Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av Hund »

vulfgar skrev:Det funkade att logga in mha GDM, får väl vänta lite med LightDM.

Jag tänkte testköra lite GS och unity igen. Är det bara jag som inte får det att funka med någon sorts högerklick på panelerna i dom miljöerna? I classic funkar det med ALT+högerklick, men jag har testat varenda variant av tryckningar i GS och unity utan att få det att funka. Synd nu när GS börjar likna någonting.
GNOME har tagit bort en massa funktionalitet. Därför det blev uppror när trean kom ut. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev: Jag tänkte testköra lite GS och unity igen. Är det bara jag som inte får det att funka med någon sorts högerklick på panelerna i dom miljöerna? I classic funkar det med ALT+högerklick, men jag har testat varenda variant av tryckningar i GS och unity utan att få det att funka.
Stämmer bra det, högerklick i panelen för Unity och Gnome Shell är borttaget.

I Unity så installerar man indicators och i Gnome Shell sk extensions.

OMG Ubuntu och WebUpd8 finns en hög Unity indicators, bara att söka på indicator och se vad som passar ;)

Här några GS extensions från WebUpd8
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Nu är linux 3.0-0.1 (Accepted) på väg in ;)

När det gäller glib2.0 så kom en ny version 2.29.6-0ubuntu1 som heller inte funkar bra så kan man hålla sig kvar vid 2.28.6 så är det bra om man nu inte vill vara med och hjälpa till med den här buggen förstås: No valid active connections found.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Problemet med glib2.0 är "löst". Egentligen inte men problemet är inte glib2.0 utan LightDM. Testade ganska intensivt ikväll och noterade bl,.a ett par lightdm krascher i fallen då jag hade GDM aktivt !!! Avinstallerade då LightDM (räcker med paketet lightdm) och kör nu GDM och senaste glib2.0 installerad.

Så avinstallerar ni paketet lightdm så ska det vara riskfritt att installera senaste glib2.0, numera version 2.29.6-0ubuntu2.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av vulfgar »

När man avinstallerar lightdm då försvinner även ubuntu-desktop.
Bowmore skrev:
vulfgar skrev: Jag tänkte testköra lite GS och unity igen. Är det bara jag som inte får det att funka med någon sorts högerklick på panelerna i dom miljöerna? I classic funkar det med ALT+högerklick, men jag har testat varenda variant av tryckningar i GS och unity utan att få det att funka.
Stämmer bra det, högerklick i panelen för Unity och Gnome Shell är borttaget.

I Unity så installerar man indicators och i Gnome Shell sk extensions.

OMG Ubuntu och WebUpd8 finns en hög Unity indicators, bara att söka på indicator och se vad som passar ;)

Här några GS extensions från WebUpd8
Jo,jag har installerat några extensions men fattar inte hurg får dessa att visas i panelen. (är kanske för trött idag, har inte hunnit sova på drygt ett dygn. )
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:När man avinstallerar lightdm då försvinner även ubuntu-desktop.
Inga problem, ubuntu-desktop är bara ett meta-paket.
vulfgar skrev:Jo,jag har installerat några extensions men fattar inte hurg får dessa att visas i panelen. (är kanske för trött idag, har inte hunnit sova på drygt ett dygn. )
Har själv inte pillat med extensions men revoltism tror jag kan det där på sina fem ;)
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av revoltism »

@Vulfgar: Vilka extensioner har du installerat och hur? Normalt är det bara att lägga extensionen i rätt map (lite som för teman). Får vi bara en nyare version av gnome-tweak-tool så kommer du kunna slå på och av extensioner via den.

Enklast för att felsöka extensioner är att kolla "~/.xsession-errors". Kan tänka mig att det eventuellt är något beroende du behöver fylla upp.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av vulfgar »

Bowmore skrev:
vulfgar skrev:När man avinstallerar lightdm då försvinner även ubuntu-desktop.
Inga problem, ubuntu-desktop är bara ett meta-paket.
Jag vet. Men jag struntar ändå i det, har inte råkat ut för några konstigheter - inte fler än vanligt i alla fall. :P
revoltism skrev:@Vulfgar: Vilka extensioner har du installerat och hur? Normalt är det bara att lägga extensionen i rätt map (lite som för teman). Får vi bara en nyare version av gnome-tweak-tool så kommer du kunna slå på och av extensioner via den.

Enklast för att felsöka extensioner är att kolla "~/.xsession-errors". Kan tänka mig att det eventuellt är något beroende du behöver fylla upp.
Jag har säkert gjort lite fel, får kolla lite närmare på detta när jag fått sova.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:Jag vet. Men jag struntar ändå i det, har inte råkat ut för några konstigheter - inte fler än vanligt i alla fall. :P
Det fungerar bättre nu efter en uppdatering med paketet lightdm 0.3.7-0ubuntu2.

Huvudproblemet var att lightdm processen kraschade men så länge den är igång så verkar nätverksbiten fungera.
Kollas t.ex med sudo service lightdm status
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Lite nytt strul just nu men får kolla upp det mer senare.

Linux 3.0
Hämtade ner paketen manuellt för att testa den nya kärnan lite men installationen av den funkade inte speciellt bra. Den sparkade bakut för nvidia-current så kanske bara gäller nvidia. Tog bort den halvinstallerade 3.0.

Compiz & Unity
Senaste uppdateringen av compiz-paketen
- compiz-plugins-main version 0.9.4+bzr20110527-0ubuntu3
- compiz-plugins-main-default version 0.9.4+bzr20110527-0ubuntu3

gjorde att panel och laucher inte kom upp i Unity

Nedgraderade tv till
- compiz-plugins-main version 0.9.4+bzr20110527-0ubuntu2
- compiz-plugins-main-default version 0.9.4+bzr20110527-0ubuntu2

så får jag kolla upp detta lite senare.

EDIT
Version 0.9.4+bzr20110527-0ubuntu4 för paketen ovan fixar buggen så det funkar med Unity igen.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av vulfgar »

Nu funkar LightDM. och jag har fått fart på en väderextension i panelen, var väl för trött igår. Fast visst är det krångligt jämfört med i gamla gnome-panel.

Måste medge att jag annars gillar GS ganska bra. Jag har försökt köra med både det och unity lite för att vänja mej, men jag tycker unity är jobbigt och klumpigt, GS känns mer intuitivt för mej.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
gruble
Inlägg: 704
Blev medlem: 24 maj 2007, 11:30
OS: Foresight
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av gruble »

vulfgar skrev:Måste medge att jag annars gillar GS ganska bra. Jag har försökt köra med både det och unity lite för att vänja mej, men jag tycker unity är jobbigt och klumpigt, GS känns mer intuitivt för mej.
Samma här försöker använd Unity relativt mycket men har inte fått någon aha-upplevelse än. Launchern vill istället poppa upp när jag backar sidor, och känns en aning tung jobbad. Men jag tillhör nog inte den stora målgruppen för Unity skrivbordet heller.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

gruble skrev:Samma här försöker använd Unity relativt mycket men har inte fått någon aha-upplevelse än. Launchern vill istället poppa upp när jag backar sidor, och känns en aning tungjobbad.
Vad är det som är tungjobbat jämfört med GS undrar en som tycker tvärtom 8)
Användarvisningsbild
gruble
Inlägg: 704
Blev medlem: 24 maj 2007, 11:30
OS: Foresight
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av gruble »

Om jag ska starta en applikation vars ikon ligger en bit ner, så går det fortare via menysystemet för mej.
Men kan vara att jag inte jobbar rätt eller använder för många olika :)
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av revoltism »

Jo, extensionerna kan vara lite bökiga då de måste installeras manuellt men det beror snarare på att ingen packat dem till Ubuntus repo. Kör du Arch kan du installera dem via pakethanteraren. Har kollat lite efter en PPA men inte funnit någon.

http://www.webupd8.org/search/label/gno ... results=10 har rapporterat om två till fina nyheter. Gnome-shell kommer eventuellt få kompatibilitet med indicators samt att det nu finns en extension för att gömma top-panelen.

Jag har inte haft tid att prova LightDM än så har inte märkt av några buggar utan allt har funkat fint. Däremot så började Zeitgaist strejka och läcka minne till den grad att jag var tvungen att döda den. Har någon annan haft problem med Zeitgaist?
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

gruble skrev:Om jag ska starta en applikation vars ikon ligger en bit ner, så går det fortare via menysystemet för mej.
Hur många ikoner har du synliga i launchern? Jag har 17st varav 14 är för olika program på en widesceen. Mer än tillräckligt för min del. På en gammal skärm så får det dessutom plats med betydligt fler.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

revoltism skrev:Gnome-shell kommer eventuellt få kompatibilitet med indicators
Mina indicatorer (kanske inte alla) dyker upp längst ner till höger i något som kan liknas vid en notifieringsarea :)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av vulfgar »

För min del tycker jag att översikten över installerade program är bättre i GS. I unity måste man alltid klicka extra för att få se alla. Dessutom är det med en massa krafs som jag inte vill se såsom vilka som inte är installerade. Det blir också fler knapptryckningar varje gång jag ska göra något eller i vart falls så känns det så. Just nu trivs jag ganska bra i GS och håller mej till det, men det blir absolut fler tester av unity så småningom.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av revoltism »

Bowmore skrev:
revoltism skrev:Gnome-shell kommer eventuellt få kompatibilitet med indicators
Mina indicatorer (kanske inte alla) dyker upp längst ner till höger i något som kan liknas vid en notifieringsarea :)
Jo, men jag tror det menas för typ me-menu och dyligt inte "program-indikatorer" eller vad man ska kalla det? För det har redan stöd. Vet dock inte hur bra det kommer bli och/eller om det blir. ;)
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:I unity måste man alltid klicka extra för att få se alla. Dessutom är det med en massa krafs som jag inte vill se såsom vilka som inte är installerade.
Håller med dig. Om man expanderar så borde den åtminstone komma ihåg det tills man själv väljer att inte ha det så. Angående icke installerade program så har det diskuterats. Man har bla funderat på att göra det smartare. Men hur man än gör så kommer det inte att bli användbart så den biten lär nog försvinna. Sen vore det önskvärt att programnamnet står först (finns ett förslag till Daniel om det) för som det är nu så får man söka på ikon istället :P Men det gäller ju även för GS.
revoltism skrev:Jo, men jag tror det menas för typ me-menu och dyligt inte "program-indikatorer" eller vad man ska kalla det? För det har redan stöd. Vet dock inte hur bra det kommer bli och/eller om det blir. ;)
Nja, inga indikatorer har väl stöd i GS idag? Stödet kommer som jag förstått det först när indikatorerna är porterade till gtk3.
Låst

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion Precise Pangolin"