val av ny Team Leader och ny Team Contact

Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av vulfgar »

Valet är avslutat och resultatet finns här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 24#p407224

TL http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=231&t=50165
TC http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=231&t=50166
[/size]

Nomineringar har skett i denna tråden http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=49379
där det även finns länkar till de nominerades presentationstrådar. Diskussion även mellan kandidaterna finns i denna tråden http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=49884

I denna omgång är mandattiden tillfälligt förlängd till 8 månader för att andra så att varannan nomineringsomgång och val i fortsätttning inte hamnar under sommaren. http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=49382

Det är helt normalt att det syns frågetecken istället för siffror efter man har röstat. Vi har en tillfällig modifiering av forumet som gör att man inte kan se slutresultatet förrän omröstningen avslutats. I och med detta så är det istället möjligt att ändra erlagd röst.
Senast redigerad av 1 vulfgar, redigerad totalt 31 gånger.
Anledning: valet avslutat
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Svendus
Inlägg: 44
Blev medlem: 06 jan 2007, 20:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Långaryd
Kontakt:

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av Svendus »

Ser admins och moderatorer vilka medlemmar som har röstat på vem vilken IP osv. ? Vi ser ingenting utan bara ? frågetecken

och vem kontrollerar resultatet så det blir demokratisk rätt ?

Det verkar inte som personalen här träffas eller diskuterar inbördes,
men alla tycks agera på egen hand.
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av Ulsak »

Hej Svendus !
Det står tydligt varför det är frågetecken.
Det är normalt att det syns frågetecken istället för siffror efter man har röstat. Vi har en tillfällig modifiering av forumet som gör att man inte kan se slutresultatet förrän omröstningen avslutats. I och med detta så är det istället möjligt att ändra erlagd röst.
och vem kontrollerar resultatet så det blir demokratisk rätt ?
Alla andra har jättestort förtroende för Lotta som fått ansvaret för genomföra valet till TC och TL. Jag vädjar till dig att mana fram det förtroende du med.
Annars är det frivilligt att avstå.
Det verkar inte som personalen här träffas eller diskuterar inbördes,
men alla tycks agera på egen hand.
Det finns tyvärr ingen personal här, enbart frivilliga eldsjälar som du och jag, som gör sitt bästa för genomföra sitt uppdrag. Och jag kan garantera dig att de diskuterar sins emellan.

MVH Jari
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av farmfield »

Svendus skrev:Ser admins och moderatorer vilka medlemmar som har röstat på vem vilken IP osv. ? Vi ser ingenting utan bara ? frågetecken

och vem kontrollerar resultatet så det blir demokratisk rätt ?
Vulfgar har arrangerat en testomröstning för att se att vår tillfälliga modifikation fungerar. Att dölja valresultatet var för att man skall kunna ändra sin röst under valets gång men samtidigt undvika taktisk röstning som tidigare ställt till problem. Så fort valtiden är över visas resultatet som vanligt. :)
Det verkar inte som personalen här träffas eller diskuterar inbördes,
men alla tycks agera på egen hand.
Jodå, vi diskuterar allting i våra administrationstavlor - ibland t.o.m. för mycket. ;)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av vulfgar »

Moderatorer och admins ska inte heller se resultatet förrän omröstningen är klar. Om så varit fallet hade ju det hela varit meningslöst då hade vi lika gärna kunnat låta alla se resultatet.
Det var bla för att kolla det som vi körde testomröstningen och då fungerade allt precis som det var tänkt.
Som redan nämnts så kommer just den här modifieringen att upphöra när valet är över.

I övrigt när det gäller omröstningar så kan varken moderatorer eller admins se vem som röstat hur, varken via nick eller IP.
Det är möjligt att admins och/eller serveradmins kan se vem (eller vilket IP) som har röstat, men jag är väldigt osäker på den biten så där får någon som är admin/serveradmin gärna svara.

@Svendus: Det är bra att du frågar! :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Svendus
Inlägg: 44
Blev medlem: 06 jan 2007, 20:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Långaryd
Kontakt:

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av Svendus »

Tak för svar du är en klippa ;D
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av johanre »

vulfgar skrev:I övrigt när det gäller omröstningar så kan varken moderatorer eller admins se vem som röstat hur, varken via nick eller IP.
Det är möjligt att admins och/eller serveradmins kan se vem (eller vilket IP) som har röstat, men jag är väldigt osäker på den biten så där får någon som är admin/serveradmin gärna svara.

@Svendus: Det är bra att du frågar! :)
Hhhmm, väldigt bra fråga. Det beror på hur röstningsmoden är skriven, om den lagrar röstning + tillhörande IP (vilket den inte *borde* göra) i databasen...
Sen finns det ju eventuellt en möjlighet att via serverloggar & tidsstämplar att pussla ihop det men det är så mycket jobb att ytterst få skulle orka göra en sån sak.
Jag skall kolla mer på det när jag kommer hem.
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av ycc »

http://www.phpbbdoctor.com/blog/2007/04 ... ke-a-poll/
Referensen är lite gammal och möjligheten att kunna ändra sin röst verkar inte finnas som standard. Men principen borde gälla, tycker jag: Kan man ändra sin röst så måste det man tidigare röstat på gå att ta reda på.

Jag tror att svaret på frågan är att serveradmin och vad jag förstår även forumadmin skulle kunna ta reda på vad enskilda medlemmar röstat på.

Edit 1: Den sammanlagda ställningen för de olika alternativen borde väl alltid vara tillgänglig, oberoende om man kan ändra sin röst eller inte.

Edit 2: enstaka -> enskilda

Min edit 1 kan nog missuppfattas. Det jag vill säga är:
Den som har tillgång till databasen kan alltid se hur läget är i ställningen mellan de olika alternativen. (Detta oberoende om röstningen sker med eller utan möjligheten att ändra sin röst.)
Senast redigerad av 2 ycc, redigerad totalt 20 gång.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av johanre »

Men det var just det Svendus ville ha svar på - tack, ycc!

Så länge vi *inte* har den modden installerad som faktiskt sparar valresultaten per användare i Databasen så är det *inte* ett problem. Röstningen är anonym (och skall så vara, tycker jag).

Jag dubbelkollar ikväll så att vi inte har den modden installerad.
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av KiviE »

johanre skrev:Men det var just det Svendus ville ha svar på - tack, ycc!

Så länge vi *inte* har den modden installerad som faktiskt sparar valresultaten per användare i Databasen så är det *inte* ett problem. Röstningen är anonym (och skall så vara, tycker jag).

Jag dubbelkollar ikväll så att vi inte har den modden installerad.
Eftersom man kan ändra sitt resultat så måste det stå i databasen vem som har röstat vad. Om man inte vill att man ska kunna kolla upp det så måste man ta bort möjligheten att ändra sitt resultat.

Så alla med tillgång till databasen kan kolla upp hur folk röstar men är högst troligt ingen som bryr sig.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av farmfield »

KiviE skrev:Så alla med tillgång till databasen kan kolla upp hur folk röstar men är högst troligt ingen som bryr sig.
Nu både hoppas jag och håller det som troligt att de som kan detta inser den extrema olämplighet detta skulle vara och naturligtvis ser till medlemmarnas integritet. Allt annat skulle naturligtvis vara oacceptabelt.
Användarvisningsbild
cthulhu
Inlägg: 789
Blev medlem: 05 jan 2009, 14:11
OS: Debian

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av cthulhu »

Kan man inte rösta på TC och TL separat längre?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av vulfgar »

cthulhu skrev:Kan man inte rösta på TC och TL separat längre?
I denna omröstningen blev det såhär eftersom Little John och Pontus Öhman resp Farmfield och Little John inte vill arbeta ihop. Om någon av dom konstellationerna blivit vald så hade vi riskerat att valet fått göras om.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av pun »

farmfield skrev:
KiviE skrev:Så alla med tillgång till databasen kan kolla upp hur folk röstar men är högst troligt ingen som bryr sig.
Nu både hoppas jag och håller det som troligt att de som kan detta inser den extrema olämplighet detta skulle vara och naturligtvis ser till medlemmarnas integritet. Allt annat skulle naturligtvis vara oacceptabelt.
Njau.... jag tror nog det är viktigare att beivra ev valfusk och då måste man ha koll på vilka som röstar....

Annars kan man ju sätta sig i en datasal och roa sig med att manipulera valresultatet med en massa nya användarkonton.
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av ycc »

pun skrev:Annars kan man ju sätta sig i en datasal och roa sig med att manipulera valresultatet med en massa nya användarkonton.
Jag har inte suttit i någon datasal, men underlättar det verkligen ev. röstfusk i detta fall? (Blir inte alla nya kontona oftast registrerade på samma (externa router-) IP i alla fall?)

När det gäller frågan om röstställningen skall vara öppen innan omröstningen avslutats så tycker jag det nuvarande förfarandet är bra. Att dölja ställningen under omröstningstiden minskar risken för valmanipulationer.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av pun »

ycc skrev:
pun skrev:Annars kan man ju sätta sig i en datasal och roa sig med att manipulera valresultatet med en massa nya användarkonton.
Jag har inte suttit i någon datasal, men underlättar det verkligen ev. röstfusk i detta fall? (Blir inte alla nya kontona oftast registrerade på samma (externa router-) IP i alla fall?)
Jovisst blir det så och därför måste IP-adresser registreras för att kolla ev fusk..
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av KiviE »

pun skrev:
ycc skrev:
pun skrev:Annars kan man ju sätta sig i en datasal och roa sig med att manipulera valresultatet med en massa nya användarkonton.
Jag har inte suttit i någon datasal, men underlättar det verkligen ev. röstfusk i detta fall? (Blir inte alla nya kontona oftast registrerade på samma (externa router-) IP i alla fall?)
Jovisst blir det så och därför måste IP-adresser registreras för att kolla ev fusk..
Har svårt att tro att IP-adresser registreras när man är inloggad. Men det får våra serveradmins svara på om någon orkar kolla efter.
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av ycc »

Jag tror IP registreras när man röstar (men inte bara man är inloggad). Men jag antog att alla datorerna i en datasal går via en router på samma IP. - Man kan lika bra försöka fuska hemma. (Men inga av de metodeern går alltså eftersom IP registreras)

Det här är alltså en viktig diskussion, hur omröstningar kan manipuleras och hur man därmed kan förebygga fusk. imho
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av vulfgar »

Det är ju svårt att ta hindra valfusk. Det kan ju i flera fall också vara helt ok med fler röster från samma IP, dels pga av att dynamiskt IP kan göra att samma IPnummer faktiskt förekommer vid något tillfälle hos mer än en användare. Sedan kan man ju vara fler än en person i ett hushåll som är medlemmar i forumet, tex gissar jag att Broder Tuck och grön Göling har samma IP-nummer. ;)

Fast det är klart, skulle det komma 20 röster från samma IP så tyder det helt klart på fusk. Att kolla hur många som röstat från ett enskilt IP talar ju inte heller om direkt vilken medlem det är som har det IPnumret. Om det verkar förekomma fusk i stor skala så är det nog lämpligare att ta om det hela, kanske på annat sätt än via omröstning i forumet (jag har ett par idéer).
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av pun »

vulfgar skrev:Det är ju svårt att ta hindra valfusk. Det kan ju i flera fall också vara helt ok med fler röster från samma IP, dels pga av att dynamiskt IP kan göra att samma IPnummer faktiskt förekommer vid något tillfälle hos mer än en användare. Sedan kan man ju vara fler än en person i ett hushåll som är medlemmar i forumet, tex gissar jag att Broder Tuck och grön Göling har samma IP-nummer. ;)

Fast det är klart, skulle det komma 20 röster från samma IP så tyder det helt klart på fusk. Att kolla hur många som röstat från ett enskilt IP talar ju inte heller om direkt vilken medlem det är som har det IPnumret. Om det verkar förekomma fusk i stor skala så är det nog lämpligare att ta om det hela, kanske på annat sätt än via omröstning i forumet (jag har ett par idéer).
Jo men nu måste det då vara fler kontroller via smarta cookiesar som kollar att det inte är från samma burk.

Sen kan man förvisso fylla sin burk med konton.....

Är väl sedan enbart enfaldigt att inte säga att man kollar IP-adresser ! Måste göras !
Låst

Återgå till "Omröstningar"