Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av vulfgar »

Bowmore skrev:Rykterna går om ett nytt ikon-tema för Precise, här några smakprov:
http://www.yellowicon.com/portfolio/icons/ubuntu#_

Det börjar likna nåt :)
Jg gillade den lilla röda gitarren. ;D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Antec »

Ja det var jättefina ikoner, hoppas bara nu att dom väljer att dom ska ingå i 12.04 :)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

Antec skrev:Ja det var jättefina ikoner, hoppas bara nu att dom väljer att dom ska ingå i 12.04 :)
Jo, det börjar bli dags att snygga upp även den biten.
Dessutom har Canonical koppling som kund till företaget yellowicon ;)
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Antec »

Bowmore skrev:
Antec skrev:Ja det var jättefina ikoner, hoppas bara nu att dom väljer att dom ska ingå i 12.04 :)
Jo, det börjar bli dags att snygga upp även den biten.
Dessutom har Canonical koppling som kund till företaget yellowicon ;)
Du minns jag sa att jag fått nått tillägg i standard ikonerna, jag är inte längre så säker på det? Men jag har fått snyggare sök ikoner, jag vet inte om det funnits förut eftersom jag aldrig sett dom förr, det kan å andra sidan bero på att jag aldrig använt standard ikoner i Ubuntu tidigare, därav osäkerheten..
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av vulfgar »

jag använder inte standardikonerna. Har gjort ett eget ikontema med mono-dark som bas. Jag gillaar itne orange, utan har grejat om en del ikoner, bla mappikonerna i en mer röd färgskala. Fast om det nu kommer nya spännande ikoner ska jag väl testa dessa med jämna mellanrum.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Antec »

vulfgar skrev:jag använder inte standardikonerna. Har gjort ett eget ikontema med mono-dark som bas. Jag gillaar itne orange, utan har grejat om en del ikoner, bla mappikonerna i en mer röd färgskala. Fast om det nu kommer nya spännande ikoner ska jag väl testa dessa med jämna mellanrum.
Skulle du vilja lägga upp ditt tema här så jag också får ta del av det? eller skicka det?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av vulfgar »

Det är för stort att lägga upp här, men förhoppningsvis funkar det med dropbox: http://dl.dropbox.com/u/14196629/vulfga ... ark.tar.gz
Det är några av ikonerna som inte har rätt storlek, har inte hunnit fixa det ännu, men det är något som jag ska ordna när jag får tid. Fast om du stör dej på det får du gärna fixa det och lägga upp/skicka tillbaka. 8)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Antec »

vulfgar skrev:Det är för stort att lägga upp här, men förhoppningsvis funkar det med dropbox: http://dl.dropbox.com/u/14196629/vulfga ... ark.tar.gz
Det är några av ikonerna som inte har rätt storlek, har inte hunnit fixa det ännu, men det är något som jag ska ordna när jag får tid. Fast om du stör dej på det får du gärna fixa det och lägga upp/skicka tillbaka. 8)
använder inte dropbox? men du kan få en delad utgivning från UbuntuOne från mig om du vill!
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

Antec skrev: använder inte dropbox? men du kan få en delad utgivning från UbuntuOne från mig om du vill!
Bara klicka på länken vulfgar gav och sen packa upp filen i mappen ~/.icons ;)
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Antec »

Bowmore skrev:
Antec skrev: använder inte dropbox? men du kan få en delad utgivning från UbuntuOne från mig om du vill!
Bara klicka på länken vulfgar gav och sen packa upp filen i mappen ~/.icons ;)
Fattar inte förklara bättre? Bow japp nu fattar jag tack kanske!!! ;D du måste ändå förklara mer Bowmore, jag hittar inte henne alls, i mitt home?
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Antec »

Problemet är att jag inte får icons i min hem-mapp, ska jag söka någon annastans?
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

Antec skrev:du måste ändå förklara mer Bowmore, jag hittar inte henne alls, i mitt home?
1) hämta ner vulfgars tar.gz fil till mappen Hämtningar.
2) packa upp filen så dyker mappen vulfgar-mono-dark upp
3) skapa mappen ~/.icons om den inte finns
4) kopiera mappen vulfgar-mono-dark med innehåll till mappen ~/.icons

Klart krylbo :)

Nu ska du hitta ikon-temat i Advanced settings > Theme > Icon theme
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Antec »

Bowmore skrev:
Antec skrev:du måste ändå förklara mer Bowmore, jag hittar inte henne alls, i mitt home?
1) hämta ner vulfgars tar.gz fil till mappen Hämtningar.
2) packa upp filen så dyker mappen vulfgar-mono-dark upp
3) skapa mappen ~/.icons om den inte finns
4) kopiera mappen vulfgar-mono-dark med innehåll till mappen ~/.icons

Klart krylbo :)

Nu ska du hitta ikon-temat i Advanced settings > Theme > Icon theme
Det där var klart som korvspad ;D
Har inte kollat än men jag förutsätter att det fungerar :glad: Det ser bra ut och varför det inte fungerar just nu för mig är att jag får inte ner hennes fil alls! det tar stopp? Där har jag nog felet?
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Antec »

Antec skrev:
Bowmore skrev:
Antec skrev:du måste ändå förklara mer Bowmore, jag hittar inte henne alls, i mitt home?
1) hämta ner vulfgars tar.gz fil till mappen Hämtningar.
2) packa upp filen så dyker mappen vulfgar-mono-dark upp
3) skapa mappen ~/.icons om den inte finns
4) kopiera mappen vulfgar-mono-dark med innehåll till mappen ~/.icons

Klart krylbo :)

Nu ska du hitta ikon-temat i Advanced settings > Theme > Icon theme
Det där var klart som korvspad ;D
Har inte kollat än men jag förutsätter att det fungerar :glad: Det ser bra ut och varför det inte fungerar just nu för mig är att jag får inte ner hennes fil alls! det tar stopp? Där har jag nog felet?
försöker igen i morron..
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

Antec skrev:Har inte kollat än men jag förutsätter att det fungerar :glad: Det ser bra ut och varför det inte fungerar just nu för mig är att jag får inte ner hennes fil alls! det tar stopp? Där har jag nog felet?
Inga problem här att hämta ner vulfgars tarball.
Imponerande jobb vulfgar, dock lite för murrigt för min smak ;)
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Antec »

Bowmore skrev:
Antec skrev:Har inte kollat än men jag förutsätter att det fungerar :glad: Det ser bra ut och varför det inte fungerar just nu för mig är att jag får inte ner hennes fil alls! det tar stopp? Där har jag nog felet?
Inga problem här att hämta ner vulfgars tarball.
Imponerande jobb vulfgar, dock lite för murrigt för min smak ;)
men vad får inte jag ner dom då? :( hoho ho jag ser dom nu med, men visst är dom okej, det tycker jag om man jämför!!! :glad: Tycker dom är snygg!!!

EDIT Jag ser nu idag att jag hade lagt ikonerna direkt i /usr/share/icons också, var nog inte 100 nykter igår måste jag erkänna :oops: finns på 2 ställen nu ;D hihi hihi
Senast redigerad av 7 Antec, redigerad totalt 27 gång.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av vulfgar »

Det är en hel del som behöver pillas med, tex är storlekarna fel för vissa. det är sånt jag inte märkt förrän efteråt, men ska pilla mer med temat när jag hinner.

Visst är dom lite murriga, men dom passar bra till min bakgrund. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

Testade denna mockup på en 32-bitars igår och den fungerade ungefär som förväntat.
How To Move Unity Launcher To The Bottom Of The Screen
unity-launcher-bottom.png
unity-launcher-bottom.png (120.14 KiB) Visad 1543 gånger
Enda nackdelen jag sett hittills med den är att den aktiva skrivbordsytan inte ändras, dvs ikoner på skrivbordet kan inte placeras längst till vänster på skärmen där normalt launchern har sin plats. Men det är ju bara en mockup :)
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Antec »

Enda nackdelen jag sett hittills med den är att den aktiva skrivbordsytan inte ändras, dvs ikoner på skrivbordet kan inte placeras längst till vänster på skärmen där normalt launchern har sin plats. Men det är ju bara en mockup :)
Det där ser väldigt bra ut, själv så använder jag nästan aldrig ikoner på skivbordet så det funkar för mig, Men jag läste för några nunmer av Datormagazin att det ska även finnas vad jag förstår en typ av launcher som man lägger i nederkanten som funkar som att alla instanser av samma program visas där, jag vet inte om det stämmer riktigt jag skummade bara igenom tidningen hos en kompis, själv så klarar jag istället att använda tangentbords kommandon för att visa sånt, men jag kom att tänka på det. Om nu det jag tror finns?
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

Antec skrev:det ska även finnas vad jag förstår en typ av launcher som man lägger i nederkanten som funkar som att alla instanser av samma program visas där
Inget jag sett eller hört talas om. Kanske det var en docka de använde.

Kör med launcher nu i nederkant på en 4:3 skärm och det är helt ok. Däremot stjäl den för mycket plats nertill på en widescreen. Men smaken är som baken, så användaren borde ges möjligheten att välja. När jag körde Windows så ville jag alltid ha panelen i överkant och jag fick göra det valet. Samma gällde i Gnome2 och borde även gälla för Unity-panelen och launchern. Själv är jag dock helt nöjd med default 8)
Låst

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion Precise Pangolin"