Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 15 aug 2020, 07:40

Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 163 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
 Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa 
Författare Meddelande
Användarvisningsbild

Svara med citat
Inlägg Re: Ubuntu 11.04 Natty Narwhal, pre-alfa
Jo men det handlar om sådana här kretsar som nu kommer....

http://arstechnica.com/gadgets/news/201 ... aphics.ars

De som hoppar på tåget nu kan ställa sig och pissa på Fort Redmond om ett par år.... O0

07 nov 2010, 18:37
Användarvisningsbild

Svara med citat
Ubuntu måste också skala bort en hel del för att så mycket som möjligt med verklig substans skall rymmas på en CD. Program, som gör samma saker och är programmerade med olika nivåer av programmeringsspråk , som ger skal på skal kan gärna ersättas.

07 nov 2010, 21:34
Användarvisningsbild

Svara med citat
Intressant artikel om Wayland:
http://www.techdrivein.com/2010/11/life ... rive-in%29
Citat:
The shift of Unity from X11 towards Wayland will take years to complete and don't expect anything ground breaking to happen any time soon. As Shuttleworth himself puts it, six months is an unrealistic time frame for something this big. Ubuntu 11.04 won't be having a different display server in the form of Wayland. But we will start seeing signs of change with Ubuntu 11.10 and Ubuntu 12.04 releases definitely though.

11 nov 2010, 20:06
Användarvisningsbild

Utgåva: 19.10 Eoan Ermine
Svara med citat
Övre panelen borta efter gårdagens uppdatering. Första problemet jag haft med Natty, som varit riktigt stabil på min pc.

Panelen återkom efter uppdatering, men nedre panelen hamnade en panelbredd från den nedre kanten istället :-\
Därefter är det stopp vid uppdatering. "Paketberoenden kan inte lösas" Detaljer "compiz-core libcompizconfig0"
(
Kunde inte beräkna uppgraderingen
Ett problem utan lösning inträffade vid beräkning av uppgraderingen.
Rapportera det här felet mot paketet "update-manager" och inkludera följande felmeddelande:
'E:Fel, pkgProblemResolver::Resolve genererade avbrott; detta kan bero på tillbakahållna paket.'
)

Senast redigerad av gruble 11 nov 2010, 23:29, redigerad totalt 2 gånger.

11 nov 2010, 21:10
Användarvisningsbild

Utgåva: 20.10 Groovy Gorilla
Svara med citat
LOL

Ok. Så Mark bloggar om ett kommande byte till Wayland. Sen säger nån från Nvidia att dom inte har planer på att stödja Wayland. Sen går en utvecklare från Wayland ut och säger att Wayland inte är klart på (typ) 2 år.

Då frågar jag såhär. Vem är 100% säker på att nvidia har en egen uppdaterad drivare för X om två år? :o

Eller så kan man undra, hur är Nouveau om 2 år? Med största sannolikhet bättre än idag - för 2 år är ändå ett tag i IT-världen... ::)

Nu börjar Mark's uttalanden kännas lite förhastade. Det är väl en sak att 'röra om i grytan', dock är det inte bra med den negativa feedback detta gett. Det kanske hade varit bättre att kläcka ur sig en sak i taget. Att Wayland knappast blir klart till 11.04 'vet' vi ju, så han kunde ju ha väntat till efter releasen av 11.04 - och mottagandet av 'nya' Unity - innan han spelade ut kortet om Wayland... ::)

11 nov 2010, 21:29
Profil WWW
Användarvisningsbild

Svara med citat
farmfield skrev:
Nu börjar Mark's uttalanden kännas lite förhastade. Det är väl en sak att 'röra om i grytan', dock är det inte bra med den negativa feedback detta gett. Det kanske hade varit bättre att kläcka ur sig en sak i taget. Att Wayland knappast blir klart till 11.04 'vet' vi ju, så han kunde ju ha väntat till efter releasen av 11.04 - och mottagandet av 'nya' Unity - innan han spelade ut kortet om Wayland... ::)

Jag vet inte var du finner dessa negativa kommentarer..... det finns "bakåtsträvare" som inte vill ändra på någonting sedan finns det de som ser möjligheter med Wayland....

Det främsta skälet att jag stödjer Wayland-utvecklingen är att det kommar att göra att man tvingas göra något åt Xorg... alla som ser framtidens datoranvändning är helt eniga om att Wayland är intressant.

En som är klarsynt.....(postade det även igår) ;)
http://www.phoronix.com/scan.php?page=n ... &px=ODc2Nw

Sen är det inga somhelst problem med tex nVidia..... om de ser att de kan tjäna pengar på något så köper de några utvecklare som snabbt knådar ihop något som förmodligen är bättre än nåt öppenkällkodsprojekt där man sitter o trätar om vad RMS tycker..... :P

Jag noterade att IDG-Niklas "kröp till korset"... efter att ha funderat på saken..
http://blogg.idg.se/openforce/2010/11/0 ... bakom-sig/

Citat:
Vi behöver en mer kreativ, innovativ miljö inom öppen källkod och där platsar inte X idag. Tyvärr.

Thats it....!!

11 nov 2010, 22:18
Användarvisningsbild

Svara med citat
Jag tycker att införandet av Unity för Natty-desktop är ett intressant steg som inte kan förkastas utan att prövas. Och det samma antar jag gäller Wayland.

10.10 Desktop Edition blev inte den "cowboy release" som kanske var väntat av en release direkt efter en LTS, utan det verkar som all "cowboy"-utveckling varit koncentrerad på Netbook Edition med Unity.

Nu när man har fått sina första lärdomarna med Unity för netbooks tror jag det är ett ganska naturligt steg att försöka anpassa och vidareutveckla Unity för Desktop Edition, speciellt om det är så att det är problematiskt att ta in Gnome Shell.

Införandet av Unity för desktop är väl än så länge bara meddelat och det är ju inte så att det har dykt upp i en beta-release eller liknande utan förvarning. Kritik från användare av Unity på netbooks måste vara värdefull återkoppling för utvecklarna av Unity.

Jag tror inte att någon ska dra förhastade slutsatser avseende Unity och Wayland innan 12.04 LTS.

11 nov 2010, 22:42
Användarvisningsbild

Utgåva: 20.10 Groovy Gorilla
Svara med citat
pun skrev:
farmfield skrev:
Nu börjar Mark's uttalanden kännas lite förhastade. Det är väl en sak att 'röra om i grytan', dock är det inte bra med den negativa feedback detta gett. [...]

Jag vet inte var du finner dessa negativa kommentarer..... det finns "bakåtsträvare" som inte vill ändra på någonting sedan finns det de som ser möjligheter med Wayland....

Jag skrev 'feedback' och inte 'kommentarer'. Det är skillnad. Feedback är t.ex. dom två sakerna jag nämner - Nvidia's uttalande (om det nu kan anses vara det) och sen det här med tidsplanen.

Den typen av 'tveksamheter' är negativ feedback och det har dessutom ingenting att göra med 'bakåtsträvare' sett till vad jag skriver, utan verkligheten och att man har på fötterna när man gör ett uttalande.

Eller så är vad Mark sagt nu det som gäller och då släpper man Ubuntu 11.10 med ett instabilt Wayland som dessutom bara fungerar med Nouveau... ::)

11 nov 2010, 23:21
Profil WWW

Svara med citat
Vad gäller Wayland så är inte det ett förhastat beslut av Canonical utan en utvärdering har pågått åtminstone sen Lucids dagar. Så man har lite på fötterna.

När det gäller uppgradering av Compiz till 0.9.2 så har jag tappat en del ikoner i panelen:
- volymkontrollen
- Stäng av/logga ut
- indicator-me/messages

12 nov 2010, 13:15
Användarvisningsbild

Svara med citat
Inte kan det väl rekommenderas att man redan använder kommande Ubuntu 11.04! Kritiken är heller inte så befogad. Den skall väl riktas till programmerarna, så att det kan åtgärdas innan versionen släpps. Det mesta flyter ju omkring för tillfället. Läste att LibreOffice önskar 300 Mb för att klara de flesta språkvarianterna. Något sådant stort har inte rum på en CD med ett OS längre. Att få andra leverantörer som Debian och Gnome att fatta allvaret med Ubuntus tidtabeller är heller inte lätt. Blir säkert lika med Wayland, Nvidia osv. Det fria kan inte kommenderas fram, utan följer egen utvecklingstakt fritt från Ubuntus tidtabeller. Säkert får vi ändå det bästa med i vårens Ubuntu-version.

12 nov 2010, 15:54

Svara med citat
christer skrev:
Inte kan det väl rekommenderas att man redan använder kommande Ubuntu 11.04! Kritiken är heller inte så befogad. Den skall väl riktas till programmerarna, så att det kan åtgärdas innan versionen släpps. Det mesta flyter ju omkring för tillfället.
Vad? Wayland? Wayland kommer hur som helst inte i 11.04.

christer skrev:
Läste att LibreOffice önskar 300 Mb för att klara de flesta språkvarianterna. Något sådant stort har inte rum på en CD med ett OS längre.
Språkvarianterna t.ex ligger inte på liveskivan. Sen kan man hämta ner diverse program under installationen vilket också diskuteras. De program som ska finnas även för de som inte råkar ha internet är något som man däremot måste enas om.

christer skrev:
Att få andra leverantörer som Debian och Gnome att fatta allvaret med Ubuntus tidtabeller är heller inte lätt. Blir säkert lika med Wayland, Nvidia osv. Det fria kan inte kommenderas fram, utan följer egen utvecklingstakt fritt från Ubuntus tidtabeller. Säkert får vi ändå det bästa med i vårens Ubuntu-version.
Detta 'problem' är oberoende av vilket tidtabell man väljer. Det som finns det finns och det kommer alltid nåt nytt bakom hörnet som man missar.

12 nov 2010, 19:54
Användarvisningsbild

Svara med citat
farmfield skrev:
pun skrev:
farmfield skrev:
Nu börjar Mark's uttalanden kännas lite förhastade. Det är väl en sak att 'röra om i grytan', dock är det inte bra med den negativa feedback detta gett. [...]

Jag skrev 'feedback' och inte 'kommentarer'. Det är skillnad. Feedback är t.ex. dom två sakerna jag nämner - Nvidia's uttalande (om det nu kan anses vara det) och sen det här med tidsplanen.

Den typen av 'tveksamheter' är negativ feedback och det har dessutom ingenting att göra med 'bakåtsträvare' sett till vad jag skriver, utan verkligheten och att man har på fötterna när man gör ett uttalande.

Eller så är vad Mark sagt nu det som gäller och då släpper man Ubuntu 11.10 med ett instabilt Wayland som dessutom bara fungerar med Nouveau... ::)

Jo men nu är det främst oroliga bakåtsträvare som hittar på alla konstiga argument kring Marks utspel.... bakom "gnölet" finns även de som kör gammla crap-lösningar via xorg och det har inget med moderna lösningar att göra.

Wayland är i början på sin utveckling.... ingen vet om det kan blir en framtida lösning. De som testar kommer att ge en dom !!!

MarkS utspel lockar vidare förhoppningsvist fler utvecklare som ser hur långsamt utvecklingen sker med Xorg.

Mark bloggade idag om Linaro som är en ARM klon....
http://www.markshuttleworth.com/archives/556

Mycket bra ledare som vågar röra om i grytan och komma med nya ideer isf att sitta fast i gamla sunkiga hjulspår..... ;)

(men nu kanske det inte finns tillräckligt med utvecklare eftersom alla måste tjäna pengar på någonting... O0 )

12 nov 2010, 20:14
Användarvisningsbild

Svara med citat
Bowmore skrev:
När det gäller uppgradering av Compiz till 0.9.2 så har jag tappat en del ikoner i panelen:
- volymkontrollen
- Stäng av/logga ut
- indicator-me/messages

Jo det är klart rörigt just nu..... jag "trollade" bort några paket igår därav Chroot-tråden så jag enkelt har den tillhanda.... ;)

ubuntu-desktop verkar också brutet just nu.

Nu kör jag då det mesta via dist-upgrade så efter lite pusslande så funkar iaf min installation just nu bra....

12 nov 2010, 20:23

Svara med citat
pun skrev:
Nu kör jag då det mesta via dist-upgrade så efter lite pusslande så funkar iaf min installation just nu bra....
Meaning..., att du har de ikoner jag saknar i panelen ???

12 nov 2010, 21:17
ung forumnörd
Användarvisningsbild

Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Svara med citat
Bowmore skrev:
pun skrev:

Jag råkade ut för det för ett par dar sen, men det fixades efter nästa uppdatering av compiz.

13 nov 2010, 00:10

Svara med citat
vulfgar skrev:
Bowmore skrev:
pun skrev:

Jag råkade ut för det för ett par dar sen, men det fixades efter nästa uppdatering av compiz.
Hmm, såg att paketet indicator-sound uppgraderades idag och trodde att den skulle dyka upp i panelen igen, men icke. Känner igen det här problemet sen tidigare, fanns nåt ställe där man kunde bocka i om den skulle vara synlig tror jag. Får kolla lite till.

13 nov 2010, 00:16
ung forumnörd
Användarvisningsbild

Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Svara med citat
Just ljudikonen var en av dom som fattades för mej också, precis som vissa jag lagt till själv, såsom systeminfo, sensor-applet, Character Palette, avstängningen mfl. Det var i onsdags, men det kom en compizuppdatering under natten som fixade ikonerna igen. Tyvärr minns jag inte exakt vilket paket det var. Jag har i alla fall inga paket som är tillbakahållna, precis allt som går att uppgradera är uppgraderat.

13 nov 2010, 00:30
Användarvisningsbild

Svara med citat
Jo jag har haft en röra i flera dagar.... inkl en chroot igår... >:D

capplets fick jag forcera idag, efter det verkar det ha lugnat sig och funkar.

Sen ännu mer röra idag med Unity..... ;D ;D ;D

"Bring on the breakage"....... O0

13 nov 2010, 00:37

Svara med citat
Nu börjar det klarna för mig var problemet ligger. Såg att bt och nätverksikonen ligger i notifieringsytan. Bt ska ju inte ligga där och motsvarande panelobjekt där volym och bt ska ligga saknas under lägga till. Kan det vara nåt pyton med Python kanske?

13 nov 2010, 00:48
Användarvisningsbild

Utgåva: 19.10 Eoan Ermine
Svara med citat
Fungerar här också nu, efter att jag uppgraderat återhållna paket manuellt. Klickade 2 ggr på Installerad version i Pakethanteraren Synaptic, och scrollade nedåt. Problempaket hade en grå ruta med en bock i. Högerklickade på dom och valde Markera för uppgradering. Uppdateringshanteraren lyckades aldrig uppgradera dom.

13 nov 2010, 03:06
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.   [ 163 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa