag hoppas att det är tekniskt möjligt.
Det har talats om "okynnesanmälningar" till Förtroenderådet, de anmälningarna skulle nog försvinna...
mvh Rune.K
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Re: Behövs ett förtroenderåd?

Inlägg av upnorth »

Rune.K skrev:
CryingFreeman skrev:Om vi förespråkar öppenhet och frihet tycker jag att vi bör leva som vi lär även på forumet.
Jag är övertygad om att vi medlemmar har behov av en klagomur.
En klagomur där vi medlemmar kan klaga om vi känner oss orättvist behandlade av t.ex en moderator.

CryingFreeman la fram ett förslag som innebar att vi borde ha en semipublik tavla, där den som klagar kan diskutera med moderatorkåren helt öppet för läsning av alla medlemmar.
Jag hoppas att det är tekniskt möjligt.
Det har talats om "okynnesanmälningar" till Förtroenderådet, de anmälningarna skulle nog försvinna...
mvh Rune.K
Japp, jag föreslår att klagomuren i första hand blir huvudmoderator och i slutändan TL.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Behövs ett förtroenderåd?

Inlägg av vulfgar »

Jag har delat tråden och samlat alla OT-inlägg i den här tråden http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 73&start=0

Det underlättar läsbarheten om vi bara diskuterar omröstningsalternativen i denna tråden och diskuterar annat, tex om omröstningar öht behövs, i en annan tråd. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Inlägg: 3599
Blev medlem: 21 apr 2007, 19:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: 08

Re: Behövs ett förtroenderåd?

Inlägg av Grön Göling »

CryingFreeman skrev: Skämt åsido, det finns många ändar på ett spett. Förtroenderådet fungerade bra när det instiftades, men rådet i den version som fanns hade ingen transparens.
Håller med. Någonstans gick det fel och Rådet fick för sig att det var något annat än det var avsett att vara från början.
Pink Panther skrev: Förtroenderåd finns många andra sammanhang i samhället. De har då bara en rådgivande funktion inte beslutande. Så skall det fungera.
Pink Panther
Nästan precis så ja! Fast här har/hade ju Rådet den "makten" att dess beslut skulle gälla i tvistefrågor mellan medlemmar utan epåletter och epålettbärare..
upnorth skrev:Jag har röstat på att integrera rådets uppgifter i andra instanser, nämligen moderatorernas ansvariga för själva medlandet och TL för slutgiltiga beslut. Nu spelar det ju ingen roll hur vi säger att det ska bli så länge det nuvarande läggs ner, förmodligen kommer det att utvecklas mot det i vilket fall som helst.
Om moderatorerna ska ta ställning i klagomål riktade mot dem själva, så kommer det att bli någon sorts "rättfärdigande av agerande", som skett förut i forumet. Inte heller har medlemmarna då någonstans att vända sig till en instans som ska vara neutral.
Rune.K skrev:
CryingFreeman skrev:Om vi förespråkar öppenhet och frihet tycker jag att vi bör leva som vi lär även på forumet.
Jag är övertygad om att vi medlemmar har behov av en klagomur.
En klagomur där vi medlemmar kan klaga om vi känner oss orättvist behandlade av t.ex en moderator.
En klagomur är väl vad forumet urartar till mellan varven - då medlemmar inte får gehör på ett korrekt sätt.
Rune.K skrev: CryingFreeman la fram ett förslag som innebar att vi borde ha en semipublik tavla, där den som klagar kan diskutera med moderatorkåren helt öppet för läsning av alla medlemmar.
mvh Rune.K
Det är en bra idé. Det kanske skulle ta och samla gnället på ett ställe istället för att bre ut det som mjukost över hela forumet. Dock är det inte en neutral instans dit man kan vända sig och få andra att se saken på ett nyktert sätt och kanske fatta ett beslut som åtföljs.
upnorth skrev: Japp, jag föreslår att klagomuren i första hand blir huvudmoderator och i slutändan TL.
Och där var vitsen med att medlemmar ur Rådet inte skulle uppbära andra uppgifter inom gemenskapen helt borta!
Gissa vilket gnäll det kommer att bli på TL så fort trätorna uppstår.
Och uppstå lär de ju.
Är då TL den man ständigt ska kasta skit på för att andra med epåletter inte sköter sig som man anser att de ska, eller är TL en enda person?

Näää, jag tror jag skiter i alltihop.........................

EDIT
Vid närmare påseende innebär alternativ 2 i omröstningen bara att man byter namn på FR....... :-\
Tjaaa, tycker man det känns fräscht, så javisst.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
Dagon^
Inlägg: 1168
Blev medlem: 27 okt 2007, 14:42
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Hell

Re: Behövs ett förtroenderåd?

Inlägg av Dagon^ »

Jag bockade i alt 3 för att ett sådant råd ska inte behöva finnas.
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Inlägg: 3599
Blev medlem: 21 apr 2007, 19:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: 08

Re: Behövs ett förtroenderåd?

Inlägg av Grön Göling »

Dagon^ skrev:Jag bockade i alt 3 för att ett sådant råd ska inte behöva finnas.
I en idealisk värld där vi människor betraktar alla andra människor som fullvärdiga individer med lika rätt till egna åsikter, så behövs en dylik instans givetvis inte.
Frågan är väl vilken värld vi lever i. :-\
Senast redigerad av 1 Grön Göling, redigerad totalt 9 gånger.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
TweekiE
Inlägg: 2075
Blev medlem: 21 aug 2008, 21:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Behövs ett förtroenderåd?

Inlägg av TweekiE »

Dagon^ skrev:Jag bockade i alt 3 för att ett sådant råd ska inte behöva finnas.
Jag med!
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Behövs ett förtroenderåd?

Inlägg av Lao Tzu »

Jag tycker att Förtroenderådet som idé är något mycket bra. Det är viktigt att man som medlem inte är helt beroende av moderatorernas godtycke för att få stanna kvar. Samtidigt borde det krävas allvarliga motiv för att lyfta en fråga från moderatorernas bord till förtroenderådet. Rådsmedlemmarna ska inte ha någon som helst makt utöver den att hantera de fall som är för svåra för moderatorerna att sköta. Om transparens är lösningen vore det något att satsa på.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: Behövs ett förtroenderåd?

Inlägg av Harlekin33 »

T-2h 30m piiip!
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Behövs ett förtroenderåd?

Inlägg av Rune.K »

Jag ser att omröstningen är klar och resultatet är entydigt.
Förtroenderådet läggs ner och ersätts inte.

Jag har ett förslag att tavlan Förtroenderådet http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=90 låses för skrivning tills vidare, läsning ska naturligtvis vara kvar.
Det har postats "debatt-trådar" de senaste dagarna i den tavlan...
mvh Rune.K
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Behövs ett förtroenderåd?

Inlägg av Broder Tuck »

Rune.K skrev:Jag ser att omröstningen är klar och resultatet är entydigt.
Förtroenderådet läggs ner och ersätts inte.

Jag har ett förslag att tavlan Förtroenderådet http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=90 låses för skrivning tills vidare, läsning ska naturligtvis vara kvar.
Det har postats "debatt-trådar" de senaste dagarna i den tavlan...
mvh Rune.K
Det är nog rätt tänkt, Rune.
"Barnet" har lämnat oss och det är dags att gå vidare.

Jag och gumman var några, bland flera, som kämpade för att få detta råd till stånd. Endast av det skälet, att vi ville, för framtiden, få en funktion som skulle kunna förhindra "övergrepp" mot enskilda medlemmar, ett förfarande som hade kommit till under en tidigare ledning härinne. Tanken var god och det var medlemmarnas väl, som vi fokuserade på.

Att sedan en rådsmedlem, plus en vanlig medlem, genom sitt agerande mot en medlem i föreningen och här på forumet och en annan rådsmedlem, agerar så, att hela begreppet om ett förtroenderåd ställs över ända, det hade vi nog inte kunnat ha föreställt oss i vår vildaste fantasi, när vi arbetade fram det som skulle komma att bli förtroenderådet. Där var nog, i vart fall mina, våra blickar mest riktade mot angripare uppifrån, än neråt och åt sidorna.

Nåväl, gjort är gjort. Mjölken är utspilld och förlorad. Pengarna tappade och förgångna. Enbart minnet finns kvar. :(

Den smärta som finns kvar hos de två drabbade och över vad de har fått utstå av bl.a. en rådsmedlem, kanske lite kan mildras, genom att nu förtroenderådet läggs i "graven". I så fall, tycker jag nog att det känns gott. Även om det samtidigt kan smärta mig, att rådet skulle undergrävas inifrån, istället för utifrån.

Lås du även tråden, Rune. Jag tror att det blir bäst så. ;)

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Behövs ett förtroenderåd?

Inlägg av Rune.K »

Broder Tuck skrev: ...
Jag och gumman var några, bland flera, som kämpade för att få detta råd till stånd. Endast av det skälet, att vi ville, för framtiden, få en funktion som skulle kunna förhindra "övergrepp" mot enskilda medlemmar, ett förfarande som hade kommit till under en tidigare ledning härinne. Tanken var god och det var medlemmarnas väl, som vi fokuserade på.
....
Lås du även tråden, Rune. Jag tror att det blir bäst så. ;)

Tukken
Jag förstår till hundra procent tanken att Förtoenderådet kom till.
Jag var själv medlem med ett annat nick under den DSK.
Men är det nu så att Förtroenderådet inte fungerar överhuvudtaget längre så är det inte mycket att välja på eller hur?

Jag startade själv en tråd om ett alternativ till Förtroenderådet > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=90&t=41179 det var nog inte någon som köpte mitt förslag. Drömmen vore om vi kunde anställa Sverker Olofson att föra vanliga medlemmars talan :)

Sedan finns det de som föreslår att moderatorkåren ska agera om någon medlem känner sej orättvist behandlad.
Cryingfreeman har ett förslag om semipublik tavla där den som känner sej felaktigt behandlad av en moderator kan diskutera öppet med moderatorkåren.
Det kan vara en väg att gå, framförallt som jag anser att hemligtsmakeriet i dolda tavlor endast föder misstankar.
Naturligtvis måste det finnas vissa dolda tavlor, men de ska fan ta mej inte utnyttjas för att beordra punktmarkering av vissa medlemmar.

Du skriver "Lås du även tråden, Rune. Jag tror att det blir bäst så. ;) "
Som lokal moderator har jag ingen som helst behörighet i den här tavlan.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Behövs ett förtroenderåd?

Inlägg av vulfgar »

Omröstningen är avslutad och resultatet blev att alt3: Förtroenderådet läggs ner och ersätt inte, det är helt onödigt fick en överväldigande majoritet, 69%, av rösterna.

Jag kommer att uppmana forumets administratörer att på lämpligt sätt arkivera Förtroenderådets tavlor i den öppna delen.

När det gäller FRs dolda tavla (där endast nuvarande FR-medlemmar har tillträde, tavlan är dold även för administratörer) kommer jag att skicka ett PM till samtliga som varit med i FR och be dom avgöra hur denna ska hanteras, dvs om den ska arkiveras på något lämpligt sätt eller om den ska raderas. Detta pga av att endast FR-medlemmar, nuvarande och sådana som varit med tidigare, känner till hur känsligt tavlans innehåll är.

Jag låser tråden.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Låst

Återgå till "Omröstningar"