val av ny Team Contact

Kan vi välja Pontus Öhman till ny TC

Omröstningen slutade 31 aug 2010, 23:04

Ja
43
66%
Nej
22
34%
 
Antal röster: 65

Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

val av ny Team Contact

Inlägg av vulfgar »

Nomineringar har skett i denna tråden http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 79&start=0
Diskussioner förs i den här tråden http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 84&start=0

Omröstningen pågår fram tom den 31 augusti
Det går att ändra en lagd röst.

Om alternativet "Nej" får mer än hälften av rösterna, kommer jag att tillsammans med nyvald TL och administrationen utse en provisorisk TC medan ny nominering/val pågår.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
barzam
Inlägg: 504
Blev medlem: 14 feb 2009, 09:36
OS: Arch Linux
Ort: Stockholm

Re: val av ny Team Contact

Inlägg av barzam »

Hur gör jag om jag vill rösta blankt?
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: val av ny Team Contact

Inlägg av Ulsak »

det är praxis i föreningsvärlden att om det endast finns en kandidat nominerad till en post så skall val ske medelst acklamation det vill säga att man säger ja till kandidaten. om att inte är nöjd med den kandidat som är föreslagen är det anständigaste att man nominerar någon annan eller nominerar sig själv.
att säga nej utan att göra en egen insats först är IMHO inte OK.
alla har rätt att avstå att rösta.
alltså; är du för eller emot Pontus?

Själv anser jag att Pontus är den bästa kandidaten vi har haft på länge.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: val av ny Team Contact

Inlägg av Bowmore »

@barzam
Ditt fråga är befogad. Tyvärr är vi försent ute nu för att kunna ändra på det så alternativet för en blankröst är att inte rösta alls. Valutgången påverkas dock inte av avsaknaden av alternativet blankröst utan endast att valdeltagandet blir lägre förutsatt att några då skulle valt att rösta blankt.

@Ulsak
Detta val är inte att likställa med acklamation utan är en sluten omröstning.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: val av ny Team Contact

Inlägg av Broder Tuck »

@ barzam, bowmore och Hylas.
Jag delar era synpunkter och känner förmodligen likadant.

@barzam.
Man måste lägga sin röst på något av alternativen. Känns inte det ena mer rätt, än det andra, så blir det inte kvar så särdeles mycket att fundera kring, i alternativa vägar.

Men rösten som sådan, bör dock avges. (Som bowmore så tydligt säger. En blank röst sällar sig enbart till det stora flertal som inte kommer att avge sin röst).

En avlagd röst, oavsett alternativ den har lagts på, sällar sig till de röstandes skara. Därmed bör du ha fått svar nog, hoppas jag. . .

Ju fler som lobbar för den enda lösning som föreligger, får mig att än mer känna mig säker på, att den lobbande rösten klingar så, som tomma tunnor skramlar.
Jag har agerat efter det och har gjort mitt val.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: val av ny Team Contact

Inlägg av vulfgar »

Jag kunde haft alternativet "Vet inte" eller "ingen åsikt" som ett extra alternativ. Jag tyckte bara det verkade meningslöst i och med att det bara finns ett alternativ att rösta på. Dessutom skulle det bli lite svårt att veta hur man skulle lösa problemet om dessa båda alternativ fick en stor majoritet av rösterna.

Jag kunde också satt alternativet "Nej/vet inte", men då hade det varit svårt att veta om resultatet skulle visa på ett misstroende mot den enda kandidaten ifall det alternativet fått mest röster, eller om det bara visade på att Pontus verksamhetsplan kanske inte framgått tillräckligt tydligt.

Det var så jag tänkte och det är det vi kör på nu i detta valet. Tills nästa val hoppas jag att den person som sköter det lyckas fixa alternativ som täcker alla tänkbara varianter.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: val av ny Team Contact

Inlägg av vulfgar »

jag har plockat bort ett antal inlägg som är utanför ämnet. Den här tråden är för valtekniska frågor.

Jag funderade lite på att ta bort även Ulsaks inlägg pga att det innehåller lobbying, men eftersom det klargör min egen ståndpunkt ang acklammation och det bara finns en person att välja på så kan det inte skada någon annan och det får därför stå kvar.

Var vänliga och skippa all lobbying i denna tråd.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: val av ny Team Contact

Inlägg av Ulsak »

Jag måste bara göra ett klargörande: praxis betyder vedertaget bruk och det är inte detsamma som sker i det här valet.
Jag ber hemskt mycket om ursäkt om jag har varit luddig och lobbat för Pontus Öhman som TC.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: val av ny Team Contact

Inlägg av vulfgar »

valet är avslutat och Pontus Öhman är vald till ny TC.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Låst

Återgå till "Omröstningar"