val av ny Team Leader och ny Team Contact

Svendus
Inlägg: 44
Blev medlem: 06 jan 2007, 20:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Långaryd
Kontakt:

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av Svendus »

För att fuska behöver man tyvärr bara en lite vassare 3G Mobiltelefon

Så det är nu viktigt att vi ser både Användarnamn IP och Registrerings Datum


Snacka om Pingviner är några lekbarn ;D ;D ;D
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av vulfgar »

jag har skickat frågan vidare till serveradmins.

Vi har två delar av problemet:

1. Det är viktigt att man kan lägga sin röst utan att någon annan kollar vad man röstat på

2. Stävja valfusk.

Dessa frågor har, mej veterligen inte varit på tapeten tidigare. Om det finns starka misstankar om att det förekommit valfusk så kommer valet att ogiltigförklaras och omröstning kommer att ske på annat sätt.

Det finns dock ingen anledning att "måla f-n på väggen". :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av pun »

Svendus skrev:För att fuska behöver man tyvärr bara en lite vassare 3G Mobiltelefon

Så det är nu viktigt att vi ser både Användarnamn IP och Registrerings Datum


Snacka om Pingviner är några lekbarn ;D ;D ;D
Njau... nu kör jag en vassare Android och samma resonemang gäller ju även för en smartphone hur kontroller måste göras för att utesluta valfusk.
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av ycc »

Om någon tycker diskussionen blir för teknisk skall den kanske delas, men det är som sagt viktigt hur man röstar ärligt.

Att en mobil (eller mobilt bredband) kan få olika IP vid olika uppringningar är naturligtvis en otäck faktor att räkna med.

Smarta cookies känner jag inte till? Om det är den (vanligaste) typen av cookies som ligger på användarens disk så borde de i alla fall gå att suddda och fuska vidare.

De gamla IRQ-omröstningarna, där alla tryckte samtidigt kanske är säkrare?
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av vulfgar »

ycc skrev:Om någon tycker diskussionen blir för teknisk skall den kanske delas, men det är som sagt viktigt hur man röstar ärligt.
Det kan vara bra att ha diskussionen samlad här i samband med omröstningen.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av pun »

ycc skrev:O
Smarta cookies känner jag inte till? Om det är den (vanligaste) typen av cookies som ligger på användarens disk så borde de i alla fall gå att suddda och fuska vidare.

De gamla IRQ-omröstningarna, där alla tryckte samtidigt kanske är säkrare?
Jo visst finns det smarta cookiesar och visst går dessa att ta bort.... ;) eller köra med ett annat konto.

Men det är inte grundbulten utan det är att hålla koll på IP-adresserna som röstar. Klart elementärt och enbart pinsamt om man inte klarar att tillstå att det är så !
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av ycc »

pun skrev:... hålla koll på IP-adresserna som röstar. Klart elementärt och enbart pinsamt om man inte klarar att tillstå att det är så !
Pun citerar mig, så jag tycker jag måste svara. Jag vet dock inte vem pun argumenterar med. Självklart skall man hålla reda på IP adresserna från rösterna. Vad jag vet har det alltid gjorts i våra omröstningar.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av pun »

ycc skrev:
pun skrev:... hålla koll på IP-adresserna som röstar. Klart elementärt och enbart pinsamt om man inte klarar att tillstå att det är så !
Du citerar mig, så jag tycker jag måste svara. Jag vet inte vem pun argumenterar med. Självklart skall man hålla reda på IP adresserna från rösterna. Vad jag vet har det alltid gjorts i våra omröstningar.
Då är vi alldeles eniga.....

Kvarstår att administrationen klarlägger att det är så !
Svendus
Inlägg: 44
Blev medlem: 06 jan 2007, 20:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Långaryd
Kontakt:

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av Svendus »

Där har vad jag vet tidigare varit ett rätt lågt valdeltagande
så det blir nog lätt att kontrollera fusk
Det jag menar är att omröstningen inte är och kan vare anonym under denna form !
och tror inte att valfusk förekommer här i detta valet
och i så fall blir valet ju annullerat.

tycker faktiskt ämnet är färdigdebatterat :P
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av vulfgar »

Jag har fått besked att det går att kolla vilka IP som lagt röster.

Givetvis kommer vi att kolla om samma IP dyker upp flera gånger och i så fall ta ställning till hur det ska hanteras.

Om vi finner anledning att misstänka valfusk så kommer givetvis skälen för detta publiceras.

Jag har blivit påmind om att vi faktiskt gjort en liknande koll tidigare (mitt minne är kort ibland) och resultatet den gången var att det inte fanns någon anledning att misstänka något fusk. Låt oss hoppas att det blir samma sak den här omgången. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av ZX Spectrum »

vulfgar skrev:
cthulhu skrev:Kan man inte rösta på TC och TL separat längre?
I denna omröstningen blev det såhär eftersom Little John och Pontus Öhman resp Farmfield och Little John inte vill arbeta ihop. Om någon av dom konstellationerna blivit vald så hade vi riskerat att valet fått göras om.
Detta ställer till problem för hur jag ska rösta. Jättejobbigt. :(
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av Ulsak »

det finns en röstningsguide i min blogg som kan vägleda dig.. ;)
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av johanre »

Vet inte om dmz eller Lars har svarat på frågan men antal användarid som har svarat matchar antal IP adresser. Och det är inga dubbletetter.

Så det jag kan se i databasen är användarid som har röstat och från vilka IP adresser men inte *vad* de har röstat.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av farmfield »

johanre skrev:Vet inte om dmz eller Lars har svarat på frågan men antal användarid som har svarat matchar antal IP adresser. Och det är inga dubbletetter.

Så det jag kan se i databasen är användarid som har röstat och från vilka IP adresser men inte *vad* de har röstat.
Bra. Det hade ju varit lite otrevligt om man kunnat se det faktiskt...
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av KiviE »

johanre skrev:Så det jag kan se i databasen är användarid som har röstat och från vilka IP adresser men inte *vad* de har röstat.
Kanske inte direkt vad de har röstat på men självklart går det att få fram vem som har röstat på vilka då man kan ändra sin röst. Forumet håller ju koll på vem jag har röstat på och kan den så kan alla med tillgång till databasen.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av johanre »

KiviE skrev:Kanske inte direkt vad de har röstat på men självklart går det att få fram vem som har röstat på vilka då man kan ändra sin röst. Forumet håller ju koll på vem jag har röstat på och kan den så kan alla med tillgång till databasen.
Det köper jag - men man får jobba lite för det. :)
Användarvisningsbild
dmz
Inlägg: 3292
Blev medlem: 29 jul 2008, 19:42
OS: Arch Linux

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av dmz »

johanre skrev:Vet inte om dmz eller Lars har svarat på frågan men antal användarid som har svarat matchar antal IP adresser. Och det är inga dubbletetter.

Så det jag kan se i databasen är användarid som har röstat och från vilka IP adresser men inte *vad* de har röstat.
Att se vem som har röstat på vad är väldigt enkelt... det kanske inte skall dryftas här dock.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av vulfgar »

Det är ju inte bra om det går att se vem som har röstat på vad. :(

Fast jag förmodar att man måste ha tillgång till databasen för det. Jag antar att det bara är serveradmins som har den möjligheten. Eller?

Även om det rent tekniskt går att se så innebär inte det att man behöver eller ska eller har för avsikt att göra det.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av ycc »

vulfgar skrev:...
Fast jag förmodar att man måste ha tillgång till databasen för det. Jag antar att det bara är serveradmins som har den möjligheten. Eller?

Även om det rent tekniskt går att se så innebär inte det att man behöver eller ska eller har för avsikt att göra det.
Jag anser att vi medlemmar har rätt att veta vem som har tillgång till databasen. Det är inte alls att misstänkliggöra några enskilda individer. Jag anser att vi har rätt att veta vem som har tillgång till våra privata data.

(Eftersom det nog är ganska trixigt om man vill dölja hur enskilda individer röstat om omröstningen sker med möjligheten att kunna ändra sin röst så kan nog inte rösthemligheten döljas så lätt för den som har tillgång till databasen.)

Detta gäller alltså oberoende om man har mySQL-lösenordet, admin-founder-status, tilldelad backup-rättighet (via "acp-klickning") eller kanske har det för att kunna utveckla PHP utan att databasen är rensad från privat material.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: val av ny Team Leader och ny Team Contact

Inlägg av pun »

ycc skrev: Jag anser att vi medlemmar har rätt att veta vem som har tillgång till databasen. Det är inte alls att misstänkliggöra några enskilda individer. Jag anser att vi har rätt att veta vem som har tillgång till våra privata data.
Jo det är en klart vettig rättighet.

Jag har heller inte något förtroende för delar av adminkåren (eftersom de inte är valda) så jag hoppas att att behörigheten begränsas.

Jag kan tänka mig att enbart Vulfgar samt Konservburk har tillgång till databasen, de två jag litar på ! (vulfgar är då inte admin....)

För övrigt kan det vara mycket besvärande om hela adminkåren har tillgång till databasen eftersom en i valbar plats besitter titeln !
Låst

Återgå till "Omröstningar"