Unity-tråden

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Unity-tråden

Inlägg av Bowmore »

tweeek skrev: Jag vill till exempel inte se vilka program som finns att ladda ner.
Håller med och det har diskuterats i ayatana-teamet som jobbar med Unity. Dashen ska användas just för det den är till för, dvs att starta upp ett program som man har installerat.
tweeek skrev: Arbetsyteväxlaren vill jag ta bort då det är en funktion som jag inte använder.
Det har också diskuterats och som jag förstått det så visas den bara om man har fler arbetsytor men har inte testat fallet en arbetsyta.
tweeek skrev:Jag hoppas att det kommer en app liknande "Huvudmeny" där man redigerar vad som ska finnas under varje flik.
Inte i Natty, men sen vet man ju inte. Själv tycker jag det är bra som det är, har sina för- och nackdelar som allt annat här i livet.
tweeek
Inlägg: 610
Blev medlem: 18 nov 2007, 19:39
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm, Sverige

Re: Unity-tråden

Inlägg av tweeek »

Bowmore skrev:
tweeek skrev: Jag vill till exempel inte se vilka program som finns att ladda ner.
Håller med och det har diskuterats i ayatana-teamet som jobbar med Unity. Dashen ska användas just för det den är till för, dvs att starta upp ett program som man har installerat.
tweeek skrev: Arbetsyteväxlaren vill jag ta bort då det är en funktion som jag inte använder.
Det har också diskuterats och som jag förstått det så visas den bara om man har fler arbetsytor men har inte testat fallet en arbetsyta.
tweeek skrev:Jag hoppas att det kommer en app liknande "Huvudmeny" där man redigerar vad som ska finnas under varje flik.
Inte i Natty, men sen vet man ju inte. Själv tycker jag det är bra som det är, har sina för- och nackdelar som allt annat här i livet.
Bra att det diskuteras!

Jag kräver inte någon förändring i Unitys utseende utan jag vill att man som användare ska ha möjlighet att ändra menyerna som man själv föredrar dem. Jag räknar med att det kommer så småningom.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Unity-tråden

Inlägg av vulfgar »

tweeek skrev: Jag kräver inte någon förändring i Unitys utseende utan jag vill att man som användare ska ha möjlighet att ändra menyerna som man själv föredrar dem. Jag räknar med att det kommer så småningom.
Håller med helt och hållet. utseendet är ok, men det är skruttigt att inte kunna ändra i menyerna.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Unity-tråden

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:men det är skruttigt att inte kunna ändra i menyerna.
Vad är det mer specifikt du vill kunna göra? Vitlista eller svartlista eller ...?
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Unity-tråden

Inlägg av Kurdistan »

Jag testa Ubuntu Natty 11.04 Beta 2 med bootbar usb-pinne. Tyvärr så kunde jag inte ta del av Unity-miljön. Jockey-gtk hittade heller inte mitt grafikkort drivrutiner, för mitt nvidia grafikkort. Tidigare har den problemfritt kunnat finna. Jag vet att det går installera drivrutiner för grafikkortet mha synaptic/terminalen, men lite besviken blev man.

För min tanke var att testköra från bootbar live-usb och lite besviken när jag inte fick syn på Unity. Unity 2D, kommer den vara redo för 11.04 eller blir det till 11.10? Hoppas den skarpa versionen av Ubuntu Natty 11.04 blir stabil tids nog.

Hade inte varit fel testat Unity. ;)

Glad påsk!
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
tweeek
Inlägg: 610
Blev medlem: 18 nov 2007, 19:39
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm, Sverige

Re: Unity-tråden

Inlägg av tweeek »

Bowmore skrev:
vulfgar skrev:men det är skruttigt att inte kunna ändra i menyerna.
Vad är det mer specifikt du vill kunna göra? Vitlista eller svartlista eller ...?
Det som jag skulle vilja kunna göra är:

- välja vilka program som ska visas i varje meny (under media, internet etc)
- ta bort "Program tillgängliga att hämta"
- ta bort "Mest använda" (behövs ej då jag tar bort program som inte används från menyn)
- ändra storlek på ikoner i menyn och välja att visa med eller utan text

Jag vill helt enkelt bestämma hur min meny ska se ut.
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Unity-tråden

Inlägg av Kurdistan »

Detta far jag fram nar jag ar inne pa bootbara usb live med, Ubuntu 11.04 Beta 2.

ubuntu@ubuntu:~$ /usr/lib/nux/unity_support_test -p
OpenGL vendor string: Mesa Project
OpenGL renderer string: Software Rasterizer
OpenGL version string: 2.1 Mesa 7.10.2

Not software rendered: no
Not blacklisted: yes
GLX fbconfig: yes
GLX texture from pixmap: no
GL npot or rect textures: yes
GL vertex program: yes
GL fragment program: yes
GL vertex buffer object: yes
GL framebuffer object: yes
GL version is 1.4+: yes

Unity supported: no


Hoppas verkligen det inte stammer. :'(

Har engelsk tangentbord val inne live miljo. :)
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Unity-tråden

Inlägg av Bowmore »

Kurdistan skrev:Detta far jag fram nar jag ar inne pa bootbara usb live med, Ubuntu 11.04 Beta 2.
Nu har jag inte kört Natty på en LiveCd/Usb eller i VBox men det är ganska vanligt att Software Rasterizer kopplas in. Har råkat ut för det i andra fall dock länge sen nu. Vet inte på rak arm hur man kommer förbi det men det finns säkert nån förklaring och kanske även en lösning på internet. Liven kör ju inte helt på datorns HW, dvs inte med rätt drivare, och VBox jobbar i en virtualiserad miljö oftast med andra VB-drivare.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Unity-tråden

Inlägg av Bowmore »

tweeek skrev:- välja vilka program som ska visas i varje meny (under media, internet etc)
- ta bort "Program tillgängliga att hämta"
- ta bort "Mest använda" (behövs ej då jag tar bort program som inte används från menyn)
- ändra storlek på ikoner i menyn och välja att visa med eller utan text
- välja vilka program som ska visas i varje meny (under media, internet etc)
Nåt i stil med Mina favoriter per grupp?

- ta bort "Program tillgängliga att hämta"
Jo, det bör man ta bort eller åtminstone kunna konfigurera bort. En helt värdelös funktion som den fungerar idag. De är väl medvetna om det.

- ta bort "Mest använda" (behövs ej då jag tar bort program som inte används från menyn)
Kombinationen Mest använda och Installerade tycker jag är en bra kombination. Det du är ute efer förändrar det konceptet. Det du är ute efter är nåt i stil med Mina favoriter per grupp och möjlighet att dölja resten som då endast kan nås med sökfunktionen.

- ändra storlek på ikoner i menyn och välja att visa med eller utan text
Tja, Andrea Azzarone lyckades ju fixa variablel storlek på ikonerna i launchern vilket blev en succé så kanske nåt hon är intresserad av att fixa ;)
tweeek
Inlägg: 610
Blev medlem: 18 nov 2007, 19:39
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm, Sverige

Re: Unity-tråden

Inlägg av tweeek »

Bowmore skrev: - välja vilka program som ska visas i varje meny (under media, internet etc)
Nåt i stil med Mina favoriter per grupp?

- ta bort "Mest använda" (behövs ej då jag tar bort program som inte används från menyn)
Kombinationen Mest använda och Installerade tycker jag är en bra kombination. Det du är ute efer förändrar det konceptet. Det du är ute efter är nåt i stil med Mina favoriter per grupp och möjlighet att dölja resten som då endast kan nås med sökfunktionen.
Precis, du tycker att det är en bra kombination. Jag vill däremot ha möjlighet att välja vilka program som jag ska se i menyn.

Ett exempel: jag använder VLC väldigt mycket när jag tittar på video. Det programmet skulle komma högst upp på "Mest använda". Dock så startar jag aldrig VLC genom menyn utan genom att klicka på den video som jag ska titta på. Behöver jag ha VLC i menyn? Nej. Därför vill jag kunna välja bort det programmet och andra program.

Jag gjorde en bild för att visa hur jag skulle vilja ha det (under Media):
Bild
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Unity-tråden

Inlägg av Bowmore »

tweeek skrev:Jag vill däremot ha möjlighet att välja vilka program som jag ska se i menyn.
Ok, det du eftersöker är bl.a någon form av svartlistning av applikationer.

Det du ser under Mest använda är något som Zeitgeist håller reda på (historik) åt Unity. Genom att svartlista t.ex VLC så kommer den inte att dyka upp under Mest använda. Tyvärr stöder Zeitgeist idag endast svartlistning av filer och webbadresser, dvs file:, http: och kanske något mer. Själv svartlistar jag bl.a alla filer som ligger under /media.

Men Cando har kollat på en lösning men osäkert om den kommer med i Natty. Här en försmak där du har med en flik Applications ;)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Unity-tråden

Inlägg av vulfgar »

tweeek, jag håller med helt och hållet, jag vill också ha det precis så. :)

Just det där med Mest använda är en i mitt tycke fullständigt vidrig funktion som jag alltid plockar bort där den finns och där det går.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Unity-tråden

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:Just det där med Mest använda är en i mitt tycke fullständigt vidrig funktion
Vill bara citera dig ;D
De starkaste orden används ofta i de svagaste argumenten! :angel:
Skämt åsido så kommer det säkert nån indicator-mainmenu för er som inte kan med dash och lenses ;)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Unity-tråden

Inlägg av vulfgar »

Bowmore skrev:
vulfgar skrev:Just det där med Mest använda är en i mitt tycke fullständigt vidrig funktion
Vill bara citera dig ;D
De starkaste orden används ofta i de svagaste argumenten! :angel:
Skämt åsido så kommer det säkert nån indicator-mainmenu för er som inte kan med dash och lenses ;)
Oooops, ett riktigt slag under bältet! :o

;D

Jo, hoppas på att det kommer något sådant, jag har svårt att tro att det bara är tweeek och jag som skulle vilja redigera menyerna.

Jag tycker ju unity är snyggt och skulle ju gärna använda det, men som det är nu så är det alldeles för mycket jox som i vägen för att det ska funka ordentligt, det är alldeles för omständligt att att hela tiden behöva klicka förbi det som jag inte vill ha.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
tweeek
Inlägg: 610
Blev medlem: 18 nov 2007, 19:39
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm, Sverige

Re: Unity-tråden

Inlägg av tweeek »

Jag är säker på att det senare kommer att komma mycket fler inställningar till Unity bland annat det som jag söker. Jag är inte orolig :)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Unity-tråden

Inlägg av Bowmore »

Kanske, kanske, Unity är ju bara halvfärdigt än, men attityden därute är att menyer tillhör stenåldern. Vidare samma sak för att ha mappar och filer på skrivbordet. Det senare kommer jag definitivt att sakna om det blir verklighet vilket mycket tyder på :'(

Här en tråkig video, men en bra review av Unity
http://www.youtube.com/watch?v=QaLDMz_e2jQ

EDIT:
Såg att det finns en reviderad version med senare Unity.
http://www.youtube.com/watch?v=yCJAjK6g ... feature=iv
Låst

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion Precise Pangolin"