Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av Antec »

bra att du tyckte om förslaget!!
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av Antec »

Ny krash compiz assert failure: *** glibc detected *** compiz: corrupted double-linked list: 0xb6a075d0 ***
Compiz är inte stadigt alls!!! har skickar en rapport på det här problemet!!!
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av Antec »

Hela mitt Unity kraschade... det går inte ens att komma in i systemet... Buggen är allvarlig!!!
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av Bowmore »

Antec skrev:Ny krash compiz assert failure: *** glibc detected *** compiz: corrupted double-linked list: 0xb6a075d0 ***
Hittade inte din bugg men den har väl inte blivit publik än.

Däremot hittade jag några andra bl.a den här:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/691070

Samma problem?

Själv har jag inte haft några problem alls med Compiz på ett tag, peppar, peppar, ...
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av Antec »

nu sitter jag på 10.04 för 11.10 har helt sagt go natt efter compiz la av problemet sänker systemet helt!!! det funkar inte ens efter omstart av system
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av Bowmore »

Har du försökt återställa Unitys compiz-plugins med

Kod: Markera allt

unity --reset
i en terminal eller i konsolen (Ctrl+Alt+F2)?
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av Antec »

Bowmore skrev:Har du försökt återställa Unitys compiz-plugins med

Kod: Markera allt

unity --reset
i en terminal eller i konsolen (Ctrl+Alt+F2)?
Går inte ens komma åt!!!


11.10 har totalhavirerat för mig


Men jag har gett en bra rapport på vad som hänt!
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av Bowmore »

Så du kommer inte ens in i återtällningsläge via grubmenyn?

Om, isf testa även att logga in och kör startx.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av Antec »

Bowmore skrev:Så du kommer inte ens in i återtällningsläge via grubmenyn?

Om, isf testa även att logga in och kör startx.
jag kommer in i grub men sen spelar det ingen roll vad jag gör!!
Då jag tror det startar så falerar det med att hela skrivbordet försvinner än hur jag gör i grub
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av Antec »

Det här är en allvarlig bugg som sänker hela system!!! ja kanske inte hela men den är allvarlig nog!
Senast redigerad av 1 Antec, redigerad totalt 6 gånger.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av Antec »

Bowmore Läs på buggen eller vad fel kan vara compiz assert failure: *** glibc detected *** compiz: corrupted double-linked list: 0xb6a075d0 ***
Jag har skickat en fullständigt rapport, det bör finnas nu
Mitt 11.10 är helt ute ur leken nu....
Det som hänt med mitt Compiz är så allvarlig att det sätter datan helt ur spel
min rapport https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/869398
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av Bowmore »

Hittade buggen och mycket riktigt så har några plugins inaktiverats, bl.a unityshell.

Ser också att du aktiverat wobbly windows :)

Så det du behöver göra är att aktivera unityshell vilket bl.a unity --reset gör. Du borde kunna starta upp i recovery, logga in (prompt) och där sen köra kommandot

Kod: Markera allt

unity --reset
En annan väg (ej testat själv) är att starta upp en annan session, unity-2d, gnome-panel eller gnome shell och manuellt försöka lägga till unityshell igen mha kommandot

Kod: Markera allt

gconf-editor /apps/compiz-1/general/screen0/options/active_plugins
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av Antec »

Jag ska prova det du säger ..kommer tillbaka

Edit det går inte jag kommer inte ens åt terminalen hur jag än gör pc startar bara om hela tiden

problemet är som jag ser det större än jag trodde!
trägeln vinner, då jag kom åt terminalen tillslut efter några svordomar så lyckas jag backa tillbaka med reset Unity och få det att fungera igen...Men den här buggen är absolut ingen liten sak!! Fast inte blev jag nöjd inte...Det är fortfarande problem


Edit det funkade bara i 5 minuter sen en likadan krach, som det ser ut nu så har jag förlorat hela installationen!
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av Bowmore »

Hmm, kanske dags att installera om med en daily för din del med tanke på att jag inte sett till några alarmerande rapporter om t.ex uppdateringar som ställt till det.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av Antec »

Ja det är nog en bra väg...men den här buggen är mycket allvarlig för mig åtminstone!!!

EDIT Krascherna tror jag bero på "wobbly windows" jag har nu slagit på den funktionen igen för att kolla om det blir likadant igen.. Man bör nog vara lite aktsam med vad man rör i compiz i det här läget..

Jag löste det med att jag tillslut kom åt terminalen via felsäkert läge jag hade ju redan gjort reset på unity, sen kunde jag av-installera unity och compiz med att sen installera om paketen på nytt för att få tillbaka ett fungerande system igen jag vet faktiskt inte om det var nödvändigt att avinstallera unity, men jag gjorde det ändå. men nu funkar Unity fint igen. :)

EDIT Hoppas det håller i sig den här gången utan krascher såg att compiz fick sig en uppdatering efter den krasch jag hade igår :)
Nu är buggen 869398 confirmed i allafall.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av Antec »

Bowmore skrev:
Antec skrev:Ny krash compiz assert failure: *** glibc detected *** compiz: corrupted double-linked list: 0xb6a075d0 ***
Hittade inte din bugg men den har väl inte blivit publik än.

Däremot hittade jag några andra bl.a den här:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/691070

Samma problem?

Själv har jag inte haft några problem alls med Compiz på ett tag, peppar, peppar, ...
Ja det ser klart misstänkt ut med den där blev vad jag förstår efter en uppgradering till 11.04 och den jag rapporterade var på en fresh installation av 11.10, men nog ser det nästan likadant ut tycker jag..

EDIT Men är det samma fel i den rapporten som den jag skickade så tror jag inte det beror på "wobbly windows" eftersom den tycks inte vara påslagen i den rapporten
Senast redigerad av 2 Antec, redigerad totalt 7 gång.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av vulfgar »

Tänkte testa med kubuntu för oneiric också, men får inte igång nätverket. Mysko eftersom det alltid funkat perfekt i ubuntu och dessutom funkade under installationen. :o Nåja, ska väl inte klaga, det blir väl lärorikt att försöka hitta vad problemet är. ;)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av Bowmore »

Antec skrev:EDIT Krascherna tror jag bero på "wobbly windows" jag har nu slagit på den funktionen igen för att kolla om det blir likadant igen.. Man bör nog vara lite aktsam med vad man rör i compiz i det här läget..
Aja baja, rör inte min kompis ;) Skämt å sido bör man inte gå in i ccsm och röra annat än inställningar i aktiverade plugins. Compiz är fortfarande väldigt labil när det gäller Unity och övriga plugins.

Jag var på Sam Spillbury (som håller i Compiz) under framtagningen av Natty och menade att unityshell inte skulle kräva pluginen wall eftersom det bl.a hindrade aktivering av kuben. Inget hände förrän veckorna före releasen då han ändrade till att tillåta kuben i Unity med motiveringen att endast power users installerar ccsm, vilket ju inte är fallet. Suck. Men förhoppningsvis (ett måste som jag ser det) är att detta är fixat till 12.04 (LTS).

Har aktiverat wobbly för att se om det orsakar de problem du har men än är det fortfarande hur stabilt som helst här.
Antec skrev:Ja det ser klart misstänkt ut med den där blev vad jag förstår efter en uppgradering till 11.04 och den jag rapporterade var på en fresh installation av 11.10, men nog ser det nästan likadant ut tycker jag..
Om du läser lite längre ner i buggen (senare inlägg) så finns det problemet även i Oneiric.
vulfgar skrev:Tänkte testa med kubuntu för oneiric också, men får inte igång nätverket.
Själv försöker jag ta med Kubuntu i varje ny utveckligsfas men jag har svårt för den, gillar den fortfarande inte. Däremot kör jag både Lubuntu och Xubuntu som verkar vara stabila de också. Lubuntu gillar jag skarpt ;)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av vulfgar »

Håller på att chroota kubuntu nu. Det funkade inte att uppgradera, men det berodde på att filen ldconfig fattades av nån anledning. kopierade in den från från min ubuntuinstallation och nu håller den på att uppgradera för fullt. Ska bli spännande om den hittar mitt trådlösa efteråt eller om jag måste dona lite mer.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, Beta

Inlägg av Antec »

vulfgar skrev:Håller på att chroota kubuntu nu. Det funkade inte att uppgradera, men det berodde på att filen ldconfig fattades av nån anledning. kopierade in den från från min ubuntuinstallation och nu håller den på att uppgradera för fullt. Ska bli spännande om den hittar mitt trådlösa efteråt eller om jag måste dona lite mer.

Himla märkligt att den filen saknades :O
Låst

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion Precise Pangolin"