Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Antec »

Du har rätt vid installation menade jag, där blir det beroendet som avgör hur det går att installera. Tar jag hem thems utanför programförrådet så går det att ofta göra en "make install" och sen editera allt direkt i dconf editor, har aldrig gjort på något annat sätt med 11.10-12.04?.. Det kan vara bra att installera GS, men jag väljer i det här läget att enbart använda Unity, Men jag kommer även att installera GS men inte före jul, måste ju ha koll på GS även om jag inte kommer att använda det.. ;D
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

Hur ser det ut med era uppdateringar?

Jag har följande paket som ligger och väntar på en 64-bitars:
cups empathy empathy-common libcups2 libcups2:i386 libgcrypt11 libgcrypt11:i386 libgnomevfs2-0 libgnutls26 libgnutls26:i386 libimobiledevice2 nautilus-sendto-empathy
och de vill ta bort paketen
libcups2:i386 libcurl3:i386 libgnutls26:i386 libgtk2.0-0:i386 libldap-2.4-2:i386 librtmp0:i386 nspluginviewer:i386 nspluginwrapper
Tänker framför allt på denna bugg:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/878020
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Antec »

Jag kör Precise pre-alfa på 32 bit
Jag har inte det där problemet, jag får ner alla uppdateringar.
EDIT Nämner att direkt efter installation plockade jag bort paketet "empathy internet messaging" vet inte om det beror på det?
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

Antec skrev:Jag kör Precise pre-alfa på 32 bit
Misstänker att buggen bara drabbar de som kör 64-bitars. Har kollat upp lite och det verkar främst vara libgnutls26:i386 som ställer till det. Har kollat runt lite på UF men de nämner inget om detta så det kanske bara drabbar vissa användare :P
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av vulfgar »

Jag får ner alla uppgraderingar via synaptic, men det strular fortfarande via aptitude. Igår lät jag synaptic avinstallera ett antal paket som slutade på :i386, förmodar att det är dom som är uppräknade. Har hittills inte märkt något negativt av det, men har å andra sidan inte hunnit sitta så mycket framför datorn dom senaste dagarna.

Edit: En liten lustighet igår:
Synaptic vill avinstallera flashplugin-installer, något jag accetpterade. Efteråt glömde jag det och gick ut på youtube och allt funkade som vanligt, videor spelades upp, något som gjorde mej lite förvånad när jag väl kom på att flash ju var avinstallerat. Dock efter några olika låtar så bröt den, mitt inne i en låt och visade meddelandet att plugin saknades. Det tog alltså mer än en halvtimme för foxen att begripa att den saknade flash eller kanske troligare för flashpluginen att försvinna. ;D Det var ju fö inga problem, drog ner flash från adobe istället.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:Synaptic vill avinstallera flashplugin-installer, något jag accetpterade.
Har du adobe-flashplugin installerad?
Skrev om den här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 72#p445472
vulfgar skrev:Jag får ner alla uppgraderingar via synaptic, men det strular fortfarande via aptitude. Igår lät jag synaptic avinstallera ett antal paket som slutade på :i386, förmodar att det är dom som är uppräknade.
Jag avvaktar nog ett tag till med det :-\
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av vulfgar »

Bowmore skrev:
vulfgar skrev:Synaptic vill avinstallera flashplugin-installer, något jag accetpterade.
Har du adobe-flashplugin installerad?
Skrev om den här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 72#p445472
Jo, jag läste det. Nej, jag har ingen flashplugin alls installerad via pakethanteraren, tänkte inte på adobe-flashplugin, den finns ju i synaptic ser jag nu när jag kollar. Fast jag ser inte det som något direkt problem för egen del, har hämtat och installerat tar-filen från adobe. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Antec »

Jag har fått en mapp som heter "x-nautilus-desktop" det står att mappen ligger på skrivbordet, sökvägen till mappen är "x-nautilus-desktop:///" har ni också en sån? Undra vad det är för mapp?
Det finns en beskrivning hur man kan göra här men jag vet inte om jag ska peta med den mappen, kanske tillhör den någontig i undersystemet i pre-alfan? Jag har ingen aning om varför den finns? Undra om det kan vara att jag har fått en UbuntuOne mapp i home men inte aktiverat den funktionen? Ja jag vet då i varjefall inte vart den kommer ifrån..

http://forums.opensuse.org/english/get- ... found.html
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

Antec skrev:Jag har fått en mapp som heter "x-nautilus-desktop" det står att mappen ligger på skrivbordet, sökvägen till mappen är "x-nautilus-desktop:///" har ni också en sån? Undra vad det är för mapp?
Har du installerat paketet nautilus-actions? Filen x-nautilus-desktop vill jag minnas skapas när man kör nautilus-actions men att den hamnar på skrivbordet är skumt. Men den kanske även skapas i vissa andra fall.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Antec »

Har du installerat paketet nautilus-actions? Filen x-nautilus-desktop vill jag minnas skapas när man kör nautilus-actions men att den hamnar på skrivbordet är skumt. Men den kanske även skapas i vissa andra fall.
Jag har inte installerat nautilus-actions men då jag startade om pc försvann mappen jag gjorde en sökning och den går inte att finna på systemet längre..

Fick just en ny kärna 3.1.0-1.1 märker inga konstigheter än så länge med den ;D

Jag har jvm-openJDK-Cacao, jvm-openJDK-JamVM, java runtime-Hotspot, java runtime-Hotspot (headless). som jag inte får in än..

EDIT Har fått in alla uppdateringar nu men det resulterade i att "icedteanp-plugin" error: Failed to run /usr/lib/jvm/java-6-openjdk/jre/bin/java. Det verkar handla om någon av dom här buggarna i GDB,
Har version "GNU gdb (Ubuntu/Linaro 7.3-0ubuntu2) 7.3-2011.08"
https://bugs.launchpad.net/gdb-linaro/

Skickade iväg buggen..
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/878698
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

Så löste sig mina beroendeproblem till slut ;)
Boven i dramat den här gången var att även källpaketet p11-kit behövde uppdateras. Uppdateringen p11-kit 0.7-2 kom inatt så nu är allt frid och fröjd igen.

@Antec: Även källpaketet openjdk-6 6b23~pre11-1ubuntu1 slank in för mig utan problem.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

Antec skrev:Har fått in alla uppdateringar nu men det resulterade i att "icedteanp-plugin" error: Failed to run /usr/lib/jvm/java-6-openjdk/jre/bin/java.
Möjligen löser den här uppdateringen av java ditt problem.
https://lists.ubuntu.com/archives/preci ... 00395.html
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Antec »

Jag installerade just den "java-common 0.43ubuntu1" det blev bättre, nu får jag bara upp samma felmedelande men allt fungerar som det ska ändå, det tar sig, sa mordbrännaren. :glad:
Användarvisningsbild
gruble
Inlägg: 704
Blev medlem: 24 maj 2007, 11:30
OS: Foresight
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av gruble »

Är det bara att ta bort paketet "ia32-libs-multiarch:i386" som vill avinstallera ett gäng paket ?
(kör 64-bit för tillfället)
Steve Langasek skrev: We need to finish off ia32-libs for precise.
* Switch to dh(1) for the now-trivial packaging.
Edit: Idag söndag verkar problemet med "ia32-libs-multiarch:i386" vara löst, för nu
fungerar uppdateringen utan att något paket varnar att det kommer att tas bort. :)
Senast redigerad av 1 gruble, redigerad totalt 23 gånger.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

gruble skrev:Är det bara att ta bort paketet "ia32-libs-multiarch:i386" som vill avinstallera ett gäng paket ?
(kör 64-bit för tillfället)
Steve Langasek skev (full text):
* ia32-libs-multiarch has no reason to Pre-Depends: mulitarch-support.
* Completely empty ia32-libs, moving everything to ia32-libs-multiarch.
This makes ia32-libs uninstallable in precise until all of these packages
are made multiarch co-installable, but that's the point.
We need to
finish off ia32-libs for precise.
* Switch to dh(1) for the now-trivial packaging.
Själv har jag varken ia32-libs eller ia32-libs-multiarch:i386 installerade. Att bara ta bort ia32-libs-multiarch:i386 och låta det ta bort en antal *:i386-paket är nog ingen bra idé utan att först kolla varför de är installerade. Loggen /var/log/apt/history.log kanske ger dig ledtrådar.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Antec »

Det kom en jätte drös med uppdateringar i dag ;D
EDIT jag har fått nya icons som är kopplade till "ubuntu-mono-dark" Det ser klart bättre ut ;D
Användarvisningsbild
gruble
Inlägg: 704
Blev medlem: 24 maj 2007, 11:30
OS: Foresight
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av gruble »

Canonical is announcing this morning that they will be
extending their desktop support of Ubuntu 12.04 LTS
from three years to five years.
Ser bra ut för 12.04 LTS versionen.
Ubuntu 12.04 LTS Desktop To Be Supported Longer
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Antec »

gruble skrev:
Canonical is announcing this morning that they will be
extending their desktop support of Ubuntu 12.04 LTS
from three years to five years.
Ser bra ut för 12.04 LTS versionen.
Ubuntu 12.04 LTS Desktop To Be Supported Longer
Det är en bra nyhet!! :glad:
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

gruble skrev:
Canonical is announcing this morning that they will be
extending their desktop support of Ubuntu 12.04 LTS
from three years to five years.
Ser bra ut för 12.04 LTS versionen.
Ubuntu 12.04 LTS Desktop To Be Supported Longer
Klart intressant ;)
Responsen för Unity från företag har ju varit positiv så kanske är detta ett av krav från ett antal företag för att hoppa på tåget framöver 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, pre-alfa

Inlägg av Bowmore »

Rykterna går om ett nytt ikon-tema för Precise, här några smakprov:
http://www.yellowicon.com/portfolio/icons/ubuntu#_

Det börjar likna nåt :)
Låst

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion Precise Pangolin"