Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
Användarvisningsbild
christer
Inlägg: 1362
Blev medlem: 11 jan 2007, 17:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa

Inlägg av christer »

Hur är det att inte ha Gnome i Natty?
Lyckas man få enkelklick och Home-ikonen på skrivbordet?
Använder de redan LibreOffice?
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

Jag kör Gnome i Natty :)
När man installerar en releasad Natty om ett knappt halvår så installeras Unity som default om hårdvaran stöder Unity, annars installeras Gnome. Så du kommer att få en av de två desktopparna men inte båda, så installeras Unity så får du själv installera Gnome om det är det du vill köra med.

I Unity har du inga ikoner på skrivbordet utan de finns i en launcher liknande den för Docky.

Jepp, LibreOffice är tänkt att ersätta OpenOffice i Natty om den hinner bli stabli nog för att ta med.
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa

Inlägg av Hylas »

Installerade ubuntu-netbook i lucid på en dator med 24 tums-skärm. Det ser bedrövligt ut. Föredrar gnome med docky.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa

Inlägg av farmfield »

Hylas skrev:Installerade ubuntu-netbook i lucid på en dator med 24 tums-skärm. Det ser bedrövligt ut. Föredrar gnome med docky.
LOL

UNE är väl inte riktigt avsett för att köras på 24" skärm... xD

1920x1080 eller t.o.m. högre upplösning?

Men jag utgår ifrån att Unity för 'desktop' kommer vara rätt välanpassat för högre upplösningar...

@Bowmore & Plun

Ang. Compiz... Hur tror ni om Compiz sett till 'vanliga' Gnome? Jag utgår ifrån att Gnome 2.x kommer leva kvar ett bra tag även efter Gnome 3 och just det där med att många kommer vilja köra det gamla, 'vanliga' Gnome 2.x + Compiz, Docky o.s.v..?

Docky är ju också en fråga hur det blir, om dom kommer utveckla en Gnome 2.x och en Gnome 3-version parallellt eller hur blir det tro?

Eller har jag missuppfattat skillnaderna mellan Gnome 2.x och 3..? Hur kompatibla är dom? Jag har fått uppfattningen om att dom i princip inte är kompatibla alls...
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

farmfield skrev:Ang. Compiz... Hur tror ni om Compiz sett till 'vanliga' Gnome? Jag utgår ifrån att Gnome 2.x kommer leva kvar ett bra tag även efter Gnome 3 och just det där med att många kommer vilja köra det gamla, 'vanliga' Gnome 2.x + Compiz, Docky o.s.v..?
Nu borde det inte skapa några större problem att köra Compiz på Gnome 3. Idag har vi ju redan en hybrid av den. I Natty kommer inte Gnome 3 vilket är en av orsakerna till att man ist valde Unity även för desktop. Däremot har Sebastien Bacher bollen att fortsätta med att klämma in diverse stabil Gnome 3 funktionalitet enl denna blueprint: GNOME plans for the natty cycle.
farmfield skrev:Eller har jag missuppfattat skillnaderna mellan Gnome 2.x och 3..? Hur kompatibla är dom? Jag har fått uppfattningen om att dom i princip inte är kompatibla alls...
Blandar du inte ihop Gnome 3 med Gnome Shell nu?l
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa

Inlägg av farmfield »

Bowmore skrev:
farmfield skrev:Eller har jag missuppfattat skillnaderna mellan Gnome 2.x och 3..? Hur kompatibla är dom? Jag har fått uppfattningen om att dom i princip inte är kompatibla alls...
Blandar du inte ihop Gnome 3 med Gnome Shell nu?l
Säkert, hehe... Har fortfarande inte riktigt fattat var gränsen mellan de båda går... Oavsett vilket kör Gnome 3 Gnome-Shell, eller?

Wikipedia om Gnome 3: http://en.wikipedia.org/wiki/GNOME#GNOME_3.0
The next version of the desktop environment, using GNOME Shell
Och Gnome-Shell funkar väl inte med Compiz, eller?

Edit: tror jag fick bättre koll nu... Gnome-shell kör 'Mutter' som skrivbords-(eller är det fönster?)-hanterare. Mutter är 'nya' Metacity och det är Metacity vi ersätter med Compiz när vi kör skrivbordseffekterna... Så Gnome-Shell är beroende av Mutter. Ersätter du Mutter med Compiz dödar du skrivbordsmiljön... Typ...

Odd $h!7, det här med skrivbords/fönsterhanterare... ;)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

farmfield skrev:Säkert, hehe... Har fortfarande inte riktigt fattat var gränsen mellan de båda går... Oavsett vilket kör Gnome 3 Gnome-Shell, eller?
Inte nödvändigtvis, Gnome Shell är ett skal ovanpå Gnome 3 som snurrar på Mutter. Men Gnome 3 utan Gnome Shell har fortfarande metacity som bas. Gnome 3 desktop (alltså utan Gnome Shell) ska tydligen skilja sig från Gnome 2 men vet inte exakt hur. Hur om helst så kan man även hämta ner Gnome 2 desktop om man känner för det.
farmfield skrev:Och Gnome-Shell funkar väl inte med Compiz, eller?
NIx, då Gnome Shell kör på Mutter.
farmfield skrev:Odd $h!7, det här med skrivbords/fönsterhanterare... ;)
Japp, Gnome-folket talar inte klarspråk, antagligen för att de vill att alla ska köra Gnome Shell men frågan är väl snarare vad som kommer att hända framöver. Gnome Shell har ju fått mycket kritik och kanske gör de som Ubuntu, tar ett snack till med Compiz-gänget och skippar Mutter.
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa

Inlägg av Hylas »

farmfield skrev:
Hylas skrev:Installerade ubuntu-netbook i lucid på en dator med 24 tums-skärm. Det ser bedrövligt ut. Föredrar gnome med docky.
LOL

UNE är väl inte riktigt avsett för att köras på 24" skärm... xD

1920x1080 eller t.o.m. högre upplösning?

Men jag utgår ifrån att Unity för 'desktop' kommer vara rätt välanpassat för högre upplösningar...
1200x1920. Unity blir nog bra. Det såg lite komiskt ut med en horisontell jätteblaffa mitt på skärmen (dockan) samt en vertikal något mindre jätteblaffa till vänster (huvudmenyn).

Studsande fönster är kul i 2 minuter...
Användarvisningsbild
christer
Inlägg: 1362
Blev medlem: 11 jan 2007, 17:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa

Inlägg av christer »

De kunde ju använda gamla Gnome om nya Gnome inte hinner till utgivandet av Ubuntu 11.04. Sedan när nya Gnome utkommer kan de ju placera det i programarkivet. Att de blandar in Unity verkar ju som något slags hämndaktion.
Kan man inte i Unity ha ikoner, handböcker, läxor halvfärdiga arbeten osv på skrivbordet, är det illa ställt. Ett tomt skrivbord är bara för sådana, som påstås vara flexibla och kan lätt flytta till annat. Enligt korthuggen Linuxfilosofi är ett tomt skrivbord helt onödigt och skall avlägsnas.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa

Inlägg av farmfield »

Bowmore skrev: [...] Gnome Shell är ett skal ovanpå Gnome 3 som snurrar på Mutter. Men Gnome 3 utan Gnome Shell har fortfarande metacity som bas. Gnome 3 desktop (alltså utan Gnome Shell) ska tydligen skilja sig från Gnome 2 men vet inte exakt hur. Hur om helst så kan man även hämta ner Gnome 2 desktop om man känner för det.
Jo, det är väl just den biten jag undrar över, Gnome 3 utan Gnome-shell, vad det kommer innebära, om det kommer fungera med Compiz o.s.v...
Bowmore skrev:
farmfield skrev:Odd $h!7, det här med skrivbords/fönsterhanterare... ;)
Japp, Gnome-folket talar inte klarspråk, antagligen för att de vill att alla ska köra Gnome Shell [...]
Fast jag tänkte mer på vad det egentligen är/innebär... Skrivbordshanterare, fönsterhanterare, compositinghanterare, fönsterdekoratörer, X o.s.v...

Att Gnome-desktop, Gnome-shell och Unity är kombinationer av ovanstående, det är jag helt med på - jag klurar alltså mer på frågan om vad som ligger ovanpå vad liksom...

X ligger i botten. Sen då? Rent logiskt tycker man Compiz borde ligga direkt ovanpå X. Men är det X som 'skapar' skrivbordet/skrivborden eller nåt annat? Sen är det då metacity/compiz som ritar upp fönstren.

Och är jag helt fel ute när jag tänker i 'lager på lager' här?
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

farmfield skrev:Jo, det är väl just den biten jag undrar över, Gnome 3 utan Gnome-shell, vad det kommer innebära, om det kommer fungera med Compiz o.s.v...
Ja, det ska funka men du kanske behöver plocka ner Gnome 2 då. Men varken Gnome 3 eller Gnome Shell är aktuellt för Natty, Sen får vi se vad framtiden har att utvisa.
farmfield skrev:Fast jag tänkte mer på vad det egentligen är/innebär... Skrivbordshanterare, fönsterhanterare, compositinghanterare, fönsterdekoratörer, X o.s.v...
Ska försöka förklara lite kortfattat hur jag förstått det hela med risk för att bli missförstådd och tillrättavisad :)

Nivåerna är i princip som du skriver. Förenklat ser det ut så här:
X <---> GTK <---> Window Manager (WM) <---> Gnome X

I Gnome 2 används Metacity som WM men många kör ist med Compiz som WM. Compiz behöver dock Metacity för att komma åt temana. Här är ett av problemen varför Compiz inte funkar på Mutter men kommer till det lite senare.

Metacity använder GTK2 (tidigare Emerald) som dekoratör som i sin tur använder GTK+ grafiklib. Dekoratören är den del som fixar fönsterlisten med de numer tre berömda knapparna Stäng/Minimera/Maximera för den som undrar och som ballar ur ibland :P

Gnome 3 använder inte Metacity som WM utan Mutter. Mutter ÄR Metacity (fork) fast baserad på Clutters grafiklib, därav namnet. För att Compiz ska funka ihop med Mutter krävs bl.a att Compiz kan komma åt gtk-temana via Mutter men här brakade diskussionerna mellan Gnome 3 och Compiz-gängen ihop, tyvärr. Sen ovanpå det så kommer mer strul iom Gnome Shell (GS) som satt ytterligare hinder för Compiz. Vet dock inte exakt vad mer än att GS är mer integrerat i Gnome 3 och nere och pillar på detaljnivå.

Det har ju varit en hel del heta diskussioner kring Mutter vs Compiz och förhoppningsvis så rättar sig Gnome 3 gänget i ledet och återupptar de diskussionerna. Om inte så riskerar Gnome 3 att bli en flopp inbillar åtminstone jag mig. Compiz har ju mer eller mindre blivit en defacto-standard.

Hmmm, undrar om detta blev någorlunda rätt och begripligt ...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa

Inlägg av vulfgar »

Bowmore skrev:...
Hmmm, undrar om detta blev någorlunda rätt och begripligt ...
Det blev i alla fall mindre obegripligt. :P
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa

Inlägg av pun »

Nu finns 2.6.37 kärnan att testa för hugade spekulanter..... än så länge enbart från Synaptic eftersom inget metapaket är utgivet.

Bara att söka efter linux-image samt linux-headers

Funkar utmärkt på min rena Intel/nVidia burk !!
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

Japp, 2.6.37:an snurrar på dock utan OSS så datorn får nog köra nattskift igen >:(

På tur bör var Compiz 0.9.2 inom nån vecka.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa

Inlägg av farmfield »

@Bowmore

Då hade jag fattat även om jag inte kunde uttrycka det lika vettigt. ;D

Det enda jag har att anmärka på är att GTK2 skulle vara Emerald vilket är fel. Emerald är fortfarande ett underprojekt i Compiz, gissningsvis mest använt av deras old-school-entusiaster...

OT/ När jag testade Emerald (way back) så kommer jag ihåg att det var en massa teman med glas-stuk, glansiga 2½D-teman, lite som i KDE - inte riktigt min grej... /OT

Jag har iaf läst på mer och insett att vad Compiz gör är att flytta allt uppritat till en egen 3D-miljö (även om vi ser den i 2D så länge vi inte kör kuben typ) och i denna manipuleras objekten i 3 led. Och x/y är ju då vad vi ser i 2D-vyn och z-axeln används för att organisera objekt/fönster i 'lager'. Det var den biten jag missat tidigare - lustig miss dessutom eftersom jag ju hållit på med 3D-biten länge och sen meklat med Compiz sen min första dag i Linux. ::)

@Alla

Och testade gnome-shell igår... Jag tänker inte uttrycka vad jag tycker eftersom jag då riskerar varning för mitt språkbruk. Om jag var inne på att Unity nog var rätt väg att gå utifrån att ha testat gnome-shell för ett halvår sen sist och faktiskt endast läst om Unity/sett screenshots, då kan jag säga att efter att ha testat igen så är det ett tvärnej från mig. Sen kör jag nog vidare på 'vanliga' Gnome snarare än Unity ändå, gillar gnome-panel och Docky o.s.v...
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

farmfield skrev:Det enda jag har att anmärka på är att GTK2 skulle vara Emerald vilket är fel
Du tolkade mig fel här. Det jag menade var att Metacity gick över till att använda GTK2 som dekoratör, alltså inte att Emerald döpts om till GTK2. Nu har ju även utvecklingen av Metacity avstannat men lever vidare som en fork i Mutter under täcknamnet "Metacity 3" ;)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

Så har uppdateringshanteraren slutat att fungera >:D
$ /usr/bin/update-manager
Traceback (most recent call last):
File "/usr/bin/update-manager", line 32, in <module>
from UpdateManager.UpdateManager import UpdateManager
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/UpdateManager/UpdateManager.py", line 32, in <module>
import gconf
ImportError: No module named gconf
EDIT:
Kollade upp paketet python-gconf och modulerna ligger under python2.6 och behöver alltså uppgraderas för python2.7. Lär väl dyka upp en uppgradering snart via apt-get ;)
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa

Inlägg av farmfield »

Bowmore skrev:
farmfield skrev:Det enda jag har att anmärka på är att GTK2 skulle vara Emerald vilket är fel
Du tolkade mig fel här. Det jag menade var att Metacity gick över till att använda GTK2 som dekoratör, alltså inte att Emerald döpts om till GTK2. Nu har ju även utvecklingen av Metacity avstannat men lever vidare som en fork i Mutter under täcknamnet "Metacity 3" ;)
Aah, jupp, tolkade det precis som du trodde men nu fattar jag hur du menade, hehe...

Bifråga on topic sett till den frågeställningen men off topic sett till tråden, så kort: Vilken är X-klienten i Ubuntu?

Sen blir väl snacket om det här ytterst on topic ändå kom jag på iom att MarkS* ju meddelade att dom skall skippa X framöver... Låter som ett skämt nästan, hehe...

Edit:

Det är rätt flippade beslut nu för Ubuntu's framtid. Först skiter man i Gnome 3 till förmån för egna Unity. Nu skall man skippa Xorg... Dom bryter mot konventionerna rätt rejält...
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

farmfield skrev:Bifråga on topic sett till den frågeställningen men off topic sett till tråden, så kort: Vilken är X-klienten i Ubuntu?
Beror på vilken klient du avser men grafiska klienter är fönsterhanterarna, typ Metacity, Compiz och Mutter.

Lite basics kanske :)
http://en.wikipedia.org/wiki/X_Window_System
http://en.wikipedia.org/wiki/Wayland_%2 ... _server%29
farmfield skrev:Sen blir väl snacket om det här ytterst on topic ändå kom jag på iom att MarkS* ju meddelade att dom skall skippa X framöver... Låter som ett skämt nästan, hehe...
Snacket är on topic fast inte i denna tråd så förslaget är att bryta ut den här biten i en annan ny tråd som t.ex kan heta "X vs Wayland" ;)
farmfield skrev:Det är rätt flippade beslut nu för Ubuntu's framtid. Först skiter man i Gnome 3 till förmån för egna Unity. Nu skall man skippa Xorg... Dom bryter mot konventionerna rätt rejält...
Nja, jag tycker det är ett steg i rätt riktning så länge som man bibehåller nättransparensen mot X servern vilket blir fallet iom att Wayland kommer att hosta den.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

OSS, to be or not to be in Natty?

Daniel T Chen's argument att disabla OSS i kärnan ser ut att falla ihop som ett korthus. Nu senast Daniels argument " Fedora did it" :P
There's something weird going on here: is not true that fedora did the same!
You can find in attachment the kernel config from FC14, which shows that OSS emulation in ALSA was not removed at all from the kernel in FC14.
Källa: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/579300
Låst

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion Precise Pangolin"