Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av vulfgar »

Wow, vilken smart bakgrund! Ska testa den ett tag. :D

Utanför ämnet: Jag har blivit värre och värre när det gäller det här med att ha allting rött, samma sak på min mobil, jag jagar röda ikoner, bakgrunder och teman. :P
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Antec »

Jag gjorde den efter dina mappar!!!
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Faktum är att Andrea Azarone (aka andyrock på irc) just nu håller på att snickra på en lösning där man kommer att få fram tangentbordsgenvägarna på bakgrunden ala Dash via Super-tangenten. Planerad till Unity 5.2.0 / Nux 2.0.

Keyboard shortcut - Add keyboard shortcut hint overlay that is displayed when a user presses and holds the Super key

Också uppmärksammad på OMGUbuntu med bild:
Unity Shortcut Overlay Coming to Ubuntu 12.04 med bild:

Kanske, kanske så får vi se en första version i Precise nu före jul ;)
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Antec »

Men vad säger du, det vore väl toppen tycker jag!!! Måste få folk att inse att Unity är kraftfullt som tusan!!!
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Antec »

Bowmore skrev:Faktum är att Andrea Azarone (aka andyrock på irc) just nu håller på att snickra på en lösning där man kommer att få fram tangentbordsgenvägarna på bakgrunden ala Dash via Super-tangenten. Planerad till Unity 5.2.0 / Nux 2.0.

Keyboard shortcut - Add keyboard shortcut hint overlay that is displayed when a user presses and holds the Super key

Också uppmärksammad på OMGUbuntu med bild:
Unity Shortcut Overlay Coming to Ubuntu 12.04 med bild:

Kanske, kanske så får vi se en första version i Precise nu före jul ;)
Jag såg den bilden i lördags och undrade vad det var? men nu vet jag!! kalas..:D
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Antec »

Under tiden skickar jag en länk här till alla som vill kolla dom andra färgerna...Det kanske finns någon som passar någon!!!

Håll till godo ni som vill: http://antecblue.wordpress.com/2011/10/28/51/
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Antec skrev:Jag såg den bilden i lördags och undrade vad det var? men nu vet jag!! kalas..:D
Om jag förstått Andrea rätt så kommer genvägarna att uppdateras dynamiskt, dvs tar man bort/ändrar/lägger till en genväg så uppdateras bilden automatiskt.

En liten varning på vägen!
Vänta med att uppdatera vte3-paketen till 1:0.30.1-2
https://launchpad.net/ubuntu/precise/+s ... 1:0.30.1-2
Ställer till problem för terminalen (gnome-panel)

Vidare tydligen ockå för Synaptic enl denna tråd:
New vte3 (1:0.30.1-2) breaks gnome-terminal

Så simma lugnt ett tag.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Antec »

Bowmore skrev:
Antec skrev:Jag såg den bilden i lördags och undrade vad det var? men nu vet jag!! kalas..:D
Om jag förstått Andrea rätt så kommer genvägarna att uppdateras dynamiskt, dvs tar man bort/ändrar/lägger till en genväg så uppdateras bilden automatiskt.

En liten varning på vägen!
Vänta med att uppdatera vte3-paketen till 1:0.30.1-2
https://launchpad.net/ubuntu/precise/+s ... 1:0.30.1-2
Ställer till problem för terminalen (gnome-panel)

Vidare tydligen ockå för Synaptic enl denna tråd:
New vte3 (1:0.30.1-2) breaks gnome-terminal

Så simma lugnt ett tag.
Okej ska vara försiktig och undvika det, vet du vad som händer mer än att det blir trubbel?
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Antec »

Min Unity-panel dör ibland alltså den övre, har skickat en bugg på det, känner du igen det? den startar om blixtsnabbt sen! det liksom bara blinkar till...Men jag är säker på att den dör eftersom jag rensade /var/crash/ och då kom åt att skicka en buggrapport. Unity-Panel kraschar [_usr_lib_unity_unity-panel-service.1000.crash]
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Antec skrev: Okej ska vara försiktig och undvika det, vet du vad som händer mer än att det blir trubbel?
Att gnome terminalen inte fungerar. Nedgraderade då jag inte har tid just nu att gräva mer i det. Dessutom är det en bugg som berör många och snabbt upptäcks. Finns nog redan en bugg rapporterad misstänker jag.
Antec skrev:Min Unity-panel dör ibland alltså den övre
Inget jag sett men rensade crash så får vi se om det dyker upp här också.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Antec »

Bowmore skrev:
Antec skrev: Okej ska vara försiktig och undvika det, vet du vad som händer mer än att det blir trubbel?
Att gnome terminalen inte fungerar. Nedgraderade då jag inte har tid just nu att gräva mer i det. Dessutom är det en bugg som berör många och snabbt upptäcks. Finns nog redan en bugg rapporterad misstänker jag.
Antec skrev:Min Unity-panel dör ibland alltså den övre
Inget jag sett men rensade crash så får vi se om det dyker upp här också.
Okej
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

VTE-problemet löst: vte3 1:0.30.1-2ubuntu2

Paketen som fixar problemet (version 1:0.30.1-2ubuntu2):
- gir1.2-vte-2.90
- libvte-2.90-9

finns nu i förråden.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Antec »

Ubuntu Tweek tools 0.6 fungerar inte bra i precise hos mig, alltså en lite varning.. Så fort jag plockade bort programmet så började datorn bli som vanligt igen...
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Antec »

Jag testar ett insticks program till Unity Ubuntu Cities Scope. Det fungerar bra och det lyfter unity en aning tycker jag..

För att installera gör så här:

Kod: Markera allt

sudo add-apt-repository ppa:scopes-packagers/ppa

Kod: Markera allt

sudo apt-get update 

Kod: Markera allt

sudo apt-get install unity-lens-utilities unity-scope-cities
Mer info finns här: http://www.omgubuntu.co.uk/2011/11/ubun ... -the-dash/

EDIT Jag förmodar att det här insticket kommer att byggas in direkt i Unity då 12.04 är klar som standard?
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Antec »

Det har inte blivit särskilt bättre med mina paneler efter installationen av den nyare kärna... 3.2.0-5.. Panelen dyker direkt ändå ibland..Jag vet egentligen inte varför!!! Det finns ingen orsak. Det är olika varje gång! Men jag ska vara mer vaksam så jag har mer att komma med!!
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Kurdistan »

Ni som hela tiden testkör saker. Hur stabil är kärnan 3.1.5 (för 3.1.5 kärnan klassas väl som stabil? Det är väl utan ubuntu specifika patchar bara?) från mainline jämfört med 3.0** som kommer med 11.10? Kan man installera 3.1.5 utan problem i 11.10 miljö?
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Broder Tuck »

Kurdistan skrev:Ni som hela tiden testkör saker. ..
Det är väl ungefär som de som tycker att resan fram, är det mest väsentliga. Under det att vi, som vill ha ett fungerande operativsystem (och en fullgod semester under vanliga semesterresor, när vi nått fram) i vardagen, tycker att målet, är det mest väsentliga.

Förutan "de resande" och all erfarenhet de skaffar sig under sin resa och som kan komma att förändra slutresultatet, skulle förmodligen även målet bli mindre gott att nå.

Frågan är bara om "reseguiden" fram dit, är mer viktig, än vad som de facto finns där, när man kommer fram. Kanske en "dold del", av forumet skulle kunna passa bättre för de närmast sörjande?

Av resandefolket.

Annars tenderar det att bli tämligen oroväckande, att så mycket av problem händer. Att så mycket fattas,
under resan fram.

Det är ännu ett knappt halvår fram, innan det att vi vanliga användare ser slutprodukten. Måtte alla de felen vara åtgärdade, till dess att vi andra och när vi andra, har hunnit dit.

Tusan vet. Många fel, verkar det att vara. Osäkerhet sprider sig. . . .

Om vi orkar dit, med tanke på allt vi läser om resan fram.

Det var inte vägbyggandet fram, som vi övriga medlemmar önskade att se.
Det var det slutgiltiga målet, som vi sökte. Undrade över.

Med, eller utan Unity eller annat slikt.

Det tycks mig, som att denna del av forumet, platsar minst lika bra i den "dolda delen" av forumet, som så väl de redan dit förpassade delarna av communityn. Bra reklam är mestadels bra.

Reklam som inte är fullt lika bra,
kan vänta,
intill dess, att den blir bättre. . . .

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Antec skrev:Det har inte blivit särskilt bättre med mina paneler efter installationen av den nyare kärna... 3.2.0-5.. Panelen dyker direkt ändå ibland..Jag vet egentligen inte varför!!! Det finns ingen orsak. Det är olika varje gång! Men jag ska vara mer vaksam så jag har mer att komma med!!
Som sagt, jag har inte upplevt några problem med panel-krascher.
Kurdistan skrev:Ni som hela tiden testkör saker. Hur stabil är kärnan 3.1.5 (för 3.1.5 kärnan klassas väl som stabil? Det är väl utan ubuntu specifika patchar bara?) från mainline jämfört med 3.0** som kommer med 11.10? Kan man installera 3.1.5 utan problem i 11.10 miljö?
En oneiric-version finns väl inte för 3.1.5?
http://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/mainline/
däremot för 3.1.4 och v3.2-rc1-4 om man nu inte kompilerar själv
Har dock inte testat dessa på oneiric men varför provar du inte om du har problem?
Broder Tuck skrev:Förutan "de resande" och all erfarenhet de skaffar sig under sin resa och som kan komma att förändra slutresultatet, skulle förmodligen även målet bli mindre gott att nå.
Själv har jag under större delen av mitt arbetsföra liv jobbat i teḱnikens framkant och det är väl en av orsaker till att jag kör utvecklingsversioner. Sen är det lärorikt och ger också möjligheter till att påverka.
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Kurdistan »

Bowmore skrev:
Antec skrev:Det har inte blivit särskilt bättre med mina paneler efter installationen av den nyare kärna... 3.2.0-5.. Panelen dyker direkt ändå ibland..Jag vet egentligen inte varför!!! Det finns ingen orsak. Det är olika varje gång! Men jag ska vara mer vaksam så jag har mer att komma med!!
Som sagt, jag har inte upplevt några problem med panel-krascher.
Kurdistan skrev:Ni som hela tiden testkör saker. Hur stabil är kärnan 3.1.5 (för 3.1.5 kärnan klassas väl som stabil? Det är väl utan ubuntu specifika patchar bara?) från mainline jämfört med 3.0** som kommer med 11.10? Kan man installera 3.1.5 utan problem i 11.10 miljö?
En oneiric-version finns väl inte för 3.1.5?
http://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/mainline/
däremot för 3.1.4 och v3.2-rc1-4 om man nu inte kompilerar själv
Har dock inte testat dessa på oneiric men varför provar du inte om du har problem?
Broder Tuck skrev:Förutan "de resande" och all erfarenhet de skaffar sig under sin resa och som kan komma att förändra slutresultatet, skulle förmodligen även målet bli mindre gott att nå.
Själv har jag under större delen av mitt arbetsföra liv jobbat i teḱnikens framkant och det är väl en av orsaker till att jag kör utvecklingsversioner. Sen är det lärorikt och ger också möjligheter till att påverka.
Du har alldeles rätt. Jag menar 3.1.4 :).
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Låst

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion Precise Pangolin"