Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av revoltism »

Bowmore skrev:
revoltism skrev:Det gäller att ge det lite tid. Tog en vecka för mig ungefär.
Nja, jag har jobbat med Unity och GS parallellt i drygt ett halvår och anser att Unity är klart effektivare att jobba i. Men sen är det ju en smaksak också :)
Jo, det är klart. Finns ju de som kör Xmonad för att de trivs bäst i en terminal. Så vana spelar helt klart in. Jag är dock säker på att du inte suttit med GS lika mycket som Unity under de 6 månaderna. Problemet jag ser med Unity är att de gjort ett antal designmässiga klavertramp. Saker som gör att arbetsflödet blir lidande. Detta finns inte i Gnome-shell eller går att bygga bort. Jag byter t.ex. program effektivare via en stor thumbnail än att söka reda på en liten ikon. För de som vill/behöver kan de installera ytterligare en docka eller gnome-panel. Något jag dock anser som onödigt. Jag kan inte komma på ett exemplet där Unity är effektivare. Snarare tar den bort uppmärksamheten från det jag håller på med samt implementerat saker som global menu helt fel. Jag störde mig enormt mycket på lauchern också... Jag har aldrig upplevt ett lika bra flyt i arbetsflödet som jag har i Gnome-shell. Lösningarna är genomtänkta och enkla att anamma.
Bowmore skrev:
revoltism skrev:Man kan sätta ett fast antal work spaces och/eller ha en meny för det i top panelen med extensioner. Förstår dock inte hur det skulle underlätta, tvärtom faktiskt.
Jag har haft statiska skrivbord sen UNIX introducerade det i början på 90-talet vill jag minnas. Sen är det ju enklare att ha ett antal skrivbord på kontoret än att behöva springa ut och bära in ett nytt varje gång man behöver ett ;D
Jag ser det mer som att du har ett skrivbord och märker att platsen inte räcker till. Automatiskt så blir ditt skrivbord mycket större så du slipper tänka på att hämta ett nytt.

Det trevliga med Oneiric är valmöjligheten... den fanns inte på samma sätt i Natty. Samtidigt kommer de båda skrivbordmiljöerna vara mer mogna vid nästa släpp. Så användarna kommer ha det enklare än någonsin att hitta vad som funkar bäst för dem. ;)
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

revoltism skrev:Jag har aldrig upplevt ett lika bra flyt i arbetsflödet som jag har i Gnome-shell. Lösningarna är genomtänkta och enkla att anamma.
Länka till en enda recenssion Unity/GS som uttryckligen säger att GS är effektivare än Unity så nöjer jag mig ;)
revoltism skrev:Jag ser det mer som att du har ett skrivbord och märker att platsen inte räcker till. Automatiskt så blir ditt skrivbord mycket större så du slipper tänka på att hämta ett nytt.
Knappast automatiskt, du själv måste göra ett val under Aktiviteter.
revoltism skrev:Det trevliga med Oneiric är valmöjligheten...
Instämmer till fullo ;)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Problem med senaste uppdateringen av Compiz-paketen och libdecoration.
Blev tvungen att nedgradera.
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av revoltism »

Bowmore skrev:
revoltism skrev:Jag har aldrig upplevt ett lika bra flyt i arbetsflödet som jag har i Gnome-shell. Lösningarna är genomtänkta och enkla att anamma.
Länka till en enda recenssion Unity/GS som uttryckligen säger att GS är effektivare än Unity så nöjer jag mig ;)
Nja, ingen som direkt uttryckligen säger det men ingen som säger det motsatta heller. De jämförelser jag hittade så var GS mer omtyckt och ord som "effective" användes. Den här exempelvis där läsarna röstade 47% på GS och 16% på Unity. Googlade på "gnome-shell more effective unity".

Det jag syftade på var dock att med de tillgängliga extensioner som finns kan man få i princip samma funktionalitet som Gnome2 eller Unity för den delen. Så beroende på hur man tycker om att arbeta går det få Gnome-shell minst lika effektiv. Detta är också något du inte kan med Unity. Jag är dock mest effektiv med de mesta inställt på default i GS. Jag kanske borde framhäva att jag inte anser Unity som dålig.. tvärtom.. jag ser Unity som en förbättring av Gnome2. Tyvärr har den några inbyggda problem designmässigt och något som jag inte tror de kommer kunna lösas i första taget.
Bowmore skrev:
revoltism skrev:Jag ser det mer som att du har ett skrivbord och märker att platsen inte räcker till. Automatiskt så blir ditt skrivbord mycket större så du slipper tänka på att hämta ett nytt.
Knappast automatiskt, du själv måste göra ett val under Aktiviteter.
Nja, du har alltid ett tomt skrivbord redo och om du börjar använda det så dyker ett nytt automatiskt fram. Så handpåläggningen är inte mer manuell än hur det är med fyra statiska. Skillnaden är att du inte använder mer skrivbord än vad du för stunden behöver. Jag använder numera 2-3 skrivbord beroende på vad jag behöver till skillnad från tidigare då jag mest bara använde ett. Det är bättre inarbetat med den nya layouten vilket gör det mer sömnlöst att använda.
Bowmore skrev:
revoltism skrev:Det trevliga med Oneiric är valmöjligheten...
Instämmer till fullo ;)
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Vi lär nog aldrig komma överens i detta fall men det är ju det som är tjusningen och också styrkan med Oneiric som kommer att erbjuda fyra olika skal för användaren att välja mellan efter tycke och smak.

Eftersom du sökte efter en recenssion så gjorde jag det också ;)
http://www.dedoimedo.com/computers/gnome-3.html
Nu var ju detta ett tag sen den gjordes och då GS hade statiska skrivbord och Unity inte snurrade på Gnome 3 men ändå finns en röd tråd som jag fortfarande håller med om.
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av revoltism »

Nä, du har nog rätt och båda kommer mogna framöver. Det finns nog alternativ för de flesta användarbaser. Jag tror att denna typ av diskussioner inte kommer existera om ett halvår. Inte vara lika frekvent i alla fall. Det är mest den initiala skräcken för något nytt och även något som tvingar folk att ha en åsikt som gör det så kontroversiellt just nu. Detta kommer lägga sig så småningom.

Själv kände jag mig instängs under de två månader som jag körde Unity. Jag hade hoppats på mer. Något jag tycker jag fått med Gnome-shell. Jag gillar att hacka runt och tweaka saker till mitt tycke. Vilket är väldigt lätt i GS.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Bowmore skrev:Problem med senaste uppdateringen av Compiz-paketen och libdecoration.
Blev tvungen att nedgradera.
Hittade problemet. Nedgraderade metacity för några veckor sen i samband med att knapparna försvann i fönsterlisten. Den senaste compiz gillade inte det så uppgraderade metacity och körde in senaste compiz igen så nu fungerar det inkl att knapparna har återvänt ;)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Idag är dagen då Ubuntu tar steget över från GDM till LightDM ;)

Det görs iom metapaketet ubuntu-meta 1.227 som innehåller paketen
- ubuntu-desktop 1.227
- ubuntu-minimal 1.227
- ubuntu-standard 1.227

“ubuntu-meta” 1.227 source package in The Oneiric Ocelot
* Refreshed dependencies
* Added lightdm to desktop
* Removed gdm from desktop
* Removed gdm-guest-session from desktop-recommends
Installera LightDM med

Kod: Markera allt

sudo apt-get install lightdm lightdm-greeter-example-gtk
Växla till LightDM med

Kod: Markera allt

sudo dpkg-reconfigure lightdm
och välj lightdm och starta om.

Sen kan man köra samma kommando för att växla tillbaks till GDM om man får för mycket strul med LightDM.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av Hund »

Vad är fördelarna med LightDM?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Hund skrev:Vad är fördelarna med LightDM?
Den främsta orsaken att man byter ut GDM mot LightDM är att LightDM är "themeable", dvs att Canonical eller användaren själv kan skapa ett passande tema vid inloggningen. Lite som förr då GDM gick att anpassa t.ex genom att ladda ner andra gdm-teman från nätet. Men det tog ju Gnome bort för några år sen :P

Det är alltså ett krav från Canonicals UX team. Sen ska det vara betydligt lättare och diskussioner förs även om att införa LightDM i Oneiric för övriga i familjen och faktiskt pågår även diskussioner hos Lubuntu att byta från LXDM till LightDM!
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av Hund »

Bowmore skrev:
Hund skrev:Vad är fördelarna med LightDM?
Den främsta orsaken att man byter ut GDM mot LightDM är att LightDM är "themeable", dvs att Canonical eller användaren själv kan skapa ett passande tema vid inloggningen. Lite som förr då GDM gick att anpassa t.ex genom att ladda ner andra gdm-teman från nätet. Men det tog ju Gnome bort för några år sen :P

Det är alltså ett krav från Canonicals UX team. Sen ska det vara betydligt lättare och diskussioner förs även om att införa LightDM i Oneiric för övriga i familjen och faktiskt pågår även diskussioner hos Lubuntu att byta från LXDM till LightDM!
Att GNOME tog bort möjligheten att ändra utseendet på GDM är väl bland det dummaste dom gjort. Det finns ju absolut ingen anledning till det liksom. ???
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av revoltism »

Har du bytt gdm-tema eller någonsin velat göra det Hund? Det har i alla fall inte jag.. så ser inte det som någon större fördel. Lyckas de däremot att hålla det lättare så kan det finnas motiv till bytet. Jag har dock aldrig haft problem med GDM som jag tycker varit stabil. Jag ser bytet som att Canonical vill få mer kontroll. Kanske är LightDM också lättare att anpassa för Wayland.

Just nu är LightDM lättare pga mindre funktioner så vi lär säkert se den växa på sig månaderna framöver. Kommer eventuellt testa den ikväll.. så Bowmore.. om du testar får du gärna ge en rapport hur den funkar.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Hund skrev: Att GNOME tog bort möjligheten att ändra utseendet på GDM är väl bland det dummaste dom gjort. Det finns ju absolut ingen anledning till det liksom. ???
jo, det var många, många, ... som klagade så behovet finns :P
revoltism skrev:Jag ser bytet som att Canonical vill få mer kontroll.
Knappast så, utan möjligheten att göra Ubuntu snyggare även vg inloggning. Hade inte GNOME klantat till det genom att ta bort den möjligheten hade nog inte LightDM varit ett alternativ idag.
revoltism skrev:Kommer eventuellt testa den ikväll.. så Bowmore.. om du testar får du gärna ge en rapport hur den funkar.
Jag har testat den till och från via Roberts ppa. Tog bort den nu och körde in den via repos,

Fungerar hyfsat bra, haft ett par sporadiska utloggningar och vid ett tillfälle löpte processen whiptail amok och lastade en del. Men bara att döda processen.

Sen är det en del småbuggar, typ att man kommer till inloggningen när man startar om/stänger ner från Ubuntu och därifrån blir det då Ctrl+Alt+F2, logga in och köra reboot manuellt. Verkar bero på att lightdm kraschat i de fallen. Sen har jag fixat till autologin och ny bakgrund. Mer än så har jag inte hunnit med idag.

Men, men den är under utveckling så bara testa, rapportera buggar, etc. Det är ju därför bl.a man kör utvecklingsversionen, eller hur ... >:D
Användarvisningsbild
gruble
Inlägg: 704
Blev medlem: 24 maj 2007, 11:30
OS: Foresight
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av gruble »

Att det går välja olika inloggnings alternativ uppe vid inloggningsrutan tycker jag är en förbättring.

LightDM fungerar bra Virtuellt här förutom inloggningsalternativet "Ubuntu" som krashar direkt vid
inloggningen, men det gör det även med vanliga skrivbordet.
Svårt få den att logga in en gång efter att skaärmsläckaren låst datorn.
Senast redigerad av 1 gruble, redigerad totalt 9 gånger.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Jag antar att det är i temat man bestämmer var den inställningen ska ligga.

Hmm, borde väl finnas en del teman ute på nätet redan?
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Avvakta med att uppdatera glib2.0 paketen, dvs libglib.2.0-xxx, version 2.29.4-0ubuntu1.

Verkar bl.a orsaka frysningar vid logout, reboot och shut down.
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av revoltism »

Bowmore skrev:Avvakta med att uppdatera glib2.0 paketen, dvs libglib.2.0-xxx, version 2.29.4-0ubuntu1.

Verkar bl.a orsaka frysningar vid logout, reboot och shut down.
För dem som gjort det borde "sudo apt-get install libglib2.0-cil=2.12.10-1ubuntu1" funka för nedgradering. Vet inte vilka paket det exakt handlar om... men ändå. ;)
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av Hund »

revoltism skrev:Har du bytt gdm-tema eller någonsin velat göra det Hund? Det har i alla fall inte jag.. så ser inte det som någon större fördel. Lyckas de däremot att hålla det lättare så kan det finnas motiv till bytet. Jag har dock aldrig haft problem med GDM som jag tycker varit stabil. Jag ser bytet som att Canonical vill få mer kontroll. Kanske är LightDM också lättare att anpassa för Wayland.

Just nu är LightDM lättare pga mindre funktioner så vi lär säkert se den växa på sig månaderna framöver. Kommer eventuellt testa den ikväll.. så Bowmore.. om du testar får du gärna ge en rapport hur den funkar.
Jag personligen bryr mig inte, för jag använder inte ens en inloggningshanterare, jag kör med ett par rader kod i "~/.xinitrc". Men jag vet att behovet och efterfrågan från andra är väldigt stort. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av vulfgar »

Jag måste erkänna att jag alltid byter teman, även för inloggningen. ;)

Jag lyckades inte logga in med LightDM, ska byta tillbaka och se om det går bättre med GDM eller om det beror på något annat. Håller på med filhämtning just nu så jag kan inte starta om och testa på en stund. :P
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Alpha1

Inlägg av vulfgar »

Det funkade att logga in mha GDM, får väl vänta lite med LightDM.

Jag tänkte testköra lite GS och unity igen. Är det bara jag som inte får det att funka med någon sorts högerklick på panelerna i dom miljöerna? I classic funkar det med ALT+högerklick, men jag har testat varenda variant av tryckningar i GS och unity utan att få det att funka. Synd nu när GS börjar likna någonting.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Låst

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion Precise Pangolin"