Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
Användarvisningsbild
gruble
Inlägg: 704
Blev medlem: 24 maj 2007, 11:30
OS: Foresight
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av gruble »

Applications menyn fungerade direkt efter dina instruktioner. Tackar ;)

men högerklicka på Applications och välja Edit Menus fungerar inte trots
ut/inloggning.

Den 3 övre menyn System (efter Applications och Places) är den bortagen
eller måste den installeras särskilt nu ?
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

gruble skrev:men högerklicka på Applications och välja Edit Menus fungerar inte trots ut/inloggning.
Vad händer om du kör kommandot alacarte i terminalen?

Japp, System-menyn är borttagen, tyvärr :P
Lite osäker dock, efter att ha ändrat i min main Oneiric också och då dök System-menyn upp som Desktop under Applications men syns inte i den menyn så frågan är hur man kommer åt de programmen där? Eller så har jag en hybrid av gammalt och nytt. Ska kolla senare även i testinstallationen.
Användarvisningsbild
gruble
Inlägg: 704
Blev medlem: 24 maj 2007, 11:30
OS: Foresight
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av gruble »

alacarte ger något med åtkomst nekas

Kod: Markera allt

per@ubuntu:~$ alacarte
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/bin/alacarte", line 37, in <module>
    main()
  File "/usr/bin/alacarte", line 33, in main
    app = MainWindow(datadir, version, sys.argv)
  File "/usr/share/alacarte/Alacarte/MainWindow.py", line 49, in __init__
    self.editor = MenuEditor()
  File "/usr/share/alacarte/Alacarte/MenuEditor.py", line 36, in __init__
    self.__loadMenus()
  File "/usr/share/alacarte/Alacarte/MenuEditor.py", line 63, in __loadMenus
    self.save(True)
  File "/usr/share/alacarte/Alacarte/MenuEditor.py", line 67, in save
    fd = open(getattr(self, menu).path, 'w')
IOError: [Errno 13] Åtkomst nekas: '/home/per/.config/menus/applications.menu'
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Körde du med sudo gedit?

Kolla med kommandot

Kod: Markera allt

ls -l ~/.config/menus/applications.menu
om du äger filen och har läs- och skrivrättigheter. I mitt fall är det satt -rw-r--r--

Kolla även den andra filen du la till.
Användarvisningsbild
gruble
Inlägg: 704
Blev medlem: 24 maj 2007, 11:30
OS: Foresight
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av gruble »

-rw-r--r-- 1 root root 243 2011-06-04 11:56 /home/per/.config/menus/applications.menu

Använde sudo gedit men är inte ägare till dom båda filerna
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Inte så konstigt då, eftersom du ska vara ägare till filerna du skapade och alla andra också under hemkatalogen. sudo sätter root som ägare och då blir det fel.

Rätta till med

Kod: Markera allt

sudo chown per:per /home/per/.config/menus/applications.menu
sudo chown per:per /home/per/.config/menus/settings.menu
Här måste du dock använda sudo då du inte äger de filerna.
Användarvisningsbild
gruble
Inlägg: 704
Blev medlem: 24 maj 2007, 11:30
OS: Foresight
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av gruble »

Använder sudo av gammal vana, så det blev fel där :oops: Men nu fungerar Edit Menus.
(troligtvis därför jag får lite problem ibland med saker jag har i Home, ska bättra mig)
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Finemang, mission completed ;)
Swedish Berserk
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 jul 2010, 16:07
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av Swedish Berserk »

Så GNOME 3 kommer vara standard i Ubuntu 11.10? Låter helt klart intressant. Då kanske man kan köra det i Fallback Mode?
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Swedish Berserk skrev:Så GNOME 3 kommer vara standard i Ubuntu 11.10? Låter helt klart intressant. Då kanske man kan köra det i Fallback Mode?
Ja, på båda frågorna.
Fallback fungerar i stort på samma sätt som den gamla Classic.
Swedish Berserk
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 jul 2010, 16:07
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av Swedish Berserk »

Bowmore skrev:
Swedish Berserk skrev:Så GNOME 3 kommer vara standard i Ubuntu 11.10? Låter helt klart intressant. Då kanske man kan köra det i Fallback Mode?
Ja, på båda frågorna.
Fallback fungerar i stort på samma sätt som den gamla Classic.
Okej då vet jag det! Tack för det snabba svaret Bowmore! :)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Bowmore skrev:Japp, System-menyn är borttagen, tyvärr :P
Lite osäker dock, efter att ha ändrat i min main Oneiric också och då dök System-menyn upp som Desktop under Applications men syns inte i den menyn så frågan är hur man kommer åt de programmen där? Eller så har jag en hybrid av gammalt och nytt. Ska kolla senare även i testinstallationen.
Kollade ikväll min testinstallation och såg att System-menyn dök upp under Applications > Övrigt :o Men dock inte uppdelad i Inställningar resp Administration som i Gnome2.

Kollade vidare och det visade sig att filen /etc/xdg/menus/applications.menu interfererade med Applications-menyn! När jag tog bort den filen så dök Övrigt upp i menyn även in min gamla Oneiric :D

De filer jag har under /etc/xdg/menus är nu bara:
- gnome-applications.menu
- gnomecc.menu
- unity-place-applications.menu
Användarvisningsbild
gruble
Inlägg: 704
Blev medlem: 24 maj 2007, 11:30
OS: Foresight
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av gruble »

Lika i min menus mapp. Försökte flytta över minimera, maximera och stäng till höger
sida i webläsaren med gconf enligt en guide. Resultat blev att gnome kraschade för varje
program jag försökte starta och loggade ut mej. Det som räddade från en ominstallation
var att jag raderade .gconf filer i användarmappen. Ren tur.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av vulfgar »

jag har inte det problemet, exprimenterade ändå lite med dom olika *.menu-filerna, men det verkar inte finnas någon konflikt där.

Däremot så har vid något tillfälle möjligheten att dela ut filer i nätverket försvunnit, dvs det går inte via att högerklicka på en mapp och välja att dela den. Inte för att jag precis behöver dela ut någon mapp just nu, men det är ändå irriterande. Detta kan förstås ha hänt för ett bra tag sen, det är ju inget som jag kollar dagligen direkt. Hittar ingen annan med samma problem så det kan ju vara något jag har ställt med själv.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
gruble
Inlägg: 704
Blev medlem: 24 maj 2007, 11:30
OS: Foresight
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av gruble »

Kod: Markera allt

Ten-dot-ten, uploading the toolchain
Gotta be fresh, gotta see UDS
GNOME has the goal, not Canonical
Seein’ everything, the time is goin’
Bloggin' on and on, everybody's lashin'
Gotta get down to that Disqus
Gotta make a choice in internetz

Unity, I like it
But G.S. is quite slick
Gotta make my mind up
Which shell can I take?

It's cycle, cycle
Gotta praise all on cycle
Everybody's lookin' forward to the release, release
Cycle, cycle
Bashin' all on cycle
Everybody's lookin' forward to the release

Triagin', triagin', yeah
Triagin', triagin', yeah
Bug, bug, bug, bug
Lookin' forward to the release

Eleven-zero-four, we're throwin' in the alphas
Codin' so fast, I want time to try
Bug, bug, facing a bug
You know what it is
I got this, you got this
Developer is assigned
I got this, you got this
Launchpad knows it

Unity, I like it
But GS is quite slick
Gotta make my mind up
Which shell can I take?

It's cycle, cycle
Gotta praise all on cycle
Everybody's lookin' forward to the release, release
Cycle, cycle
Bashin' all on cycle
Everybody's lookin' forward to the release

Triagin', triagin', yeah
Triagin', triagin', yeah
Bug, bug, bug, bug
Lookin' forward to the release

Yesterday was Mutter, Mutter
Today i-is Compiz, Compiz
We-we-we so excited
We so excited
We will report a crash today

Tomorrow d0od blogs away
In Twitter, Ben will lash out
Commenters will always complain

G.S. the GNOME Shell
Has themin' with style sheet
All symbolic
I'm draggin', clickin'
Fast apps, switchin' apps
Overlay all the time, woo
To the left is a launcher like Unity
It's this Dash, that Dash, wanna scream
Minimize, it's not there, it is missing
Where are the buttons, c'mon, c'mon, y'all
Inlägget "Medvetna användare" från omgubuntu
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:jag har inte det problemet, exprimenterade ändå lite med dom olika *.menu-filerna, men det verkar inte finnas någon konflikt där.
Ok. då ligger inte konflikten i filen specifikt utan i en gemensam nämnare som båda filerna refererar till, vilket gör det mer logiskt, t.ex mappen ~/.local/share/applications.
vulfgar skrev:Däremot så har vid något tillfälle möjligheten att dela ut filer i nätverket försvunnit, dvs det går inte via att högerklicka på en mapp och välja att dela den. Inte för att jag precis behöver dela ut någon mapp just nu, men det är ändå irriterande.
Det försvann säkert vid porteringen till Gnome 3 och beror nog på att paketet nautilus-share behöver uppgraderas. Samma sak gäller för paketen nautilus-gksu, nautilus-open-terminal och nautilus-wallpaper, som också slutat fungera.

Har tills vidare skapat egna nautilus-skript för att förenkla tillvaron :)
gruble skrev:Försökte flytta över minimera, maximera och stäng till höger
sida i webläsaren med gconf enligt en guide. Resultat blev att gnome kraschade för varje
program jag försökte starta och loggade ut mej. Det som räddade från en ominstallation
var att jag raderade .gconf filer i användarmappen.
Du hade kunnat döpa om mappen .gconf istället och sen återställt det manuellt eller återställt det direkt. Mappen har ju samma struktur som verktyget visar upp så alltså bara att återställa knappordningen i filen ~/.gconf/apps/metacity/general/%gconf.xml

Appropå lyriken, här orginalet som lyriken baserar sig på ;)
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av revoltism »

Lite nya extensioner för Gnome-shell..

* System-monitor (ny och förbättrad version) - Vet inte om Natty fixar den.. men Oneiric gjorde det i alla fall.
http://www.webupd8.org/2011/06/gnome-sh ... nsion.html
* Bottom-panel (med video)
http://www.webupd8.org/2011/06/bottom-p ... gnome.html
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Intressant för de som kör GS :)
Själv gillar jag inte GS speciellt då det är allför omständigt att jobba i men snyggt och intuitivt(?) är det! Det är väl som uttrycket säger "Love at first sight" för många.

Vet inte om jag ska stoppa in extension för Systemövervakaren i GS också. Fick problem med just den funktionen då jag använder indicatorn System Load Indicator i Unity och en applet Systemövervakaren i GP. Blev tvungen att skriva ett litet skript för indicatorn så att den bara sätts upp i Unity-sessionen.

Sen var det länge sen jag använde den nedre panelen, bland det första jag tar bort, så den extension är inget för mig.

Däremot skulle det vara bra om man kunde använda skrollhjulet i GS för att växla skrivbord. Sen också en option där man kan välja ett statiskt antal skrivbord och inte som det är idag bara dynamiskt. Skulle underlätta lite, färre spring till Aktiviteter ;)
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av revoltism »

Bowmore skrev:Intressant för de som kör GS :)
Själv gillar jag inte GS speciellt då det är allför omständigt att jobba i men snyggt och intuitivt(?) är det! Det är väl som uttrycket säger "Love at first sight" för många.

Vet inte om jag ska stoppa in extension för Systemövervakaren i GS också. Fick problem med just den funktionen då jag använder indicatorn System Load Indicator i Unity och en applet Systemövervakaren i GP. Blev tvungen att skriva ett litet skript för indicatorn så att den bara sätts upp i Unity-sessionen.

Sen var det länge sen jag använde den nedre panelen, bland det första jag tar bort, så den extension är inget för mig.

Däremot skulle det vara bra om man kunde använda skrollhjulet i GS för att växla skrivbord. Sen också en option där man kan välja ett statiskt antal skrivbord och inte som det är idag bara dynamiskt. Skulle underlätta lite, färre spring till Aktiviteter ;)
Det gäller att ge det lite tid. Tog en vecka för mig ungefär. Det kan till synes verka mer omständigt till en början men börjar man använda det på riktigt så flyter det på riktigt bra. För mig funkar det definitivt bättre än Gnome2. Är inte "i vägen" som jag upplevde Unity var. Unity kommer nog aldrig kunna matcha Gnome-shells funktionalitet. Man kan sätta ett fast antal work spaces och/eller ha en meny för det i top panelen med extensioner. Förstår dock inte hur det skulle underlätta, tvärtom faktiskt. Håller med om möjlighet att kunna använda skrollhjulet. Det kommer säkert snart skulle jag tro. Det går att ändra snabbtangenter i inställningar numera men verkar inte funka för musen än. Botten panelen är något av det första som ryker för mig med efter en nyinstallation. Är rätt onödig numera om du frågar mig.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

revoltism skrev:Det gäller att ge det lite tid. Tog en vecka för mig ungefär.
Nja, jag har jobbat med Unity och GS parallellt i drygt ett halvår och anser att Unity är klart effektivare att jobba i. Men sen är det ju en smaksak också :)
revoltism skrev:Man kan sätta ett fast antal work spaces och/eller ha en meny för det i top panelen med extensioner. Förstår dock inte hur det skulle underlätta, tvärtom faktiskt.
Jag har haft statiska skrivbord sen UNIX introducerade det i början på 90-talet vill jag minnas. Sen är det ju enklare att ha ett antal skrivbord på kontoret än att behöva springa ut och bära in ett nytt varje gång man behöver ett ;D
Låst

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion Precise Pangolin"